Tudomány, tudományellenesség, áltudomány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A év értékelése és a év újdonságai
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pályaválasztási tanácsadás
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Tájékoztató NGB_ak012.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Környezetgazdaságtan 1
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Az információs társadalom joga
Tájékoztató NGB_ak012.
Energetikai gazdaságtan 2017.
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
A Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
Miért pont a BME, hogyhogy a VIK?
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Megfigyelés és kísérlet
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kurzus teljesítése Két kurzuskód
Készletek transzformációja
Tárgy és kurzus hirdetés 2018/19/2
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
U8 – U10 célok a szezonra.
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
Érveléstechnika-logika
Tájékoztató KGNB_NETM004.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány Bevezető: Információk, tematika és néhány nyugtalanító kérdés Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1

A tárgy adatai, a teljesítés feltétele Tudomány, tudományellenesség, áltudomány BMEGT41A028 szabadon választható félévközi jegy, 2 kredit Teljesítés a 2 negyedéves zh sikeres megírása 1. zh: 7. hét (keddi csoport) ill. 8.hét (szerda és csüt. csoport) 2. zh: utolsó hét javítás, pótlás: pótlási héten csak egy zh pótlására vagy javítására van lehetőség, vagyis a szorgalmi időszakban legalább az egyik zh-t legalább elégségesre meg kell írni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Jegyzetek a tárgyhoz Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor: A tudomány határai (Typotex Kiadó, 2008) → Órai diák: http://www.filozofia.bme.hu/ (→(Tárgyaink)→ interaktív órarend alá görgetni és megkeresni a Tudomány, tudományellenesség, áltudomány tárgyat→Kurzus időpontja) Zh: esszé kérdések: szintén a tárgy honlapján https://www.facebook.com/BmeFilozofiaEsTudomanytortenetTanszek?fref=ts Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Kihez forduljunk, ha problémánk van? Vegyem meg a legújabb kütyüt, vagy még várjak két hónapot? Valóban rossz az új telefon antennája? Tényleg nem lesz agydaganatom 30 év múlva, ha ennyit telefonálok? Gyűjtsem szelektíven a szemetet, van semmi értelme? A szomszéd látta, hogy úgyis összeöntik… A globális felmelegedés meg a természetes folyamat, most olvastam egy tanulmányban És mibe fektessem a pénzemet? Melyik omlik össze előbb: az USA, az EU vagy Kína? Deviza, arany, ingatlan, olaj, emerging markets, párnaciha, termőföld, atombunker és konzervek? OK, ingatlan. Paks közelében vannak nagyon jó áron… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok És kihez forduljunk, ha fáj valami? Ha eltörtem a lában, nyilván a kórházba – de ha csak a hasam fáj? Orvoshoz, homeopatához vagy akupunktőrhöz? És ha „csak” a közérzetünk rossz állandóan? És tényleg, miért fáj annyit a fejünk? A születési stressztől? Mert begörcsöltek a véredényeink? Mert az auránk lyukas? Mert elnyomjuk a mindennapi feszültséget? Mert rossz dolgok történtek velünk előző életünkben? Beoltassam a gyerekemet? Szörnyű mellékhatásokról jönnek a hírek… Állítólag csak egy nagy gyógyszercég tolja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Mi alapján döntünk/döntsünk a hétköznapokban? Nem csak másokra támaszkodunk, vannak igaznak vélt saját ismereteink is! Pl. tudjuk, hogy a spenótban rengeteg a vas De honnan is „tudjuk”? Honnan tudjuk, melyek tévesek, illetve melyek állják meg a helyüket? „Ember embernek kútfője” Nem sok mindent tudunk magunktól… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Hétköznapi kérdések és válaszok Tehát hogyan döntsön a laikus? Kiben bízzon? Forduljon szakértőhöz! És ki a szakértő? Hallgassunk a tudományra! Elsőre nem tűnik rossz tanácsnak, de felmerül két kérdés: Az ebben-abban jeleskedő tudós (orvos, mérnök stb.) biztosan ért ehhez a konkrét kérdéshez is? Biztos nincs más, aki jobban érthet ehhez nála? Lehetnek megalapozott kétségeink… A fatális orvosi műhibák, tudományos tévedések, az emberiség jövőjét fenyegető fejlesztések, vagy az olyan problémák, melyek régóta makacsul ellenállnak a tudósok megoldási kísérleteinek? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elfogadható a megoldás? Honnan tudjuk, hogy mit állít a tudomány? Kell-e egyetemi diplomát szerezni az összes főbb tudományterületen ahhoz, hogy jól dönthessünk a hétköznapi élethelyzetekben? Vajon kijelölik-e a tudomány határai a helyes tudás és téves vélekedés közti különbségeket? Milyen alapon állítjuk, hogy a modern tudománytól eltérő módon szerzett tudás nem megbízható? Ha valami nem tudomány, akkor az feltétlenül babona és sarlatánság-e? Vajon a tudósok mindig egyetértenek abban, amit állítanak? Mi van, amikor nem? Hogyan viszonyuljunk mi, hétköznapi emberek a tudományhoz és a tudomány által kínált válaszokhoz? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak? Mi is az, hogy tudomány? Milyen módszerek garantálják az általa kínált tudás állítólagos megbízhatóságát? Mi számít tudománynak és mi nem: hol húzódnak a tudomány határai? Miért kellene jobban megbíznunk a tudományban, mint más hagyományokban? Tényleg olyan progresszívan fejlődik? Tényleg olyan racionális? Tényleg olyan objektív? Tényleg olyan megbízható? A tudomány fejlődéséről Mi alapján mérjük a fejlődést? A tudományos publikációk száma számít? Vagy hogy hány emberhez jut el? Mennyi a megválaszolt kérdések száma a megválaszolatlanokhoz képest (nem rosszabbodik-e a helyzet)? Mi a várható jelentősége annak, amit egy kutató tehet hozzá a tudomány egészéhez? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miért hiszünk a tudománynak? A sikerességéről Mi az összehasonlítási alap? Melyik kultúra a mérce? Gazdaságilag és technológiailag sikeresebb lett a nyugati kultúra, de ettől jobban tud mindent másnál/másoknál? Sikeres, így támogatják – vagy támogatják, és ezért sikeres? A racionalitásáról A tudósok racionálisabbak más embereknél? Okosabbak? Vagy a tudomány nem a tudósok, hanem a módszertana miatt racionális? Mi ez a módszertan? Az objektivitásáról Érdekmentes? Tudósok személyisége megfelelő? A témaválasztásuk? Tényleg mindenki ellenőrizheti? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mi a megoldás? Marad a teljes tanácstalanság és relativizmus? Tekinthető ez válasznak? Nem inkább csak kritika? Nincsenek könnyű válaszok… A „nincs könnyű válasz” azt jelenti, hogy nincs egyáltalán válasz? De ha van, akkor mi az? És ismét: Hogyan döntsünk a hétköznapi helyzetekben? (Vajon a félév végére lesz válaszunk?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – I. 1. Problémafelvetés 2. Megoldási hagyományok Elsődleges válaszlehetőségek e probléma megoldására, és ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége. Kérdés: mi tudományos, és mitől az? 2. Megoldási hagyományok → A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudományoktól és az értelmetlenségtől. Vannak-e olyan karakterisztikumok, amelyek alapján végleges válasz adható a kérdésünkre? → A tudománytörténet-írás mint az utólagos válasz a kérdésre. Milyen támpontot ad ez a mai tudománynak? → A tudományszociológia: hogyan férünk hozzá erőforrásokhoz, kutatási pénzhez, tanszékhez, doktoranduszokhoz stb. Milyen eszközöket ad ez a kezünkbe? 3. Esettanulmányok – 4. Határmunkálatok – 5. Tudomány és nyilvánosság Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A tárgy tematikája – II. 3. Esettanulmányok 4. Határmunkálatok 1. Problémafelvetés – 2. Megoldási hagyományok 3. Esettanulmányok → Csillagászat és asztrológia régen és ma → Parapszichológia, paratudományok → Történetírás és áltörténetírás → Evolúcióelmélet és kreácionizmus → Az alternatív orvoslás hagyományai, akupunktúra 4. Határmunkálatok Viták, amelyek jellemzik és alakítják a tudomány határait. 5. Tudomány és nyilvánosság A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolás? Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. Hitelesség, bizalom a társadalmi intézményekben 6. Következtetések Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Tudomány és Nyilvánosság A félév menetrendje: Kedd Szerda Csüt 09.szept Bevezető 10.szept 11.szept 16.szept Tudományfilozófia 17.szept Elmarad (Sportnap) 18.szept 23.szept Tudománytörténet 24.szept 25.szept 30.szept Tudományszociológia 01.okt 02.okt 07.okt Asztrológia 08.okt 09.okt 14.okt Parapszichológia 15.okt 16.okt 21.okt 1. ZH 22.okt 23.okt Elmarad 28.okt Áltörténetírás 29.okt 30.okt 04.nov Kreácionizmus 05.nov 06.nov 11.nov Elmarad (TDK nap) 12.nov 13.nov 18.nov Akupunktúra 19.nov 20.nov 25.nov Határmunkálatok 26.nov 27.nov 02.dec Tudomány és Nyilvánosság 03.dec 04.dec 09.dec 2. ZH 10.dec 11.dec 16.dec Pótlási hét 17.dec 18.dec Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék