Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Mayer József Budapest február 27.
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Könyvtári munkafolyamatok
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Értékesítési képviselő – HoReCa Téged keresünk, ha rendelkezel:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Értékesítési képviselő – HoReCa
Értékesítési képviselő – Food
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
1993-as közoktatási törvény
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
„Visszapillantó tükörből előre”
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
Az első hat év programja
főigazgatóhelyettes, NSzFI
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Kezdetek Iskolánk 1987-ben került átadásra. Tehetséggondozás folyt:
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
A személyiség mint komponensrendszer
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
U8 – U10 célok a szezonra.
Rappai Gábor, szeptember 25.
Intézmény minőségirányítási programja
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz

Mi is a tehetség? Természetfeletti, misztikus vagy isteni erő? Idegrendszeri eltérés? Örökletesség? Szorgalom? Adottság? Tanulás? Kiemelkedő képesség? Magas IQ? Kiemelkedő teljesítmény?

Mi is a tehetség? öröklődés – szocializáció - tanulás ÖRÖKLŐDÉS SZÜLŐK PEDAGÓGUSOK gének viselkedés nevelés, oktatás biológiai öröklődés minta öntudatlan átvétele szociokulturális öröklődés ÖRÖKLÖTT UTÁNZOTT SZERZETT A GYEREK KÉPESSÉGEI

Az IQ értékek szórása

Mi a tehetség? Intelligencia? Lewis M. Terman (1877-1956) pszichológus, Stanford Egyetem: az intelligencia örökletes jelleg, állandósult személyiségjegy a tehetség egyenlő az intelligenciával a kiváló testi jelleg, a szépség alátámasztja a tehetségességet a tehetség generálisan, az élet több területén érvényes, általános kiválóságot jelent, sikeres pályafutást biztosít 1921-1922-ben hosszú távú vizsgálatot kezdtek, a fenti feltételezések bizonyítására. A vizsgálat 25 éven keresztül tartott, 1528, 3-19 év közötti, 140 IQ feletti eredményt elért gyerek részvételével. A vizsgálat nem igazolta vissza Lewis M. Terman feltételezéseit.

Mi a tehetség? Általános tulajdonság? Charles Edward Spearman (1863-1945) angol pszichológus: a tehetség állandó és predesztinál az iskolai siker összefügg az IQ értékével G-faktoranalízis James McKeen Cattell (1860-1944) angol pszichológus: Fluid képességek és kristályosodott képességek

Mi a tehetség? IQ és alkotóképesség? Joy Paul Guilford (1897-1987) amerikai pszichológus: bevezette a kreativitás fogalmát bírálta az intelligencia vizsgálatokat, mert az alkotó emberek számos jelentős tulajdonsága, így a kreativitás sem mérhető kész ismeretek átadása helyett mozgósítható tudást kell nyújtani a cél az ismeretek új helyzetekben való, gyakorlati alkalmazása A kreatív emberek... nem alkalmaznak, hanem létrehoznak nem megtanulnak, hanem rátalálnak, kitalálnak.

A tehetséges embereknek nem elég a probléma megoldása, kell az intellektuális kihívás is. Erika Landau

A Renzulli-féle modell (1978) TEHETSÉG a feladat iránti elkötelezettség átlagon felüli képességek kreativitás

Gardner „többszörös intelligencia” elmélete (1983) Egyenrangú képességek rendszere az intelligencia. nyelvi intelligencia logikai-matematikai intelligencia vizuális-térbeli intelligencia zenei intelligencia testi-kinesztéziás intelligencia Interperszonális intelligencia intraperszonális intelligencia

Környezeti tényezők megjelenése a tehetségmodellekben A Mönks-Renzulli-féle modell (1992) ISKOLA TÁRSAK TEHETSÉG motiváció kreativitás kivételes képességek CSALÁD

A Tannenbaum csillag (1983) általános képességek nem intellektuális facilitátorok (motiváció, énkép, személyiségjegyek) TEHETSÉG speciális képességek környezeti tényezők véletlen tényezők (hova, milyen adottsággal születik)

Átlagon felüli képességek Művészi jó rajzkészség korai zenei képesség későbbi írói, rendezői Pszichomotoros, mozgásos testi ügyesség kézügyesség Szociális-társas társas kapcsolatok irányítása kommunikációs, empatikus és vezetői képességek Intellektuális logikus gondolkodás következtetés figyelem emlékezet absztrakció

Czeizel Endre 2x4+1 faktoros modellje (1997) ISKOLA TÁRSAK általános specifikus TEHETSÉG motiváció kreativitás CSALÁD TÁRSADALOM SORSFAKTOR