Esély az együttnevelésre Az integráció a megoldás?!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
KÖZÖS UTAKON – PÁRBESZÉD A TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSÉRT KONFERENCIA DECEMBER 2. DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS HELYETTES-ÁLLAMTITKÁR.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
HHR.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A mérés-értékelés tanulmányozása Dániában
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
Intézmény minőségirányítási programja
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Esély az együttnevelésre Az integráció a megoldás?! Kerülő Judit 2019.01.01.

Országos helyzet 2004-ben 178 olyan iskola volt, ahol a roma gyerekek aránya az 50 %-ot meghaladta (az összes ált. iskola 6 %-a). (Havas Gábor-Liskó Ilona) 2005-ben az általános iskolások kb. 12-15 %-a roma tanuló. (Kemény, Havas, Kertesi) Évi 3 %-os növekedést prognosztizálnak a kutatók. (Kertesi Gábor) A roma tanulók száma 1980-hoz képest megduplázódott, a homogén roma osztályoké nyolcszorosára nőtt. Az etnikai szegregálódás felgyorsult.(szabad iskolaválasztás, lakóhelyi szegregáció) 2019.01.01.

A szegregált oktatás következményei Tanulási teljesítményekre: Évről-évre nő az így tanulók lemaradása, mert csökkentett tantervi követelménnyel dolgoznak. A kompetencia vizsgálatok szerint a szegregált iskolák az ország legrosszabb teljesítménymutatóival rendelkeznek. 2019.01.01.

A szegregált oktatás következményei Mire átkerülnek nem szegregált iskolákba, képtelenek lépést tartani a kezdettől odajáró gyerekekkel (kommunikációs problémák) analfabétaként fejezik be tanulmányaikat. 2019.01.01.

A szegregált oktatás következményei 2. Továbbtanulás Ha ez az általános iskolát szegregált körülmények között végezték, szinte biztos a középiskolából való lemorzsolódás. Az első két évben az innen felvettek 50 százaléka esik ki. Kb. 4-5 százalék jut el érettségiig.(Havas Gábor-Liskó Ilona) 2019.01.01.

A szegregált oktatás következményei 3. Beilleszkedés Minél jellemzőbb a szegregált körülmények között folyó oktatás, a többségi iskolákba járó gyerekek körében annál erősebb lesz az előítélet. Összegezve: Az elkülönítés a hátrányok halmozódásához és újratermelődéséhez vezet, a rosszabb indulási pozíció behozhatatlanná válik, felerősíti a társadalmi egyenlőtlenségeket. 2019.01.01.

A deszegregáció nehézségei, a befogadó iskola részéről 1. A befogadó iskola ellenállása Mivel az oktatáspolitika határozottan fellép a szegregáló oktatásszervezési gyakorlattal szemben, a befogadó iskolákra rákényszeríti azt. Az iskola tart attól, hogy az adott településen véleményt formáló értelmiségi családok nem az ő iskolájukat választják majd, ezáltal presztízsük csökken.”minőségi verseny” 2019.01.01.

A deszegregáció nehézségei, a befogadó iskola részéről 2. A nem önkormányzati fenntartású iskolák, ahol az önkormányzat nem kényszerítheti az integrált oktatást, jelentik a középosztály gyerekeinek „cigánymentes” tanulási lehetőségeit. 3. Az iskolák az eredményességre hivatkozva továbbra is szegregálják a tanulókat. ”képesség szerinti szegregálás” az integrációra kényszerített iskolák gyakorta továbbküldik a problémás gyerekeket, magatartásbeli problémákra, speciális tanulási nehézségekre hivatkozva, újabb szegregáció. 2019.01.01.

A deszegregáció nehézségei, a roma gyerekek oldaláról – tanulás A befogadó iskolákba bekerült gyerekek kudarcokkal indulnak, úgy a tanulás, mint a társas kapcsolatok terén. A kudarcok csökkentik a tanulási motivációt, növelik az újabb kudarcok lehetőségét. 2019.01.01.

A deszegregáció nehézségei a roma gyerekek oldaláról - beilleszkedés Nőnek a magatartási problémák, a beilleszkedési nehézségek. Megjelenik a „probléma megoldó” erőszak, ami növeli a beigazolódó feltételezéseket, „mi megmondtuk, tudtuk előre, hogy kezelhetetlenek” A gyerekek az osztályokon belül is elkülönülnek. 2019.01.01.

Következmények az eredmények csak nagyon lassan mutatkoznak mulasztások eleinte nőnek iskolai teljesítmények romlanak kezdetben a továbbtanulási esélyek nem javulnak a befogadó iskola türelme elfogy, „hálátlanok a gyerekek”, nincs értelme. 2019.01.01.

A deszegregáció folyamata Előkészítés Az iskola bezárásából fakadó problémák számbavétele, cselekvési terv elkészítése 2. Tájékoztatás A folyamat lépéseinek megismertetése, diákok, szülők, pedagógusok, befogadó iskolák Cél: rémhírek terjedésének elkerülése 2019.01.01.

A deszegregáció folyamata 3. Megerősítés szülők, gyerekek, pedagógusok motiválása, mentális támogatása, a problémák, eredmények számbavétele 2019.01.01.

Az iskola kiválasztásánál figyelembe vették Szeged Szülők konkrét kérését Tanuló lakóhelye Egymással elmérgesedett helyzetben lévők elválasztása Iskolai körzethatárokat Nyíregyháza Szülők konkrét kérését 2019.01.01.

Az iskola kiválasztásánál figyelembe vették 5. Befogadó iskolák osztálylétszámait 6. Testvérek-barátok közös elhelyezése 7. Tanult/tanított idegen-nyelvek egyeztetése 8. Befogadó iskola megközelíthetősége 5. Befogadó iskolák cigány- tanulói arányát 6.Testvérek-barátok közös elhelyezése 2019.01.01.

Problémák az iskola részéről Nyíregyháza: Mivel elitiskolák, előzmények nélküli feladat volt az integrált oktatás. A szakmai felkészítés elmaradt (30 órás egyszeri). Egyházi, alapítványi iskolák kimaradtak. A gyakorló iskolák kimaradása a pedagógusképzés hiányosságára hívja fel a figyelmet. Pozitív diszkriminációból fakadó problémák (busz, tanulás, szociális helyzet). Országos tapasztalat Ahol korábban is voltak cigány tanulók, ott elfogadóbb a környezet. Csak folyamatos módszertani segítséggel lehet dolgozni. 2019.01.01.

Milyen módszertani segítség hiányzik? Tréningek (innovatív pedagógiai módszerek tréningje) Hasonló iskolai tapasztalatok megismerése Külső mentor program (Szeged) Kreatív foglalkozások Szakmai műhelyek Szakemberek workshopjai Külső szakemberek bevonása (pszichológus, fejlesztő szakemberek stb.) 2019.01.01.

Integráció, de miért így? Túl gyors volt és átgondolatlan. Felső tagozatosok olyan tanulási és szociális készségek hiányával rendelkeznek, amelyek lehetetlenné teszik a sikeres integrálást. Túlkorosokat nem kellett volna új iskolába hozni. Országos tapasztalat A fokozatosság sehol sem volt járható!! További minőségromláshoz vezetett, pedagógusok gyors fluktuációja, elhúzódó konfliktus helyzetek, még kevésbé színvonalas oktatás, nincs hova megbukni 2019.01.01.

Integráció, de miért így? Elmaradt a tanulók tudásszintjének felmérése, mely hozzájárulhatott volna optimálisabb formák gyorsabb megtalálásához. (tagozatos osztályokba került gyerekek problémái) Magas létszámú osztályokba kerültek, nincs rájuk vagy a többiekre idő Országos tapasztalat Sehol nem végezték el, „képesség szerinti szelektálás” 2019.01.01.

Roma gyerekek problémái 1.Tanulmányi integráció területen Hiányoznak a tanuláshoz szükséges alapvető képességek, amelyek több éves fejlesztést igényelnek, már az óra elején elvesztik a fonalat, érdektelenség Sokkal többet kell tanulni és ennek ellenére elmarad a siker, romlanak a jegyek Úgy kell felzárkózni, hogy egyben a többiekkel is együtt kell haladni. 2019.01.01.

Roma gyerekek problémái 2. Szociális integráció területén Új, eltérő normák és elvárások (késés, hiányzás, napközbeni iskolaelhagyás) Konfliktusok kezelése Beilleszkedési nehézségek, osztálytársakkal való kapcsolat Előítéletből fakadó magatartás problémák 2019.01.01.

Roma gyerekek problémái Beilleszkedés Egzisztenciális Etnikai Tanulás 2019.01.01.

Roma szülők problémái Tanulással kapcsolatos Nem tudnak segíteni az otthoni tanulásban (legfeljebb nagyobb testvér) Az új iskolával a kapcsolat lazább (nem járnak be, legfeljebb, ha hivatják őket, gyerekeik problémásak, sikertelenek, elitiskolák) 2019.01.01.

Roma szülők problémái 2. Egzisztenciális problémák Az új iskola több lehetőséget biztosít, drágább (öltözködés) 3. Etnikai problémák A tanárok esetében nem, az osztálytársak és a szülők részéről az előítéletet érzik, a kudarcot gyakran ennek tulajdonítják. 2019.01.01.

Roma szülők Valamennyi megkérdezett szülő, annak ellenére, hogy kezdetben ellene volt az integrációnak, most úgy vélekedik, hogy sokkal többet tanul az új iskolában a gyereke, mint korábban. Hasznosnak, pozitívnak értékeli az integrációt. 2019.01.01.

Mentor tanárok problémái Saját eddigi munkájuk kudarcaként ítélik meg az integrációt. Az iskolák őket teszik felelőssé a roma gyerekért. Tőlük várják el az azonnali és végleges megoldást. Egzisztenciálisan is veszítettek. Identitási problémáik, beilleszkedési nehézségeik vannak. 2019.01.01.

Nem roma szülők problémái Féltik a gyerekeiket Az agresszivitástól, verekedéstől, konfliktusoktól Leromlik az oktatás színvonala Leromlik az iskola presztízse Amíg Szegeden a tanulói létszám 10 százalékát az integrált oktatás miatt más, nem önkormányzati iskolába átíratták, addig Nyíregyházán elvétve hallottunk ilyen esetről. 2019.01.01.

Értékelés 1. Adataink alapján a gyerekek ¼-nél jelentős problémák vannak, ők felső tagozatos, túlkoros gyerekek. ¾-nél jó úton halad az integráció 2. Az integráció hosszú folyamat. 2019.01.01.