Adaptivitás az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

A kompetencia a tudásnak arra a formájára utal, amelynek elsajátítása természetes közegben, életszerű tapasztalatok révén történik. Hasonlóan ahhoz, ahogy.
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Matematika és módszertana
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Teljes ember nevelése idegen nyelvi órákon
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
TANÍTANI… Kinek?Mit? Hogyan ?. Kinek? Egyes szám, harmadik személy…
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
DARUS a gyermekekért.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Adaptivitás az oktatásban Adaptivitás a történelemórán oktatásban Adaptivitás az oktatásban

Gardner-féle többszörös intelligencia elmélet

mindegyiket átpréselni ugyanannak a tűnek a fokán!” „Tudj meg minél többet a gyerekekről, ahelyett, hogy megpróbálnád mindegyiket átpréselni ugyanannak a tűnek a fokán!” (Howard Gardner)

Gardner – féle többszörös intelligencia elmélet Howard  Gardner  (USA) az 1970-es években alkotta meg többszörös intelligenciára vonatkozó elméletét. Az iskolában ne pusztán a nyelvi/kommunikációs, illetve a logikai/matematikai fejlesztés legyen a kizárólagos, hanem szerepet kaphassanak más fontos területek is. Nyolcféle intelligenciát írt le. További intelligenciák is lehetségesek. Az a lényeg, hogy az emberi pszichés folyamatok mögött több, egymástól relatíve független képességeket meghatározó belső intelligencia állhat. 

A Többszörös Intelligencia Elmélet szerint legalább 8 különböző módja van bármi megtanulásának 1.Testi/kinesztéziás 2. Interperszonális (személyközi) 3. Intraperszonális (személyen belüli) 4. Logikai/matematikai 5. Zenei/ritmikai 6. Verbális/nyelvi 7. Látási/téri 8. Természeti Minden ember rendelkezik azzal a képességgel, hogy minden intelligenciával összefüggésben készségeket fejlesszen ki magában, s azok segítségével tanuljon.

Lényege A gyermek megismerése után tudom kiválasztani azt a módszert, amellyel eredményesebb lehetek. Amelynek segítségével a gyermek sikeresebben tanulhat. Ezek figyelembevételével tervezem meg az órát.

A gyermek megismerése a Gardner-teszt útján http://matek-fizika.info/0_sztesztek/gardner_test.php

Szabó Ákos

Almási Vajk

Kocsis Bea

Differenciálás Ha a tanítási órák menetét az intelligenciaterületek figyelembevételével alakítjuk ki, az differenciálás is. Minden tanuló rendelkezik olyan sajátosságokkal, melyek egy-egy terület kibontakoztatását teszik lehetővé, ezáltal más területek is hatékonyabban fejleszthetőek.

Adaptivitás Az intelligencia területeknek megfelelő differenciáláson alapuló tanulásszervezési módot nevezzük adaptivitásnak. A gyermek erősségeire építve sajátíttatjuk el a tananyagot. A gyermek gyengeségeinek ismeretében szervezzük a fejlesztést.

1. a) Testi/kinesztéziás intelligencia Kulcstevékenység: „Mozogd el!” Az ide tartozó képességek: az akaratlagos mozgás irányítása az előzetesen programozott mozgások irányítása a tudatosság kiterjesztése a test által a test-elme harmonikus kapcsolat jó utánzási képességek fejlett testi működések

1. b) Testi / kinesztéziás intelligencia Erősségei: atlétika tánc színjátszás kézművesség eszközök használata Ezeken keresztül tanul legjobban: érintés mozgás az ismeretek testi érzeteken keresztüli feldolgozása

1. c) Testi intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: Ide tartozik minden mozgásos feladat - mélyebben rögzül az ismeret – áthelyezik magukat az adott korba firkálás villámkérdések labda dobás útján dobókockás feladatok (nevek, évszámok, stb.) kártyás feladatok (fogalmak, stb.) Kártyázzunk! (egy korszak képekben, stb.) szerepjáték (lovaggá avatás, márc. 15. stb.) rajz (térkép, címer, jelenet, stb.) társasjáték (adatvadászat)

2. a) Interperszonális (személyközi) intelligencia Kulcstevékenység: „Vezesd és irányítsd!” Az ide tartozó képességek: hatékony verbális és nonverbális kommunikáció mások hangulatával, temperamentumával, motivációival és érzéseivel kapcsolatos érzékenység kooperatív munkavégzés csoportban képesség mások meghatározó szándékainak és cselekvéseinek észlelésére mások szemszögére való átváltás az összhang létrehozása és fenntartása

2. b) Interperszonális (személyközi) intelligencia Erősségei: emberek megértése emberek vezetése szervezés kommunikáció konfliktuskezelés Ezeken keresztül tanul legjobban: másokkal történő megbeszélés összehasonlítás összekapcsolás interjú kooperáció

2. c) Interperszonális (személyközi) intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: Ide tartozik minden szervezési feladat. szerepjáték megszervezése projekt feladat megszervezése (vár tervezés, vár építés, zászló tervezése, elkészítése) stb. kiselőadás (PPT, prezi, stb.) kooperatív módszernél (ő a csoport vezetője) vita vezetése (haditanács, országgyűlés, stb.) időutazó riporter (interjú készítése)

3. a) Intraperszonális (személyen belüli) intelligencia Kulcstevékenység: „Reflektálj!, Véleményezz!” Az ide tartozó képességek: jó koncentrációs képesség erős figyelem és önfegyelem képes különböző érzések tudatos kifejezése erős én- és öntudat elmélyült gondolkodás jól következtet fejlett kritikai érzék

3. b) Intraperszonális (személyen belüli) intelligencia Erősségei: helyes önismeret saját erősségeinek ismerete saját gyengeségeinek ismerete jól határoz meg célokat jól reflektál Ezeken keresztül tanul leginkább: önálló és magányos munka egyéni ütemű feladatok végzése elegendő térre van szüksége kritikát gyakorolhat

3. c) Intraperszonális (személyen belüli) intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: - gyakran grafomán naplóírás levélírás értékelő jellemzés gondolattérkép készítése reflexiók megfogalmazása

4. a) Logikai/matematikai intelligencia Kulcs tevékenység: „Számold ki!” Az ide tartozó képességek: absztrakt minták felismerése induktív következtetés deduktív következtetés összefüggések és kapcsolatok felismerése összetett számítások elvégzése tudományos gondolkodás

4. b) Logikai/matematikai intelligencia Erősségei: matematika érvelés logika problémamegoldás sémák és minták felismerése Ezeken keresztül tanul leginkább: sémákkal és viszonyrendszerekkel való munkálkodás rendszerezés kategorizálás elvont fogalmakkal való munka

4. c) Logikai / matematikai intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: évszámok - időben való tájékozódás, időszalag gondolattérkép készítése, kiegészítése oknyomozó egyéni kutatási feladat – családfa, rokonsági háló összeállítása kiselőadás (PPT) analógiák keresése, találása, felismerése vita (dramatizálás során, magyar nyelv ügye, stb.) történelmi forrás elemzése (áprilisi törvények, stb.) önálló vázlat készítése

5. a) Zenei / ritmikai intelligencia Kulcstevékenység: „Zümmögd el!” Az ide tartozó képességek: a zene struktúrájának felfogása sémák és rendszerek felismerése a zene hallgatásakor hangok iránti érzékenység dallam/ritmus felismerése, létrehozása, visszaadása a hang jellemző minőségének érzékelése

5. b) Zenei / ritmikai intelligencia Erősségei: éneklés hangok megjegyzése dallamok felidézése ritmusok felidézése Ezeken keresztül tanul leginkább: ritmus dallam zenehallgatás

5. c) Zenei / ritmikai intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: zenehallgatás: Arany-balladák zenetanulás: 1848-as dalok zenegyűjtés: verbunkosok, toborzók hallott zenei anyag elemzése: kuruc dalok zene felismerése: Erkel-operák

6. a) Verbális / nyelvi intelligencia Kulcstevékenység: „Mondd el!” Az ide tartozó képességek: a szavak rendjének és jelentésének megértése meggyőző erő magyarázat tanítás tanulás humor memória, felidézés, visszaadás sorok között olvasás

6. b) Verbális / nyelvi intelligencia Erősségei: olvasás írás történetmondás, mesélés adatok memorizálása verbális gondolkodás Ezeken keresztül tanul leginkább: szavak hallása és látása beszéd beszélgetés és vita

6. c) Verbális / nyelvi intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: - bármilyen szóbeli és írásbeli szövegalkotás tanulópár – kooperáció – szövegfeldolgozás adott szöveg kijegyzetelése (adatgyűjtés) kiselőadás újságszerkesztés, riport, interjú hadijelentés dramatizálás, vita reflexió

7. a) Vizuális / téri intelligencia Kulcs tevékenység: „Ábrázold!” Az ide tartozó képességek: aktív képzelet mentális képek létrehozása a térben megteendő út megtalálása kép manipulációja grafikus reprezentáció tárgyak térbeli kapcsolatainak felismerése pontos megfigyelés különböző szögekből

7. b) Vizuális / téri intelligencia Erősségei: olvasás térképek grafikonok útvesztők, rejtvények dolgok elképzelése vizualizálás Ezeken keresztül tanul leginkább: képekkel és színekkel való munka vizualizálás, belső látás használata rajzolás, festés, mintázás, építés

7. c) Vizuális / téri intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: illusztráció (történelmi esemény – Egri csillagok, március 15-e eseményei) képregény készítés (Toldi) térkép rajzolás (mohácsi csata) terepasztal, modell, makett készítése (vár, lövészárok, bunker, stb.) plakát tervezés (mozgósító, stb.) alaprajzok, tervrajzok, útvonalak tervezése címerek, zászlók készítése

8. a) Természeti intelligencia Kulcstevékenység: „Vizsgád meg, kutass!” Az ide tartozó képességek: az élő és élettelen környezetre való nyitottság rendszerező készség természetes életmód iránti vonzódás

8. b) Természeti intelligencia Erősségei: a természet folyamatainak megértése a dolgok, jelenségek megkülönböztetése, a növény– és állatvilág felismerése. Ezeken keresztül tanul leginkább: a természetben végzett munka az élővilág felfedezése tanulás növényekről és a természet jelenségeiről

8. c) Természeti intelligencia a történelemórán Tevékenységformák: Földtörténeti- és őstörténeti kutatás a helyi, egykori- és mai flóra és fauna felkutatása a háborúk és a környezet pusztulásának kapcsolata (Vietnam) állatok a háborúban (korszakonként)

Csoportalakítás 1.Testi – huszárok 2. Interperszonális (nyitott) – hajdúk 3. Intraperszonális (befelé fordult) – darabontok 4. Logikai – gránátosok 5. Zenei – dragonyosok 6. Verbális – vértesek 7. Vizuális - ulánusok 8. Gyakorlatias - tüzérek

Az alkalmazásról A tananyag és az éppen tanítandó osztály összetétele határozza meg differenciálást. Nem tudunk minden területet egy időben fejleszteni. Általában 2-3 differenciált csoportot alakítok. Jól alkalmazható akár az új anyag elsajátítása, akár ismétlő-rendszerező óra során. Sok előkészítést igényel, de ha elkészül, örökre megvan. Cél: A sikerélményhez juttatás.