Vállalkozói témahét Segédanyag általános iskolák 7-8. valamint középiskolás osztályok részére
Foglalkozások Kreativitás és az üzleti ötlet Az üzleti ötlet fejlesztése (6 gondolkodó kalap módszerrel) Befektetés és prezentáció
Kreativitás és az üzleti ötlet
előremutató új dolgok létrehozása kreativitás problémamegoldás új ötlet előremutató nagy képzelőerő
A célcsoport
Probléma Termék: Akkumulátoros fúró Probléma: sokszor nincs hozzáférés áramforráshoz , lehetetlenné válik a fúrás Célcsoport: barkácsoló, szerelő emberek (többségében 30+ férfiak)
Az üzleti ötlet Probléma+ Célcsoport+ Meglévő termék/megoldás Húzzatok 3 fajta kártyát és találjatok ki egy új üzleti ötletet. Cél, hogy a problémára adjon újfajta megoldást. Pl.: Kevés barát (probléma)- edzőtermek (létező megoldás)- allergiában szenvedők (célcsoport) Egy olyan speciális szűrővel működő edzőterem (így tökéletesen pollen és pormentes a létesítmény), ahol a beiratkozott tagoknak az edzéseken kívül további programokat is szerveznek, hogy javuljon a társasági életük, akár közös főzés, kirándulás, mozizás stb.
Az üzleti ötlet fejlesztése A 6 gondolkodó kalap módszer
Edward de Bono: A hat gondolkodó kalap módszer
Feladat Mi pontosan a termék? Kiknek akarjátok eladni, ki a célcsoport? (eredeti célcsoport finomítása, szűkítése ajánlott) Hogyan akarjátok eladni ? Hol vehetnék meg az emberek? Boltban? Online? Egyéb? Mi lenne a neve? Miben lenne más, mint a többi termék a piacon? Mi lenne az ára?
A kalapok A fehér kalap semleges és objektív, főként a tárgyszerű tényekkel és adatokkal foglalkozik. Olyan, mint a számítógép. A vörös kalap érzelmi szemszögből nézi az ügyeket, és a személyes vélemény kimondását teszi lehetővé. Erős pozitív vagy negatív érzések élnek benne. A fekete kalap negatív hozzáállású. Ő foglalkozik mindazon gondolatokkal, amelyek azt mondják el, hogy miért nem lehet valamit megtenni. A hibákra és a nehézségekre hívja fel a figyelmet. A sárga kalap derűs, pozitív gondolkodású, aki derűlátóan tekint az ügyek várható kimenetelére. Hozzáállása konstruktív és alkotó, egyszerre teszi lehetővé a logikus gondolkodást és az álmodozást is. A zöld kalap a kreativitás és az új gondolatok jele. Túllép az ismerten és nyilvánvalóan alternatív megoldásokat keres. A kék kalap hűvös és messzebbről tekint a dolgokra. Meghatározza a témát és a célt, majd következtetéseket kér. Olyan, mint a zenekarban a karmester.
Kék kalap (5 perc) Jelentése: irányítás, szervezés, célmeghatározás, olyan mint a karmester, összehangol áttekintés és folyamat Feladat: összegezzék hol tartotok most, mit kell elérni a mai nap során. Érdemes vázlatosan feljegyezni ezeket, hogy ne tévesszétek szem elől. Megbeszélni ki fog jegyzetelni stb. Kérdések: Mik a céljaink? Mik a feladataink? Mi legyen a következő lépés? Hogyan tudjuk az eddigieket összefoglalni? Mit gondolunk a döntésről?
Fehér kalap (5 perc) Jelentése: tények, adatok, olyan mint a számítógép információk és tények Feladat: Gyűjtsétek össze mindazokat az ismereteket, tényeket, amelyeket ismertek, tudtok a termékkel kapcsolatosan. Itt szerepelhetnek az árak, reklámfogások, értékesítési megoldások, nevek stb. Legyen miből dolgozni később. Probléma hatása, gyakorisága, megoldás jellemzői egyebek. Fontos, hogy ne vélemények legyenek, hanem ismeretek. Kérdések: Mit tudunk? Milyen információk állnak a rendelkezésünkre? Milyen információkat szeretnénk még megszerezni? Hogyan tudjuk megszerezni a kívánt információkat? Mi az, amit nem tudunk?
Zöld kalap (5 perc) Jelentése: kreativitás, új gondolatok, fejlődés lehetőségek és alternatívák Feladat: Gyűjtsetek minél több ötletet a megoldandó problémákkal kapcsolatban (ár, marketing, értékesítés stb.) FONTOS, ne véleményezzetek semmit, annak is meglesz az ideje, itt szigorúan csak ötletelni kell. Mindent jegyezzetek fel. Kérdések: Meg tudjuk-e valósítani másképpen is? Mit csinálhatnánk másképpen? Hogyan lehetne újítani? Milyen lehetőségeink vannak? Mivel tudnánk legyőzni az akadályokat?
Sárga kalap (5 perc) Jelentése: derűs, pozitív, alkotó, előnyök megvizsgálása, konstruktív előnyök és pozitívumok Feladat: Járjátok körbe a felvetett ötletek előnyeit, pozitív hatásait, miért lehet jó, miért hasznos, mi az, ami beválik, mi az, ami nekik már megvan stb. Cél, hogy megtaláljátok azokat a pontokat, amelyek hasznosak, előnyösek az ötlet szempontjából. Kérdések: Mik az ötletünk haszna? Mik a jó dolgok, a pozitívumok ezzel kapcsolatban? Mitől fog működni ?
Vörös kalap (5 perc) Jelentése: érzelmek, pozitív és negatív egyaránt, benyomások érzelmek és intuíció Feladat: Mondjátok el az érzéseiteket, tetszik-e az ötlet, nem, milyen érzést vált ki belőletek, stb. Nem kell érvelni csak az érzéseket elmondani. Kérdések: Mit érzek ebben most az ötlettel kapcsolatban? Hogy érzem magam? Hogy érzik magukat a vásárlók? Mit súgnak az ösztöneim? Milyen megérzéseim vannak?
Fekete kalap (5 perc) Jelentése:ellenérvek, akadályok, hiányosságok aggályok és ellenvetések Feladat: Melyek azok a pontok, ami gyenge pontot jelent ez ötletben. Itt jöhet az összes negatív ellenérv, nem érzés. Kérdések: Mik lehetnek az esetleges problémák? Mi nem jó? Milyen akadályokba ütközhetünk? Mikre kell figyelnünk? Mi okozhat gondot? Mi szabhat gátat a sikernek? Milyen kockázatokkal kell szembenéznünk?
Befektetés és prezentáció
Prezentáció: 1. Lépés: Mi a célotok és ki a közönség? Először meg kell fogalmazni, hogy mi a célja a prezentációnak. El akarjátok adni a terméket egy lehetséges befektetőnek? 2. Lépés: Mondjátok el a cég nevét, a termék/szolgáltatás nevét és a szlogent. 3. lépés: Mutassátok be a céget, terméket és a szolgáltatást. 4. Lépés: Azonosítsátok be a célcsoportot (életkor, iskolázottság, földrajzi elhelyezkedés stb.) és a piaci lehetőséget. Kinek ideális a terméketek? Kik tartoznak a klienseitek közé? Milyen piaci lehetőségetek van? Helyi szintű, országos vagy nemzetközi? Miért? 5. Lépés : Mutassátok be az előnyötöket. Mitől egyedi a terméketek? 6. Lépés: Szólítsátok meg a közönséget egy kérdéssel 7. Lépés: Foglaljátok össze és zárjátok le!