Kérdőíves felmérések módszertana 9.előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Advertisements

A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
Útmutató az adatbázis használatához. − 1957 – ODK - Orvostudományi Dokumentációs Központ − 1960-tól: OOKDK - Országos Orvostudományi Könyvtár és Dokumentációs.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
DIGITÁLIS VÁSÁRLÁSOK, GENERÁCIÓS KÜLÖNBSÉGEK
Az „első lépés” TÁMOP
Valószínűségi kísérletek
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
1993-as közoktatási törvény
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Szerzője Konzulens neve
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A kutatás etikai vonatkozásai
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási alapok és kutatási folyamat
Kérdőivek szerkesztése
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
„Vásárolj okosan” Mobil kiegészítők vásárlási szokásai
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Intuitív szakértői módszerek
Előadás másolata:

Kérdőíves felmérések módszertana 9.előadás 2018.11.05. Gazdaságinformatikus MSc 2019.04.06.

Egy ótestamentum idézet: „ És lőn a csapás után, szóla az Úr Mózesnek és Elezárnak, az Áron pap fiának, mondván: ’’ Vegyétek számba Izrael fiainak egész gyülekezetét, húsz esztendőstől fogva és feljebb…’’ ” (4Móz 26,1-2) 2019.04.06.

A kérdőív megszerkesztése A kérdőív tételei: kérdések és állítások A kérdő és kijelentőforma egyaránt hasznos lehet. Érdekesebb lesz a kérdőív általuk, kerülhető így a monotónia. Az állításokat akkor alkalmazzuk, ha a kutató azt akarja megtudni, hogy milyen mértékben oszt a kérdezett bizonyos attitűdöt vagy nézetet. Az attitűdöt egy tömör kijelentésben összefoglaljuk, és megkérdezzük, mennyiben ért ezzel egyet a kérdezett. A lehetséges válaszokat Renis Likert formalizálta, megalkotva a Likert-skálát. (Ld. később…) Pl. „A főváros vezetése törvényileg kitiltotta a hajléktalanokat Budapest egyes közterületéről. Egyetért-e ezzel a döntéssel:” 2019.04.06.

A kérdőív megszerkesztése A kérdőív tételei: kérdések és állítások A kérdések lehetnek nyitott kérdések és zárt kérdések A nyitott kérdéseknél a válaszoló a saját szavaival fogalmazza meg a választ. „ Ön szerint mi a Magyarország előtt álló legnagyobb probléma?” A zárt kérdések esetében a válaszolónak egy listából kell kiválasztania a lehetséges válaszokat. (A válaszok alkossanak teljes eseményrendszert!) 1- gazdaság rendbetétele 2- egészségügy 3- oktatás 4- külpolitikai elszigetelődés 5- a labdarúgás rendbetétele 6- egyéb 2019.04.06.

Nyitott kérdések Előnye: Nem köti meg a kérdezett fantáziáját. Főleg próbakérdőíveknél mélyinterjúknál használatos Hátránya: Nehezen kódolható. Teret ad a kutató szabad értelmezésének, így torzítást eredményezhet. A kérdéssel irreleváns válaszok lehetségesek. 2019.04.06.

Zárt kérdések Előnye: Könnyen és egyértelműen kódolható a számítógépes feldolgozáshoz. Hátrányai: A „gyűjtő válasz” nagyon tág lehet. Sokszor nem diszjunktak a kérdések Sokszor úgy érzi a válaszoló, több választ is tudna adni Standardizált hiányzó válasz kódok: NAP Not Appropriate (nem megfelelő, félreértett válasz) DK Don’t Know (nem tudja a választ) NA No Answer (nem adott választ) REF Refused (megtagadta a választ) 2019.04.06.

Nem válasz esetén ezt átugorjuk Feltételes kérdések A kérdőívben lehetnek elágazási pontok a kapott választól függően. Ilyenkor feltételes kérdésről beszélünk. Szívott-e már marihuannát? • igen • nem Ha igen, kürülbelül hányszor szívott? • egyszer • 2-5 alkalommal • 6-10 alkalommal • 11-20 alkalommal • 20-nál is többször Nem válasz esetén ezt átugorjuk 2019.04.06.

Mátrix kérdések Ha egy csoportban teszünk fel zárt kérdéseket Likert-skálás válaszokkal, mátrix struktúrát alkalmazhatunk: Arra kérjük, jelölje be az alábbi állítások mellett, hogy 1- teljesen egyetért, 2- egyetért, 3- nem ért egyet, 4- egyáltalán nem ért egyet, 5- nem tudja eldönteni 1 2 3 4 5 Ennek az országnak nagyobb törvényességre és rendre van szüksége A rendőrséget le kellene fegyverezni Zavargásoknál lehessen a fosztogatókat lelőni 2019.04.06.

A kérdések sorrendje A kérdések sorrendje hatással lehet a későbbi válaszokra. Pl., ha a előbb több kérdésben firtatjuk az utcai erőszakról a véleményét, majd egy későbbi kérdésben feltesszük, mit tart az ország legnagyobb problémájának, sokan hajlamosak lesznek az utcai erőszakot megjelölni. Önkitöltős tesztnél fontos az is, hogy előbb „érdekes” kérdések jöjjenek, hogy a kérdezett kellő motivációval folytassa a válaszolást. A kérdések sorrendjének „randomizálása” megnehezítheti a kitöltést. Ezért a kutatónak fel kell előre mérnie, melyik az a kérdés, ami megvezetheti a válaszolót egy később felteendő kérdésnél, és ekkor azt hátrébb kell rakni. 2019.04.06.

A kérdések legyenek… Egyértelműek, világosak Ne legyenek „duplacsövűek” pl. „Egyetért-e, hogy a kormány csökkentse a hadikiadást és a felszabaduló pénzt az egészségügybe forgassa?” A kérdezett legyen kompetens a válaszban A megkérdezett hajlandó legyen válaszolni (különben sok a válaszmegtagadás, rejtőzködő válasz) Releváns legyen a kérdés Rövid, de pontos legyen Kerüljük a tagadó, negatív kérdéseket, könnyen félreértik Ne adjunk fel sugalmazó kérdéseket (Pl. „ Egyetért-e Ön a miniszterelnökkel abban, hogy…” „ Ön is osztja a társadalom többségének azt nézetét, miszerint… ) 2019.04.06.

Primér adatgyűjtési technikák kérdőíves adatgyűjtés interjú módszer 2019.04.06.

Az interjú módszer Korlátozzák a kutató előítéleteiből fakadó korlátokat Interaktív Rugalmas lehetőség a változtatásra Jegyzetelés/hangrögzítés Személyes/telefonos 2019.04.06.

Az interjúk fajtái Stukturálatlan: szabad beszélgetés (nehéz a kódolása) Dinamikus, non-direktív: irányító kérdések (nem szabad közbekérdezni) Strukturált: irányított beszélgetés (kódolható, statisztikai feldolgozásra alkalmas) 2019.04.06.

A személyes interjú előnyei és hátrányai A kérdezővel való személyes kapcsolat őszintébb, nyíltabb (ha nem ismerik egymást) Személyes hatás Bonyolultabb kérdezési technika lehetséges Hosszú interjúra is lehetőség van Idő és pénz igényes Ha a kérdező és a kérdezett ismerik egymást az őszinte válaszadás kérdéses A kérdezett egyértelműen azonosítható – ez a válaszokat befolyásolhatja 2019.04.06.

Az interjúkészítés alapelvei A válaszok bizalmas kezelése Figyelmes, elfogadó hallgatás Jóindulatú, semleges érdeklődés Ne kommentálj! Kérdezz újra rá a szokatlan, furcsa válaszokra Konkrét, pontos válaszokat kérj Tisztázd az ellentmondásokat 2019.04.06.

Próbakérdezés Soha ne menjünk terepre, mielőtt alapos előzetes tesztelést nem végeztünk volna! Egy próbakérdezés 10-25 interjúból áll, a tesztelést valódi válaszadókkal, ugyanazon módszerekkel és helyszíneken próbáljuk végezni mint amelyeket a tényleges felméréshez terveztünk. Teszteljük a kérdőív/interjú hosszát! A válaszadóktól, a témától és a helyzettől függően véges időkorlátok között kell mozognunk. Győződjünk meg róla, hogy a válaszadók és kérdezőbiztosok egyaránt értik a szavakat, kifejezéseket, skálákat és szakkifejezéseket Gondoljuk végig, vajon a kérdőív/interjú természetes és torzítás nélküli módon folyik-e? Néha jók a kérdéseink, de rossz a sorrendjük. Esetenként az előzetes tesztelést több menetben kell megoldani. Kezdjük 10-15 interjúval, majd végezzük el a szükséges változtatásokat! Újabb előzetes tesztelés következzék, és újra változtassunk, ha szükséges! 2019.04.06.

A kérdezés szabályai Barátságos légkört kell teremteni A kérdezőbiztos ismerje a kérdőívet A választ sohasem szabad meglepetéssel vagy helytelenítőleg fogadni Érdeklődést kell mutatni Minden kérdést pontosan úgy kell feltenni, ahogyan megfogalmazták abban a sorrendben lehet feltenni útmutatóban megfogalmazottak szerint A kérdező ne sugalljon soha választ „nem tudom” válasz esetén 2019.04.06.

Javaslatok, jótanácsok A vizsgálat céljait illetően a kérdés ne legyen fölöslegesen részletező, specifikus. Jövedelemre, fizetésre direkt módon nem szabad kérdezni. A kérdések ne haladják meg a válaszolók tudását, tapasztalatait. Kompetenseket kérdezzünk meg, releváns kérdésekkel. A kérdés ne legyen sugalmazó, túl általános, elfogult bonyolult vagy vizsgáztató jellegű. A kérdés ne legyen a vizsgált személyt illetően intim. A kérdés ne tartalmazzon homályos, idegen kifejezéseket. A kérdés ne tartalmazzon sztereotípiákat. Egy kérdéssel mindig csak egy dologra kérdezünk. Fedje le a valóságot, reális legyen. 2019.04.06.

Elsődleges kutatási módszerek Kvantitatív (leíró) Megfigyelő jellegű „Álruhás” vásárlás Felméréses, megkérdezéses Önkitöltő kérdőívek Postai kérdőívek Szóbeli lekérdezéses Bevásárló helyi megkérdezés Telefonos lekérdezés On-line lekérdezés Kísérleti Kvalitatív (feltáró) Egyedi mélyinterjúk Fókuszcsoportos 2019.04.06.

Kérdőíves adatgyűjtés Sikere a kérdések megfogalmazásán áll vagy bukik A kutatási kérdések megválaszolását szolgálja A válaszok alapján a hipotézist igazolni kell tudni (vagy elvetni) Meg kell határozni a megkérdezettek körét (vizsgált univerzum, mintavétel módja) Hogyan mérjük, összegezzük a válaszokat? Milyen módszereket használunk a válaszok elemzésére? Milyen következtetések adódhatnak 2019.04.06.

A kérdőíves vizsgálat lépései Kérdőív-szerkesztés Kérdőív tesztelése Mintavétel Adatgyűjtés Kiértékelés 2019.04.06.

Hogyan nézzen ki a kérdőív? (1) A kérdőív ne legyen túl tömör  Hagyjunk a kérdőíven üres helyet!  Ha van üres hely, az a válaszadóknak és a kérdezőknek egyaránt könnyebbé teszi az áttekintést. Elfogadható a függőleges (álló) vagy a vízszintes (fekvő) elrendezés használata is  Ez az kérdőív jellegétől és tartalmától függ. Célszerű a kérdőívre dátumot vagy verziószámot gépelni   Így nem fogjuk összekeverni egy kérdőív különböző változatait. A kérdőívet mindig a papír egyik oldalára nyomtassuk Könnyebb az olyan kérdőívek használata, amelyek a papírnak csak egyik oldalára vannak nyomtatva. Ily módon elkerülhető az a hiba, hogy valaki nem fordítja meg. 2019.04.06.

Hogyan nézzen ki a kérdőív? (2) A kérdést magát célszerű normál betűkkel írni A KÉRDEZŐNEK SZÓLÓ BELSŐ UTASÍTÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL célszerű írni (elkülönüljön) Az önkitöltő kérdőívekben is ez alkalmazható: a kérdéseket és a válaszadási kategóriákat kis kezdőbetűvel és kisbetűkkel írjuk, A VÁLASZADÓKNAK SZÓLÓ KÜLÖNLEGES ÚTMUTATÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL Az öt vagy kevesebb válaszadási kategóriával ellátott zárt kérdéseknél a kategóriákat a kérdés alatt függőlegesen kell elrendezni.  Ha a kérdés ötnél több válaszadási kategóriával rendelkezik, azokat két függőleges oszlopba kívánatos rendezni, a sorszámokat a bal oldali oszlopban fentről lefelé növelve, mielőtt áttérnénk a másik oszlopra. Minden kérdés és válaszlehetőség legyen számozva (!!!) Máskülönben nehéz feldolgozni, gépre vinni 2019.04.06.

Az adatgyűjtés módja A kérdőívfelvétel: segítségével történhet Személyes megkérdezés (kérdezőbiztos) Telefonos felvétel (kérdezőbiztossal vagy anélkül) Önkitöltős kérdőív (papíralapú, internet) segítségével történhet Másodelemzések lehetősége 2019.04.06.

Az adatgyűjtési módszerek Önkitöltő kérdőív postai úton való kiküldése és visszaküldése Önkitöltő kérdőív fókuszcsoportban Kérdezőbiztosi vagy önkitöltő kérdőív a vásárlás helyén Telefonhívások alapján kitöltött önkitöltő, vagy interjú- készítő által kitöltött Kombinált telefon-posta módszer Fogyasztónál kitöltött kérdezőbiztosi Vezetőknél kitöltött kérdezőbiztosi 2019.04.06.

Fókuszcsoport A leggyakrabban alkalmazott kvalitatív kutatási módszer. A fókuszcsoport olyan interjútechnika, melynek során a célcsoport megfelelően szelektált tagjai közös beszélgetésen vesznek részt. Egy normál fókuszcsoport módszertani okokból legtöbbször nyolc főből áll. A módszer előnye a résztvevők egymással folytatott interakciójában rejlik, amely – éppen a megfelelő szűrőfolyamat miatt – életszerű csoportos helyzetben zajlik. A csoportok időtartama általában másfél-két óra, de gyakran előfordul, hogy a kutatás összetettsége miatt hosszított idejű – 2,5-3,5 órás – beszélgetésekre kerül sor. A fókuszcsoportokat erre kiképzett moderátor vezeti. A csoportinterjúk a Megbízóval egyeztetett vezérfonal alapján kerülnek levezetésre. A Megbízó közvetlenül és egyidejűleg bepillantást nyerhet a csoporton résztvevők gondolkodásába, megfigyelheti attitűdjeinek, preferenciáinak és averzióinak megjelenését a nagyméretű detektívtükrön keresztül. A beszélgetésekről kép- és hangfelvétel készül. 2019.04.06.

Adatforrások - Az adatok típusai Primer adatok - primer kutatás A primer adatgyűjtés – mintavétel Szekunder adatok - szekunder kutatás A szekunder adatok forrásai – meglévő adatbázisok, releváns források, szakirodalom 2019.04.06.

A szekunder adatok forrásai Internetes keresőkön keresztül és/vagy CD-ROM-on összesített ingyenes vagy térítéses (előfizetéses) kereshető adathalmazok. Szindikált adatbázisok jelentősége! Kormányzati, önkormányzati szervezetek többnyire ingyenes közérdekű adatszolgáltatásai a legkülönbözőbb gazdasági és piaci összefüggésekről. Kiemelt fontosságú a KSH. A legkülönfélébb időszaki kiadványok - ma már többnyire az Interneten is elérhető - megjelenései, ill. archívumai. Adatbázisok,online és offline, könyvtár!!!!! Kormányzat Sajtó 2019.04.06.

A szekunder adatok forrásai Szakmai folyóiratok Szakmai szervezetek Webhelyek A különböző ágazati szakmai kiadványok. Az egyes ágazatok szakmai szervezetei, kamarái. Az egyes vállalatok saját kommunikációja, webhelyei. 2019.04.06.

A kérdőíves vizsgálat jellemzői Előnyök Hátrányok Mesterségesség Egyszerű, rövid, standardizált kérdések miatti felszínesség A társ.folyamatok komplexitást nem tudja megmutatni „Önbeszámoló”ra alapul Rugalmatlan vizsgálati terv Magas válasz-megtagadás lehet Az töltötte ki, akit megkérdeztünk? Érvényessége gyenge Olcsó, gazdaságos Nagy adatmennyiség érhető el Nagy populációból való mintavétel (nagy minta elemszám) lehetséges Standardizált adatok, egységes válaszok Anonimitás könnyen biztosítható Magas megbízhatóság jellemzi 2019.04.06.

Kísérő levél a kutatás célja (motiváció lehet) határidő visszajuttatás módja, kontakt személy anonimitás biztosítás 2019.04.06.

egy válasz – több válasz spontán – segített Kérdéstípusok nyitott/zárt egy válasz – több válasz spontán – segített (Milyen … ismer? / Ismeri-e….?) 2019.04.06.

Nyitott és zárt kérdések Nyitott kérdések: Nehezen feldolgozható Kódolásuk szükséges: félreértéseket, torzításokat eredményezhet Irreleváns válaszok lehetnek Zárt kérdések: Előre megadott válaszlehetőségek A válaszok egységesek, így könnyen feldolgozhatók Hátránya, hogy fontos szempontok kimaradhatnak Teljes, egymást kölcsönösen kizáró válasz lehetőségek 2019.04.06.

A kérdőív szerkesztés irányelvei I. A megkérdezett hajlandó legyen válaszolni A kérdezett számára releváns kérdéseket tegyünk fel A kérdezett legyen kompetens a kérdésben Rövid, világos, pontos, egyszerű kérdésfeltevés Duplacsövű kérdések kerülése (pl. Valójában a törvény szabott gátat a Magyar Gárdának, vagy eleve nem volt rá szükség? ) Kerüljük a tagadó kérdéseket, negatív megfogalmazást 2019.04.06.

A kérdőív szerkesztés irányelvei II. Kerüljük a sugalmazó kérdéseket A társ. elvárásoknak való megfelelés („mi illik”) torzító hatása jelentkezhet a válaszokban A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat Áttekinthető formai elrendezés Pontos instrukciók legyenek! 2019.04.06.

A kérdések sorrendje A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat : Az általánostól induljunk a konkrét felé Témakörönként érdemes csoportosítani A kérdések ne befolyásolják a soron következő kérdésekre adott válaszokat 2019.04.06.

A jó kérdés Könnyen megválaszolható Tartalma egyértelmű Tudjuk róla, hogyan fogjuk értelmezni a válaszok megoszlását Nem befolyásol valamilyen irányba 2019.04.06.

A kérdőívszerkesztés speciális eszközei egyszerű állítások: egyetért vagy sem skálázott válaszok (Likert) rangsorolás páros összevetés attitűdállítások 2019.04.06.

Likert-skála Egy állítással való egyetértés mértékét, vagy egy vélemény helyeslését kell a válaszadónak kifejeznie. A kérdőívszerkesztőnek csak az állítást kell meghatároznia, maga a skála mindig ugyanaz. Egy hétfokozatú példa: Teljes mértékben egyetértek Nagyrészt egyetértek Csak kismértékben értek egyet Közömbös számomra Nem túlságosan értek egyet Nagyrészt nem értek egyet Egyáltalán nem értek egyet 2019.04.06.

Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett Skálák típusai Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett Szemantikus differenciál 2019.04.06.

Egyirányú skála 5 teljes mértékben segített 4 nagy mértékben segített 3 közepesen segített 2 kis mértékben segített 1 egyáltalán nem segített 2019.04.06.

Középre rendezett skála 5 Teljesen elégedett 4 Inkább elégedett 3 Se nem elégedett, se nem elégedetlen 2 Inkább elégedetlen 1 Teljesen elégedetlen 2019.04.06.

Szemanatikus differenciál Az intenzitást és a tartalmat egyszerre vizsgálja a megkérdezettek gondolkodásmódjában (adott fogalmakkal kapcsolatban) egy hétfokozatú skálán: Hatalmas 1 2 3 4 5 6 7 Gyenge Megbízható 1 2 3 4 5 6 7 Megbízhatatlan Korszerű 1 2 3 4 5 6 7 Régimódi Barátságos 1 2 3 4 5 6 7 Rideg Megfontolt 1 2 3 4 5 6 7 Gondatlan Aktív 1 2 3 4 5 6 7 Passzív Egyéni és csoportátlagok, szóródások számíthatók. 2019.04.06.

A skálák képzésének alapelvei Egyenletes távolságok a skálaértékek között Megfelelő szórás biztosítása Tartalma értelmezhető legyen A szemantikus differenciál esetében a verbális végpontok tartalmilag valamilyen szempontból szembenállóak legyenek 2019.04.06.

Attitűdállítások Ne álljon több tartalomból (Azért szeretek itt dolgozni, mert magasak a fizetések és sok az egyéb juttatás) Differenciálja a sokaságot Ne legyenek redundáns állítások 2019.04.06.

A megkérdezettek iskolai végzettsége (%) Egy példa Kérdés: A fehér embereknek joguk van hozzá, hogy ha akarják, kitiltsák a feketéket a szomszédságukból, és ezt a jogot a feketéknek tiszteletben kell tartaniuk. A megkérdezettek iskolai végzettsége (%) Középisk. alatt Középis-kola Befej.len felsőfokú Felsőfo-kú Teljesen egyetért 11 6 5 2 Inkább egyetért 8 9 4 3 Inkább nem ért egyet 19 23 20 10 Egyáltalán nem ért egyet 62 71 85 2019.04.06.

Adatfeldolgozás Kvantitatív (adatsorok, grafikonok, táblázatok) Kvalitatív (leírás, elemzés, összehasonlítás) 2019.04.06.

A kérdőív korlátai A kérdéseknek egyszerűeknek kell lennie Szakkifejezést, homályosságot messzemenően el kell kerülni. Az adott válaszokat véglegesnek kell tekinteni. Nem felel meg a kérdőív olyankor, ha spontán válaszokra van szükségünk, Nincs lehetőségünk arra, hogy a válaszoló feleleteit megfigyelési adatokkal kiegészítsük. 2019.04.06.

A válaszolási arány növelése Minden kérdőív mellé bélyeggel ellátott válaszborítékot kell mellékelni Körlevélben felhívni a kitöltés fontosságára a figyelmet A kérdőív hossza ne legyen a szükségesnél nagyobb 2019.04.06.

A kutatási jelentés A kutatás célja Az alkalmazott módszerek és korlátaik A legfontosabb eredmények (tézisek) A menedzsmentnek röviden, tisztán, egyszerűen Az átfogó jelentés részletezőbb lehet (szöveggel) Marketing javaslatok 2019.04.06.

Mit tud az SPSS Data Collection? Az SPSS Data Collection egy olyan platform, amely révén a piackutatást, közvélemény kutatást és kérdőíves felmérést végző, megrendelő cégek, szervezetek a kutatás teljes folyamatát (tervezés, adatgyűjtés, értékelés) egységes keretben végezhetik. 2019.04.06.

Dimensions - termékcsalád mrInterview™, mrInterview CATI™ — Webes kérdőívek szerkesztése mrPaper™ and mrScan™ — Papír alapú kérdőívek szerkesztése mrTranslate™ — Nyelvek és nyelvezetek fordítás menedzsment mrStudio™ — Adattisztitás, adattranszformáció stb. Scripting mrTables™ — Táblázatok és grafikonok készítése DimensionNet™ — Piackutatási projekt menedzser Dimensions Data Model™ — Adat import/export Dimensions Development Library™ — Általános segítség könyvtár Desktop Reporter — Általános forrás független riportolás Desktop Author — Hálózat független szerzői rendszer 2019.04.06.

Tervezés & szerkesztés A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz EGYETLEN kérdőív EGY adatbázis telefon Papír SMS IM egyéb 2019.04.06.

Tervezés & szerkesztés A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját termék EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon papír SMS IM Others 2019.04.06.

SPSS Data Collection termékek Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz mrInterview mrStudio mrTranslate mrInterview mrPaper mrScan EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon mrTables Desktop Reporter Papír SMS IM egyéb 2019.04.06. Copyright 2010, SPSS Hungary. 55

Egy pl. kérdőívre A vizsgálat célja az volt, hogy kiderítsük, milyen szempontok fontosak egy fogyasztónál, amikor okos telefont választ. 2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

2019.04.06.

A leíró statisztikák vizsgálat eredményei I. 2019.04.06.

A leíró statisztikák vizsgálat eredményei II. 2019.04.06.

A klasztereket összehasonlító táblázatok 2019.04.06.