Selmeci József Csongor Szvádiszthána csakra
A csakra szimbólumai Jelképe a hatszirmú lótusz, benne fehér körrel, ami a víz elemet jelképezi. A víz lágy, de igen nehéz legyőzni. A világoskék félhold a kreativitást, a krokodil a nemi vágyat, a szenvedélyeket szimbolizálja. Színe a narancssárga, az aktivitás, remény, önbizalom szimbóluma. A keresztcsont mellett, a gerinc aljánál helyezkedik el.
A szellemi minőségek. Ezen a szinten a legfontosabb feladatunk, hogy úrrá legyünk testi vágyainkon, melyek többnyire szenvedélyes érzelmek, nemi vágy, a fajfenntartási ösztön formájában jelentkeznek. Lényeges feladat az is, hogy megkülönböztessük reális szükségleteinket azoktól a vágyaktól, melyek kielégítése újabb és még erőteljesebb vágyakat szül csupán. Míg szükségleteinket ki kell elégítenünk, addig vágyainkat a megfelelő életmód és a jógagyakorlás segítségével meg kell előznünk: ha egy vágy már megszületett, de azt elfojtjuk, akkor a tudatalattiba kerülve folytonos feszültségforrássá válik, majd egy óvatlan pillanatban mégis megnyilvánul.
A csakra és a személyiség 1. A szexualitás öröm és gyönyör aspektusa. Boldogság, humor. A csakra elégtelen működése az alábbi zavarokhoz vezethet: fizikai szinten: impotencia, frigiditás, húgyhólyag-és prosztatabántalmak; érzelmi szinten: kiegyensúlyozatlan nemi ösztönök, változékonyság, örömtelenség. Bídzsa mantrája a Vam.
A csakra minősége 1. Tamasz – depresszió. A legörömtelenebb érzelmi állapot, ahol csak lehet az ember. Ez a személy különféle aspektusaiban mind megjelenik. Lelassul a test, nyugtalan lesz, székrekedés, vitalitás lecsökken, összezavarodik a gondolkodás, lelassul és a tartalma negatív lesz. Depressziósan észleli a világot. Lehet, hogy egy gyönyörű napsütötte kertben van, de a szürkeséget észleli, eltűnnek a virágok színei. Egyedül a negatív tartalmú emlékekre emlékeznek, még azokat is érinti ez. Reménytelenség, a múlt iszonyatos, a jelen még rosszabb, a jövő pedig katasztrófa. Ha valaki megtapasztalja ezt az élményt logikusan merül fel az öngyilkosság, mint kiút.
A csakra minősége 2. Tamaszikus - radzsasz – örömtelenség, azért jobbak lesznek a dolgok, csak valahogy kijönnék a lyukból. Az ilyen emberek jól haladnak a jógában. A jógával az a gond, hogy az embereknek személyesen kell végezni. Amikor több a radzsasz akkor tudják ezt megtenni. Dejection. – melankólia, letörtség. A szexualitás sajnos szóba sem jön egy ilyen embernél. Radzsaszikus – tamasz – több a cselekvés. A szexualitás már működik, a vágy már jelen van. A tamaszikus örömtelenségnek bizonyos eleme van, mindig maga felé irányul az örömkeresés, kihasználja a partnert.
A csakra minősége 3. Radzsasz. – Öröm keresés, szexuális örömöt kereső, sexual pursuit. Még nem kezdtünk el összehangolódni a bennünk lévő ilyen minőségekkel. Már most túláradó öröm vagyunk. De ezt eltakarják a különféle blokkok. Már most a teljes biztonság, túláradó extázis vagyunk, tökéletes tudás, teljes szeretet, de ezt blokkok fedik. Tamaszikus szinten nagyon súlyos blokk, radzsaszikus szinten is blokkolt ez, mintha rejtve lenne, de aktiválható, valakinek a hatására. A radzsaszikus szinten még mindig azt hisszük, hogy mindezeket a jó dolgokat kívülről kell megszereznünk. Lehet ez egy biztonságot szolgáló birtoktárgy, buli, jó kis pia, szexuális öröm, stb. Mikor a szattva minősége lép be a képbe, akkor elkezdünk tudatában lenni annak, hogy mindezek bennünk is megvannak.
A csakra minősége 4. Radzsaszikus - szattva – a személy spontán módon humoros. A személy szexuálisan nagyon figylemes, és a szexualitást szerelemmel vegyíti. Az egyik csakra kölcsönvesz a többi csakrától minőségeket, itt szeretetet. A szexuális kapcsolat a szeretet beteljesítésévé válik. Szatvikus – radzsasz – Az adott személy folyamatosan boldog, ha csak valami durva dolog nem történik. Ő egy lapvetően boldog ember, nagyon népszerűek, mindig meghívják őket a partikra, ők a bulik lelke, ha jó kommunikátorok, és elégedettek, és bennük így folyamatos öröm van. És attól is boldogok, ha egyedül kell lenniük. Tudatában vannak a bennük lévő örömnek.
A csakra minősége 5. Szattvikus szinten – pezsgő öröm érzése, Látjuk ezt néhány szent jógiban. Minden olyan vicces számukra. Ez a legmagasabb szintje a szvadiszthán minőségnek. Lehet hogy áttörünk ezen, Megvilágosodott – ananda, kozmikus áldottság, kozmikus extázis, Beszélnek róla és leírják a jógik, a szufik a keresztény szentek, az ént teljesen elborító extázis. Az egész világegyetem nem más, mint egy örömteli extázis.