Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
Advertisements

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
Visszatérő űrkabin és a súrlódás Szabó Dávid, 9.c.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
1 RÁTAI BALÁZS A konverziós rendelet értelmezése Budapest, május 9.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
3. tétel.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan közelíthető meg Kelenföld kocsiszín vágányhálózata a Bartók Béla úti villamosvonalról? A Kelenföld kocsiszín előtti kezelővágányra a Móricz Zsigmond.
Vezetékes átviteli közegek
Becslés gyakorlat november 3.
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Jogi alapismeretek 2013.
A mozgás kinematikai jellemzői
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A városi utak: átkelési szakasz, elkerülő út
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A KINOVEA mozgáselemző rendszer használata
Közúti pályák tervezése előadás vázlat
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
KRE-AKTÍV motivációs projekt
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
Bemeneti kompetencia mérése
Elektronikus számlázás
Környezetgazdaságtan 1
A mozgási elektromágneses indukció
„B” komponens Az SZTE informatikai infrastruktúrájának fejlesztése
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Az úttervezési előírások változásai - KTSZ
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Szerkezetek Dinamikája
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Számítógépes szimulációval segített tervezés
AVL fák.
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
A társadalmi egyeztetés számokban
A geometriai transzformációk
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Algoritmusok.
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Nincs lehetőség hátsó áramszedő üzemszerű használatára b.)
Forgalmi helyzetek. 2. rész
Forgalmi helyzetek. 1. rész
Előadás másolata:

Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás

A csomópontok osztályozása A szintbeni csomópontok lehetnek: A szintek száma szerint szintbeni és különszintű csomópontok. A forgalomirányítás módja szerint jelzőlámpás forgalomirányítás nélküliek, éspedig jobbkéz-szabály szerint üzemelők, jelzőtáblával szabályozottak, jelzőlámpás forgalomirányítással működők. Az ágak száma szerint 3 ágú csomópontok és 4 ágú csomópontok, keresztezések. A különszintű csomópontok lehetnek: a forgalmak keresztezése szintben csak az egyik, betorkolló útvonalon megengedett, a forgalmak keresztezése egyik betorkolló útvonalon sincs megengedve.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A tervezés kiinduló adatai (hely, csatlakozó utak) az országos közúthálózat fejlesztési tervéből veendők át. Először a forgalmi tervezést kell végrehajtani, majd a mértékadó forgalmak figyelembevételével a geometriai tervezést. A csomópontnak a mértékadó forgalmat át kell tudni bocsátania. A tervezésnek a csomópont teljes területére ki kell terjednie.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A forgalombiztonság követelményének a csomópont tegyen eleget, azaz a csomópont távolról felismerhető legyen, a veszélyes helyek áttekinthetők legyenek, a döntési pontok jól beláthatók legyenek, ezek legyenek széthúzva, a csomópont minden eleme járható legyen (a pálya mindenhol elég széles legyen még a kanyarodó kamionok számára is), a haladási irányok megfelelően jelezhetők legyenek.

A külterületi szintbeni csomó-pontok általános tervezési elvei A nagy forgalmú irányokat irányeltérítés nélkül, az áthaladási elsőbbség biztosításával kell a csomóponton átvezetni. Az alárendelt irányokhoz alárendelt geometriai elren-dezés tartozzon. Egy útvonalon lehetőleg végig hasonló típusú csomó-pontokat kell tervezni. Az elsőbbségi jogot a csomópontba torkolló út-szakaszok hálózati szerepének megfelelően kell biztosítani.

A forgalmi tervezés Alapelv, hogy a tervezett forgalmi körülmények mellett (a választott szolgáltatási szinten) a mértékadó forgalom le tudjon bonyolódni, valamennyi csomóponti elem szolgáltatási szintje lehetőleg azonos legyen, illetve a tervezettnél sehol se legyen alacsonyabb. A forgalmat az alábbi ábrán látható módon szokás ábrá-zolni.

A forgalmi tervezés Az ábra részei: az „a” ábra a célforgalmi (honnan-hová) matrixot tüntet fel, a „b” ábra vonalas forgalomáramlási ábrára ad példát, a „c” ábrán a sávos forgalomáramlási ábra látható (ezen a sávok vastagsága a forgalom nagyságával arányos). A dimenzió mindhárom esetben rendszerint E/h.

A kialakítás általános követelményei Szintbeni csomópont legfeljebb 4 ágú legyen. Ha a hálózat ennél több ágú csomópont kialakítását követeli meg, akkor a csomópontot legfeljebb 4 ágú csomó-pontokra szét kell bontani, vagy körforgalmat kell tervezni (lásd az ábrát).

A kialakítás általános követelményei Külterületi szintbeni csomópontok esetén valamennyi kanyarodó mozgást a csomóponton belül meg kell ol-dani. A keresztezés szöge közel  = 900 legyen. Ha  < 600, akkor az alábbi ábra szerint az alárendelt utat rá kell forgatni az elsőbbséggel rendelkező útra.

A kialakítás általános követelményei A rálátásai háromszögön belül a rálátást akadályozó létesítmény nem engedhető meg. A rálátási háromszög értelmezése az alábbi ábrán látható. Elsőbbségadás kötelező jelzőtábla alkalmazása esetén Lk értéke a vcs [km/h] csomóponti sebességtől az aláb- biak szerint függ.

A kialakítás általános követelményei “Stop” jelzőtábla alkalmazása esetén az előző ábrán szereplő 10 m helyett 3 m-t kell venni és Lk-ra az előbbieknél mintegy 30 %-kal magasabb érték felvétele szükséges.

A kialakítás általános követelményei A geometriai tervezésnél a főirány vt [km/h] tervezési sebessége a mértékadó. A főirányból balra kanyarodó járművek számára külön felálló sávot kell létesíteni. Emiatt a főirány forgalmi sávjait el kell húzni. Az elhúzás tervezésénél a 0,75·vt érték alapján kell az La [m] elhúzási hosszat meghatározni. Az elhúzás kialakítása a következő ábrán látható. Az m jelű görbe szabványosított. Az elhúzás A kezdetétől tetszőleges Ln [m] távolságára felvett P pontja az en = e  k [m] összefüggésből számítható, ahol e [m] a teljes elhúzás szélessége (például 4,0 m), k pedig az m jelű szab-ványosított görbe alakját veszi figyelembe például a kö-vetkező táblázat szerint:

A kialakítás általános követelményei ahol: Az elhúzás kialakítása

A kialakítás általános követelményei Az I. rendű főúton a balra kanyarodó járművek részére külön felállósávot kell létesíteni. A jobbra kanyarodó járművek részére szolgáló sávoknál a burkolatszélek vonalvezetésére az alábbi ábrán látható megoldások lehetségesek.

A kialakítás általános követelményei Ahol nincs közvilágítás, ott a főút irányában kiemelt szegélyű sziget nem alkalmazható. Helyette “forgalom elől elzárt terület” útburkolati jelet kell alkalmazni. A csatlakozó utak esése, illetve emelkedése a csat-lakozás előtt legalább 30 méter hosszban e  3 % kell, hogy legyen.

Szokásos csomóponti elrendezések Kisforgalmú mellékutak csomópontjai az alábbi ábrán láthatók. Az áthaladási elsőbbséget egyértelműen jelölni kell.

Szokásos csomóponti elrendezések Nagy forgalmú főút és mellékút csomópontjának rész-letes helyszínrajza látható a következő ábrán. A főútról balra kanyarodó járművek számára külön felállósávot kell biztosítani útburkolati jellel (közvilágítás esetén lehet kiemelt szegélyű szigettel). A mellékúton kiemelt szegélyű sziget van, amely az érkező járművek sebes-ségcsökkentését szolgálja.

Szokásos csomóponti elrendezések A következő ábrán az előző ábrán bemutatott megoldás továbbfejlesztése látható. Új elemek: a főútról jobbra kanyarodó járművek részére külön kivá-ló sáv; a mellékúton járműosztályozó (mindkét kanyarodó irány külön sávról indul); a mellékútról balra kanyarodó járművek számára a fő-úton külön befogadó sáv (amely lehetővé teszi a főút forgalmának irányonként külön-külön keresztezését); a cseppsziget nem nyúlhat be a haladó sáv széléig (min. 1 m-rel előbb kell befejeződnie); a mellékútról jobbra kanyarodók részére külön becsat-lakozó sáv.

Csomóponti elrendezés továbbfejlesztett változata

Csomóponti elemek a főirányban A főirány forgalmi sávjainak elhúzása az alábbi ábrán látható módon hajtható végre:

Csomóponti elemek a főirányban A balra forduló járművek részére biztosítandó külön felállósáv szimmetrikus elhúzás esetén az alábbi ábra szerint alakítandó ki:

Csomóponti elemek a főirányban A jobbra forduló járművek számára létesített külön sáv kialakítása (amely szimmetrikus az előző ábrán be-mutatottal) az alábbi ábrán látható:

Csomóponti elemek a főirányban A balra kanyarodó járművek külön felálló sávjával szemben elhelyezkedő forgalom elől elzárt terület az alábbi ábra szerinti:

Csomóponti elemek a mellékirányban Kisméretű csepp alakú sziget (mellékutak csomó-pontjainál) és nagyméretű csepp alakú sziget (főutak csomópontjainál) méretei az alábbi ábrákon láthatóak:

Csomóponti elemek a mellékirányban Az alárendelt irány betorkollásánál lévő háromszög alakú sziget, a pályaszélesítések méretei és a betorkol-lás általános kialakítása látható az alábbi ábrán:

Szintbeni csomópont méretezése (elsőbbségszabályozás jelzésével) A forgalmi méretezés alapja az, hogy az elsőbbséggel rendelkező főirányban a forgalom akadálytalanul bo-nyolódjon. A fölérendelt forgalom nagyságának és sáv-számának ismeretében meghatározandó az alárendelt forgalmi irányból becsatlakozni vagy keresztezni képes forgalom nagysága. A következő táblázatból a járműmozgás fajtája, a fölé-rendelt út forgalmi sávszáma, valamint a sebesség függ-vényében a becsatlakozáshoz, keresztezéshez szükséges th határidőköz olvasható ki. Az ezt követő ábráról pedig a fölérendelt forgalom Ffölé [jármű/h], valamint a szükséges határidőköz th [sec] ismeretében a becsat-lakozni, keresztezni képes forgalom nagysága adódik.

Szintbeni csomópont méretezése

Szintbeni csomópont méretezése

Szintbeni csomópont méretezése Szintbeni csomópontoknál még esetenként felmerülhet a járműfolyamok fonódásának kérdése. A fonódó forgalmak nagyságai és a fonódási hosszak között ösz-szefüggés áll fenn a sebesség függvényében, amint az a következő ábrából is kiolvasható.

Szintbeni csomópont méretezése

VÉGE az 5. előadásnak