Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton: meghatározott társadalmi és kulturális struktúrában zajlik, a társadalomban betöltött pozícióhoz – státuszhoz kötött. Buda: Sajátos reagálási mód, szokás, legtöbbször öntudatlanul zajló viselkedési lánc, mely jellemző szociális attitűdök, emóciók, én-azonosulások közepette megy végbe.
Összetevők: szerepelvárás: egy adott státust betöltő személy viselkedését meghatá rozó tényezők, melyek a szerep-partnerek viselkedéséhez igazodnak típusai: kann-elvárások (csekély szankció); illem – jómodor soll-elvárások (közösségi szankció); kiközösítés, megbélyegzés muss-elvárások (törvények általi szabályozás) büntetőjog szerepküldés :a „társ” üzenetei kommunikációs eszközökkel az elvárásokról szerepnyomás: az elvárástól való eltérés szankcionálása
szerepkészlet: komplementer szerepek összessége (tanár – diák; tanár – szerepkészlet: komplementer szerepek összessége (tanár – diák; tanár – tanár; tanár – szülő) szerepkomplexum: egy adott időszakban a különböző státuszokhoz tartozó szerepek összessége szereptípusok: velünk-születettek (nemi; gyerek) szerzett – megharcolt, kivívott (foglalkozás, barát, feleség, apa) véletlenszerű – szituációs szerepek (beteg, vásárló) szerepkonfliktus: szerepek közötti (anya – tanár) szerepen belüli (igazgató, művezető) személyiség – szerep (introvertált – tanár)