Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz
Mi is a tehetség? Természetfeletti, misztikus vagy isteni erő? Idegrendszeri eltérés? Örökletesség? Szorgalom? Adottság? Tanulás? Kiemelkedő képesség? Magas IQ? Kiemelkedő teljesítmény?
Mi is a tehetség? öröklődés – szocializáció - tanulás ÖRÖKLŐDÉS SZÜLŐK PEDAGÓGUSOK gének viselkedés nevelés, oktatás biológiai öröklődés minta öntudatlan átvétele szociokulturális öröklődés ÖRÖKLÖTT UTÁNZOTT SZERZETT A GYEREK KÉPESSÉGEI
Az IQ értékek szórása
Mi a tehetség? Intelligencia? Lewis M. Terman (1877-1956) pszichológus, Stanford Egyetem: az intelligencia örökletes jelleg, állandósult személyiségjegy a tehetség egyenlő az intelligenciával a kiváló testi jelleg, a szépség alátámasztja a tehetségességet a tehetség generálisan, az élet több területén érvényes, általános kiválóságot jelent, sikeres pályafutást biztosít 1921-1922-ben hosszú távú vizsgálatot kezdtek, a fenti feltételezések bizonyítására. A vizsgálat 25 éven keresztül tartott, 1528, 3-19 év közötti, 140 IQ feletti eredményt elért gyerek részvételével. A vizsgálat nem igazolta vissza Lewis M. Terman feltételezéseit.
Mi a tehetség? Általános tulajdonság? Charles Edward Spearman (1863-1945) angol pszichológus: a tehetség állandó és predesztinál az iskolai siker összefügg az IQ értékével G-faktoranalízis James McKeen Cattell (1860-1944) angol pszichológus: Fluid képességek és kristályosodott képességek
Mi a tehetség? IQ és alkotóképesség? Joy Paul Guilford (1897-1987) amerikai pszichológus: bevezette a kreativitás fogalmát bírálta az intelligencia vizsgálatokat, mert az alkotó emberek számos jelentős tulajdonsága, így a kreativitás sem mérhető kész ismeretek átadása helyett mozgósítható tudást kell nyújtani a cél az ismeretek új helyzetekben való, gyakorlati alkalmazása A kreatív emberek... nem alkalmaznak, hanem létrehoznak nem megtanulnak, hanem rátalálnak, kitalálnak.
A tehetséges embereknek nem elég a probléma megoldása, kell az intellektuális kihívás is. Erika Landau
A Renzulli-féle modell (1978) TEHETSÉG a feladat iránti elkötelezettség átlagon felüli képességek kreativitás
Gardner „többszörös intelligencia” elmélete (1983) Egyenrangú képességek rendszere az intelligencia. nyelvi intelligencia logikai-matematikai intelligencia vizuális-térbeli intelligencia zenei intelligencia testi-kinesztéziás intelligencia Interperszonális intelligencia intraperszonális intelligencia
Környezeti tényezők megjelenése a tehetségmodellekben A Mönks-Renzulli-féle modell (1992) ISKOLA TÁRSAK TEHETSÉG motiváció kreativitás kivételes képességek CSALÁD
A Tannenbaum csillag (1983) általános képességek nem intellektuális facilitátorok (motiváció, énkép, személyiségjegyek) TEHETSÉG speciális képességek környezeti tényezők véletlen tényezők (hova, milyen adottsággal születik)
Átlagon felüli képességek Művészi jó rajzkészség korai zenei képesség későbbi írói, rendezői Pszichomotoros, mozgásos testi ügyesség kézügyesség Szociális-társas társas kapcsolatok irányítása kommunikációs, empatikus és vezetői képességek Intellektuális logikus gondolkodás következtetés figyelem emlékezet absztrakció
Czeizel Endre 2x4+1 faktoros modellje (1997) ISKOLA TÁRSAK általános specifikus TEHETSÉG motiváció kreativitás CSALÁD TÁRSADALOM SORSFAKTOR