A díjelőkészítéssel kapcsolatos adatszolgáltatás tapasztalatai Köztisztasági Egyesülés Szakmai Konferencia Budapest 2015. november 10
A 2015. évi hulladék díjfelügyeleti eljárások tapasztalatai 2015-ben 47 díjfelügyeleti eljárás indult 28 határozatban kötelezés jogszerű díj alkalmazására 25 megszüntető végzés kiadására került sor Az adatok 2014. évről áthúzódó, illetve a 2015. évben indult ellenőrzésekben összesen értendők. Az eddig lezárt 2015-ös eljárások közel 50 %-ában tártuk fel jogsértő díj alkalmazását, ami a tavalyi arányhoz képest nem jelent releváns változást. A jogsértő díjak alkalmazása tehát még mindig nem mutat csökkenő tendenciát, a közszolgáltatók nagyobb része téves jogértelmezés következtében nem alkalmazza megfelelően a vonatkozó jogszabályokat, de előfordul az is, hogy a jogsértés tudatos magatartás következménye. Ezzel együtt a Hivatal határozatait a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók a tavalyi 80 %-os aránynál alacsonyabb mértékben, 50 %-ban támadták meg bíróság előtt.
A 2015. évi hulladék díjfelügyeleti eljárások tapasztalatai Néhány tipikus jogszabálysértés a díjfelügyeleti eljárások tapasztalatai alapján 2013. első félévére lehetővé tett 4,2 %-os díjemelés alapjának téves meghatározása – alkalmazott díj fogalmának téves értelmezése A 2013. október 22-én hatályba lépett Ht. módosítás figyelmen kívül hagyása A Ht. 2013. október 22-től hatályos 91. § (10) bekezdésében foglaltak szerint: „ha a (2) vagy a (2d) bekezdés szerint megállapított díj 2013. július 1-jét követően legalább 10%-kal nem alacsonyabb a 2013. június 30-án alkalmazott díjnál, akkor a közszolgáltató köteles azt legalább annyival csökkenteni, hogy a fizetendő díj a 2013. június 30-án alkalmazott díjnál legalább 10%-kal alacsonyabb legyen”. Nem természetes személyek díjának téves meghatározása abban az esetben, ha a 2012. évi önkormányzati rendelet külön díjat nem tartalmazott A fenti esetkörben 2013. július 1. napjától alkalmazható díjak mértékéről a Ht. 91. § (8) bekezdése rendelkeznek az alábbiak szerint: (8) Ha a nem természetes személy ingatlantulajdonos vonatkozásában a települési önkormányzat 2012. december 31-én külön díjat nem alkalmazott, a (7) bekezdés esetében közszolgáltatási díjnak a) a települési önkormányzat rendeletében általánosan megállapított, vagy b) a természetes személy ingatlantulajdonos által - kedvezmények és mentességek nélkül – fizetett közszolgáltatási díjat kell tekinteni.
A 2015. évi adatszolgáltatás tapasztalatai Adatszolgáltatáshoz kapcsolódó nyomtatványok EKH_eREG_ceg MEKH_HULL_PART MEKH_15_FD MEKH_15_HD MEKH_15_HD_NK (XLS) MEKH_15_HD_EvB (XLS)
Elektronikus ügyintézés
MEKH_eREG_ceg; MEKH_HULL_PART MEKH_eREG_ceg és MEKH_HULL_PART nyomtatványok benyújtása sok esetben késedelmesen történt, amely akadályozta a Partnertörzs azonosító kibocsátását és ezáltal késleltette az adatszolgáltatást a MEKH_HULL_PART nyomtatványokban feltüntetett adatok nem egyeztek meg a hiteles cégnyilvántartásban szereplő információkkal
A MEKH_15_HD adatszolgáltatás hibái Az auditált éves beszámoló nem megfelelő formátumban (.XML) került becsatolásra Hivatal által meghatározott paraméterek, illetve beállítások módosítása az adatbekérő Excel-táblázatokban Pl.: másolás-beillesztés funkciók használata, sorok törlése, formátum követelmények módosítása A szürkére színezett mezők is kitöltésre kerültek A Hivatal által meghatározottaktól eltérő mértékegységek használata Pl.: hulladékmennyiség kilogrammban, költség-bevételi adat ezer Ft-ban került feltüntetésre A 2014. évre vonatkozó felügyeleti díj bevallásban feltüntetett adatoktól való eltérések Pl.: egyes települések nem kerültek feltüntetésre, eltérő közszolgáltatási időszakok
A hulladékmennyiségre vonatkozó naturális adatok feltüntetése során gyakran felmerült hibák: egyes települések esetén nem került feltüntetésre a gyűjtött hulladék mennyiségre vonatkozó adat egyes települések esetén nem kerültek feltüntetésre a gyűjtőedényekre vonatkozó adatok (az adott edénytípushoz tartozó darabszám, ürítések száma illetve az alkalmazott díj) hulladékkezelő létesítmények esetén az adott hulladék mennyiséghez tartozó átvételi, illetve belső elszámolási egységárak nem kerültek feltüntetésre a kezelőművek típusa, valamint üzemeltetési formája nem megfelelően került megjelölésre hulladékkezelő létesítmények megjelölése esetén nem kerültek beírásra a kezelt hulladék mennyiségére vonatkozó adatok a szállítás fogalmának félreértelmezése miatt a kilométerre vonatkozó adatok nem megfelelően kerültek kitöltésre hulladékgyűjtő udvar, illetve gyűjtőpont feltüntetése esetén is csak a házhoz menő gyűjtés keretében beszállított hulladék mennyiséghez kerültek adatok
A hulladékgazdálkodásra vonatkozó bevétel és költség adatok feltüntetése során gyakran felmerült hibák: a bevételek és a költségek nem kerültek felosztásra az egyes költséghelyek között az összes bevétel, illetve költség a gyűjtésre vonatkozó oszlopokban került feltüntetésre a naturális adatok és a költségadatok között eltérések, illetve nagymértékű aránytalanságok voltak Pl.: A naturális adatoknál feltüntetésre került, hogy az adatszolgáltató a hulladék válogatását végzi, a bevételeket és a költségeket azonban az egyéb előkezelés költséghelynél tüntette fel. A naturális adatoknál feltüntetésre került, hogy az adatszolgáltató a hulladék hasznosítását, szállítását stb. végzi, az ezzel kapcsolatban keletkező bevételeket és a költségeket azonban nem tüntette fel. az adott közszolgáltatási tevékenységnél feltüntetett ráfordításoknak a tevékenységhez tartozó hulladék mennyiségre vetített fajlagos értéke nagymértékben eltért a reális mértéktől a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásra elszámolt ügyfélszolgálat és központi irányítás költségei nem kerültek kitöltésre a gazdasági társaság egészére vonatkozó bevételek és költségek nem kerültek kitöltésre, illetve a feltüntetett adatok nem egyeztek a csatolt főkönyvi kivonatban szereplő értékekkel a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásra vonatkozó mérleg és eredménykimutatás, követelés – és kötelezettségállomány, valamint cash flow adatok nem kerültek feltüntetésre
2015 évben közszolgáltatást végző gazdasági társaságok tulajdonosai 2015 évben 142 közszolgáltató végzett szolgáltatás Jelenleg 136 közszolgáltató látja el a teljes tevékenységet
Tulajdonosi szerkezet
Közszolgáltatók minősítése
Közszolgáltatási tevékenység végzése 2014 és 2015 években
Közszolgáltatók által üzemeltetett kezelőművek darabszáma
Közszolgáltatók által üzemeltetett hulladékgyűjtő létesítmények darabszáma
Települési hulladékmennyiség közszolgáltatásban összegyűjtve
Ht.-ben megfogalmazott célok 92. § (1) 2020. december 31-ig a háztartási, valamint a háztartásihoz hasonló hulladék részét képező papír-, fém-, műanyag- és üveghulladék újrahasználatra előkészítésének és újrafeldolgozásának együttes mértékét a képződött mennyiséghez viszonyítva tömegében országos szinten legalább 50%-ra kell növelni. (2) A települési hulladék részeként lerakásra kerülő biológiailag lebomló szervesanyag-mennyiséget - a települési hulladéklerakóban évente lerakott hulladék mért összetételét és az összetevők tömeg szerinti megoszlását alapul véve - az 1995-ben országos szinten képződött, a települési hulladék részét képező biológiailag lebomló szervesanyag- mennyiséghez képest 2016. július 1-jéig 35%-ra, azaz 820 000 tonna alá kell csökkenteni.
TELEPÜLÉSI SZILÁRD HULLADÉK ÖSSZETÉTELÉNEK VIZSGÁLATA Műszaki szakértői tanulmány (2006) Dr. Faitli József egyetemi docens (témavezető) Prof. Dr. Csőke Barnabás tanszékvezető egyetemi tanár László Tibor előkészítéstechnika-mérnök Győrfi Annamária előkészítéstechnika-mérnök Kecskés Áron IV. évf. előkészítéstechnika-mérnök hallgató Burai László III. évf. előkészítéstechnika-mérnök hallgató Dr. Ágoston Csaba környezetvédelmi szakértő Dr. Béres András környezetvédelmi szakértő Nagy György igazgató 1. Biológiai: 13 %, 2. Csomagolási: 23,3 % Papír: 7 %, Műanyag: 13 %, Fém: 3,3 %, 3. Finom, azaz kisebb mint 50 mm: 40 % összetételt.
Települési hulladékmennyiség összetétele
Vegyes hulladék mennyiség megoszlása megyénként
Vegyes hulladék fajlagos értékei (kg/fő/év)
Csomagolási hulladék megoszlása gyűjtési mód szerint
Elkülönítetten gyűjtött hulladékok aránya az összes hulladékra vetítve
Elkülönített csomagolási hulladék gyűjtése
Hulladékkezelés
Hulladékáram
Költségnemek aránya
Pénzügyi elemzés II.
Pénzügyi elemzés III.
Pénzügyi elemzés IV.
Pénzügyi elemzés V.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet