ÖTE utasítás változása 2018.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Jogszabályi változások, A katasztrófavédelem jövője
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
Önkéntes Tűzoltó Egyesületek gazdálkodási,
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Sándor Roland tű. alezredes BM OKF Tűzvédelmi Főosztály
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Tisztelettel köszöntjük megbízotti hálózatának tagjait!
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Önkéntes és Létesítményi Tűzoltói Parancsnoki Szak
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
17. tétel.
Érces Ferenc tű. ezredes főosztályvezető
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Munkahelyi egészség és biztonság
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Önkéntes tűzoltó egyesületek szerepe Magyarország mentő tűzvédelmében
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Az önkéntes tűzoltó egyesületek tűzoltási és műszaki mentési feladatai
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Fehérvári Tűzoltó Egyesület. Egyesületünk február 09-én alakult azzal a céllal, hogy javítsa városunk tűzvédelmét. Tagjaink aktív és nyugállományú.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Tűzvédelmi Szabályzat
ADR 2017.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Elektromos kéziszerszámok, kisgépek érintésvédelmi ellenőrzése
Földmunkagépek emelőgép üzemmódban
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

ÖTE utasítás változása 2018. Főigazgató-helyettesi Szervezet Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség ÖTE utasítás változása 2018. Fülep Zoltán tű. ezredes főosztályvezető

BM országos katasztrófavédelmi főigazgató Magyar Közlöny augusztus BM országos katasztrófavédelmi főigazgató 7/2018. BM OKF utasítása az önkéntes tűzoltó egyesületek támogatásának, tűzoltó szakmai ellenőrzésének katasztrófavédelmi feladatairól

a katasztrófavédelemnek az ÖTE-k felé. BM OKF utasítás csak a hivatásos katasztrófavédelmi szervekre terjedhet ki. A 1996. évi XXXI. Törvény (Ttv.) előírásai szerint kizárólag ellenőrzési jogosultsága van a katasztrófavédelemnek az ÖTE-k felé.

Alapvető változások az ÖTE munkájának szakmai ellenőrzésére jogosult egyes katasztrófavédelmi szervezeti egységek újragondolása; pontosabb egyszerűbb megfogalmazások; egyszerűsített adminisztráció; együttműködési megállapodások; használt eszközökre vonatkozó előírások; kategóriák változásai.

Az ÖTE munkájának szakmai ellenőrzése A közvetlen szakmai ellenőrzést az a HTP végzi, akinek működési területén található az ÖTE bejegyzett székhelye. A HTP félévente legalább egy alkalommal ellenőrzi az ÖTE szakmai működését. Az ellenőrzések megállapításai alapján a HT felszólítja az ÖTE-t a hiányosságok pótlására, valamint szükség esetén segítséget nyújt azok megszüntetésében. Az a KvK és az az MKI végzi az átfogó ellenőrzést, amelyik alá tartozik a közvetlen szakmai ellenőrzést végző HTP. Az igazgatóság a KvK bevonásával három évente legalább egyszer átfogó szakmai felügyeleti ellenőrzést tart az ÖTE-nél és értékeli a HTP-vel kötött megállapodás teljesülését.

Az ÖTE munkájának szakmai ellenőrzése Példa: ÖTE székhelye JNSZ megyében van, de az EMÜ-t megkötő HTP Heves megyében van, akkor az ellenőrzést végzi a Heves megyei HTP, KvK, igazgatóság a dokumentumokat Heves megye kezeli 55 ÖTE-t érint a változás

Pontosabb, egyszerűbb megfogalmazások Más jogszabályokban, szabályozókban rögzített megfogalmazásoknak szükségtelen a megismétlése nem szükséges az utasításban megfogalmazni, hogy mi is az ÖTE, azt a Ttv. szabályozza; nem tartalmazza az összeférhetetlenséget, azt a Ttv. és a HSZT szabályozza; az ÖTE általános szakmai feladatait nem szükséges külön felsorolni, azt a Ttv. szabályozza; ÖTE ÖTP-vé alakulása nincs napirenden, ezért ez a pont törlésre került; egyenruha viselésének általános szabályai a Ttv.-ben szerepelnek; ÖTE-ket érintő képzéseket a 9/2015. BM rendelet szabályozza, valamint az évente kiírt pályázatok lehetőséget biztosítanak azok megszerzésére; több törölt korábbi részt az együttműködési megállapodások tartalmazzák.

Egyszerűsített adminisztráció Az ÖTE működésével kapcsolatos adminisztrációs terhek és egyéb kötelezettségek csökkentése az igazgató által szervezett éves ÖTE konferenciát elegendő csak az ÖTE képviselőinek jelenlétével megtartani. Nem szükséges a törvényességi felügyeletet gyakorló ügyészség képviselőjének, a közhasznúsággal foglalkozó szervezet szakértőjének, a támogató önkormányzatok, gazdasági társaságok, társadalmi szervezetek, oktatási intézmények, önkéntes polgári védelmi és mentőszervezetek, polgárőr, valamint a karitatív szervezetek képviselőinek együttes jelenléte.; indokolatlan adminisztrációs terhet jelentett az ÖTE-k évenkénti írásos értékelése, a továbbiakban ez nem szükséges, a meghatározott ellenőrzések végrehajtásával megfelelő képet kapnak a hivatásos katasztrófavédelmi szervek az ÖTE-k munkájáról;

Egyszerűsített adminisztráció a HTP félévente ellenőrzi az ÖTE szakmai munkáját. A korábbi negyedéves helyett elegendő a félévenkénti gyakoriság, és nem szükséges külön ellenőrizni a HTP parancsnoknak és az MB tisztnek is; az átfogó ellenőrzések idejét 2 évről 3 évre emeltük, hiszen félévente egyébként is tart a HTP szakmai ellenőrzést, ez az ellenőrzési mennyiség elegendő kontrolt jelent. A félévenként végrehajtott célellenőrzés és a 3 évenként végrehajtott átfogó ellenőrzés elegendő kontrollt jelent, nem szükséges további ellenőrzést végrehajtani, ezáltal a HTP adminisztrációs és utazási költsége is jelentősen csökken; A minősítő gyakorlat csak a beavatkozó ÖTE-k számára előírás. Az ellenőrzések száma negyed évről féléves gyakoriságra változott, ami elegendő kontrollnak bizonyul és a HTP adminisztrációs és utazási költsége is jelentősen csökken.

Együttműködési megállapodások A tűzoltói beavatkozás nem végezhető olyan eszközökkel amelyek nincsenek bevizsgálva, rendszeresen karbantartva. Eddig is aggályos volt ennek az engedélyezése, de az elmúlt 5 év technikai fejlesztése, valamint a pályázati lehetőségek folyamatos bővítése után, ez a továbbiakban nem lehetséges. Nincs előírva minimális eszközlista, így azt várjuk el az ÖTE-től, hogy a beavatkozásnál használt eszközök, felszerelések és egyéni védőeszközök a gyártói előírásoknak megfelelően legyenek be- és felülvizsgálva.

Kategóriák változásai jelenlegi kategóriák I. II. III. IV. új kategóriák I. II. III. 11

Kategóriák változásai A megállapodás kategóriáját az ÖTE rendelkezésre álló erő- eszköz állománya határozza meg. kategória: a tűzoltási, műszaki mentési tevékenység ellátásához az ÖTE rendelkezik tűzoltó gépjárművel, vagy olyan gépjárművel, ami alkalmas a tűzoltáshoz és műszaki-mentéshez szükséges szakfelszerelések, oltóanyag, tűzoltó személyzet szállítására és a tevékenységi területén aktívan közreműködik a tűzoltói feladatok ellátásában. II. kategória: a tűzoltási, műszaki mentési tevékenység ellátásához az ÖTE nem rendelkezik az I. kategóriának megfelelő gépjárművel, vagy rendelkezik az I. kategóriának megfelelő gépjárművel, de felszerelései, vagy felkészültsége alapján a tűzoltói feladatok ellátását csak esetenként végzi. III. kategória: az ÖTE tűzoltási, műszaki mentési tevékenységet nem végez, de tűzmegelőzési tevékenységén belül ifjúságnevelő és hagyományőrző tevékenységet aktívan lát el.

Feladat Az utasítás hatálybalépésétől számított: 15 napon belül kezdeményezni kell az EMÜ újrakötését, amit 90 napon belül végre kell hajtani. november 21-ig 13

a tűzoltási, műszaki mentési tevékenységhez kapcsolódó tűzvédelmi technika alkalmazhatóságáról szóló 15/2010. (V. 12.) ÖM rendelet Tűzoltó gépjárművek felülvizsgálatának szabályai 15/2010. ÖM rendelet 1 melléklet C oszlop   A B C D 1. Tűzvédelmi technika megnevezése Rendszeresítési kötelezettség Bejelentett felülvizsgáló által végezhető felülvizsgálat időszakai (év) A készenlétben tartó által elvégezhető ellenőrzés időszakai (év) 3. 1. Gépjárműfecskendők és vízszállítók igen 2 - 4. 2. Habbal oltó gépjárművek 1 5. 3. Porral oltó gépjárművek 6. 4. Egyéb oltógépjárművek 8. 5.1. Létrás gépjárművek 9. 5.2. Emelőkosarak 10. 6. Tűzoltó daruk 12. 7.1. Műszaki mentőgépjárművek beépített tűzvédelmi technikával 16. 8.2. Hordozó gépjármű beépített tűzvédelmi technikával 18. 9.1. Cserefelépítmény szállító gépjármű 28. 10.2. Szivattyúszállító beépített tűzvédelmi technikával 31. 11. Híradógépjárművek 33. 12.1. Vegyi elhárító 34. 12.2. Áramfejlesztő 35. 12.3. Gépjármű beépített tűzvédelmi technikával 38. 13.1. Tűzoltóhajó 39. 13.2. Kishajó beépített tűzvédelmi technikával

Szakfelszerelések felülvizsgálatának szabályai 15/2010 Szakfelszerelések felülvizsgálatának szabályai 15/2010. ÖM rendelet 1 melléklet C oszlop   A B C D 1. Tűzvédelmi technika megnevezése Rendszeresítési kötelezettség Bejelentett felülvizsgáló által végezhető felülvizsgálat időszakai (év) A készenlétben tartó által elvégezhető ellenőrzés időszakai (év) 57. 20.1. Impulzus oltókészülék gyártói előírás szerint - 58. 20.2. Magasnyomású (40 bar) oltókészülék 59. 20.3. Egyéb igen 60. 21. Kézi tűzoltólétrák OKF műszaki követelmény vagy gyártói előírás szerint 62. 22.1. Tűzoltó mentőkötelek OKF műszaki követelménye szerint 63. 22.2. Ereszkedő eszközök jogszabály, szabvány, gyártói előírás szerint 64. 22.3. Mentőcsúszdák 65. 22.4. Ugrópárnák 66. 22.5. Mentőtömlők 67. 22.6. Légzőbázis 68. 22.7. Egyéb 71. 24.1. Hidraulikus feszítő-vágó berendezések és tartozékaik 1 72. 24.2. Pneumatikus működtetésű emelőpárnák és tartozékaik 74. 24.4. Emelők (a gépjárművek műszaki tartozékai kivételével) 78. 24.8. Benzinmotoros csörlő 85. 27.1. Hő-, valamint éghető és toxikus gáz érzékelő műszerek 86. 27.2. Egyéni és kollektív sugárzásmérő eszközök, műszerek 87. 27.3. Egyéb műszerek

Készenlétben tartó által végezendő ellenőrzések   A B C D 1. Tűzvédelmi technika megnevezése Rendszeresítési kötelezettség Bejelentett felülvizsgáló által végezhető felülvizsgálat időszakai (év) A készenlétben tartó által elvégezhető ellenőrzés időszakai (év) 49. 17. Tűzoltó nyomó és szívóoldali szerelvények - 2 50. 18. Tűzoltó tömlők (szívó, nyomó) 52. 19.1. Porral oltó készülékek jogszabály, szabvány szerint 53. 19.2. Habbal oltó készülékek 54. 19.3. Vízzel oltó készülékek 55. 19.4. Gázzal oltó készülékek 69. 23. Kéziszerszámok, segédeszközök gyártói előírás szerint 73. 24.3. Hordozható tűzoltó szivattyúk 75. 24.5. Füstelszívók, ventilátorok 76. 24.6. Benzinmotoros láncfűrész 1 77. 24.7. Benzinmotoros roncsvágó 79. 24.9. Egyéb kisgépek (egyedi elbírálás alapján) 81. 25.1. 5 kVA és az alatti teljesítmény esetén 82. 25.2. 5 kVA teljesítmény felett igen 83. 26. Nem törpefeszültségű világítóeszközök, fényforrások

Felülvizsgálat fontossága! 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről 23. § A biztonságos műszaki állapot megőrzése érdekében időszakos biztonsági felülvizsgálat alá kell vonni azt a munkaeszközt, amelynek időszakos biztonsági felülvizsgálatát jogszabály, szabvány, vagy a rendeltetésszerű és biztonságos üzemeltetésre, használatra vonatkozó dokumentáció előírja. Az időszakos biztonsági felülvizsgálatot - kivéve a veszélyes technológia esetét - szakirányú képzettséggel és munkavédelmi szakképzettséggel rendelkező személy (munkabiztonsági szaktevékenység) vagy külön jogszabályban erre feljogosított személy, illetve erre akkreditált intézmény végezheti. A veszélyes technológia vizsgálatát szakirányú munkabiztonsági szakértői engedéllyel rendelkező személy végezheti. BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség 17

Felülvizsgálat fontossága! nincs előírás a gépjárműveken található minimális málhalistára vonatkozóan azokat a szakfelszereléseket és védőeszközöket kell a gyártói előírások szerint felülvizsgálni, amelyeket az egyesület felhelyez a járműre és káreseteknél használ felülvizsgálat elvégzésére több lehetőség is van: HTP-k térítésmentesen megvizsgálják a tömlőket, létrákat, köteleket, mászóöveket pályázat útján is igényelhetnek támogatást a vizsgálatokra a kisgépek műszaki állapotát az egyesület maga is ellenőrizheti BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség 18

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! BM OKF Országos Tűzoltósági Főfelügyelőség