BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adományok adózási kérdései
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
A belső kontrollok a gyakorlatban
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Lorem ipsum.
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Az „Út a munkához” program évi változásai
A kórházak ellenőrzési tapasztalatai
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA I. TALÁLKOZÓ 2008. MÁRCIUS 17. BUDAPEST

PROGRAM: 9 - 9.30        Érkezés 9.30 - 10.00      Köszöntés, Klubbal kapcsolatos információk 10.00 - 11.30    Belső ellenőrzéssel kapcsolatos jogszabályi változások 11.30 - 12.00     Szünet 12.00 - 13.30     Kötelezettségvállalás nyilvántartásával kapcsolatos ellenőrzési feladatok, gyakorlati tapasztalatok a költségvetési szerveknél 13.30 - 14.00     Konzultáció

ÁLLAMHÁZTARTÁSI ELLENŐRZÉS

AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSI RENDSZERE AZ ELLENŐRZÉS CÉLJA A KÖZPÉNZEKKEL, KÖZVAGYONNAL VALÓ GAZDÁLKODÁS SZABÁLYSZERŰSÉGÉNEK SZABÁLYOZOTTSÁGÁNAK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE A GAZDASÁGOS, HATÉKONY ÉS EREDMÉNYES GAZDÁLKODÁS BIZTOSÍTÁSA

AZ ELLENŐRZÉS FAJTÁI AZ ELLENŐRZÉS TÁRGYA ÁLLAMHÁZTARTÁSI KÜLSŐ ELLENŐRZÉS, ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS ELŐZETES ÉS UTÓLAGOS VEZETŐI ELLENŐRZÉS BELSŐ ELLENŐRZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS HARMONIZÁCIÓJA AZ ELLENŐRZÉS TÁRGYA A BEVÉTELEKKEL, KIADÁSOKKAL KAPCSOLATOS TERVEZÉS, FELHASZNÁLÁS, ELSZÁMOLÁS ESZKÖZÖKKEL, FORRÁSOKKAL, VAGYONNAL VALÓ GAZDÁLKODÁS

A BELSŐ ELLENŐRZÉS FELADATAI ÉRTÉKELNI A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ÉS VEZETŐI ELLENŐRZÉS SZABÁLYOZOTTSÁGÁT, MŰKÖDÉSÉT VIZSGÁLNI A PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁSI ÉS ELLENŐRZÉSI RENDSZER EREDMÉNYES ÉS HATÉKONY MŰKÖDÉSÉT ÉRTÉKELNI A VAGYONGAZDÁLKODÁST, ELSZÁMOLÁST, BESZÁMOLÁST MEGÁLLAPÍTÁSOKAT, JAVASLATOKAT TENNI A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE SZÁMÁRA AZ EREDMÉNYESSÉG NÖVELÉSÉRE A BELSŐ ELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉG JAVÍTÁSÁRA A KOCKÁZATI TÉNYEZŐK CSÖKKENTÉSÉRE, MEGSZÜNTETÉSÉRE

A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ÉS VEZETŐI ELLENŐRZÉS PÉNZÜGYI IRÁNYÍTÁSI ÉS ELLENŐRZÉSI FELADATOK A PÉNZÜGYI DOKUMENTUMOK (TERVEZÉS, VÉGREHAJTÁS, BESZÁMOLÁS) VIZSGÁLATA ELŐZETES ÉS UTÓLAGOS ELLENŐRZÉS A PÉNZGAZDÁLKODÁS TERÜLETÉN NYILVÁNTARTÁSOK, ELSZÁMOLÁSOK SZABÁLYSZERŰSÉGÉNEK HELYZETE

I. BELSŐ ELLENŐRZÉS FÜGGETLEN, TÁRGYILAGOS TANÁCSADÓ TEVÉKENYSÉG A CÉLOK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN RENDSZER-SZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉSSEL ÉRTÉKELI, FEJLESZTI AZ ELLENŐRZÖTT SZERVEZET KOCKÁZATKEZELÉSI, ELLENŐRZÉSI ÉS IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREINEK HATÉKONYSÁGÁT MEGÁLLAPÍTÁSOKAT ÉS AJÁNLÁSOKAT FOGALMAZ MEG A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE SZÁMÁRA AZ EREDMÉNYESSÉG, A HATÉKONYSÁG ÉS GAZDASÁGOSSÁG ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE

II. BELSŐ ELLENŐRZÉS KIALAKÍTÁSÁÉRT ÉS MŰKÖDTETÉSÉÉRT A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJE FELEL AZ ELSŐ SZÁMÚ VEZETŐ KÖZVETLEN ALÁRENDELTSÉGÉBEN MŰKÖDIK MÓDSZERTANI ÚTMUTATÓK ÉS NEMZETKÖZI SZTENDERDEK ALAPJÁN VÉGZI TEVÉKENYSÉGÉT AZ ELLENŐRZÉS SORÁN SZÉLESKÖRŰ JOGOSÍTVÁNYAI ÉS KÖTELEZETTSÉGEI VANNAK

A BELSŐ ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK FAJTÁI KÖVETELMÉNYRENDSZER A SZABÁLYSZERŰ GAZDÁLKODÁS BIZTOSÍTÁSA FOLYAMATOS ÉS MEGBÍZHATÓ INFORMÁCIÓK SZOLGÁLTATÁSA A BELSŐ ELLENŐRZÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK FAJTÁI SZABÁLYSZERŰSÉGI ELLENŐRZÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS RENDSZER ÉS TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉS INFORMATIKAI RENDSZER ELLENŐRZÉS MEGBIZHATÓSÁGI IGAZOLÁS

A BELSŐ ELLENŐRZÉSI VEZETŐ ELKÉSZÍTI AZ ELLENŐRZÉSI KÉZIKÖNYVET ELKÉSZÍTI A KÜLÖNBÖZŐ IDŐTARTAMRA SZÓLÓ ELLENŐRZÉSI TERVEKET KOCKÁZATELEMZÉS ALAPJÁN MEGSZERVEZI A BELSŐ ELLENŐRZÉSEKET, IRÁNYÍTJA A TEVÉKENYSÉGET, GONDOSKODIK AZ ELLENŐRZÉSEK VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÖSSZEHANGOLJA AZ ELLENŐRZÉSEKET

A BELSŐ ELLENŐRZÉSI VEZETŐ II. GONDOSKODIK AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI ESETEK MEGELŐZÉSÉRŐL SÚLYOS SZABÁLYTALANSÁG ESETÉN TÁJÉKOZTATÁST AD A KÖLTSÉGVETÉSI SZERV VEZETŐJÉNEK ELKÉSZÍTI AZ ÉVES ELLENŐRZÉSI JELENTÉST VEZETI AZ ELLENŐRZÉSEK NYILVÁNTARTÁSÁT KEZDEMÉNYEZI A BELSŐ ELLENŐRÖK KÉPZÉSÉT, TOVÁBBKÉPZÉSÉT

A 67/2007. (IV.11.) Korm. számú rendelet Hatály Az államigazgatás új szervezeti rendje miatt központi államigazgatási szervekről és fejezeti jogosítvánnyal rendelkező szervekről rendelkezik, Pontosította a helyi kisebbségi önkormányzatokat éspedig települési, területi és országos kisebbségi önkormányzatokra, Kikerült a Magyar Államkincstár Bekerült a rendeletbe a többcélú kistérségi társulás a társulás munkaszervezete a társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szerv

Szervezeti függetlenség Ellenőrzési nyomvonal Definíció a 217-es Kormányrendeletben Belső kontroll (Új) pénzügyi irányítási a belső ellenőrzés és ellenőrzési tevékenység Szervezeti függetlenség A Fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetője közvetlen irányítása alá tartozik a belső ellenőrzési egység. A belső ellenőrzés a fejezet felügyeletét ellátó közvetlen irányítása alá tartozó költségvetési szerv útján is ellátható (pl. kormányhivatal).

A külső erőforrás Akkor foglalkoztatható, ha nincs főállású belső ellenőr a költségvetési szervnél. Megállapodásban kell tisztázni a belső ellenőrzési vezető feladat-hatáskörének gyakorlását. A belső ellenőrzési vezető jogosult kapacitáshiány vagy speciális szakértelem esetén javaslatot tenni külső szolgáltató bevonására. A külső erőforrásra is vonatkoznak a belső ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények. Ha a külső erőforrás szakértő, akkor természetesen az előzőeket nem kell alkalmazni.

Új szabályozás Ellenőrzési program A belső ellenőrzési vezető évente köteles az ellenőrzési kézikönyvet felülvizsgálni, aktualizálni. A belső ellenőrzés a belső kontrollok továbbfejlesztésére, javítására is tesz javaslatot. A belső ellenőrzésnek a kockázatok csökkentésének lehetőségével, a szabálytalanságok feltárásával, illetve megelőzésével is foglalkoznia kell. A belső ellenőrzés elvégzi a belső ellenőrzés minőségértékelését is. Ellenőrzési program A belső ellenőrzési vezető megbízólevél aláírásával kijelöli a vizsgálatvezetőt, a belső ellenőröket, akik elkészítik az ellenőrzési programot.

Belső ellenőrzési vezető (Új) 5 éves pénzügyi, számviteli, gazdálkodási, ellenőrzési gyakorlat. Külső személy esetében azonos követelmények. A minőségi követelményeket a kézikönyvbe be kell építeni, és értékelni. A megállapítások nyomonkövethetősége érdekében nyilvántartást vezet. A belső ellenőrzési vezető az éves ellenőrzési tervet november 15-ig megküldi önkormányzati költségvetési szerv esetén a jegyzőnek, többcélú kistérségi társulási intézmény esetén a munkaszervezet vezetőjének.

Az ellenőrzés megszakítása, felfüggesztése (Új) soronkívüli ellenőrzést kell lefolytatni, vagy személyi probléma. Felfüggesztés: személyi változás, vagy elháríthatatlan ok miatt a számvitel, vagy más nyilvántartás alkalmatlan állapota miatt az ellenőrzés akadályoztatása miatt (Btk.). Értesítés az ellenőrzött szerv vezetőjének, határidő Az ellenőrzési tervet jóváhagyó tájékoztatása. 30 naptári napon belül történő folytatás.

Ellenőrzési nyilvántartás (Új) Az ellenőrzött szerv vezetője olyan nyilvántartást vezet a belső és külső ellenőrzésekről, amelyből nyomonkövethető az intézkedések rövid leírása, vagy azok elmaradása. A január 31-ig készítendő beszámolónak tartalmaznia kell az intézkedések eredményét, vagy elmaradását. A fejezet vezetője a fejezetre és saját szervezetére vonatkozó beszámolót készít, és a pénzügyminiszternek minden év április 30-áig megküldi.

Éves ellenőrzési jelentés, összefoglaló ellenőrzési jelentés A jelentést, beszámolót meg kell küldeni: az önkormányzati költségvetési szerv esetében a jegyzőnek, többcélú kistérségi társulás intézményeinél a munkaszervezet vezetőjének. Határidő a tárgyévet követő év március 15. Az ellenőrzések minőségéről is számot kell adni.

KOCKÁZATELEMZÉS KOCKÁZATKEZELÉS

Mi a kockázat? Minden olyan esemény bekövetkezésének a valószínűsége, amely hátrányosan érinti a költségvetési szerv: eredményes, hatékony, és gazdaságos működését. Események elmaradása is kockázat. Kiszámítható, kalkulálható kockázat a szóráson belül pozitív is lehet.

Kockázat típusok A felmerülés helye szerint A kiváltó ok szerint eredendő kockázat, folyamat kockázat, megmaradó kockázat. A kiváltó ok szerint külső környezetből eredő, pénzügyi, tevékenységi, humánerőforrás.

Kockázatelemzés Mi a kockázatelemzés? A kockázatelemzés az ellenőrzési nyomvonalra építve meghatározza annak gyenge pontjait, a kockázatos területeket. A kockázat azonosítása történhet: interjú keretében, kérdőív kitöltésével, munkamegbeszéléssel.

A kockázatok értékelése Cél: meghatározni egy olyan mutatót, amely számszerűsíthető, rendelkezésre áll, és kifejezi a kockázat várható hatását. Feladat: megfelelő kontrollok kiépítése, folyamatban elfoglalt helyük megjelölése. Értékelés: a bekövetkezés valószínűsége, a bekövetkezés hatása szerint.

Kockázatkezelés Kontrollok Tűrés (a működés velejárója) Áthárítás (kockázati közösség) Csökkentés (a hatás vagy valószínűség csökkentése) Kiváltó ok megszüntetése (a tevékenységet nem folytatjuk) Koncentráció (ellentétes folyamatot indítunk el) Kontrollok Megelőző Helyrehozó-kijavító Feltáró-utasító Felelősök kijelölése, folyamatos értékelés, a korrekciók végrehajtása

A kockázatkezelési szabályzat Felépítése Célja Hatálya: mely szervezetekre, milyen kockázatokra, milyen jóváhagyással Definíció (mi a kockázat) A kockázatok azonosítása A kockázatkezelők feladatai A kockázatkezelés (kontrollok) szabályozás, folyamatba épített, előzetes és utólagos Intézkedések

Vagyonnyilatkozat-tétel 2007. évi CLII. Törvény az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről Vagyonnyilatkozat tételére kötelezett az a közszolgálatban álló személy, aki – önállóan vagy testület tagjaként – javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult Többek között az, aki: „feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagy önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok, önkormányzati pénzügyi támogatási pénzkeretek tekintetében, illetve az Országgyűlés, a Kormány, valamint önkormányzat által alapított közalapítvány támogatási pénzeszköz juttatásánál. Első alkalommal 2008. június 30-ig (utána kétévente).

Továbbképzés Gazdasági vezetők: Ámr. 18. §. (10) A gazdasági vezető évente köteles a belső kontroll rendszerek témakörben a pénzügyminiszter által meghatározott továbbképzésen részt venni. A részvételt köteles a költségvetési szerv vezetője felé minden év december 31-ig igazolni. 18. §. (11) A (10) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak az adott évben azon személyekre, akit október 1. után bíznak meg gazdasági vezetői feladattal. Belső ellenőrök: Regisztráció Továbbképzés

Belső ellenőrök továbbképzése I. Áht. 121/C. § (1) A költségvetési szerveknél belső ellenőrzési tevékenységet végzőkről (e §-ban a továbbiakban: belső ellenőr) nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás vezetéséről az államháztartásért felelős miniszter gondoskodik. Az államháztartásért felelős miniszternek a nyilvántartás vezetésével kapcsolatos döntéseivel szemben fellebbezésnek nincs helye. A nyilvántartás vezetésének célja annak hiteles dokumentálása, hogy a belső ellenőr rendelkezik a tevékenység végzéséhez a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló kormányrendeletben előírt végzettséggel és gyakorlattal. Az államháztartásért felelős miniszter rendeletben szabályozza a nyilvántartásba vétel, a nyilvántartásból való törlés, a nyilvántartás vezetésének részletes szabályait, a kötelező szakmai továbbképzés részleteit. A belső ellenőr nyilvántartási száma és neve nyilvános, azokról bárki tájékoztatást kaphat.

Belső ellenőrök továbbképzése II. A nyilvántartásba vételt végző szervezet a tárgyévben nyilvántartásba vett belső ellenőrök nyilvántartási számát és nevét internetes honlapon nyilvánosságra hozza, és biztosítja, hogy a nyilvános adatokról a nyilvántartásba vételt végző szervezettől bárki tájékoztatást kapjon. A nyilvántartásból törölt természetes személyek adatait a nyilvántartásba vételt végző szervezet a törlést követő 10 évig köteles megőrizni. A belső ellenőrök kötelesek a már megszerzett ismereteket naprakészen tartani, fejleszteni, a változásokból eredő követelményekkel összhangba hozni. Ennek érdekében kötelesek szakmai továbbképzésen részt venni. A belső ellenőrök nyilvántartásba vétele iránti eljárásért, valamint a nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítása iránti eljárásért az államháztartásért felelős miniszter rendeletében meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!