A hangtechnika esztétikai kérdései – A hangok kultúrája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
„Zaj vagy zene?”. Rezgés vagy lengés Definíció: A rezgés vagy lengés olyan mozgást jelent amely ismétlődik egy egyensúlyi pont körül. A rezgés és lengés.
Készítette: Gondos Borbála
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A év értékelése és a év újdonságai
Gazdasági informatika - bevezető
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Gyűjtőköri szabályzat
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Magyar Tudományos Művek Tára
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Egészségügyi közbeszerzések
Hangtan „Zaj vagy zene?”.
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
Az információs társadalom joga
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A könyvtár mint rendszer
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Munkanélküliség.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Vállalati fenntarthatóság
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
REKLÁMESZKÖZÖK ÉS REKLÁMHORDOZÓK
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Hangszórók, hangsugárzók
MIÉRT ÉRDEMES HOZZÁNK JÖNNÖD?
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A hallás és a pszichoakusztika alapfogalmai
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Hangtani alapfogalmak
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

A hangtechnika esztétikai kérdései – A hangok kultúrája Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035 Augusztinovicz Fülöp docens BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék fulop@hit.bme.hu

Irodalom Alapmunkák: Újházy László: A hangfelvétel művészete. Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2004. Lohr Ferenc: A filmhang hangkultúrája Magvető Kiadó, Budapest, 1968. Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

A hangtechnika feladata, ágai Hangfelvétel Helyszíni jelenlét Helyszíni közvetítés Hangrögzítés Tömörítés, tárolás Visszajátszás az lenne a cél, hogy a hallgató a helyszínen érezze magát ez általában lehetetlen, ezért a hangtechnika a hallgatót nem behelyezi az eredeti térbe, hanem valami hasonlót újjáteremt a számára Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

A reprodukciót meghatározó paraméterek Teremhatás, teremérzet utózengési idő (fizikai, mérhető paraméter) mélységi megjelenés a zengés kiegyensúlyozottsága Sztereóhatás irányok érzékelhetősége irány-egyensúly iránystabilitás hangkép szélessége Hangzásegyensúly alapvetően zenei tényező, de befolyásolja a technika Dinamika Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

A teremhatás Az egyik legfeltűnőbb jellemző: ugyanazon források esetében is alapvetően más hangkép alakul ki zárt térben koronként, zenei stílusonként változik Nagy kérdés: természetes vagy mesterséges legyen a hangtér? kezdetben súlyos technikai korlátok igyekeztek teljesen semleges, csillapított teret képezni ahogy nőnek a stúdiók, megjelennek a teremhangok akusztikailag is tervezett stúdió (MR 6-os stúdió, Békésy/Dohnányi) mesterséges zengetés (csempézett terem, rugós zengető, zengő lemez, majd digitális processzorok) Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Egy kiváló terem: a MR 6-os stúdiója egykor… Tervezte: Békésy György (Nobel-díjas mérnök, akusztikus és halláskutató) Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

… és ma Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Sztereóhatás Igen sok irányból érnek hanghatások ---> csak végtelen számú hangszóróval lehetne megoldani Első megoldás: két hangszóró, optimális esetben egyenlő oldalú háromszögben a hallgatóval (szigorúan tengelyben!) tengely bázis Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

A sztereóhatás elemei Az irányok érzékelhetősége Irányegyensúly a hangszórók általában intenzitás alapján állítják elő Irányegyensúly a hangkép kiegyensúlyozottsága a hangkép nem lehet „lyukas” (center hangszóró hiánya, ping-pong effektus) Iránystabilitás álló hangforrás esetén a konkrét irányok nem változnak problematikus, ha a forrás mozog (operai, színházi közvetítés) a hangkép szélessége Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Többcsatornás rendszerek 5.1: Bal, Center, Jobb, Bal surround, Jobb surround + mélysugárzó 7.1: Bal, Center, Jobb, Bal surround, Jobb surround, Bal hátsó, Jobb hátsó + mélysugárzó DTS: eredetileg Digital Theater System, mára számos digitális technika gyűjtőneve (-> házimozi rendszerek) Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Hangtisztaság Nem a zenei tisztaság, hanem a szólamok érthetősége, megkülönböztethetősége Nagyon fontosak a tranziensek Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Teremhatás, sztereóhatás és hangtisztaság Szabad térben nincs teremhatás -> jó a sztereóhatás és hangtisztaság -> nincs teremélmény A TH inkább érzelmi jellegű, a SzH és HT inkább értelmi A koncertszervezés és a hangmérnöki-zenei rendezői munka felelőssége e három összhangba hozása „Értelmező” hangkeverés: a pódiumarányok a hangfelvételeken megváltoztathatók, a fontosnak talált szólamok kiemelhetők (analógia: a színpadi fejgép), de ezzel a hangmérnök beavatkozik a zeneszerző tevékenységébe! Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Dinamika a leghangosabb és leghalkabb részek aránya, különbsége számos tényező befolyásolja az előadóra ható helyszíni körülmények az alkalmazott technika Alsó szintek meghatározója: alapzaj, felső szinteké: torzítás Hangversenytermi dinamika: > 80 dB, AM rádió: sokkal kisebb, CD kb. = A korrekt átvitel érdekében komprimálni kell történhet manuálisan automatikusan (kompresszor ) Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Természetes vs. hangátviteli technikák dinamikája Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

The „loudness war” Mára egyre erősebb (hang)hatásokkal bombáz bennünket az ipar és kereskedelem http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Original - clipped - limited

Remix

Hangszínezet Mai eszközeinkkel nem jelentős hibaforrás Ha mégis, akkor eltéréseinek fő oka mikrofonozási probléma Egyes hangszerek hangja túl éles közeli mikrofon gyenge minőségű CD-játszó D/A konvertere Túl sok a basszus (hibás felvétel, vagy kulturálatlan lejátszási beállítás) Kiemelés közepes frekvenciákon - presens hatás Változik a hangszín – színész/mikrofon távolság ezért használnak egyre gyakrabban Lavallier-mikrofonokat Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Zajok a hangfelvételeken Hangtechnikai eredetű zajok búgás (brumm), sustorgás (suha), bithibák okozta pattogás Előadók által keltett zajok jazz-zongoristák dünnyögése, hangszeresek levegővétel, szuszogás, hegedűk „gépzaja”… Közönség zajai hitelessé teszi a felvételt, jazzben szereplővé válik (pl. taps) de zavaró is lehet elektromos és egyéb külső zavarok pl. tirisztoros, szellőztetett lámpák helyszín hiányos hanggátlása digitális technika nagyobb dinamikája miatt zavarok „bújnak elő” Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Zene vagy zaj? „Zajstúdió” - brrrrr! Zene mint fogyasztási termék akusztikai parfüm <> akusztikai pacsuli! mindent elönt, de terjed az ízléstelenség is Ellentétes tendenciák: jó minőségű rendszerek terjednek, de a technikai fejlődés nem egyértelműen pozitív (pl. MP3) Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

A kép és hang szerepe, viszonya Történeti sorrend: Edison fonográfja korábbi, mint a Lumière-fivérek mozgóképe! Némafilm: zongora zongora+narrátor zenekar + narrátor tölcsérrel zene: kezdetben kész zene, később dedikált narrátor helyett feliratok film+szinkron hanglemez hangosfilm: forradalmasít, de ellentmondásos fényhang (intenzitásos és trnszverzális) CinemaScope: mágneshang, 4 csat Dolby Digital (surround hang, házimozi) TV: egyre nagyobb, egyre részletesebb, de a hang alig fejlődik

A kép és hang szerepe, viszonya / 2 A hang másodlagos a képhez képest történetileg később jött, „kísérő” nem a helyszínen készül (utószinkron) a rendezők főként vizuális beállítottságúak képzés Jó rendező kezében a hang fontos tényező a mondanivaló kifejezésében, az érzelmi mondanivaló fokozásában a hang szabadabban engedi a fantáziát, asszociációkat többet, mást mondhat, árnyaltabban fejezhet ki mondanivalót Példák Amadeus Szerelmem, Hirosima

Hangelemek a film/tv művészetben Beszéd vezérhang helyszíni felvételek – dokumentarista filmezés utószinkron szinkron ének dramaturgiai szerep (Fellini: Országúton) zenés film zene leggyakrabban alárendelt szerep, DE … zörej (hangkulissza) kritikus lehet külön sávon

Összefoglalás A hangfelvételi technika még hangversenyközvetítések esetén is újrateremtés pop-rock felvételek esetében pedig legnagyobbrészt szintetikus - létrehozás Mindkét esetben meghatározó szerepel van a zenei rendezőnek (zenei megformálás) és a hangmérnöknek (technikai megvalósítás) Az újra törekvés nem lehet gátja az ízlésnek Az emberi hallás tulajdonságai és korlátai nem hagyhatók figyelmen kívül a technika egyre kevésbé korlátoz, az emberi tevékenység egyre meghatározóbb az írástudók felelőssége helyébe a „hallók felelőssége” lép Hangkultúra © Augusztinovicz Fülöp BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék