SUSANNEK VOLT EGY ÁLMA… A KÜLÖNBÖZŐ SZEMÉLYISÉGTÍPUSOK BÁTORSÁGA, ŐSZINTESÉGE, LOJALITÁSA PALENCSÁR MIKLÓS − 3B SYSTEM
1. EREDETI SZEMÉLYISÉG ALAPJÁN URALKODÓ − Alapvetően kockáztat a profit okán = bátor − Ha céges és saját érdekei egyeznek, lojális − Ha nem veszélyezteti a saját céljait, őszinte EMBERKÖZPONTÚ − Alapvetően empatikus, fél a változástól = lojális − Ha biztonságban érzi magát, őszinte − Ha megvan a stabil háttere, bátor PROFESSZIONALISTA − Alapvetően nyers, tényszerű = őszinte − Ha megvannak a szükséges adatok, bátor − Ha az elveit nem kell feladnia, lojális ÖNMEGVALÓSÍTÓ − Egyik kategória sem jellemző rá igazán − Ha megkapja a válozatosságot, lojális − Ha nem rontja el a hangulatot, őszinte − Ha elkapja a hév, bátor LEGKEVÉSBÉ… − BÁTOR: emberközpontú-professzionalista − LOJÁLIS: önmegvalósító-uralkodó − ŐSZINTE: önmegvalósító-emberközpontú
2. MÓDOSULT SZEMÉLYISÉG ALAPJÁN EREDETI SZEMÉLYISÉG − Gyermekkorban alakul ki (beszéd) − Krízishelyzetben a döntéshozatal alapja − Legnagyobb teljesítmény − Legboldogabb élet hosszútávon MÓDOSULT SZEMÉLYISÉG − Eredeti személyiség + viselt álarcok „lenyomata” − A jelenben látható, mutatott személyiség − Krízishelyzetig működőképes − Módosulás pszichológiai szintjei: − 25%-ig: „rugalmas” személyiség − 25-50%-ig: középtávon javítandó módosulás − 50-70%-ig: azonnal javítandó módosulás − 70% felett: azonnali beavatkozás KRÍZISHELYZET − Uralkodó: társ elhagyja /pozícióvesztés − Önmegvalósító: ingerszegénység, unalom − Emberközpontú: vita a társsal/jelentős változás − Professzionalista: elvekben történő csalódás EGY MAGYAR ÁTLAG MENEDZSER ÉLETÉBEN A KRÍZISHELYZETEK ELŐFORDULÁSA: ÉVENTE 2 A MAGYAR BEMÉRT 22 876 MENEDZSER ÁTLAGOS SZEMÉLYISÉGMÓDOSULÁSÁNAK MÉRTÉKE: 48% Forrás: 3B 2011-2016
3. FELELŐSSÉGI SZINTEK ALAPJÁN CÉGTULAJDONOS − Veszít bátorságából (sajátját kockáztatja) − Növekszik a lojalitása (saját cég, „saját emberek”) − Növekszik az őszintesége (helyzetben érzi magát) VEZETŐ BEOSZTÁSÚ ALKALMAZOTT − Növekszik a bátorsága (könyvekben le van írva, kockáztatni kell) − Lojalitása személyiségétől várható azonos szinten marad − Őszintesége személyiségétől várható azonos szinten marad ALKALMAZOTT − Jelentősen megnövekszik bátorsága − Jelentősen veszít lojalitásából − Őszintesége a karrierhelyzetétől függ, elmarad eredeti személyiségének szintjétől − Válság után jelentősen felértékelődött a lojalitás (hiány az uralkodó generáció okán) A KÜLÖNBÖZŐ FAKTOROK BEMÉRÉSE − Jelentősen felértékelődött a fontosságuk: lojalitás, tisztelet, alázat a munkához − Eredeti és módosult személyiség különválasztása nélkül nem lehet pontos választ adni − Amerikai pszichológiai rendszerek nem tudják, nem is akarják értelmezni − A magyar HR-szakmában nagyon kevesen értik, akarják megérteni a különbséget − Képzetlenség/félelem okán komoly versenyhátrányba hozzák cégüket
4. GENERÁCIÓS EGYÜTTHATÓK ALAPJÁN 1949−1960: TEKINTÉLYELVŰEK − BÁTORSÁG: nem bátrak − LOJALITÁS: kimagasló − ŐSZINTESÉG: közepes (félelem/biztonság) − SIKER KULCSA: kitartás 1961−1972: TÖKÉLETESSÉGRE TÖREKVŐK − LOJALITÁS: közepes (elveik mentén) − ŐSZINTESÉG: őszinték − SIKER KULCSA: állandó önfejlesztés 1973−1984: DIPLOMATÁK − BÁTORSÁG: kicsit bátor/kicsit vakmerő − LOJALITÁS: „szingli” generáció − ŐSZINTESÉG: szebb képet festenek − SIKER KULCSA: kommunikáció, kreativitás 1985−1996: HATALOMRA VÁGYÓK − BÁTORSÁG: nagyon bátrak − LOJALITÁS: nagyon nem/nagyon igen − ŐSZINTESÉG: annak tűnnek de… − SIKER KULCSA: gyors tanulás, dominancia
A LEGFONTOSABB MENEDZSERTULAJDONSÁGOKNAK IS VANNAK DIMENZIÓI EZEKET AZ EREDETI SZEMÉLYISÉG/MÓDOSULT SZEMÉLYISÉG KÜLÖNVÁLASZTÁSÁVAL LEHET MÉRNI A MAGYAR MENEDZSEREK 48%-A A MÓDOSULT SZEMÉLYISÉGÉBEN ÉL 48% ESÉLY VAN ARRA, HOGY ÓRIÁSI MEGLEPETÉSEK ÉRNEK BENNÜNKET VEZETŐKÉNT BÁR EZEK A MEGLEPETÉSEK CSAK KRÍZISHELYZETEKBEN JÖNNEK ELŐ EBBŐL PEDIG ÉVENTE CSUPÁN 2 VAN… MENEDZSERENKÉNT GONDOLJUK VÉGIG HR-OSKÉNT/EZETŐKÉNT A SAJÁT FELELŐSSÉGÜNKET!