Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tudomány, tudományellenesség, áltudomány

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tudomány, tudományellenesség, áltudomány"— Előadás másolata:

1 Tudomány, tudományellenesség, áltudomány
Bevezető: Információk, tematika és néhány nyugtalanító kérdés Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1

2 A tárgy adatai, a teljesítés feltétele
Tudomány, tudományellenesség, áltudomány BMEGT41A028 szabadon választható félévközi jegy, 2 kredit Teljesítés a 2 negyedéves zh sikeres megírása 1. zh: 7. hét 2. zh: utolsó hét illetve utolsó előtti hét (kedd, szerda, csütörtök) javítás, pótlás: pótlási héten csak egy zh pótlására vagy javítására van lehetőség, vagyis a szorgalmi időszakban legalább az egyik zh-t legalább elégségesre meg kell írni Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

3 Jegyzetek a tárgyhoz Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor: A tudomány határai (Typotex Kiadó, 2008) Órai diák: (→(Tárgyaink)→ interaktív órarend alá görgetni és megkeresni a Tudomány, tudományellenesség, áltudomány tárgyat→Kurzus időpontja) Zh: esszé kérdések: szintén a tárgy honlapján Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

4 Hétköznapi kérdések és válaszok
Kihez forduljunk, ha problémánk van? Vegyem meg a legújabb kütyüt, vagy még várjak két hónapot? Valóban rossz az új telefon antennája? Tényleg nem lesz agydaganatom 30 év múlva, ha ennyit telefonálok? Gyűjtsem szelektíven a szemetet, van semmi értelme? A szomszéd látta, hogy úgyis összeöntik… A globális felmelegedés meg a természetes folyamat, most olvastam egy tanulmányban És mibe fektessem a pénzemet? Melyik omlik össze előbb: az USA, az EU vagy Kína? Deviza, arany, ingatlan, olaj, emerging markets, párnaciha, termőföld, atombunker és konzervek? OK, ingatlan. Paks közelében vannak nagyon jó áron… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

5 Hétköznapi kérdések és válaszok
És kihez forduljunk, ha fáj valami? Ha eltörtem a lában, nyilván a kórházba – de ha csak a hasam fáj? Orvoshoz, homeopatához vagy akupunktőrhöz? És ha „csak” a közérzetünk rossz állandóan? És tényleg, miért fáj annyit a fejünk? A születési stressztől? Mert begörcsöltek a véredényeink? Mert az auránk lyukas? Mert elnyomjuk a mindennapi feszültséget? Mert rossz dolgok történtek velünk előző életünkben? Beoltassam a gyerekemet? Szörnyű mellékhatásokról jönnek a hírek… Állítólag csak egy nagy gyógyszercég tolja Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

6 Hétköznapi kérdések és válaszok
Mi alapján döntünk/döntsünk a hétköznapokban? Nem csak másokra támaszkodunk, vannak igaznak vélt saját ismereteink is! Pl. tudjuk, hogy a spenótban rengeteg a vas De honnan is „tudjuk”? Honnan tudjuk, melyek tévesek, illetve melyek állják meg a helyüket? „Ember embernek kútfője” Nem sok mindent tudunk magunktól… Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

7 Hétköznapi kérdések és válaszok
Tehát hogyan döntsön a laikus? Kiben bízzon? Forduljon szakértőhöz! És ki a szakértő? Hallgassunk a tudományra! Elsőre nem tűnik rossz tanácsnak, de felmerül két kérdés: Az ebben-abban jeleskedő tudós (orvos, mérnök stb.) biztosan ért ehhez a konkrét kérdéshez is? Biztos nincs más, aki jobban érthet ehhez nála? Lehetnek megalapozott kétségeink… A fatális orvosi műhibák, tudományos tévedések, az emberiség jövőjét fenyegető fejlesztések, vagy az olyan problémák, melyek régóta makacsul ellenállnak a tudósok megoldási kísérleteinek? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

8 Elfogadható a megoldás?
Honnan tudjuk, hogy mit állít a tudomány? Kell-e egyetemi diplomát szerezni az összes főbb tudományterületen ahhoz, hogy jól dönthessünk a hétköznapi élethelyzetekben? Vajon kijelölik-e a tudomány határai a helyes tudás és téves vélekedés közti különbségeket? Milyen alapon állítjuk, hogy a modern tudománytól eltérő módon szerzett tudás nem megbízható? Ha valami nem tudomány, akkor az feltétlenül babona és sarlatánság-e? Vajon a tudósok mindig egyetértenek abban, amit állítanak? Mi van, amikor nem? Hogyan viszonyuljunk mi, hétköznapi emberek a tudományhoz és a tudomány által kínált válaszokhoz? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

9 Miért hiszünk a tudománynak?
Mi is az, hogy tudomány? Milyen módszerek garantálják az általa kínált tudás állítólagos megbízhatóságát? Mi számít tudománynak és mi nem: hol húzódnak a tudomány határai? Miért kellene jobban megbíznunk a tudományban, mint más hagyományokban? Tényleg olyan progresszívan fejlődik? Tényleg olyan racionális? Tényleg olyan objektív? Tényleg olyan megbízható? A tudomány fejlődéséről Mi alapján mérjük a fejlődést? A tudományos publikációk száma számít? Vagy hogy hány emberhez jut el? Mennyi a megválaszolt kérdések száma a megválaszolatlanokhoz képest (nem rosszabbodik-e a helyzet)? Mi a várható jelentősége annak, amit egy kutató tehet hozzá a tudomány egészéhez? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

10 Miért hiszünk a tudománynak?
A sikerességéről Mi az összehasonlítási alap? Melyik kultúra a mérce? Gazdaságilag és technológiailag sikeresebb lett a nyugati kultúra, de ettől jobban tud mindent másnál/másoknál? Sikeres, így támogatják – vagy támogatják, és ezért sikeres? A racionalitásáról A tudósok racionálisabbak más embereknél? Okosabbak? Vagy a tudomány nem a tudósok, hanem a módszertana miatt racionális? Mi ez a módszertan? Az objektivitásáról Érdekmentes? Tudósok személyisége megfelelő? A témaválasztásuk? Tényleg mindenki ellenőrizheti? Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

11 Mi a megoldás? Marad a teljes tanácstalanság és relativizmus?
Tekinthető ez válasznak? Nem inkább csak kritika? Nincsenek könnyű válaszok… A „nincs könnyű válasz” azt jelenti, hogy nincs egyáltalán válasz? De ha van, akkor mi az? És ismét: Hogyan döntsünk a hétköznapi helyzetekben? (Vajon a félév végére lesz válaszunk?) Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

12 A tárgy tematikája – I. 1. Problémafelvetés 2. Megoldási hagyományok
Elsődleges válaszlehetőségek e probléma megoldására, és ezek nehézségei. A tudomány objektivitása, érdekmentessége és sikeressége. Kérdés: mi tudományos, és mitől az? 2. Megoldási hagyományok → A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudományoktól és az értelmetlenségtől. Vannak-e olyan karakterisztikumok, amelyek alapján végleges válasz adható a kérdésünkre? → A tudománytörténet-írás mint az utólagos válasz a kérdésre. Milyen támpontot ad ez a mai tudománynak? → A tudományszociológia: hogyan férünk hozzá erőforrásokhoz, kutatási pénzhez, tanszékhez, doktoranduszokhoz stb. Milyen eszközöket ad ez a kezünkbe? 3. Esettanulmányok – 4. Határmunkálatok – 5. Tudomány és nyilvánosság Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

13 A tárgy tematikája – II. 3. Esettanulmányok 4. Határmunkálatok
1. Problémafelvetés – 2. Megoldási hagyományok 3. Esettanulmányok → Csillagászat és asztrológia régen és ma → Parapszichológia, paratudományok → Történetírás és áltörténetírás → Evolúcióelmélet és kreácionizmus → Az alternatív orvoslás hagyományai, akupunktúra 4. Határmunkálatok Viták, amelyek jellemzik és alakítják a tudomány határait. 5. Tudomány és nyilvánosság A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolás? Szakértői kultúrák szerepe a társadalomban. Hitelesség, bizalom a társadalmi intézményekben 6. Következtetések Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

14 A félév menetrendje: HÉTFŐ SZERDA CSÜTÖRTÖK 07. szept Bevezető
Tudományfilozófia 16. szept BME SPORTNAP 17. szept 21. szept Tudománytörténet 23. szept 24. szept 28. szept Tudományszociológia 30. szept 01. okt 05. okt Asztrológia 07. okt 08. okt 12. okt Parapszichológia 14. okt 15. okt 19. okt 1. ZH 21. okt 22. okt 26. okt Áltörténetírás 28. okt 29. okt 02. nov Kreácionizmus 04. nov 05. nov 09. nov Akupunktúra 11. nov 12. nov 16. nov Határmunkálatok 18. nov 19. nov 23. nov Tud. és Nyilvánosság 25. nov 26. nov 30. nov 2. ZH 02. dec 03. Dec 07. dec 09. dec 10. dec 14. dec Pótlási hét 16. dec 17. dec Tudomány, tudományellenesség, áltudomány – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék


Letölteni ppt "Tudomány, tudományellenesség, áltudomány"

Hasonló előadás


Google Hirdetések