Az elektronikus közbeszerzés bevezetése és várható hatásai Dr. Bodó Gergely Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2018. február 05.
„A jelenlegi eljárással szemben az elektronikus közbeszerzési rendszer előnye többek között, hogy lehetővé teszi a folyamat lerövidítését és fokozza az eljárás nyilvánosságát. Az új módszer hátterét adó informatikai rendszert 2002. január1-jéig helyezik üzembe.” [www.napi.hu, 2000. május 2.]
A tervezett kötelező bevezetés időpontja 2018.01.01. lett volna, DE: Uniós irányelvek szerinti a végső határidő: 2018. október 18. + Van külön részhatáridő is: e-ESPD: 2018. április 18.
Mire terjed ki az elektronikus közbeszerzés? Az irányelvi rendelkezések alapján kötelező biztosítani: Hirdetmények Közbeszerzési Dokumentumok Az eljárás menetében a teljes körű elektronikus kommunikációt
A megvalósítás módja NEM Kbt. módosítás! Külön végrehajtási rendelet 424/2017.(XII.19.)Korm. rendelet
2018. április 15. Átmeneti időszak: Szabadon választható Kötelező alkalmazás 2018. április 15. Átmeneti időszak: Szabadon választható
Az EKR rendszer közbeszerzési nyilvántartás lebonyolítását támogató informatikai rendszer
Üzemeltető kijelölése 27/2017.(XI.6.) MvM rendelet az elektronikus közbeszerzési rendszer üzemeltetését és fenntartását végző gazdasági társaság kijelöléséről: “A közbeszerzésekért felelős miniszter vezetése alatt álló hivatali szervezet által működtetett elektronikus közbeszerzési rendszer üzemeltetésére és fenntartására a NEKSZT Nemzeti Elektronikus Közbeszerzési Szolgáltató és Tanácsadó Kft-t jelölöm ki.“
Kulcsfontosságú weboldalak Az EKR felület: www.ekr.gov.hu Üzemeltető weboldal: www.nekszt.hu
EKR Alkalmazásának gyakorlati kérdései
Használható dokumentumok Űrlap Csatolt file (AK előírhatja a használandó file formátumot)
Űrlapok és egyéb iratok használata Elsődleges: EKR rendszerben kitöltött elektronikus űrlap alkalmazásával VAGY Amennyiben az adott dokumentumra vonatkozó elektronikus űrlap a nyilatkozattétel nyelvén nem áll rendelkezésre, a nyilatkozat csatolható az EKR rendszerben legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással csatolt dokumentumként IS Másodlagosan Az EKR rendszerbe feltöltött Nyilatkozatminta Közjegyző vagy kamara által hitelesített nyilatkozatok benyújtása A papír alapon hitelesített dokumentum egyszerű elektronikus másolataként Oly módon, hogy a papíralapú vagy elektronikus aláírással elektronikus úton megtett nyilatkozatot a közjegyző vagy a kamara elektronikusan látta el hitelesítéssel
Üzemszünet vs. üzemzavar Üzemszünet minden olyan tervezhető technikai tevékenység, amely az EKR szolgáltatásainak szünetelését eredményezi. Üzemzavar az EKR üzemeltetője által megállapított és külön jogszabályban foglaltak szerint dokumentált, előre nem tervezett üzem szünet vagy előre nem tervezett, az EKR korlátozott működőképességét jelentő helyzet.
Rendszerhasználat díja “Az EKR rendszer használatáért az ajánlatkérő a megindított közbeszerzési eljárásonként egységesen 40 000 Ft rendszer használati díjat fizet.” Ajánlattevőknek ingyenes.
Regisztráció az EKR-ben
Az eljárások dokumentálása 5 éves irat megőrzési időtartam. A rendszer gondoskodik valamennyi esemény naplózásáról. Az események védettek. Az iratmegőrzési időtartam alatt a jogosult(ak) számára megismerhető és értelmezhető.
Az eljárások dokumentálása A kifejezetten a rendszerben keletkező dokumentumokon TÚL fel kell tölteni az eljáráshoz: Az előkészítés során keletkezett iratokat vagy elektronikus másolatukat: Becsült érték meghatározásának dokumentumai Előzetes piaci konzultáció dokumentumai A bírálat és értékelés során keletkezett dokumentumokat vagy elektronikus másolatukat: BB jegyzőkönyvek Bírálati lapok Értékelés dokumentumai
Hatóságok hozzáférése az eljárásokhoz Közbeszerzési Hatóság Gazdasági Versenyhivatal A jogszabályban az adott eljárás ellenőrzésére feljogosított szervek Jogorvoslat esetén: Közbeszerzési Döntőbizottság, Bíróság Az iratokhoz való hozzáférést AK köteles ezen szerveknek biztosítani.
Ajánlattétel folyamata Regisztráció gazdasági szereplőként Eljárás leszűrése, kiválasztása Érdeklődés jelzése (gombnyomás) Ajánlat elkészítése Ajánlat benyújtása (egyedi azonosítót kap) Módosítás: a korábban benyújtott ajánlatot (jelentkezést) az új ajánlat (jelentkezés) megtétele előtt visszakell vonni (csak ugyanaz vonhatja vissza)
Ajánlattétel folyamata Az ajánlattételi/részvételi határidő: Ezen időpontig kell elektronikusan beérkezni az ajánlatoknak / jelentkezéseknek A beérkezés időpontjáról a rendszer visszaigazolást küld Bontás: Ajánlattételi / részvételi határidő lejártát követően, 2 órával később kell megkezdeni Bontást az EKR rendszer végzi A bontás időpontjában az ajánlatok (jelentkezések) az AK számára hozzáférhetővé válnak a Felolvasólapok adatai azzal a tartalommal, ahogy az ajánlatban szerepeltek (számítási hiba) EKR: email-t küld az ajánlattevőknek, hogy a felolvasólapok adatai elérhetők a rendszerben Ez a bontáskor azonnal hozzáférhető Bontási jegyzőkönyv Az 5 nap itt továbbra is irányadó EKR: emailt küld az ajánlattevőknek, hogy a bontási jkv elérhető a rendszerben
Ajánlattétel folyamata Iratbetekintés: a gazdasági szereplő személyes megjelenése útján Kbt.66.§(4) bekezdése szerinti nyilatkozatot (KKV-nyilatkozat) nem kell benyújtani Előzetes vitarendezési kérelem megküldése + a kommunikáció a vitarendezés során: EKR rendszerben történik Tárgyalási jegyzőkönyv átadása / megküldése: EKR rendszerben kell megküldeni
Javasolt előkészület ajánlattevőknek Regisztráció Szervezeti struktúrának megfelelő jogosultságok kiosztása Email beérkeztetési rendszer kialakítása (csak 1 email cím) Ezeknek megfelelő szabályzat rögzítése
Köszönöm a figyelmet! iroda@drbodo.hu +36 20 418 0411