A PÉNZPIACON MŰKÖDŐ INTÉZMÉNYEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A bankok működése 1. – az elméleti háttér Előadó: Czirják Sándor.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
PSD IMPLEMENTÁCIÓ Dr. Petrányi Dóra, partner CMS Cameron McKenna LLP november 3.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A termékpálya szintű integrációs együttműködés : az integrációs szerződés Dr. Mikó Zoltán.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
SZÁMVITEL.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A PÉNZPIACON MŰKÖDŐ INTÉZMÉNYEK

A banki szabályozás fejlődése – EU (1) Korszak – 1970-2000 minimum szabályok egységesítése, intézmények. 1994: betétbiztosítás Ügyletek tagállami hatáskörben maradtak. Klasszikus ill. univerzális bankok. 2. Korszak – 2000/12/EK irányelv – banki irányelv: tőkekövetelmények, tulajdonosi kör, összefonódások, banküzem; 2001/24/EK reorganizációs irányelv 3. Korszak – 2006/48/EK banki irányelv és 2006/49/EK irányelv – kockázatkezelési szabályok

A szabályozás fejlődése – EU (2) 4. Korszak – a válság után: felügyelet, prudenciális követelmények, válságkezelés, ügyfélvédelem Bankunió: A bankunió egy egységes szabályok alapján működő, EU szintű bankfelügyeleti és bankszanálási (és a jövőben betétbiztosítási) rendszer. Célja a bankrendszer stabil és biztonságos működése, illetve a csődbe ment bankok közpénzek felhasználása nélküli szanálása. Tagja minden euróövezeti ország, továbbá a részvétel mellett döntő uniós tagállamok. Minden ország, amelyik bevezeti az eurót, a jövőben automatikusan tagja lesz a bankuniónak.

Bankunió Intézményi oldal: EKB és nemzeti felügyeletek + EBH Egységes szabálykönyv (tőkekövetelmények, szanálás, betétbiztosítás) Egységes felügyeleti mechanizmus (SSM) Egységes szanálási mechnaizmus (SRM) (Egyéges) betétbiztosítás(-i rendszer) - javaslat

Hatályos EU banki szabályozás – a szabálykönyv Európai Bankfelügyeleti Hatóság (1093/2010/EU rendelet) CRD irányelv (2013/36/EU irányelve a hitelintézetek tevékenységéhez való hozzáférésről és a hitelintézetek és befektetési vállalkozások prudenciális felügyeletéről), CRR rendelet (575/2013/EU rendelet a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről) Szanálási rendelet (806/2014/EU rendelet a hitelintézeteknek és bizonyos befektetési vállalkozásoknak az Egységes Szanálási Mechanizmus keretében történő szanálására vonatkozó egységes szabályok és egységes eljárás kialakításáról, valamint az Egységes Szanálási Alap létrehozásáról ) Szanálási keret rendelet - BRRD (2014/59/EU irányelve a hitelintézetek és befektetési vállalkozások helyreállítását és szanálását célzó keretrendszer létrehozásáról) Betétbiztosítási irányelv (2014/49/EU irányelv) a betétbiztosítási rendszerekről

Egységes felügyeleti mechanizmus Az EU bankfelügyeleti rendszere, amelynek keretében a pénzügyi intézmények felügyelete – a nemzeti felügyeleti hatóságokkal szoros együttműködésben – az Európai Központi Bank feladata. Fő célja az európai pénzügyi szektor stabilitásának biztosítása a bankok állapotának rendszeres és alapos vizsgálatával. Integrált struktúra: része az EKB és a nemzeti felügyeleti hatóságok. EKB: a jelentős euróövezeti bankok (különösen a nagy, rendszerszinten jelentős) bankok felügyelete (engedélyezés és ellenőrzés), amelyek eszközeinek értéke meghaladja a 30 mrd eurót vagy a székhely szerinti országuk GDP-jének legalább 20%-át képviselik. (120 bank, amelyek euróövezet teljes banki eszközértékének majdnem 85%-át jelentik). Az EKB felügyeleti feladatait egy e célra felállított felügyeleti testület végzi. A testület határozatait önállóan hozza, ha az EKB Kormányzótanácsa nem utasítja el azokat. A nemzeti felügyeleti hatóságok feladata a kisebb bankok felügyelete, valamint a fogyasztóvédelemhez, a pénzmosáshoz, a pénzforgalmi szolgáltatásokhoz és a harmadik országbeli bankok fiókjaihoz kapcsolódó egyéb felügyeleti feladatok ellátása. EBH: standardok kidolgozása, módszertani iránymutatások.

Egységes szanálási mechanizmus Az életképtelen pénzügyi intézmények hatékony és eredményes szanálására szolgáló rendszer. Elemei: az Egységes Szanálási Testületből és az Egységes Szanálási Alapból. Az Alapot teljes egészében az európai bankszektor finanszírozza, és bankcsődök esetén vehető igénybe. Az Alapot 8 éves időszak alatt fogják feltölteni. Az Alapnak a bankunió összes tagállamában engedélyezett valamennyi hitelintézetnél elhelyezett biztosított betétek összegének legalább 1%-át kell kitennie. Tervezett összege 55 mrd EUR.

A magyar szabályozás (1) Pénzpiac: A hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény (Hpt.) Tőkepiac: 2007. évi CXXXVIII. törvény a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól (Bszt.)

A magyar szabályozás (2) A lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. tv. (Ltp.) A jelzálog-hitelintézetről és a jelzáloglevélről szóló 1997. évi XXX. tv. A Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról 2001. évi XX. tv. A Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról 1994. évi XLII. tv. (Eximtv.) A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. tv. Az egyes fizetési szolgáltatókról szóló 2013. évi LXXXV. tv. A Tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. tv. (Tpt). A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. tv. (MNBtv.)

Magyar szabályozás (3) 1987 – két szintű bankrendszer bevezetése 1990 – Értékpapírtörvény (Épt1.) 1991 – MNBtv. 1992 – Pénzintézetekről szóló törvény (Pit). 1996 – Hpt1. 1996 – Épt2. 1996 – Áptftv. 1999 – Pszáftv. 2001 – Tőkepiaci tv. (Tpt.) 2007 – Bszt. 2013 – Hpt2. 2013 – MNB és PSZÁF egyesül

Intézménytípusok a pénzpiacon Pénzügyi szolgáltatást – főszabályként – kizárólag pénzügyi intézmény végezhet. Pénzügyi intézmény – főszabályként – csak pénzügyi (és befektetési) szolgáltatást nyújthat. Pénzügyi intézmény: a. Hitelintézet  bank  szakosított hitelintézet (Ltp., Jh., MFB, Exim)  szövetkezeti hitelintézet b. Pénzügyi vállalkozás

Pénzügyi szolgáltatások Pénzügyi szolgáltatások: a) betét gyűjtése és más visszafizetendő pénzeszköz nyilvánosságtól történő elfogadása, b) hitel és pénzkölcsön nyújtása, c) pénzügyi lízing, d) pénzforgalmi szolgáltatás nyújtása, e) elektronikus pénz kibocsátása, f) olyan papír alapú készpénz-helyettesítő fizetési eszköz (például papír alapú utazási csekk, váltó) kibocsátása, illetve az ezzel kapcsolatos szolgáltatás nyújtása, amely nem minősül pénzforgalmi szolgáltatásnak, g) kezesség és garancia vállalása, valamint egyéb bankári kötelezettség vállalása, h) valutával, devizával – ide nem értve a pénzváltási tevékenységet –, váltóval, illetve csekkel saját számlára vagy bizományosként történő kereskedelmi tevékenység, i) pénzügyi szolgáltatás közvetítése, j) letéti szolgáltatás, széfszolgáltatás, k) hitelreferencia szolgáltatás, valamint l) követelésvásárlási tevékenység. Kiegészítő pénzügyi szolgáltatások a) pénzváltási tevékenység; b) fizetési rendszer működtetése; c) pénzfeldolgozási tevékenység; d) pénzügyi ügynöki tevékenység a bankközi piacon; e) forgatható utalvány kibocsátására irányuló tevékenység; f) hitel-tanácsadási tevékenység.

A hitelintézetek a pénzpiacon Hitelintézet az a pénzügyi intézmény, amely a pénzügyi szolgáltatások közül legalább betétet gyűjt, vagy más visszafizetendő pénzeszközt fogad el a nyilvánosságtól (ide nem értve a nyilvános kötvénykibocsátást), valamint hitelt és pénzkölcsönt nyújt. Kizárólag hitelintézet jogosult a) betét gyűjtésére, valamint saját tőkéjét meghaladó mértékben – hitelintézet vagy állam által a visszafizetésre vállalt kezesség vagy bankgarancia nélkül - más visszafizetendő pénzeszköz nyilvánosságtól való elfogadására, b) pénzváltási tevékenység végzésére. A bank az a hitelintézet, amely a betétgyűjtést, a hitel és pénzkölcsön nyújtást, valamint a pénzforgalmi szolgáltatások nyújtását üzletszerűen végzi. Kizárólag bank kaphat engedélyt a pénzügyi szolgáltatások teljes körének végzésére. A szakosított hitelintézet (pl. MFB, Eximbank, lakástakarékpénztárak, jelzálog-hitelintézetek) a rá vonatkozó külön törvényi szabályozásnak megfelelően jogosult tevékenységének végzésére, azzal, hogy nem kaphat engedélyt a pénzügyi szolgáltatások teljes körének végzésére. A szövetkezeti hitelintézet a Hpt.-ben meghatározott valamennyi szolgáltatást nyújthatja. A hitelszövetkezet a tevékenységeket – a pénzváltás kivételével – csak saját tagjai körében végezheti.

A pénzügyi vállalkozások a) az a pénzügyi intézmény, amely – a betétgyűjtés, pénzforgalmi szolgáltatás, elektronikus pénz kibocsátása, pénzváltás kivételével – egy vagy több pénzügyi szolgáltatást végez, b) a pénzügyi holding társaság. Az alapítványi formában működő pénzügyi vállalkozás gazdasági tevékenysége keretében kizárólag a) kezesség és bankgarancia vállalása, valamint egyéb bankári kötelezettség vállalása tevékenységet, és b) pénzügyi szolgáltatás közvetítéséből ügynöki tevékenységet végezhet. Az alapítványi formában működő pénzügyi vállalkozás kizárólag a a) kezesség és garancia vállalása, valamint egyéb bankári kötelezettség vállalása , valamint b) ügynöki tevékenységet végezhet.

Pénzforgalmi intézmény Pénzforgalmi intézmény az a vállalkozás, amely engedéllyel rendelkezik pénzforgalmi szolgáltatási tevékenység végzésére, de nem rendelkezik engedéllyel az elektronikuspénz-kibocsátási tevékenység végzésére, Pénzforgalmi intézmény kizárólag fizetés műveletek lebonyolításához és készpénzhelyettesítő fizetési eszköz kibocsátáshoz kapcsolódóan kaphat engedélyt a hitel- és pénzkölcsön nyújtási tevékenységre. A pénzforgalmi intézmény az általa végzett pénzforgalmi szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódóan jogosult a pénzforgalmi szolgáltatás működtetésével összefüggő és egyéb, szorosan kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások nyújtására, ideértve a fizetési műveletek teljesítésének biztosítását, a fizetési művelet tárgyát képező pénz átváltását, letéti szolgáltatást, valamint az adatok tárolását és feldolgozását is. A pénzforgalmi intézmény - törvény eltérő rendelkezése hiányában - egyéb üzleti tevékenységet is végezhet azzal a korlátozással, hogy a fent meghatározottakon kívül más pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nem végezhet.

Pénzforgalmi intézmény (2) A pénzforgalmi intézmény az általa végzett pénzforgalmi szolgáltatáshoz kapcsolódóan az ügyfele számára a következő feltételekkel nyújthat hitelt és pénzkölcsönt: a) a nyújtás kizárólag a pénzforgalmi intézmény saját pénzeszközeiből és kizárólag valamely fizetési művelet teljesítéséhez kapcsolódhat, b) nem nyújtható a pénzforgalmi intézmény által fizetési művelet teljesítése céljából átvett vagy tartott pénzeszközből, c) a kölcsön futamideje legfeljebb 12hónap, és d) a pénzforgalmi intézmény szavatoló tőkéje megfelel a törvényi követelményeknek.

Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény az a vállalkozás, amely engedéllyel rendelkezik az elektronikuspénz-kibocsátási tevékenység végzésére. Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény valamennyi pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására engedélyt kaphat. Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény kizárólag kizárólag fizetési műveletek lebonyolításához és készpénzhelyettesítő fizetési eszköz kibocsátáshoz kapcsolódóan kaphat engedélyt kaphat engedélyt hitel- és pénzkölcsönnyújtási tevékenységre. Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény egyéb üzleti tevékenységet is végezhet azzal, hogy a fentieken kívül más pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nem végezhet.

Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény (2) Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény az általa végzett pénzforgalmi szolgáltatáshoz kapcsolódóan az ügyfele számára a következő feltételekkel nyújthat hitelt és pénzkölcsönt: a) a nyújtás kizárólag az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény saját pénzeszközeiből és kizárólag valamely fizetési művelet teljesítéséhez kapcsolódhat, b) nem nyújtható az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény által fizetési művelet teljesítése céljából átvett vagy tartott pénzeszközből, c) a kölcsön futamideje legfeljebb 12 hónap, és d) az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény szavatoló tőkéje megfelel az e törvényben meghatározott követelményeknek.

Közvetítő Függő közvetítő az, aki a pénzügyi szolgáltatás közvetítését a) kiemelt közvetítői tevékenységként egy vagy több pénzügyi intézmény egymással nem versengő pénzügyi szolgáltatása vonatkozásában (mint kiemelt közvetítő), vagy b) ügynöki tevékenységként egy vagy több pénzügyi intézmény egymással nem versengő pénzügyi szolgáltatása vonatkozásában (mint függő ügynök), vagy c) pénzforgalmi közvetítői tevékenységként végez. Független közvetítő, aki a pénzügyi szolgáltatás közvetítését a) kiemelt közvetítői tevékenységként több pénzügyi intézmény egymással versengő pénzügyi szolgáltatása vonatkozásában (mint többes kiemelt közvetítő), vagy b) ügynöki tevékenységként több pénzügyi intézmény egymással versengő pénzügyi szolgáltatása vonatkozásában (mint többes ügynök), vagy c) alkuszi tevékenységként (mint alkusz) végez (együtt: független közvetítő).

Közvetítő (2) Kiemelt közvetítői tevékenység: pénzügyi intézménnyel kötött megbízási szerződés alapján, a pénzügyi intézmény nevében, javára és kockázatára, pénzügyi szolgáltatás, kiegészítő pénzügyi szolgáltatás nyújtásának, szolgáltatásra irányuló szerződés megkötésének elősegítésére irányuló tevékenység, ideértve a pénzügyi intézmény nevében, javára és kockázatára történő kötelezettségvállalást vagy a szerződés megkötését is; Ügynöki tevékenység: pénzügyi intézménnyel kötött megbízási szerződés alapján pénzügyi szolgáltatás, kiegészítő pénzügyi szolgáltatás nyújtásának, ilyen szolgáltatásra irányuló szerződés megkötésének elősegítésére irányuló tevékenység, amelynek során a pénzügyi intézmény kockázatára önállóan kötelezettséget nem vállalnak, szerződést nem kötnek; A független közvetítő a pénzügyi szolgáltatás közvetítését kizárólag a Felügyelet engedélyével végezheti.

Szervezeti szabályok Hpt. szabályozás: bank és szakosított hitelintézet részvénytársaságként vagy fióktelepként, szövetkezeti hitelintézet szövetkezetként, vagy – banknak vagy szakosított hitelintézetnek minősülő – részvénytársaságként pénzügyi vállalkozás részvénytársaságként, szövetkezetként, alapítványként vagy fióktelepként, pénzforgalmi illetve az elektronikus pénz-kibocsátó intézmény részvénytársaságként, korlátolt felelősségű társaságként, szövetkezetként vagy az EU másik tagállamában székhellyel rendelkező pénzforgalmi illetve elektronikus pénz-kibocsátó intézmény fióktelepeként, a többes kiemelt közvetítő részvénytársaságként, korlátolt felelősségű társaságként vagy szövetkezetként működhet. A pénzügyi szolgáltatás egyéb közvetítését bármely jogi személy, és egyéni vállalkozó is végezheti.

Alapvető tevékenységi korlátok a pénzpiacon 1. Kizárólag pénzügyi intézmény nyújthat üzletszerűen pénzügyi szolgáltatást - a pénzügyi szolgáltatás közvetítése (bankügynök) kivételével. 2. Pénzügyi intézmény főszabályként csak pénzügyi szolgáltatást és kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújthat. A pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatáson kívül végezhető tevékenységek (többek között) a) biztosításközvetítői tevékenység, b) értékpapír-kölcsönzés, részvényesi meghatalmazotti (nominee) tevékenység, befektetési szolgáltatási tevékenység, befektetési szolgáltatási tevékenységet kiegészítő szolgáltatás, árutőzsdei szolgáltató által végezhető tevékenység, d) aranykereskedelmi ügylet, e) részvénykönyvvezetés, f) bizalmi szolgáltatás, g) a Diákhitel szervezet hitelezési tevékenységének elősegítése érdekében végzett tevékenység, h) követelések megbízás alapján történő kezelésére, behajtására irányuló tevékenység, k) pénzügyi eszközre vonatkozó adat-, információértékesítés, l) közösségi, valamint állami támogatások közvetítése

Engedélyezés - hitelintézet A Felügyelet engedélye szükséges a hitelintézet: a) alapításához, b) átalakulásához, egyesüléséhez (beolvadás, összeolvadás), szétválásához, c) alapszabályának módosításához, d) befolyásoló részesedésének megszerzéséhez vagy a befolyásoló részesedés e törvényben meghatározott mértéket elérő növeléséhez, e) vezető állású személyének megválasztásához vagy kinevezéséhez, f) működésének megkezdéséhez, g) tevékenységi körének módosításához, h) pénzügyi szolgáltatási tevékenységének kiemelt közvetítő vagy többes kiemelt közvetítő igénybevételével történő végzéséhez, i) képviseletének, fióktelepének, leányvállalatának (hitelintézet, pénzügyi vállalkozás vagy egyéb vállalkozás) harmadik országban történő létesítéséhez, j) devizakülföldinek minősülő vállalkozásban történő befolyásoló részesedés megszerzéséhez, k) betétállományának és pénzeszköz visszafizetésére irányuló szerződésállományának átruházásához (a továbbiakban: betétállomány-átruházás), l) működésének megszüntetéséhez, valamint m) jogszabály alapján készített hitelbiztosítéki érték-megállapítási szabályzatához, amely figyelembe veszi a hitelbiztosítéki érték megállapításának módszertani elveiről szóló jogszabályban foglaltakat. Hitelintézet: alapítási és működési engedély!

Engedélyezés – pénzügyi vállalkozás A Felügyelet engedélye szükséges a pénzügyi vállalkozás a) alapításához, b) tevékenységi körének módosításához, c) átalakulásához, egyesüléséhez (beolvadás, összeolvadás), szétválásához, d) vezető állású személyének megválasztásához vagy kinevezéséhez, e) befolyásoló részesedésének megszerzéséhez vagy a befolyásoló részesedés e törvényben meghatározott mértéket elérő növeléséhez, f) pénzügyi szolgáltatási tevékenységének kiemelt közvetítő vagy többes kiemelt közvetítő igénybevételével történő végzéséhez, valamint g) működésének megszüntetéséhez. Külön működési engedély nem szükséges!

Engedélyezés Az engedélyezési eljárás során a Felügyelet a kérelemmel összefüggő és rendelkezésre álló okiratokat és információkat gondosan mérlegeli, és meggyőződik arról, hogy az engedély kiadása nem ütközik jogszabályba. A Felügyelet az engedélyezési eljárás során az egyes engedélyezési feltételek meglétét a helyszínen is megvizsgálhatja. A Felügyelet, amennyiben releváns a hitelintézet alapítási engedélyének megadásához előzetesen kikéri a másik EGT-állam illetékes felügyeleti hatóságának véleményét. A hitelintézet alapítását engedélyező határozat érvényét veszti, ha a tevékenységi engedély iránti kérelmet a határozat kézhezvételétől számított 6 hónapon belül a hitelintézet nem nyújtja be a Felügyelethez.

Tevékenység más EGT tagállamban Formái: - leányvállalat létrehozása (általános szabályok szerinti engedélyezés), - fióktelep létesítése (bejelentési kötelezettség), - határon átnyúló szolgáltatás (bejelentési kötelezettség)

Jegyzett tőke követelmények Bank legalább 2 milliárd forint induló tőkével alapítható. Szakosított hitelintézet a rá vonatkozó külön törvényi szabályozással meghatározott induló tőkével alapítható. (MFB 100 Mrd Ft, lakástakarékpénztár: 2 Mrd Ft, jelzálog-hitelintézet: 3 Mrd Ft) Szövetkezeti hitelintézet szövetkezeti formában legalább 300 millió forint induló tőkével alapítható. Pénzügyi vállalkozás - kivéve a pénzügyi holding társaságot - legalább 50 millió forint induló tőkével alapítható. Pénzügyi intézmény alapításához a jegyzett tőkét pénzben kell befizetni.

Tőkekövetelmények 2. Pénzügyi holding társaság legalább 2 milliárd forint induló tőkével alapítható. Pénzforgalmi intézmény pénzforgalmi szolgáltatási tevékenységéhez legalább 37,5 millió forint induló tőkével kell rendelkeznie. Ha a pénzforgalmi intézmény a pénzforgalmi szolgáltatások közül kizárólag készpénzátutalást végez, legalább 6 millió forint induló tőkével kell rendelkeznie. Ha a pénzforgalmi intézmény a pénzforgalmi szolgáltatások közül kizárólag a távközlési eszközzel, digitális eszközzel vagy más információtechnológiai eszközzel történő fizetési művelet teljesítését végez, legalább 15 millió forint induló tőkével kell rendelkeznie. Az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény elektronikuspénz-kibocsátási tevékenységéhez legalább 100 millió forint induló tőkével kell rendelkeznie. A pénzforgalmi intézmény, elektronikuspénz-kibocsátó intézmény alapításához az induló tőkét kizárólag pénzben lehet befizetni.

Személyi és tárgyi feltételek A pénzügyi szolgáltatási tevékenység csak a) jogszabálynak megfelelő számviteli rend, valamint nyilvántartási rend, b) a prudens működésnek megfelelő belső szabályzat, c) a pénzügyi szolgáltatás nyújtásához szükséges, jogszabályban meghatározott személyi feltételek, d) a tevékenység végzésére alkalmas technikai, informatikai, műszaki, biztonsági felszereltség, helyiség, e) ellenőrzési eljárások és rendszerek, valamint – a kizárólag csoportfinanszírozást végző pénzügyi vállalkozás kivételével – vagyonbiztosítás, f) a működési kockázatok csökkentését szolgáló információs és ellenőrzési rendszer, valamint a rendkívüli helyzetek kezelésére vonatkozó terv, valamint g) áttekinthető szervezeti felépítés megléte esetén kezdhető meg, illetve folytatható. A pénzügyi intézmény és a pénzforgalmi intézmény csak olyan helyiségben működhet, amely megfelel a külön jogszabályban meghatározott biztonsági követelményeknek. Egyes bűncselekmények elkövetése, folyamatban lévő büntetőeljárás kizáró ok, hogy az érintett vezető tisztségviselő legyen.

Informatikai rendszer védelme A pénzügyi szolgáltatói tevékenység végzésére csak olyan informatikai rendszer felhasználásával kerülhet sor, amely biztosítja a rendszerelemek zártságát, és megakadályozza az informatikai rendszerhez történő jogosulatlan hozzáférést, valamint észrevétlen módosítását. Az informatikai rendszernek meg kell felelnie az általános információbiztonsági zártsági követelményeknek is. Ennek érdekében a hitelintézetnek adminisztratív, fizikai és logikai intézkedésekkel biztosítania kell az általános információbiztonsági zártsági követelmények teljesülését. E követelményeknek való megfelelést külső tanúsító szervezet által kiadott, az informatikai rendszerre vonatkozó tanúsítással kell igazolni.

A minősített befolyással rendelkező tulajdonosok A pénzügyi intézmény és a pénzforgalmi intézmény befolyásoló részesedéssel rendelkező tulajdonosa csak olyan személy lehet, a) aki független a pénzügyi intézmény óvatos, körültekintő és megbízható (prudens) működését veszélyeztető befolyástól, jó üzleti hírnévvel rendelkezik, valamint biztosítani képes a pénzügyi intézmény megbízható, gondos tagi irányítását és ellenőrzését, valamint b) akinek üzleti kapcsolatrendszere és tagi szerkezete átlátható és ezáltal nem zárja ki a pénzügyi intézmény fölötti hatékony felügyelet gyakorlását.

A befolyásoló részesedés megszerzésének engedélyezése A Felügyelettől engedélyt kér, aki pénzügyi intézményben a) befolyásoló részesedést kíván szerezni, vagy b) befolyásoló részesedést úgy kívánja módosítani, hogy az elérje a 20, a 33 vagy az 50 %-os határértéket. A pénzügyi intézmény tagja a tagi részesedéséhez vagy a szavazati joghoz kapcsolódó, annak arányát meghaladó előnyöket biztosító megállapodást csak a Felügyelet engedélyével köthet. Pénzügyi intézményben befolyásoló részesedéssel rendelkező vállalkozásban többségi részesedés szerzéséhez a Felügyelet engedélye szükséges. A befolyásoló részesedés csökkentése bejelentésköteles.

A tulajdonosok és a vezető állású személyek Vezető állású személy: a) részvénytársasági formában működő bank és szakosított hitelintézet esetén az igazgatóság, a felügyelő bizottság elnöke, tagja és az ügyvezető, b) szövetkezeti formában működő szövetkezeti hitelintézet illetve pénzügyi vállalkozás esetén az igazgatóság elnöke, a felügyelő bizottság elnöke és az ügyvezető. A Felügyelet előzetes engedélyével választható meg, illetőleg nevezhető ki a pénzügyi intézménynél a vezető állású személy. A Felügyelet a megválasztásra, illetőleg kinevezésre irányuló engedélykérelmet akkor utasítja el, ha a kizáró okok valamelyike a kinevezésre vagy megválasztásra javasolt személlyel szemben fennáll. Pénzügyi intézmény irányítási jogkörrel rendelkező vezető testületének tagja csak természetes személy lehet. A vezető testületben legalább két olyan tagnak kell lennie, aki a hitelintézettel munkaviszonyban áll (a továbbiakban: belső tag). A hitelintézet irányítási jogkörrel rendelkező vezető testület belső tagjává a hitelintézet ügyvezetői választhatóak. A hitelintézet irányítási jogkörrel rendelkező vezető testületében legalább két olyan tag van, aki a devizajogszabályok alapján devizabelföldinek minősül, és legalább egy éve állandó belföldi lakóhellyel rendelkezik.

Vezető állású személyek Pénzügyi intézménynél nem lehet vezető állású személy az, aki a) befolyásoló részesedéssel rendelkezik (vagy rendelkezett) vagy vezető állású személy (vagy az volt) egy olyan pénzügyi intézményben, aa) amely esetében a fizetésképtelenséget csak a Felügyelet által alkalmazott kivételes intézkedésekkel lehet elkerülni, vagy ab) amelyet a tevékenységi engedély visszavonása miatt fel kellett számolni, és akinek személyes felelősségét e helyzet kialakulásáért jogerős határozat megállapította; b) súlyosan vagy rendszeresen megsértette a Hpt. vagy más, a banküzemre vagy a pénzügyi intézmény gazdálkodására vonatkozó jogszabály előírásait, és ezt a Felügyelet, más hatóság vagy bíróság öt évnél nem régebben kelt jogerős határozatban megállapította; c) büntetett előéletű; d) nem rendelkezik jó üzleti hírnévvel. Hitelintézetnél nem lehet vezető állású személy – a felügyelő bizottsági tag kivételével –az sem, aki a) nem rendelkezik legalább háromévi – a banki vagy vállalati gazdálkodás vagy a közigazgatás pénzügyi, illetve gazdasági területén szerzett – vezetői gyakorlattal, b) más pénzügyi intézménynél könyvvizsgáló, c) olyan tisztséget tölt be, amely tisztség ellátása korlátozhatja szakmai feladatainak ellátását.

Felelősségi és képviseleti szabályok Cégjegyzésre és a hitelintézet nevében a pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel kapcsolatos kötelezettségvállalásra a) részvénytársasági vagy szövetkezeti formában működő hitelintézet esetében két igazgatósági tag, illetve két ügyvezető, b) külföldi hitelintézet fióktelepe esetében két vezető állású személy együttesen jogosult. Az együttes aláírási jog – a hitelintézet igazgatósága által jóváhagyott belső szabályzatban rögzített eljárási rend szerint – együttes aláírási jogként átruházható.

A belső információval kapcsolatos ügylet tilalma Belső információ a pénzügyi intézmény vagy ügyfele pénzügyi, gazdasági vagy jogi helyzetével, vagy ezek várható változásával összefüggő, nyilvánosságra még nem került olyan információ, amelynek nyilvánosságra kerülése, a pénzügyi intézmény vagy ügyfele megítélésének jelentős befolyásolására alkalmas. Belső információval rendelkező személynek minősül a) a vezető állású személy, valamint az a személy, akit e törvény vagy a pénzügyi intézmény belső szabályozása vezetőnek vagy vezető tisztségviselőnek minősít, b) az a hatósági, szakértői tevékenységet ellátó személy, aki a belső információhoz a pénzügyi intézménnyel kapcsolatos tevékenysége során hozzájut, c) ezek közeli hozzátartozója, valamint d) az a személy, aki belső információhoz jutott, ideértve a külföldi pénzügyi intézmény vezetőjét vagy alkalmazottját is. Belső információval rendelkező személy munkakörében vagy az annak révén birtokába jutott – a pénzügyi intézmény működésével és ügyfeleivel kapcsolatos – információt nem használhatja fel, és nem adhatja át vagy nem teheti hozzáférhetővé illetéktelen személy számára. Tilos a belső információ felhasználásával vagy a belső információval rendelkező személlyel a belső információval érintett körben olyan ügyletet kötni, olyan ügyletkötésre megbízást vagy befektetési tanácsot adni, amelynek alapján az érintett személy vagy közeli hozzátartozója, illetve harmadik személy bármilyen vagyoni előnyhöz jut, illetve amely más személynek kárt okoz.

Irányítási rendszer és kockázatkezelési követelmények A hitelintézet az általa végzett pénzügyi szolgáltatási tevékenységekben és az alkalmazott üzleti modellben rejlő kockázatok jellegével, nagyságrendjével, összetettségével arányos átfogó, hatékony és megbízható vállalatirányítási rendszerrel és belső kontroll funkcióval rendelkezik, amelynek keretén belül a) a szervezeti felépítését belső szabályzatban áttekinthetően rögzíti, b) a felelősségi köröket, feladatokat egymástól elhatárolja és egyértelműen meghatározza, c) a szervezeten belüli összeférhetetlenséget ellenőrzi, megelőzi és kiküszöböli, d) a felmerülő kockázatok azonosítására, mérésére, kezelésére, nyomon követésére és jelentésére szolgáló hatékony eljárásokat alkalmaz, e) a jogszabályoknak megfelelő belső ellenőrzési mechanizmusokat, adminisztratív és számviteli eljárásokat alkalmaz, f) a hitelintézet a hatékony és eredményes kockázatkezeléssel összhangban álló, annak alkalmazását előmozdító javadalmazási politikát és gyakorlatot valósít meg, g) elősegíti a szervezet zavartalan és eredményes működését, az intézménnyel szembeni bizalom fenntartását, a tulajdonosok és az ügyfelek intézménnyel összefüggő gazdasági érdekeinek és társadalmi céljainak védelmét.

Belső ellenőrzés és belső ellenőrzési rendszer A bank és a szakosított hitelintézet független, közvetlenül a felügyeleti jogkörrel rendelkező vezető testület irányítása alatt álló belső ellenőrzési szervezeti egységet működtet. A belső ellenőrzési rendszer működtetésének célja, hogy a) a hitelintézet jogszabályoknak megfelelő működését elősegítse, b) a hitelintézet belső szabályzataiban foglalt előírások betartását ellenőrizze, c) a jogszabályoktól és a belső szabályzatokban foglaltaktól való eltéréseket feltárja, továbbá javaslatot tudjon megfogalmazni a feltárt hiányosságok kijavítására, d) a döntéshozatalhoz szükséges pénzügyi és egyéb információk biztosíthatóak legyenek, e) a hitelintézet, valamint ügyfeleinek és a tulajdonosoknak az érdekei védve legyenek, valamint f) a hitelintézetre vonatkozó belső szabályzatokban foglalt előírások betartását, és azok tartalmi elégségességét ellenőrizze. A belső ellenőrzési rendszer eleme a belső ellenőrzés, és a vezetői információs rendszer.

Belső szervezet – pénzügyi és befektetési szolgáltatások elkülönítése Ha a hitelintézet befektetési szolgáltatási vagy kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenységet is végez, akkor olyan belső szervezeti, működési és eljárási rendet alakít ki, amelyen belül elkülönülnek a pénzügyi szolgáltatással és a befektetési szolgáltatással foglalkozó szervezeti egységek. Az elkülönülés célja, hogy a hitelintézet ne tudja befolyásolni ügyfele, a hitelintézeti üzletágak, valamint a hitelintézetek és egyéb piaci szereplők közötti ügyleteket. A hitelintézeten belül elkülönült szervezeti egységek banktitkot és értékpapírtitkot csak belső szabályzatban meghatározott módon adhatnak át egymásnak. A szabályzatnak biztosítania kell, hogy banktitokhoz és értékpapírtitokhoz csak az jusson hozzá, akinek arra feladata elvégzéséhez szüksége van.

Banktitok Fogalma: Banktitok minden olyan, az egyes ügyfelekről a pénzügyi intézmény rendelkezésére álló tény, információ, megoldás vagy adat, amely ügyfél személyére, adataira, vagyoni helyzetére, üzleti tevékenységére, gazdálkodására, tulajdonosi, üzleti kapcsolataira, valamint a pénzügyi intézmény által vezetett számlájának egyenlegére, forgalmára, továbbá a pénzügyi intézménnyel kötött szerződéseire vonatkozik. A pénzügyi intézmény ügyfelének tekintendő mindenki, aki a pénzügyi intézménytől pénzügyi szolgáltatást vesz igénybe. A banktitokra vonatkozó szabályokat alkalmazni kell arra a személyre is, aki szolgáltatás igénybevétele céljából lép kapcsolatba a pénzügyi intézménnyel, de a szolgáltatást nem veszi igénybe. Banktitok csak akkor adható ki harmadik személynek, ha a) a pénzügyi intézmény ügyfele, annak törvényes képviselője a rá vonatkozó kiszolgáltatható banktitok-kört pontosan megjelölve közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan kéri vagy erre felhatalmazást ad; b) A Hpt. a banktitok megtartásának kötelezettsége alól felmentést ad, c) a pénzügyi intézmény érdeke ezt az ügyféllel szemben fennálló követelése eladásához vagy lejárt követelése érvényesítéséhez szükségessé teszi, d) a pénzügyi intézmény által megbízott tanúsító szervezet és alvállalkozója ezt a tanúsítási eljárás lefolytatása keretében ismeri meg.

Befektetési intézmények

EU tőkepiaci szabályozás MIFID I. irányelv - 2004/39/EK irányelv a pénzügyi eszközök piacairól MIFID II. irányelv - 2014/65/EU irányelv a pénzügyi eszközök piacairól MIFIR rendelet - 600/2014/EU rendelet a pénzügyi eszközök piacairól EMIR rendelet - 648/2012/EU rendelet a tőzsdén kívüli származtatott ügyletekről, a központi szerződő felekről és a kereskedési adattárakról A piaci visszaélésekről szóló MAD irányelv - 2014/57/EU irányelve a piaci visszaélések büntetőjogi szankcióiról A piaci visszaélésekről szóló MAR rendelet - 596/2014/EU rendelet a piaci visszaélésekről Európai Értékpapír-piaci Hatóság létrehozásáról szóló 1095/2010/EU rendelet

MIFID/MIFIR A MiFID II a befektetési vállalkozások és szabályozott piacok engedélyezési feltételeit és működési követelményeit, valamint az illetékes hatóságok jogköreit szabályozza. A MIFIR a kereskedési helyszínek és befektetési vállalkozások nyilvánosságra hozatali követelményét, az illetékes hatóságok részére küldendő transzparencia jelentések szabályait, a származtatott ügyletekre vonatkozó előírásokat, a pénzügyi eszközökre vonatkozó megkülönböztetés-mentes elszámolási követelményeket tartalmazza, illetve az illetékes hatóságok jogköreit rendezi.

EMIR A származtatott ügyletekre vonatkozó rendelet célja fokozza ezen ügyletek piacainak átláthatóságát és csökkentse az ilyen ügyletekből fakadó kockázatokat.

Piaci visszaélések – MAD/MAR A piaci visszaélésekről szóló irányelv célja, hogy a legsúlyosabb piaci visszaélésekre (bennfentes kereskedelem, bennfentes információk jogosulatlan közzététele, piaci manipuláció) az EU-ban általánosan rendelkezésre álljanak büntetőjogi szankciók. A rendelet közös szabályozási keretet teremt a piaci visszaélésekre vonatkozóan, valamint intézkedéseket állapít meg azok megelőzésére.

A magyar szabályozás 2007. évi CXXXVIII. törvény a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól (Bszt.) A Tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. tv. (Tpt).

Befektetési szolgáltatók Befektetési szolgáltatási tevékenységet – főszabályként – csak befektetési vállalkozás és hitelintézet végezhet. A harmadik országban székhellyel rendelkező befektetési vállalkozás tevékenységét Magyarország területén fióktelepén keresztül végezheti. A más EGT-államban székhellyel rendelkező befektetési vállalkozás Magyarország területén határon átnyúló tevékenységet végezhet.

Felügyeleti engedély Befektetési szolgáltatási tevékenység és kiegészítő szolgáltatás a Felügyelet engedélyével végezhető, illetve nyújtható. A külföldi befektetési vállalkozás fióktelepe befektetési szolgáltatási tevékenységet akkor végezhet, illetőleg kiegészítő szolgáltatást akkor nyújthat, ha rendelkezik a székhelye szerinti állam hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóságának az adott tevékenység végzésére jogosító engedélyével. A más EGT-államban székhellyel rendelkező befektetési vállalkozás Magyarország területén határon átnyúló tevékenységet akkor végezhet vagy fióktelepet akkor létesíthet, ha rendelkezik a hatáskörrel bíró felügyeleti hatóságnak az adott tevékenység végzésére jogosító engedélyével és a törvényi feltételek teljesültek.

Felügyeleti engedély (2) A Felügyelet a tevékenység végzésére, illetőleg a szolgáltatás nyújtására jogosító engedélyt az egyes tevékenységekre és szolgáltatásokra külön-külön vagy együttesen adja meg annak a kérelmezőnek, amely megfelel jogszabályi követelményeknek. Nem kell a Felügyelet engedélye a befektetési szolgáltatás nyújtásához annak a más EGT-államban székhellyel rendelkező külföldi befektetési vállalkozásnak, amely tevékenységét határon átnyúló szolgáltatásként vagy fióktelepén keresztül végzi és rendelkezik a székhelye szerinti tagállam hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóságának az adott tevékenység végzésére jogosító engedélyével. A Felügyelet által kiadott engedély más EGT-államokban befektetési szolgáltatási tevékenység végzésére és kiegészítő szolgáltatás nyújtására jogosít.

Egyéb tevékenységek A befektetési vállalkozás befektetési szolgáltatási tevékenység végzése és kiegészítő szolgáltatás nyújtása mellett kizárólag a) árutőzsdei szolgáltatási tevékenységet, b) részvénykönyvvezetést, c) részvényesi meghatalmazotti (nominee) tevékenységet, d) a pénzügyi szolgáltatás közvetítése tevékenységet, e) a Bit. szerinti biztosításközvetítést ügynökként, f) értékpapír-kölcsönzést, és g) pénzügyi eszközre vonatkozó adat, információ értékesítést, h) meghatározott csoportfinanszírozási tevékenységet folytathat.

Tőkekövetelmények A befektetési vállalkozás tevékenysége megkezdéséhez legalább 130.000 euró összegű induló tőkével rendelkezik. Ha a befektetési vállalkozás a sajátszámlás kereskedésre és jegyzési garanciavállalásra nem jogosult, de a megbízás felvétele, a megbízás végrehajtása, vagy a portfóliókezelés tevékenységek valamelyikének végzésére jogosító engedélyt szerez, és a) az ügyfél pénzügyi eszközének és pénzeszközének kezelésére jogosult, akkor legalább 125.000 euró, b) az ügyfél pénzügyi eszközének és pénzeszközének kezelésére nem jogosult, akkor legalább 50.000 euró összegű induló tőkével rendelkezik. Ha a befektetési vállalkozás a megbízás felvétele és a befektetési tanácsadás tevékenységek valamelyikének végzésére jogosító engedélyt szerez és az ügyfél pénzügyi eszközének és pénzeszközének kezelésére nem jogosult (letétlezelés, letéti őrzés), akkor legalább 50.000 euró összeg induló tőkével vagy olyan, az EGT-államok területére kiterjedő szakmai felelősségbiztosítással rendelkezik, amelynek értéke káreseményenként legalább 1 millió euró, és évente összesen legalább 1 millió 500ezer euró. A befektetési vállalkozás jegyzett tőkéje kizárólag pénzbeli hozzájárulással szolgáltatható.

Szervezeti forma A befektetési vállalkozás részvénytársaságként vagy fióktelepként működhet. A befektetési vállalkozás a szervezetén belül az egyes szervezeti egységeket és az ezek működésére és eljárására vonatkozó szabályzatokat úgy alakítja ki, hogy biztosítsa szervezeti egységeinek és szervezeti megoldásainak megfelelőségét és hatékonyságát, valamint hogy a) lehetővé tegye a befektési szolgáltatási tevékenységek és feladatok független végzését, illetőleg ellátását, ideértve az ehhez szükséges hatáskörök világos és következetes elkülönítését, b) biztosítsa, hogy az egyes szervezeti egységek vezetői ne legyenek alá- vagy fölérendeltségi, illetve utasítási viszonyban egymással, csökkentve ezzel a visszaéléshez vezető személyi érdek-összefonódás lehetőségét, c) az információhoz való hozzáférést csak a jogosultak számára tegye lehetővé, csökkentve ezzel a belső, üzletvitel során keletkező információval való visszaélés lehetőségét, d) átlátható legyen, e) erősítse a folyamatba épített ellenőrzést és lehetővé tegye ennek során az objektív megítélést, f) biztosítsa, hogy a vállalkozás vezető állású személyei és alkalmazottai a felelősségi körük megfelelő ellátása érdekében a követendő eljárásokat ismerjék, g) biztosítsa a vállalkozás különböző szintjei közötti hatékony jelentéstételt és információáramlást.

Személyi összeférhetetlenség A befektetési vállalkozás vezető állású személye, ennek közeli hozzátartozója, a befektetési vállalkozás üzletkötője nem lehet a) más befektetési vállalkozásban közvetlen vagy közvetett részesedéssel rendelkező természetes személy, b) más befektetési vállalkozásban közvetlen vagy közvetett részesedéssel rendelkező szervezet vezető állású személye, c) más befektetési vállalkozás vezető állású személye vagy alkalmazottja, d) szabályozott piacra bevezetett értékpapír kibocsátójánál – ide nem értve a befektetési vállalkozást magát és a befektetési vállalkozással egy csoportban lévő vállalkozásokat – vezető állású személy vagy alkalmazott, e) más befektetési vállalkozás üzletkötője. A befektetési szolgáltatási tevékenység végzésére jogosító engedéllyel rendelkező hitelintézet e tevékenység végzésére létrehozott szervezeti egységének vezetője vagy az irányításért felelős, döntési hatáskörrel rendelkező személye ugyanilyen munkakörben a hitelintézet más szervezeti egységénél, más hitelintézetnél vagy befektetési vállalkozásnál nem foglalkoztatható.

Összeférhetetlenség (2) A befektetési vállalkozásnak az ügyfél számára esetleg hátrányos érdek-összeütközések feltárása érdekében figyelembe kell vennie, hogy a befektetési vállalkozás, vezető állású személye, alkalmazottja nem érintett-e az alábbiakban felsorolt esetek valamelyikben: a) az ügyfél kárára pénzügyi nyereséghez jut, vagy pénzügyi veszteséget kerül el, b) az ügyfélnek nyújtott szolgáltatás eredményéhez vagy az ügyfél nevében teljesített ügylethez az ügyfél érdekétől eltérő érdeke fűződik, c) az ügyfél érdekével szemben más ügyfél vagy ügyfélcsoport érdekét részesíti előnyben, d) ugyanabban az ügyletben érdekelt, mint az ügyfél. A befektetési vállalkozás az ügyfél számára hátrányos érdek-összeütközések elkerülése, feltárása és kezelése céljából szabályzatot készít (összeférhetetlenségi politika).

A vezető állású személyek, alkalmazottak saját ügyletei A befektetési vállalkozás alkalmazottja a saját, a vele közös háztartásban élő személy, a közeli hozzátartozója és az egyéb módon érintett személy nevében vagy javára nem köthet olyan ügyletet, amely a) bennfentes kereskedelmet vagy piacbefolyásolást valósítana meg, b) üzleti titok, értékpapír és egyéb titok, vagy az védett információ jogszerűtlen feltárásával és felhasználásával jár, vagy c) nem áll összhangban a befektetési vállalkozás e törvényben meghatározott kötelezettségeivel. A befektetési vállalkozás alkalmazottja nem adhat olyan tartalmú befektetési tanácsot, illetve más módon sem bírhat rá ügyfelet vagy harmadik személyt arra, hogy olyan ügyletet kössön, amely, ha azt az alkalmazott saját nevében vagy saját javára kötné, a fenti tilalom alá esne.

Működési szabályok, követelmények Biztonságos informatikai rendszer Belső ellenőrzés Kockázatkezelés és felelősség Compliance Személyi feltételek Jó üzleti hírnév Befolyásszerzés Prudenciális szabályok Felügyeleti intézkedések, szankciók