„Az ÁSZ a jó gyakorlatot közkinccsé teszi, az információkat és tudást átadja a közpénzfelhasználóknak.” Fókuszban az önkormányzatok gazdasági társaságai Ellenőrzési tapasztalatok „Jó gyakorlatok” konferencia és képzési szeminárium Állami Számvevőszék Budapest Előadó: dr. Horváth Margit számvevő igazgató felügyeleti vezető 2019.01.03.
AZ ÖNKORMÁNYZATI ALRENDSZER ELLENŐRZÉSE Kulcskontrolokon keresztül, változatos összkép Belső kontroll ellenőrzések Négy fő pénzügyi kockázat: 1. működés, 2. felhalmozás, 3. nem fizetés, 4. többségi GT-K veszteségesek Pénzügyi helyzet ellenőrzése Vagyongazdálkodási tevékenység szabályszerűsége - kockázatok feltárása Önkormányzati gazdasági társaságok Kockázat alapú kiválasztás ÖKOMER alapú ellenőrzés 2019.01.03.
ÖNKORMÁNYZATI GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK ELLENŐRZÖTT ÖNKORMÁNYZATI GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK – bővülő ellenőrzési tapasztalatok 180 jelentés 2011-2015. 49 jelentés 2016. 80 jelentés 2017. 51 jelentés ELEMZÉSEK – Rendszerszintű értékelések 2019.01.03.
ÁSZ ELEMZÉS I. – Önkormányzati gazdasági társaságok Elemzett időszak: 2011-2014. évek 102 önkormányzat pénzügyi és vagyongazdálkodása 106 önkormányzati gazdasági társaságra önkormányzatok lakosságszáma szerint 4 csoport (5 ezer fő alatt; 5-10 ezer fő között; 10-50 ezer fő között; 50 ezer fő felett) Elemzés címe: „Az önkormányzatok tulajdonában álló gazdasági társaságok működésének tapasztalatai” Négy kockázati terület: közfeladat-ellátás, tulajdonosi joggyakorlás, önkormányzatok pénzügyi stabilitása, gazdasági társaságok pénzügyi stabilitása Új MEGKÖZELÍTÉS – ÖSSZEVONT KOCKÁZATOK A tulajdonosi joggyakorlás minősítésénél 2019.01.03.
ÁSZ ELEMZÉS I. – Középpontban a pénzügyi stabilitás Az önkormányzatok pénzügyi stabilitása A gazdasági társaságok pénzügyi stabilitása Tapasztalat: nagyvárosoknál csökkent a kockázat a többi településeknél nem volt határozott trend – az adósság-konszolidáció kedvező hatása a népességszám csökkenésével növekedett a kockázatosként értékelt önkormányzatok aránya Tapasztalat: a települések népességszámával növekedett az ott működő nyereséges társaságok aránya romlott a jövedelmezőség 2019.01.03.
ÁSZ ELEMZÉS I. - Elemzés hipotézise az önkormányzatok működési, gazdasági kockázatai a társaságok működésére (kockázataira) közvetlenül kihatnak HIPOTÉZIS IGAZOLÓDOTT A lakosságszám csökkenésével növekednek az önkormányzatok és gazdasági társaságaik működését, közfeladat-ellátását érintő kockázatok. 2019.01.03.
ÁSZ elemzés II. – Hulladékgazdálkodó társaságok Elemzés címe: „A méretgazdaságossági szempontból sérülékeny hulladékgazdálkodó társaságok ellenőrzése során tapasztalt hiányosságok kezelésének lehetőségei” Elemzett időszak: 2014-2016. évek 18 önkormányzati társaság átlagos mérlegfőösszeg 90 M Ft éves átlagos árbevétel 133 M Ft Megállapítások: 11 sérülékeny önkormányzati társaságra . 2019.01.03.
ÁSZ elemzés II. – Sérülékenységi kritériumok HATÁRÉRTÉK ELLÁTOTT LAKOSSÁGSZÁM 10.000 FŐ ÁRBEVÉTEL 300 MFT HULLADÉKGAZDÁLKODÁS BEVÉTELE 150 MFT MÉRLEGFŐÖSSZEG 100 MFT SAJÁT TŐKE STATISZTIKAI LÉTSZÁM 25 FŐ ELLÁTOTT KÖZFELADATOK SZÁMA 2 DB 2019.01.03.
ÁSZ elemzés II. – A sérülékeny csoport megfelelősége (TEVÉKENYSÉGI ÉS SZERVEZETI DIMENZIÓ) 2019. január 3.
ÁSZ elemzés II. – Hipotézis, fő üzenet A méretgazdaságossági szempontból sérülékeny társaságok nehezebben tudnak alkalmazkodni a piaci és a jogszabályi környezet változásaihoz, eszközrendszerük esetenként nem elégséges a problémák megfelelő kezelésére IGAZOLÓDOTT Az üzemméret csökkenésével a működés szabályozottsága, szabályszerűsége romlott. A gazdálkodási és működési kockázatok csökkentése a közszolgáltatás fejlesztésén, a menedzsment hatékonyabb munkáján, valamint a tulajdonosok, az ellenőrző- és felügyeleti szervek felelős tevékenységén keresztül valósulhat meg. 2019.01.03.
ÁSZ ELEMZÉS I. és II. Következtetések Az önkormányzatok, mint tulajdonosok részéről a „felelős vállalatirányítás jegyében” A gazdasági társaságok vezetésének szóló teljesítendő célok, kritériumok meghatározása, azok következetes számonkérése jelentősen támogathatja az eredményesebb gazdálkodást. A menedzsment közreműködésével A társaságoknál jelentősen mérsékelhetők a pénzügyi-gazdálkodási és működési kockázatok a belső kontrollok kiépítésének és működtetésének erősítésével. 2019.01.03.
2019.01.03.
ÖNKORMÁNYZATI GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK ELLENŐRZÉSE 2017. 51 önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság 88% kizárólagos 10% többségi 2% kisebbségi önkormányzati tulajdon Tulajdonosi viszonyok 94% kizárólagosan, vagy egyéb tevékenysége mellett Közfeladatot ellátók 96% rendelkezett közszolgáltatási, feladat-ellátási, üzemeltetési szerződéssel Feladat-ellátási szerződések 18% rendelkezett vagyonkezelt vagyonnal Üzemméret: 37 NAGY 14 KISEBB Vagyon-kezelés 2019.01.03.
TULAJDONOSI JOGGYAKORLÁS 90% szabályszerű tulajdonosi joggyakorlás Jellemző hiányosságok: nem készült közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási terv, nem alkották meg a javadalmazási szabályzatot, nem működött, szabálytalanul működött az FB, (beszámoló írásbeli elfogadása, FB ügyrend hiányzott), nem végzett ellenőrzést az önkormányzat a társaságnál. 2019.01.03.
A TÁRSASÁGOK VAGYONGAZDÁLKODÁSÁNAK SZABÁLYSZERŰSÉGE 18% szabályszerű számviteli szabályozottság Mindösszesen megfelelt társaságok aránya Gyakori hiányosság: kötelező számviteli szabályzatok hiányoztak; nem készült a közfeladatok és egyéb feladatok elkülönített számviteli elszámolására szabályozás; elmaradt a nyilvántartási, bizonylatolási, leltározási, leltári, értékelési, önköltség-számítási feladatok jogszabályban előírtak szerinti részletezése; hiányzott a kiegészítő melléklet adatainak közvetlen alátámasztását szolgáló szabályozás. 2019.01.03.
VAGYONNYILVÁNTARTÁS Hibák: A társaságok fele az egyes tevékenységekre, közfeladatokra vonatkozóan nem vezetett elkülönített nyilvántartást; továbbá az eszközök és források leltározását nem / nem megfelelően hajtotta végre. A társaságok harmada a beszámolók mérlegét a teljes ellenőrzött időszakban /egy részében szabályszerű leltárral nem támasztotta alá; A vagyongazdálkodási tevékenység szabályozottságát és a végrehajtás szabályszerűségét sem a tulajdonosok, sem a társaságok vezetői nem követelték meg. 2019.01.03.
BEVÉTELEK, RÁFORDÍTÁSOK ELSZÁMOLÁSA Típushibák: fontos szabályzatok hiánya; közhasznú és egyéb tevékenység, vagyonkezelt és saját eszközök elszámolásai elkülönítésének hiánya; elszámolást alátámasztó bizonylatok hiánya, azok tartalmi hibái, hiányosságai. 2019.01.03.
ÖNKÖLTSÉGSZÁMÍTÁSI SZABÁLYZAT szabályszerű önköltségszámítási szabályzat 52% Mindösszesen megfelelt társaságok aránya A társágok 84%-a szolgáltatások díjait a piaci viszonyok, a tulajdonosi joggyakorló és az állami díjszabásnak megfelelően állapította meg. Ugyanakkor: Az ellenőrzött önköltségszámítási szabályzat készítésére kötelezett társaságok közel fele nem készített szabályzatot /az önköltségszámítási szabályzat tartalma nem volt megfelelő. Az önköltségszámítási szabályzatok rendszerint nem voltak alkalmasak a szolgáltatások közvetlen önköltségének pontos meghatározására. 2019.01.03.
BESZÁMOLÁSI KÖTELEZETTSÉG TELJESÍTÉSE szabályszerű beszámolás 43% Mindösszesen megfelelt társaságok aránya A beszámolókban szereplő adatok nem biztosítottak a tulajdonosok számára teljes körű, megbízható és valós képet a vagyoni, pénzügyi helyzet áttekintéséhez. A kormányzati szektorba sorolt 12 társaságból 10 társaság nem alakította ki és működtette a tevékenységét, céljai megvalósítását nyomon követő rendszerét. Nem volt biztosított a gazdasági folyamatok átláthatósága. 2019.01.03.
KÖZZÉTÉTELI KÖTELEZETTSÉG 17% Szabályszerű közzététel Mindösszesen megfelelt társaságok aránya Gyakori hiányosság: A gazdasági társaságok több mint kétharmada adatvédelmi felelőst nem nevezett ki, adatvédelmi és/vagy közzétételi szabályzatot nem készített; A gazdasági társaságokat jellemző hiányosság volt, hogy a szervezeti, személyzeti, illetve a működésre, gazdálkodásra vonatkozó közérdekű adatokat a teljes ellenőrzött időszakban /annak egy részében nem /nem teljes körűen tették közzé. Az információs alapjogok nem érvényesültek. AZ ÁTLÁTHATÓSÁG SÉRÜLT. 2019.01.03.
A GAZDÁLKODÁS EREDMÉNYESSÉGE Likviditás - kötelezettségek Veszteséges gazdálkodás A társaságok több mint kétharmadának fizetőképessége biztosított volt! A kötelezettségek állománya a társaságok harmadánál növekedett! Csak a gazdasági társaságok harmada gazdálkodott veszteség nélkül! Közel negyedük nem rendelkezett a kötelezően előírt jegyzett tőkének megfelelő összegű saját tőkével! 2019.01.03.
AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK JAVASLATAI Az ÁSZ strukturált javaslatai azt célozzák, hogy: szabályozás javítása / helyreállítása gyakorlati hibák korrigálása a társaságok közfeladat-ellátását a felelős, kiegyensúlyozott gazdálkodás jellemezze aktívabb tulajdonosi joggyakorlás (több ellenőrzés) az önkormányzat gondos tulajdonos legyen Rendszerszintű megoldásra van szükség! A 2017. évben nyilvánosságra hozott jelentésekben 340 javaslatot fogalmaztunk meg. (271-et az ügyvezetőknek, 69-et a tulajdonosoknak.) 2019.01.03.
KÖVETKEZTETÉS A gazdálkodási és működési kockázatok csökkentése továbbra is a tulajdonosok, az ellenőrző- és felügyeleti szervek és a menedzsment hatékonyabb munkáján, valamint a közszolgáltatások szabályozási, végrehajtási és monitoring rendszerének fejlesztésén keresztül valósulhat meg. 2019.01.03.
Ajánlom figyelmükbe a gazdasági társaságok számára összeállított integritás öntesztek kitöltését. https://asz.hu/ontesztek Köszönöm a figyelmet! 2019.01.03.