Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Van-e különbség?  Cél  Minőség  Létszám  Résztvevő  Rendezők  Lebonyolítás  Nyilvánosság  Eredmény  Érték.
A tanári munka értékelése
Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szociális munka az onkológiában
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Önismeret Horváth Renáta.
Az intézményes nevelés stratégiái
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Projektmunka.
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Az országos mérések megújult rendszere
Pedagógus értékelési rendszer
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Értékek.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László

Bevezetés a teljesítmény és eredményorientált szemlélet fokozódó terhet ró a sportszakemberekre a társadalmi változásokkal párhuzamosan változik az emberi kapcsolatok rendszere is az edző-sportoló kapcsolat ezzel egyidejűleg változik a harmonikus edző-sportoló kapcsolat egyik feladata az egyensúly megtalálása a hatékony közös munka érdekében

Miért érdemes foglalkoznunk a kérdéssel? A sportteljesítmény a személyes kapcsolatok sikerén alapszik (Iso-Ahola, 2007). Mégis kevés empirikus információval rendelkezünk erről a területről. A szakirodalom szerint a jól működő edző-sportoló kapcsolatnak jelentős befolyása van a sportolóra, növeli a megelégedettség érzését, az önbizalmat, fejleszti a teljesítmény iránti vágyat (Lyle 1999).

Szakirodalmi ismeretek Az edző-sportoló kapcsolat kétpólusú, melynek kulcsszereplője az edző Milyen követelményeknek kell megfelelni a hatékony munka érdekében? Szakmai felkészültség Általános műveltség Pedagógiai felkészültség Erkölcsi követelmények Ki a jó edző? Kiből válhat jó edző? Ki az ideális edző?

Szakirodalmi ismeretek A kérdést nehéz megválaszolni! A pályára való alkalmasság kérdéseit kell helyette vizsgálni. Spranger (1933) szerint a nevelői személyiségvonások nem a belátáson alapulnak, tehát NEM TANULHATÓK. Makarenko: mesterség, ezáltal TANULHATÓ. Ugyanakkor mindent meg lehet tanulni, gyakorlással elsajátítani?

Szakirodalmi ismeretek Caselmann (1949) szerint nem a kérdést kell megválaszolni, a nevelői személyiségeket kell tipologizálni tipológiai szemlélete: Logotrop típus objektív értékek tudásvágy szakmai érdeklődés edzés központú gyakran „merev” Paidotrop típus szubjektív értékek a sportoló felé fordul a felkészülés üteme csak irányelv a sportolói viselkedés az érték

Szakirodalmi ismeretek Az edzői munka jellemzői: Sportbeli célok elérése érdekében szerveződik Sportérdekek dominálnak Sikere a sport mércéivel mérhetők (eredményesség) Pedagógiai céljai, feladatai is vannak - nevelés -

Az edző-sportoló kapcsolat A ’80-as évektől kezdődően egyre inkább az érdeklődés középpontjába kerül az edző-sportoló kapcsolat. Kutatások igazolják, hogy a környezet (klíma) befolyásolja a sportoló teljesítményét Az edző-sportoló kapcsolat dimenziói: intraperszonális: motiváció, megküzdési stratégiák, szorongás interperszonális: szociális kapcsolat, pszichoszociális tényezők

Az edző-sportoló kapcsolat A sportoló elszántságát és teljesítményét befolyásolja, hogy mennyi öröme van a tevékenységben (Jowett és Cockerill, 2002). Számos tényező van hatással a sportoló belső és külső motivációs készletére, melyek közül az edző-sportoló kapcsolatnak különös jelentősége van (Mageau és Vallerand 2003). Amorose és Anderson-Butcher (2007) három igényt soroltak fel, mely befolyásolja a sportoló motivációját. Ezek: - az önállóság, - a kompetencia, - a kötődés érzése

A motivációs környezet a sportban Task: - fokozza a motivációt és a magabiztosságot - céltudatosabb környezet - jobb teljesítmény- és önértékelés - nagyobb erőfeszítést tesznek a sikerért Ego: - alulmotiváltak - nem tudnak a maximumon teljesíteni - gondot jelent, ha a képességeket kell felmérni - rugalmatlanabb, feszültebb légkör a feladat-tartalmú motivációs környezet az, ami a sportoló erőfeszítéseit serkenti, ezáltal az egyéni fejlődést eredményezi Ames (1992).

Az edző-sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 1) közelség (closeness) -az érzelmi állapot feltérképezése, illetve az egymásra utaltság mérése -részei: az egymás iránti kötődés, bizalom, tisztelet, elismerés és elfogadás. -a jól működő kapcsolatnak a bizalmon és a tiszteleten kell alapulnia. Ezek hiányában a harmónia elvész, a támogatás lecsökken (Janssen és Dale, 2002; Douge 1999).

Az edző sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 2) együtt, egy irányba tartás (co-orientation) - középpontjában a célkitűzések és a kommunikáció áll - a kommunikáció megvalósulásának szintje, a résztvevők mennyire használják a kommunikációs eszközöket az elképzelések, érdeklődés, normák, célok, elvárások kifejezésében

Az edző sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 3) egymásra utaltság (complementarity) - a csapatmunka, együttműködés mértékét jelenti - a motiváció milyenségét, az alkalmazott vezetői stílust, a kooperatív interakciót foglalja magába

Az edző-sportoló kapcsolat motivációs modellje Jowett és Meek (2000) Az edző személyes nézetei Az edzés környezete A sportoló motivációjának észlelése Az edző önállóság támogató viselkedése Az edző nevelői nézetei Az edzői elképzelések A sportoló kompetencia érzése A sportoló autonómia érzése A sportoló kapcsolat érzése A sportoló motivációs irányultsága

Az edző-sportoló kapcsolat befolyásoló tényezői Sportágtípus (egyéni, csapat) Vezetési stílus Nem A sportoló kora Célok Sportolók tudásszintje, minősítése Sportági morális háttér

Összefoglalás Az edzői munka komplex, számos tényező befolyásolja a sikert Az edző irányító-vezető szerepe jelentős (vezetői stílus) Az edző-sportoló kapcsolat kevéssé feltárt terület, azonban alapvetően befolyásolja az eredményességet Az edzői feladatok sokrétűek: - közösség megteremtése - sportoló központú felkészítés - megfelelő motivációs környezet biztosítása (közelség, co-orientáció, egymásra utaltság)

Ajánlás érdemes a „jól bevált” pedagógiai módszereket újragondolni pedagógiai nyitottság „növelése” hatékony motivációs környezet (klíma) biztosítása szorosabb edző-sportoló kapcsolat kialakítása sportolói autonómia megteremtése