A stressz biológiai és pszichológiai jellemzői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Klikk a folytatáshoz!. Mi a vércukor? A vércukor a vérben lévő szőlőcukor, idegen szóval glukóz. A vércukor szintje egészséges embernél 4,5 - 6,5 mmol/l.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
2012. szeptember 26. Kristály Lélekvédő Egyesület Előadó: Kálóczi Andrea.
A zajártalom, mint a leggyakoribb foglalkozási betegség.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Mozgásszervi rehabilitáció
Alzheimer Café Újpalota
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ELŐNYÖK – megbízható működés
Értékpapír-piaci egyenes
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Káros szenvedélyek: Drogok.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A Dél-Alföldi régió innovációs képessége
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A STRESSZ JELLEMZŐI ÉS KÖVETKEZMÉNYEI
Levegőszennyezés matematikai modellezése
SZÁMVITEL.
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
SZÁMVITEL.
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Bipoláris technológia Mizsei János Hodossy Sándor BME-EET
Munkahelyi stressz HR-es szemmel
Munkanélküliség.
Compliance és Corporate Governance
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Intézmény minőségirányítási programja
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
A bioszféra.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A stressz biológiai és pszichológiai jellemzői Dr. Hullám István

Alapfogalmak Megterhelés (stress): valamennyi olyan behatás, amely az ember élettani és/vagy pszichológiai alkalmazkodási mecha-nizmusaira befolyást gyakorol. Más megközelítésben: pszic-hológiai feszültségi állapot, amelyet az emberre ható stresszo-rok (stresszor – károsító környezeti hatás) idéznek elő. Igénybevétel (strain): a megterhelések hatására bekövet-kező, egyénenként és esetenként különböző mértékű, jellegű és irányú funkció-változások összessége. Az igénybevétel következményei: fáradás, ill. elfáradás, amely a szervezet maximális funkci-onális lehetőségeinek csökkenése, egyúttal olyan fiziológiai dezorganizáció, amely a központi idegrendszer szintjén is megjelenik és az agykérgi aktiváció csökkenését eredményezi.

Selye-féle általános adaptációs szindróma I Selye-féle általános adaptációs szindróma I. (GAS = General Adaptation Syndrome ) stresszor > stressz > stresszreakció Először a megfelelő agyi területek aktiválódnak (a külső és a belső történések stresszként való minősítése a központi ideg-rendszer kognitív – érzelmi értékelő és vezérlő struktúrái mű-ködésének eredménye), majd bizonyos belső elválasztású mirigyek (pl.: agyalapi mi-rigy, csecsemőmirigy, pajzsmirigy, mellékvesék, stb.) műkö-dése fokozódik, a szervezetet fokozott teljesítményre felkészítő hormonok (pl. adrenalin, kortizol) kerülnek a véráramba, megnövelik a szívfrekvenciát és a pulzusszámot, több oxigént juttatnak el az izmokhoz.

Selye-féle általános adaptációs szindróma II.

Selye-féle általános adaptációs szindróma III. A stresszreakció finomabb biológiai folyamatai: stresszorra adott szöveti gyulladásos reakció (mely kezdetben a védekezés természetes része pl: sérülések esetén), majd gátlása gyulladáscsökkentő hormonok termelésével (mellékvese kortizol termelése) a vérkeringés dinamikus fokozása a szervek jobb vérellátása érdekében, az anyagcsere fokozása, az idegrendszer és az izomzat oxigenizálása, az ürítési funkciók beindítása Ez a mechanizmus evolúciós eredetű, az ún. harcolni vagy mene-külni reakció: az egyed akár felveszi a harcot a stresszorral akár elmenekül, mindenképpen fokozott teljesítményt kell nyújtania.

Selye-féle általános adaptációs szindróma IV.

A Selye-féle általános adaptációs szindróma három fázisa

Pszichológiai stresszorok biológiai hatásai I. Nem kívánatos stressz (distressz): a szervezet fokozódó kimerülését okozza, gyengíti az immunrendszert és növeli a betegségekkel szembeni érzékenységet. Kívánatos stressz (eustressz): az egyén által önként vállalt, sőt aktívan keresett, az izgalommal járó tevékenységek /pl.: extrém sportok, kalandok, különleges munka, stb./. A pszichés megterhelés mértéke és az idegrendszer aktivá-ciós szintjének összefüggése a stresszhatás szempontjából Túlságosan kis aktiváció esetén csökken a figyelem, ezért csökken a munkavégzési hatékonyság, információs alulterhelés lép fel és ennek következményeként nő a „kihagyás” típusú hibák valószínűsége Túlságosan nagy aktiváció esetén pedig információs túlterhelés követ-kezik be megnövekedett számú „téves beavatkozás” típusú hibákat e-redményezve. Mindkettő elfáradáshoz vezet

Pszichológiai stresszorok biológiai hatásai II. A stressz mértékének és az operátor teljesítményének összefüggései: Igen alacsony stressz: az operátor még a normális éberségi szintjének a fenntartásához szükséges inger-mennyiséget sem kapja meg környezetétől. Az optimális stressz szint: az operátor aktív interakcióban van környezetével, olyan ritmusban beszélget kollégáival, olvas le kijelzőket, hoz döntéseket, végez beavatkozásokat (pl.: műszer-tesztek, karbantartás), amelyet kényelmesnek érez. A mérsékelten magas stressz: olyan tempójú információ-feldolgozást kíván meg az operátortól, amely eléri vagy meghaladja aktuális infor-máció-feldolgozó, probléma-megoldó kapacitását. Az extrém magas stressz: minőségileg különbözik az előzőektől, mert élettani és kognitív – érzelmi folyamatok egymást rontva eredményez-hetik a magatartás és a munkafolyamat disszociációját (szétesését).

Pszichológiai stresszorok biológiai hatásai III.

Stressz hatására kialakuló pszichés mechanizmusok és folyamatok A „tanult tehetetlenség” elmélete: A befolyásolhatatlanság és bejósolhatatlanság növelik a stressz súlyosságát (mentők, tűzoltók, baleseti sebészek), mert a kiér-tékelő kognitív mechanizmusok nem tudnak problémamegoldó típusú megküzdési technikákat generálni. Poszttraumás stresszbetegség: alakulhat ki, ha az ember o-lyan eseményeken megy keresztül, amelyek meghaladják az emberi szenvedés normális terjedelmét. Tünetei: (a) süketség a világra, érdektelenség (b) a trauma állandóan visszatérő újraéledése (c) alvásvar, koncentrációs nehézségek és túlzott izgatottság.