Adóváltozások 2018 SZJA, KATA, TB, Illeték dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés jogi szabályozásának és finanszírozási rendszerének változásai. Tóth László szakképzési osztályvezető január.
Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Az SZJA törvény évi változásai. Alap és kiegészítő elnevezés megszűnik 18% max Ft Jogosultsági határ Ft Adójóváírás Adókulcsok.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Konyári Ferenc: Nyugdíj változások Változások a nyugdíjrendszerben Konyári Ferenc főosztályvezető-helyettes Észak-alföldi Regionális Nyugdíjbiztosítási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Személyi jövedelemadó 2010 Guzmics Zsuzsanna
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pásztorné Szerezlai Márta
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
középfokú felvételi eljárás
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
A járulékok, hozzájárulások fizetési kötelezettségét érintő 2009
A társadalombiztosítási járulék és egészségügyi hozzájárulás változása
Illetéktörvény KATA KIVA Készítette: Wünsch József NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága Ügyfélkapcsolati Osztály.
A járulékokat, szociális hozzájárulási adót, és egészségügyi hozzájárulást érintő évközi és január 1-től hatályos változások.
A személyi jövedelemadó változásai 2018
A személyi jövedelemadó törvény évközi és évi változásai
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Adatszolgáltatás a számlákról
Hallgatói ösztöndíjak
Készletek transzformációja
Az általános forgalmi adó és az adóeljárás változásai 2018.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Illetéktörvény KATA KIVA EVA Készítette: Wünsch József NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága Ügyfélkapcsolati Osztály.
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Az „Út a munkához” program évi változásai
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Adóváltozások 2018 SZJA, KATA, TB, Illeték dr Adóváltozások 2018 SZJA, KATA, TB, Illeték dr. Kecsmárik Viktor NAV Központi Irányítás Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály

Személyi jövedelemadó

Bevallási szabályok I. Az Art. újraszabályozása kapcsán: Az Szja-bevallás szabályai átkerülnek az Szja tv. 11-13. §-aiba, Az Art. 29. és 30/A. §-ai (adókülönbözet elszámolása, ha munkáltató az összesített igazolás kiadását követően tárja fel, hogy az adót, adóelőleget tévesen állapította meg, illetve ha a magánszemély tárja fel ugyanezt a munkáltató megszűnése után) átkerülnek az Szja tv. 15/A.-15/B. §-aiba, Termőföld bérbeadásából származó jövedelemre vonatkozó szabályok átkerülnek az Szja tv. 73. §-ába A külföldi személyek egyes jövedelmei adózásának különös szabályairól szóló 4. és az átalányadót vagy a tételes átalányadót fizetők adózásának rendjéről szóló 5. melléklet átkerül az Szja tv. 7. illetve 8. mellékletébe

Bevallási szabályok II. Megszűnik a munkáltatói adómegállapítás jogintézménye A magánszemély bevallási kötelezettségét csak önadózással teljesítheti: az SZJA bevallás benyújtásával vagy az adóhatóság által készített bevallási tervezet jóváhagyásával, kiegészítésével, illetve javításával.

Bevallási szabályok III. A magánszemély adóbevallási kötelezettségét adóhatósági közreműködés nélkül teljesíti, ha az adóévben egyéni vállalkozó volt, kivéve, ha az adóév egészében szüneteltette a vállalkozói tevékenységét és ezért ezzel összefüggésben bevallási kötelezettség nem terheli, az adóévben csak olyan bevallási kötelezettség alá eső bevételt szerzett, amellyel összefüggésben kifizetőt adatszolgáltatási kötelezettség nem terhel, vagy az adóbevallási tervezet elfogadása, kijavítása, kiegészítése helyett adóbevallást nyújt be.

Bevallási szabályok IV. Bővül az adóbevallási tervezettel érintett adózói kör: Az adóhatóság az egyéni vállalkozók kivételével a 2017. adóévre már minden magánszemélynek készít bevallási tervezetet a nyilvántartásában szereplő adatok alapján – őstermelőknek és áfa fizetésre kötelezett magánszemélyeknek is készül adóbevallási tervezet, melyet március 15. napjától tesz elérhetővé. A bevallás benyújtásának határideje: május 20.!

Bevallási szabályok V. Az őstermelő és áfás magánszemély bevallására vonatkozó eltérő szabályok: A tervezetet az érintetteknek mindenképp ki kell egészíteniük az őstermelői illetve önálló tevékenységre vonatkozó adatokkal, azaz a bevallási tervezet a kiegészítés nélkül május 20. napján az ő esetükben nem válik adóbevallássá.

Bevallási szabályok VI. Nem változik: az adóbevallási tervezet megküldésének kérelmezésével kapcsolatos szabályozás [Szja tv. 12/C. § (2) bek.]; Az adóbevallási tervezettel kapcsolatos adózói teendőkre, valamint a tervezet „bevallássá válására” vonatkozó szabályozás a tavalyi adózói kör tekintetében [Szja tv. 12/C § (4), (6) bek.]; A „tétlen” adózók április 30-át követő kiértesítésére vonatkozó szabályozás [Szja tv. 12/C. § (11)-(12) bek.]; A bevallás benyújtásában akadályozott adózóra, valamint a bevallási késedelem bejelentésére vonatkozó szabályozás [Szja tv. 11/A. §];

Bevallási szabályok VII. Az adóbevallási tervezet kiegészítése, javítása szükséges például, ha az adózó: fizető-vendéglátó tevékenységére tételes átalányadózást választott; nem kifizetőtől származó vagy egyébként olyan bevételt szerzett, amellyel összefüggésben az adó vagy az adóelőleg megállapítására maga köteles; Jövedelme külföldről származott, vagy külföldön (is) adóztatható; nem belföldi illetőségű magánszemély és nem tett a 12/C. § (5) bekezdése szerinti nyilatkozatot; tőkejövedelmet szerzett és a jövedelmet nem vagy nem kizárólag kifizetőnek minősülő befektetési szolgáltató igazolása alapján állapítja meg (csereügylet, ETÜ); a kifizetőt és az őt terhelő egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás megállapítását, bevallását és megfizetését a kifizetőtől átvállalta; valamely bevételével összefüggésben egészségügyi hozzájárulásra előlegfizetési kötelezettsége keletkezett;

Bevallási szabályok VIII. Külföldi illetőség bejelentése: a külföldi illetőségű magánszemély az adóévet követő év április 30-ig nyilatkozhat arról, hogy őt külföldi illetőségére tekintettel a jövedelemszerzés adóévében Magyarországon adókötelezettség nem terhelte – ebben az esetben nincs bevallási kötelezettség. 17NYK Ha a nyilatkozattétel elmarad, a külföldi magánszemélynek bevallást kell benyújtania vagy az adóbevallási tervezetet kell kiegészítenie/javítania.

Bevallási szabályok IX. 1+1 % Határozatlan időtartamú rendelkező nyilatkozat: a rendelkező nyilatkozat több évre vonatkozóan, visszavonásig vagy új kedvezményezett megjelöléséig tehető meg az egyházi kedvezményezettek tekintetében. A nyilatkozat visszavonására, új kedvezményezett megjelölésére évente egy alkalommal, az adóévet követő május 20-ig van lehetőség. [Szftv. 1. § (7) bekezdés] Hatály: 2018. január 1. első ízben a 2017. adóévre vonatkozóan megtett nyilatkozatok esetében tehető meg. A NAV az egyházi kedvezményezettet elektronikus úton benyújtott kérelmére, a kérelem benyújtását követő 30 napon belül, de legkorábban október 15-től elektronikus úton térítésmentesen tájékoztatja a javára rendelkező nyilatkozatot tevők számának településenkénti megoszlásáról. [Szftv. 6/A. § (5a) bekezdés] – első ízben 2018. 09.01-től teljesíti az adóhatóság.

Mobilitási célú lakhatási támogatás I. Emelkedik a támogatás összege: a foglalkoztatás első 24 hónapjában a minimálbér 60%-a (korábban 40%), második 24 hónapban 40%-a (korábban 25%), utolsó 12 hónapban 20%-a (korábban 15%) adható adómentesen. [Szja tv. 1. melléklet 2.11. pont] Határozott idejű munkaviszonyban álló munkavállalónak is nyújtható a támogatás [Szja tv. 1. melléklet 9.7.2. a) alpont] – támogatás számítása során a munkaviszony létrejötte napjának ebben az esetben 2018. január 1-jét kell tekinteni [Szja tv. 92. § (2) bek.] A lakástulajdonjogot(haszonélvezeti jogot) teljes mértékben kizáró feltétel enyhül, a haszonélvezeti joggal nem terhelt tulajdonjog mértéke 50%-ig terjedhet [Szja tv. 1. melléklet 9.7.2. b) alpont]

Mobilitási célú lakhatási támogatás II. A támogatás időtartamát ugyanazon munkáltatóval létesített új munkaviszony esetén a munkaviszonyok időtartamának összeszámításával kell meghatározni. [Szja tv. 1. melléklet 2.11. pont] – átmeneti szabály alapján a munkaviszony létrejötte napjának 2018. január 1. tekintendő [Szja tv. 92. § (2) bek] Változik a lakóhely fogalom a támogatás szempontjából: az Art. szerinti állandó lakóhely helyett a továbbiakban a lakóhely kifejezést használja az Szja tv., amely a lakcímnyilvántartásban szereplő lakóhelyet jelenti. [Szja tv. 1. melléklet 9.7.2. a) alpont] Munkaerő-kölcsönzés esetén a kölcsönvevő vállalkozás is jogosult támogatást adni a kölcsönzött munkavállalónak. [Szja tv. 1. melléklet 9.7.5. b) alpont]

Költségelszámolás I. A tulajdonostársak közössége vagyontárgy bérbeadásából, átruházásából származó bevétellel szemben költséget bármely tulajdonostárs nevére kiállított bizonylat alapján el lehet számolni az Szja tv. 4. § (6) bek. alapján. Változik a saját tulajdonú jármű fogalma az önálló tevékenységet végzők, egyéni vállalkozók költségelszámolása szempontjából: saját járműnek minősül a házastárs mellett az egyéb közeli hozzátartozó tulajdonában álló vagy általa zárt végű lízingbe vett jármű is. [Szja tv. 3. melléklet II. fejezet 6. pont és IV. fejezet 1. pont, 11. melléklet III. fejezet 1. pont]

Költségelszámolás II. Módosulnak a saját jármű tulajdonjogának igazolására vonatkozó szabályok: eddig a KGFB befizetését igazoló irattal, a módosítástól a közlekedési igazgatási hatóság által kiadott törzskönyvvel (annak visszavonása esetén a közlekedési igazgatási hatóság által kiállított igazolással) kell a tulajdonjogot igazolni az Szja tv. 3. melléklet IV. fejezet 9. pontja, illetve a 11. melléklet III. fejezet 12. pontja alapján Költségként nem számolható el az egyéni vállalkozó által fizetett munkaerőpiaci járulék az Szja tv. 11. melléklet IV. fejezet 9. pontja alapján.

Iskolarendszerű képzés Iskolarendszerű képzés fogalmának meghatározása: olyan képzés, amelynek résztvevői a képző intézménnyel tanulói vagy hallgatói jogviszonyban állnak, valamint azon külföldi képzés, amely államilag elismert oktatási célú intézményben folytatott teljes idejű, alapfokú, középfokú vagy érettségi végzettséget adó képzés, vagy államilag elismert felsőoktatási intézményben folyó, felsőfokú végzettséget adó képzés.

Fizető-vendéglátás Kedvezően változnak a fizető-vendéglátók tételes átalányadója választásának feltételei: a nem egyéni vállalkozó magánszemély a módosítástól a korábbi egy helyett immár legfeljebb három, saját tulajdonában/haszonélvezetében álló, nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű lakásban folytathatja a tevékenységet az Szja tv. 57/A. § (2) bek. alapján

Ügyvédi tevékenység Nem minősül bevételnek a kifizető által a vele jogviszonyban álló ügyvédi tevékenységet gyakorló magánszemélytől átvállalt, az ügyvédi kamara felé vagy az ügyvédi kamarai tagságra, nyilvántartásba vételére figyelemmel teljesítendő egyéb fizetési kötelezettség. Hatály: 2018. január 1., de átmeneti rendelkezés alapján 2017. október 1-jétől átvállalt tagdíjakra már alkalmazható [Szja tv. 7. § (1) bekezdés o) pont, Szja tv. 93. §]

84 %-os szabály Az egészségügyi hozzájárulás mértékének csökkenése miatt módosul a rendelkezés: ha a jövedelem után a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó, a 19,5 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy azt számára megtérítették), a megállapított jövedelem 84 százalékát kell jövedelemként figyelembe venni az összevont adóalap, adóelőleg alap kiszámítása során. [Szja tv. 29. §, Szja tv. 47. § (5) bekezdés.]

Családi kedvezmény 2018. évben a kétgyermekesek családi kedvezménye tovább emelkedik, havi összege kedvezményezett eltartottanként 116 670 forint, amely adóban kifejezve 17 500 forintot jelent. [Szja tv. 29/A. § (2) bekezdés] A Cst. módosítása alapján 2018. január 1-jétől saját háztartásban nevelt gyermeknek kell tekinteni azt a gyermeket is, aki a szülő beleegyezésével vagy kérelmére részesül a Gyvt. szerinti átmeneti gondozásban

Teljes életre szóló életbiztosítások 2018. január 1-től már nem adómentes a teljes életre szóló, visszavásárlási értékkel rendelkező személybiztosítás (WL) más személy (kifizető) által fizetett rendszeres díja. Az ezen időpontig adómentes szerződések esetében a biztosító szolgáltatása továbbra is egyéb jövedelemként adóköteles. A 2018-tól megkötött szerződésekből származó jövedelem kamatjövedelemként [Szja tv. 65. § (1) bek. d) pontja] szerint adóköteles

Egyéb adómentességi szabályok a szociális törvény szerinti tartós ápolást végzők időskori támogatása, melynek összege havi 50 ezer forint. az első sikeres nyelvvizsga és az első emelt szintű, idegen nyelvből tett érettségi vizsgadíjának jogszabály alapján visszatérített összege, mely legfeljebb a minimálbér 25%-a, 2018-ban 34 500 forint lehet. a gyermekvállaláshoz kapcsolódóan elengedett hallgatói hiteltartozás összege, A hallgatói hitelszerződés alapján fennálló tartozás törlesztéséhez a munkavállaló számára kifizetett juttatás, a munkaviszony fennállásának időtartama alatt a munkavállalót terhelő előírt kötelező diákhitel törlesztő részlet erejéig, de havonta legfeljebb a minimálbér 20 százalékáig. nyugellátásban és egyes más ellátásban részesülő magánszemélyt kormányrendelet alapján megillető egyszeri juttatás a juttatás időpontjától függetlenül.

KATA

Ügyvédi iroda A kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya lehet az ügyvédi iroda is, amennyiben az állami adóhatóságnak az erre a célra rendszeresített nyomtatványon bejelenti, hogy adókötelezettségeit a Katv. rendelkezései szerint teljesíti. Az adóalanyiság létrejöttének nem akadálya, ha az adóalany az adóévre az Szja tv. szerinti átalányadózást vagy az egyszerűsített vállalkozói adó szerinti adóalanyiságot választott. Hatály: 2018. január 1., már 2017. december 1- jétől bejelentkezhetnek a kata hatálya alá az ügyvédi irodák.

Egyéb változások A főállású kisadózó ellátási alapja 94 400 forintra, a magasabb összegű tételes adót fizető kisadózók ellátási alapja 158 400 forintra emelkedik 2018. január 1-jétől. Módosul a főállású kiadózó fogalma: nem minősül főállásúnak a tárgyhónap egészében nappali tagozatos tanulmányokat folytató és emellett vállalkozási tevékenységet végző magánszemély a Katv. 2. § 8. pont i) alpontja alapján

Járulékok

Nyugdíjas szövetkezet I. A nyugdíjas szövetkezetnek csak természetes személy tagja lehet és a tagság 90 százalékát olyan tagoknak kell alkotniuk, akik öregségi nyugdíjban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülnek. A szövetkezet minden tagja a szövetkezet tevékenységében személyes közreműködésre kötelezett. A nyugdíjas szövetkezet öregségi nyugdíjban, átmeneti bányászjáradékban részesülő tagja a nyugdíjas szövetkezetben történő személyes közreműködése alapján nem válik biztosítottá. A biztosítási kötelezettség hiányában járulékfizetési kötelezettség nincs.

Nyugdíjas szövetkezet II. Az öregségi nyugdíjban nem részesülő tagokat, ha biztosítottak általános szabály szerint (T1041). Az öregségi nyugdíjban részesülő tagról a bejelentést a tagsági megállapodás napján kell megtenni elektronikus úton a 18T1045NY jelű adatlapon , vagy telefonon keresztül. A bejelentés tartalmazza: a tag adóazonosító jelét, TAJ számát és a nyugdíjfolyósítási törzsszámot. A jogviszony megszűnése esetén 8 napon belül kell a bejelentést teljesíteni.

Ügyvédi tevékenység Kivételek köre bővült (vagyis nem összeférhetetlen az ügyvédi tevékenységgel) – többek között- : a mezőgazdasági őstermelői tevékenység, az önkéntes tartalékos szolgálati viszony, a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony ellátása, gazdasági társaság vezető tisztségviselőkből álló ügyvezető testületének tagja vagy elnöke feladatának ellátása, valamint egyéb jogi személy vezető tisztségviselője feladatának ellátása. Tb. jogviszonyonként bejelentendő

Polgármester A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. Törvény VII/A. fejezete a polgármester, alpolgármester foglalkoztatási jogviszonyára vonatkozó különös rendelkezéseket tartalmaz, amely szerint a főállású polgármester foglalkoztatási jogviszonya a képviselő- testület es a polgármester között választással létrejövő, sajátos közszolgálati jogviszony. E jogviszonyok 2018. január 1-jétől a Tbj. 5. § (1) bekezdés a) pontja alapján esnek biztosítási kötelezettség alá, tehát a biztosítási kötelezettséget nem a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban munkát végző személyekre irányadó szabályok szerint kell megállapítani.

Egészségügyi szolgáltatás 2018. január 1-jétől a havi összege 7 110 forintról (napi összege 237 forintról) havi 7 320 forintra (napi összege 244 forintra változik). Módosul az az összeg is, melyet a központi költségvetés fizet a foglalkoztatottnak vagy kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő személyek, - a gyermekgondozási díjban, a különféle járadékban, gyermekgondozást segítő ellátásban stb. részesülő - egészségügyi szolgáltatása után fizet. Ez az összeg 2017. december 31-éig havi 5 790 forint volt. 2018. január 1-jétől a költségvetést e címen terhelő összeg havonta szintén 7 320 forint lesz. 2017. november 11-től egészségügyi szolgáltatásra jogosult az is, aki a külügyekért felelős miniszter által adományozott ösztöndíj alapján létesített tanulói, hallgatói jogviszonyban áll

Kodifikációs változások Eü. szolg. eljárások [Art. 20. §] átkerülnek a Tbj. új 45/A. §-ba Járulékkülönbözet elszámolására vonatkozó rendelkezések [Art.30.§] átkerülnek a Tbj. új 52/A. §-ba Biztosítottak bejelentésének szabályai [Art. 16. § (4) bek.] átkerülnek az új Art. 1. számú melléklet 3. pontjába Havi adó- és járulékbevallás benyújtására vonatkozó szabályok [Art. 31. § (2) bek.] átkerülnek az új Art. 50. §- ba (Egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő saját személyére vonatkozó ’58-as bevallás benyújtása a Tbj.- ben.) Érdemi módosítás NINCS

Szociális hozzájárulási adó általános adómérték: 19,5 % kedvezmény mértéke főszabály szerint ugyanennyi, egyéb esetben az általános adómérték 50 százalékával megállapított összeg (9,75 %) Kivételek: a kutatás-fejlesztési tevékenység után érvényesíthető adókedvezmény, mivel itt a társasági adó kulcs határozza meg a kedvezmény mértékét, amely 9 százalék.[Eat. 462/H (2) bekezdés], Pftv. szerinti kedvezmények. Az adó, az adókedvezmény mértékének változása esetén az adó alanya a megváltozott adómértéket, kedvezménymértéket arra a hónapra vonatkozóan bevallott jövedelmekre alkalmazza először, amely hónapban a megváltozott adómérték, kedvezménymérték hatályba lép.

Egészségügyi hozzájárulás Általános adómérték: 19,5 % Az adó, az adókedvezmény mértékének változása esetén az adó alanya a megváltozott adómértéket, kedvezménymértéket arra a hónapra vonatkozóan bevallott jövedelmekre alkalmazza először, amely hónapban a megváltozott adómérték, kedvezménymérték hatályba lép. 2018. január 1-jétől az ingatlanbérbeadásból származó jövedelem után egészségügyi hozzájárulást nem kell fizetni.

Illeték

Cserét pótló vétel Magánszemély vagyonszerző esetén az illeték alapja lakástulajdonok cseréjekor az elcserélt lakástulajdonok lakástulajdon vásárlásakor, ha a vevő a másik lakástulajdonát a vásárlást megelőző három éven belül vagy a vásárlást követő egy éven belül eladja, a vásárolt és az eladott lakástulajdon – terhekkel nem csökkentett – forgalmi értékének különbözete. Illetékmenetesség igazolása Eljárás felfüggesztése

Termőföldszerzés mentessége I. Nem minősül a 26.§ (1) bekezdés p) pont pb) és pc) alpontjaiban foglalt feltételek megszegésének, ha a vagyonszerző a termőföld használatát, hasznosítását a földművesnek minősülő, Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója vagy a legalább 25%- ban tulajdonában, vagy a közeli hozzátartozójának legalább 25 %- ban tulajdonában álló, a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvény szerinti mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át, feltéve, hogy az 5 éves időtartam hátralévő részére a mezőgazdasági termelőszervezet vagy a közeli hozzátartozó vállalja, hogy a termőföldet mező-, illetve erdőgazdasági tevékenység céljára hasznosítja, továbbá a termőföld használatának, hasznosításának mezőgazdasági termelőszervezet részére történő átengedése esetén a vagyonszerző, illetve közeli hozzátartozója vállalja, hogy a mezőgazdasági termelőszervezetben fennálló tulajdoni hányada nem csökken 25% alá.

Termőföldszerzés mentessége II. Azon vagyonszerzési ügyekben is alkalmazni kell, amelyekben a 26. § (1) bekezdés p) pontja szerinti 5 éves időtartam még nem telt el vagy az állami adóhatóság 26. § (18a) bekezdés szerinti eljárása jogerősen vagy véglegesen nem zárult le. [Itv. 99/Q. §] Hatályát veszti az Itv. 26. § (1) bekezdés p) pont pc) alpontjában az „egyéni vállalkozóként, mezőgazdasági őstermelőként vagy családi gazdálkodóként” szövegrész. [hasznosítás alanyi feltételének törlése: mező,- erdőgazdasági célú hasznosítás kell mentességhez]

Új lakás forgalmi értéke Az Itv. 26. § f) pontjában a „forgalmi értéke nem” szövegrész helyébe a „forgalmi értéke vagy a 21. § (1) bekezdés szerinti csökkentett értéke nem” szöveg lép. Új lakás szerzése esetén az illetékmentességgel járó forgalmi értékhatár „megemelkedik” [átmenti rendelkezés nincs!]

Forgalmi értékelés A forgalmi értéket a NAV állapítja meg, azonban a vagyonszerző erről nyilatkozhat Elsősorban összehasonlító értékadatok alapján Ezek hiányában más értékmeghatározó módszert (nettó pótlási költségalapú értékbecslés, hozamszámításon alapuló értékbecslés stb.) is alkalmazhat a vagyonszerző nyilatkozatát figyelembe veheti, szükség esetén helyszíni szemlét tarthat, külső szakértőt vonhat be, felhasználhatja az ingatlan energiatanúsítványában foglalt adatokat.

Eljárási illetékek Közigazgatási bírósági eljárási illetékre vonatkozó új szabályok [Itv. 45/A.§] Illetékfeljegyzési jog: személyes illetékfeljegyzési jogra vonatkozó rendelkezések kivezetése [új költségkedvezményi rendszer: 2017. évi CXXVIII. törvény]

Elektronikus ügyintézés A NAV alapértelmezett kapcsolattartási módként az elektronikus ügyintézést alkalmazza Megkönnyíti a kapcsolatfelvételt Minden kézbesítésre szánt küldemény biztonságos és hiteles tárhelyre érkezik. Ügyfélkapu, Cégkapu Kommunikáció: Cégkapu: gazdálkodó szervezetek Ügyfélkapu: egyéni vállalkozók, adószámmal nem rendelkezők civil szervezetek e-Papír Ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, mely elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket pl. NAV-val is A legtöbb ügytípushoz az NAV formanyomtatványt rendszeresít (eBev) eBev szolgáltatások Adóhatóság által létrehozott szolgáltatás Ügyfélkapu regisztrációval rendelkezőknek Számos szolgáltatás (pl.): Bevallások lekérdezése Adószámla egyenleg megtekintése Biztosítotti és járulékadatainak lekérdezés Törzsadatok Jogosultságok

Köszönöm megtisztelő figyelmét! www.nav.gov.hu