Éves edzésterv katalinracz@mail.com.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A munka- és pihenőidő Dr. Pál Lajos ügyvéd Pál és Kozma Ügyvédi Iroda 20/
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
U8 – U10 célok a szezonra.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Iskolai szociális segítő
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Éves edzésterv katalinracz@mail.com

Éves terv: Lényege: az a kapcsolat, ami a terhelés, pihenés, inger és válasz között folyamatosan fennáll. A felkészülési rendszer egy évre szóló felkészülési céljait,feladatait, eszközeit, módszereit és ezek felhasználásának időbeli elrendezését tartalmazza.

Edzéstervezés folyamata Állapotelemzés Célformálás Periodizálás Edzésszerkezet kialakítása

AZ edzéstervezés folyamata 1. Állapotelemzés: Edzettségi szint Számszerű teljesítmények elemzése Táplálkozás Szociális helyzet Egészségi állapot Egyéb elfoglaltság 2. Célformálás Mit akarunk elérni? 3. Periodizálás Időpontok, időszakok rögzítése A legfontosabb verseny időpontja a döntő – időszakok alakítása: alapozó, formába hozó Ciklusok kijelölés Makro, mezo, mikro 4. Edzésszerkezet kialakítása Terhelési szerkezet (terjedelem, intenzitás) Edzéstartalom

Állapotelemzés (pl) 1. Előző év rövid értékelése Az előző évadban (1995/96) a legfőbb szempont a csapatépítés volt. Terveink között szerepelt az is, hogy a bajnokság alapszakaszában a budapesti csoport első négy helyezettje közé kerüljünk. Rendkívül rosszul kezdtünk, Az utolsó pár mérkőzésen nyújtott teljesítmények egy nagyon jó alapot adhatnak a jövőbeni továbblépéshez. 2. Jelenlegi állapot Játékosállomány: Feltételek: kosárlabda-pálya 6 db palánkkal, erősítőterem; atlétika-pálya.

Célformálás (pl) Elsődleges célok/Eredményesség szerint: A budapesti bajnoki cím megszerzése. Az országos bajnokságon az 1-3 hely megszerzése. Másodlagos célok: Az új játékosok beépítése. A hiányos technikai tudás bővítése. A kondicionális képességek fokozott fejlesztése. Jó csapatszellem és hangulat kialakítása.

Periodizálás (pl) Versenyprogram: Az Universitas bajnokságban 1996. szeptember 18-án kezdődnek meg a küzdelmek. A budapesti bajnokságban 18 csapat vesz részt két kilences csoportban. Az országos döntőbe, ami május közepén lesz, a három legjobb vidéki, illetve budapesti csapat kerül.

Mikrociklus Makrociklus Mezociklus 6-8 nap Több mezociklust foglal magába Mezociklus Több mikorciklust foglal magába, 4-6 hét Mikrociklus 6-8 nap

Periodizálás Mikrociklus általában 6-8 nap (lehet több vagy kevesebb is), az egyes edzések hangsúlyos elosztása (T. E. GY. Á.), az edzésterjedelem és az intenzitás tervszerű váltása, 2-3 erős, 2-3 maximális, 1-2 határterhelés szerepelhet a felkészülés céljától függően.. 

Periodizálás Mezociklus = Több mikrociklust magába foglaló edzésidőszak. a terhelés terjedelme és intenzitása a makrociklus jellegnek megfelelően alakul, hosszabb nagy terhelésű és rövidebb pihenő jellegű szakaszok váltogatják egymást (70-80-90-50%), a mezociklus alkalmas arra, hogy egy meghatározott tulajdonság fejlesztésében előrelépjünk, a felkészülés kezdetén a mezociklusok hosszabbak 4-6 hét, míg utána 2-4 hetesek.

Periodizálás Makrociklus (időszaki ciklus) = Több mezociklust magába foglaló edzés/versenyidőszak. 3 féle lehet: egész éves (egy versenyidény) féléves (két versenyidőszak) pl.: teniszezők, birkózók, úszok, ökölvívók több időszakos (több versenyidőszak) pl.: súlyemelők

Periodizálás (pl) IX. Mezociklus (1997. 04. 07. - 05. 04.) Cél: a lehető legjobb forma elérése a bajnokság végére, az országos döntőre; gyorsasági állóképesség fejlesztése;gyorsítás; jó dobóforma kialakítása; vegyes védekezés. Feladat: lefutásos feladatok; 400 méteres futások; sprintek, fokozófutások, "öngyilkos"-futások; nagyon sok dobófeladat védővel és védő nélkül; vegyes védekezés alkalmazása játékhelyzetben; támadási variációk ismétlése.

Periodizálás (pl) A IX. mezociklus lebontása mikrociklusokra Cél: erőfejlesztés, gyorserőfejlesztés, a jó dobóforma kialakítása, pontok szerinti képzés, védekezés (zóna, emberfogás) gyakorlása, a hétvégi mérkőzésen való győzelem. Feladat: medicinlabda-gyakorlatok, 400 méteres futások, sprintek, fokozófutások, öngyilkos futások (28'',29", 30"), a dobótechnika csiszolása állóhelyből történő dobással, tempódobások saját helyről, passzolási technikák fejlesztése, egyéni képzés különböző feladatokkal, játék 5:5 ellen. Módszer: ismétléses

Periodizálás (pl) A IX. mezociklus lebontása mikrociklusokra Cél: gyorsasági állóképesség fejlesztése, technikázás, egyéni képzés, gyors indítás gyakorlása, vegyes védekezés gyakorlása, támadási variációk ismétlése, jó dobóforma kialakítása, a hétvégi mérkőzésen győzelem. Feladat: páros és hármas lefutások, lefutásos gyakorlatok védővel (2:1, 3:1, 3:2), 1:1 egész pályán, félpályán és saját helyről, öngyilkos futások (27", 28", 29"), vegyes védekezés, játék 5:5 ellen vegyes védekezéssel és a tanult taktikai variációk felhasználásával. Módszer: ismétléses

A sportbeli felkészülés alapelvei Pedagógiai elvek Biológiai elvek 1. Tudatosság Fokozódó terhelés A megszokott terhelésnek nincsen teljesítményfokozó hatása. Fontos: a terhelésemelés fokozatosan kell, hogy történjen 3-4 hét alatt.   A terhelést fokozhatjuk: napi/heti edzésszám, napi/heti edzésterjedelem, napi/heti edzésintenzitás, napi/heti relatív edzésintenzitás, heti versenyek számának növelése 2. Rendszeresség Egész éves terhelés Fontos: ha nagy az edzések közötti kihagyás csökken a teljesítmény. 3. Az életkori sajátosságok figyelembe vétele Terhelési ciklusok alkalmazása Mikrociklus Mezociklus Makrociklus (időszaki ciklus) Egész éves ciklus jellemzők lejjebb!) Formaidőzítés A sportbeli felkészülés alapelvei

Az egész éves ciklus felépítése Alapozó (tiszta felkészülés) Formába hozó (vegyes felkészülés) Formában tartó (versenyidőszak) Átmeneti Ezek a szakaszok szervesen illeszkednek egymáshoz és együttesen a felkészülés egészét adják, ezért évente egy esetleg két alkalommal (féléves, több időszakos ciklus) megismételhetők.

Az egész éves ciklus felépítése Alapozó időszak (tiszta felkészülés) megteremtjük a versenyév sikeres teljesítésének fizikai technikai taktikai pszichikai feltételeit ebben az időszakban tanulás és komplex erőgyűjtés folyik, jellemzik a sokoldalú edzések, az alkati és működési károsodásokat lehet kompenzálni, a szakasz elején a terjedelmet növeljük, majd az intenzitást is.   Az alapozó időszak első részében Az alapozó időszak második részében - a növekvő terjedelem, - a sokoldalú gyakorlatok, - és a mérsékelt intenzitás a meghatározó. - az edzések speciális jellege fokozódik, - a terjedelem mérséklődik, nő intenzitás, - kevesebb sokoldalú gyakorlat, több speciális gyakorlat szerepel a programban.

Az egész éves ciklus felépítése Formába hozó időszak (vegyes felkészülés) tulajdonképpen az alapozó szakasz 3. Része átmenet az alapozó szakasz és a versenyidény között, időtartama 2-4 hét, az elért teljesítőképességet sajátos feltételek mellett érvényesíti, kialakítja a versenyidőszak heti terhelési edzésrendjét, ebben az időszakban már új mozgásokat nem szabad tanulni.

Az egész éves ciklus felépítése Formában tartó időszak (versenyidőszak) adott időre fel kell készteni a sportolót a nagy teljesítményre FORMAIDŐZITÉS, a formaidőzítés mellett gondoskodni kell arról, hogy a megszerzett edzettség kellő szinten maradjon. Átmeneti időszak kapcsolatot teremtünk az elmúlt és a következő sportidény között, leglényegesebb feladat, hogy a sportolók pihenjék ki magukat (aktív pihenés).

Az egész éves ciklus felépítése Formába hozás Cél: leggyorsabb, legerősebb, legügyesebb, legkitartóbb legyen az adott napon, órában, percben. Legfontosabb a jó fizikai, technikai, taktikai, pszichikai felkésztésen túl a versenyző alapos ismerete. Az edzésintenzitás a legfontosabb szabályozó tényező, a felkészülés során olyan edzéseszközöket, edzésmódszereket alkalmazzunk, melyek a legjobban megfelelnek a sportolónak, Lehetőleg abban az időben, olyan éghajlati körülmények között edzünk, mint amilyen a verseny helyszínén várható,

Az egész éves ciklus felépítése A formaidőzítés szempontjából döntő jelentőségű az utolsó 10-14 nap edzésmunkája: Van olyan versenyző, akit az utolsó héten már nem szabad jelentősen terhelni, pihentetni kell, Van olyan versenyző, aki a pihenőtől leenged, ezért a verseny előtti héten már fokozatosan növekvő intenzitású edzésmunkát végeztessünk vele, Van olyan versenyző, akinek szüksége van a verseny előtti pihenő szakaszra, ugyanakkor szüksége van a verseny előtt néhány nappal egy intenzív lökésszerű terhelésre, ez a szervezetét készenléti állapotba hozza.

Formába hozás, formaidőzítés pontos, időkorlátok közé értelmezett, tervezést követő, változtatható teljesítmény állapot. Csúcsforma: Valamilyen speciális versenyszíntéren feltárulkozó, maximális teljesítmény képessége, eredményességet feltételez, adott időintervallumban, a versenyző önmagához mért teljesítmény maximumainak mércéjén.

Formába hozás menete Milyen jellegű csúcsteljesítményt akarunk kialakítani? Az adott sportág céljait és szervezeti kereteit meghatározó versenykiírás, versenyrendszer függvénye. Nagyon pontosan behatárolt (úszók) Adott időpontban hosszabb ideig van szükség csúcsformára (vízilabda) Fel kell mérni: a sportoló tudását, fejleszthetőségi lehetőségeit. Terhelési időszakok – alapszintek – ebből tervezni Fejlesztési, képzési célok prioritása. Be kell gyakoroltatni sikeres versenyalkalmazási szintig azokat a mozgásos, stratégiai és magatartásbeli dinamikus sztereotipeket, amelyek az eredményességet fokozzák. Pszichés felkészülés. (telítődés elkerülése) Információk beszerzése

Megszakítás, kihagyás, visszaesés Megszakításokról akkor beszélünk, ha olyan hosszú időre hagyja abba a sportoló az edzést, amely idő alatt a megszerzett edzettségi szint csökkenő irányba fordul A nagy terhelésű ciklusokat követő regenerációs, csökkentett terhelésű mikrociklus nem megszakítás Sérülés, túledzés, vagy más ok miatt kényszerül heteken át a szükségesnél alacsonyabb szintű edzést a sportoló (ez történik akkor is, ha új edzőhöz kerül) Ha az ifjúsági sportoló felnőtt csapatba kerülve cserepadra kényszerül A megszakítások nélküli edzés szilárd edzettségi állapotot ad, lehetővé teszi annak folyamatos fejlődését.

Megszakítás, kihagyás, visszaesés Kihagyás: nem az edzéskihagyással egyenlő Visszaesés fordulhat elő, ha egy intenzív versenyperiódus után elmaradnak a versenyek A hétről hétre való készülést feltétlenül egyeztetni kell a távlati célokkal Vannak sportágak, ahol az év leglényegesebb versenyéhez kell igazítani az edzés- és versenyprogramot