9. előadás Útfüggőség és kockázat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Készítette: Gondos Borbála
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Gazdasági informatika - bevezető
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Valószínűségi kísérletek
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Colorianne Reinforce-B
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Vállalati fenntarthatóság
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Készítette: Koleszár Gábor
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Válság után, válság előtt
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

9. előadás Útfüggőség és kockázat Héder Mihály, Nádasi Eszter, Paksi Dániel BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1

Miről lesz szó? Esettanulmányok: Két szabályozási történet a 19. századból: gyermekmunka (Anglia), gőzkazánok (Amerika) A technológiai hatáselemzés története Kérdések: Hogyan befolyásolja a társadalmi kontextus a technológiai fejlődést? Hogyan viszonyul a technológiai fejlődés saját kockázataihoz? Fogalmak: Technológiai (in)determinizmus Externáliák, Trade-off szemlélet Kockázat és hatáselemzés A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technológia és hatékonyság A technológiai fejlődés, úgy tűnik, hogy előbb a nagy újítások, majd a hatékonyság növelésének a története: Üzemanyag-takarékosabb autók Könnyebb biciklik Erősebb zárak Olcsóbb gyártósorok Gyorsabb processzorok Nagyobb sávszélesség Hosszabb akkumulátoridő ... A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ezt a felfogást nevezzük úgy, hogy TECHNOLÓGIAI DETERMINIZMUS Technológia és hatékonyság Ez azt sugallja, hogy a hatékonyság fokozásának (=vagyis a technológia alakulásának) van egy saját, önálló logikája: Vagyis a technológia a társadalom egyéb „szféráitól” (pl. kultúra, politika, gazdaság stb.) függetlenül fejlődik, egy belső logika alapján, ami tulajdonképpen csak a mérnököket érinti Ezt a felfogást nevezzük úgy, hogy TECHNOLÓGIAI DETERMINIZMUS A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológiai determinizmus jellemzői A technológiai determinista szemlélet a hatékonyságot tartja szem előtt, ami ezen kívül esik, azt nem tudja vagy nem akarja kezelni: Utóbbiakat (pl. a technológiai fejlesztések társadalmi hatásait) externáliáknak tekinti: Hiszen ezek a technika világán kívül esnek …ezért ezekkel elsősorban másoknak (politikusoknak, üzletembereknek, a környezetvédőknek, a fogyasztóknak stb.) kellene törődnie, nem a mérnököknek A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológiai determinizmus jellemzői A szűken értelmezett hatékonyság ezért nehéz döntésekre kényszerít (trade-off szituációkat eredményez) A különböző dimenziók között eszerint alapvető konfliktus húzódik: „Túl drága víztisztító” (=Van jó víztisztítási technológia, de az túl drága=Olcsó vs. környezetbarát) „Időrabló szemétszelektálás” (=Kényelmes vs. környezetbarát?) „Kényelmetlen biztonsági öv” (=Kényelmes vs. biztonságos) A hatékonyság szűk értelmezéséből adódó trade-off dilemmák például: „A környezetvédelem túl drága” „A szieszta bevezetése Magyarországon a nemzetközi versenyképességünk teljes elvesztését jelentené”

A technológiai determinizmus jellemzői A trade-off szemléletéből adódik, hogy a technológiai fejlődést sokszor nagyon kockázatosnak látjuk… Ez pedig különféle kérdésekkel szembesít: Be kell zárni az atomerőműveket? Együnk génkezelt élelmiszereket? Szabad engedélyezni a klónozást? Be kell-e/lehet-e tiltani a dopping szereket? Hogyan korlátozzuk az illegális internet forgalmat? Mit tegyünk a globális felmelegedés ellen? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológiai determinizmus jellemzői Hogyan lehet nem technológiai determinista szemléletből nézni a technológia fejlődését? A technológia sok esetben persze kockázatos… A lokális, jól definiált problémáknak lehetnek hatékonyabb és kevésbé hatékony megoldásai… Gyakran a mérnöki fejlesztőmunka közelről valóban így néz ki (hatékonyságra és kockázatokra fókuszál) Viszont: szélesebb társadalmi környezet és a kulturális horizont is befolyásolja a folyamatokat: Erre nézünk meg most két esettanulmányt! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

1. Viták a gyermekmunka körül

Viták a gyermekmunka körül Anglia 1800 körül: a gyáripar születése A munkafolyamatok gyári gépesítésének köszönhetően egyre egyszerűbb, egyre kisebb tudást és testi erőt igénylő munka jön létre: Ami szép lassan lehetővé teszi a gyermekek tömeges alkalmazását… De helyes-e ez? -> Felmerül a szabályozás kérdése Kérdések: Kell-e és lehet-e szabályozni a gyermekmunkát? Ha igen, akkor miért és hogyan? Az 1830-as, ‘40-es években folyik gyárakról szóló törvényjavaslatok vitája A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül Lord Anthony Ashley Cooper: a férfiak feleslegessé váltak a gyárakban gyermekekkel? ellenőrzés nélkül, ilyen ártalmas tevékenységnek tesszük ki?” hanyatláshoz fog vezetni “Megzavarja a természet rendjét!”, hiszen “a nők nemcsak hogy elvégzik a munkát, de más tekintetben is a férfiak helyébe lépnek; klubokat, egyesületeket alakítanak, és fokozatosan birtokba vesznek minden privilégiumot, amelyet a férfiak osztályrészének tulajdonítottak eddig… találkoznak, hogy együtt igyanak, énekeljenek és dohányozzanak; köztudott, hogy az elképzelhető legalantasabb, legdurvább és legundorítóbb nyelvet használják“ A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül A szabályozás fő ellenzője Sir James Graham hogy végre alkalmazni lehessen a kicsi munkásokat: ez a technológia ezért jött létre, ez az „imperatívusza” nélkülöz minden hatékonyságot következményekkel fog járni: növekvő szegénység és csökkenő versenyképesség lesz a következménye A munkaórák számának csökkentése is végzetes lenne ilyen szoros versenyben Ráadásul ez a gépek amortizációs ciklusával is összeegyeztethetetlen „A szabályozás az emberség hamis elvén nyugszik, amely végül megássa saját sírját” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül 1833: 9 év alatti gyermekeket nem szabad alkalmazni a textiliparban A 9 és 13 év közöttiek munkaidejét napi 8 órában maximalizálta A 13 és 18 év közöttiek munkaidejét napi 12 órában maximalizálta 1844: A nőkre is a gyermekekkel megegyező szabályozás lép érvénybe 1847: Factory Act („Ten Hours Act”) 18 év alatti gyermekek és a nők esetében 10 órában maximálta a munkát (6 napon át) 1901: 12 év alatt tilos gyermekeket alkalmazni A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül Bár végül sor került a szabályozásra, mai szemmel mindkét oldal érvelése tévesnek tűnhet A következmények sokkal bonyolultabbak és szerteágazóbbak voltak: mai szemmel bátran mondhatjuk, hogy nem volt önálló – belső – logikája sem a gépesítésnek, sem a nők és gyermekek emancipációjának A szabályozás hosszabb távon egyértelműen a termelés növekedéséhez vezetett A gyermekek új társadalmi szerepet kaptak: tanulók és fogyasztók lettek A tovább tartó iskolázás eredményeképpen komolyabb képességek és a fegyelem magasabb szintjére jutva léptek be a munkaerőpiacra A gyárosok számára végül ez válik előfeltétellé – a gépsorok további fejlesztésénél már eleve erre alapoznak A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

2. A felrobbanó kazánok esete A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az USA első szabályozott technológiája A gőzkazán építésének szabályozása az USA-ban: A 19. sz. elejének meghatározó közlekedési és teherszállítási eszköze a gőzhajó; Az elterjedtség ellenére számtalan súlyos balesetre kerül sor Amerika- és világszerte, a kazánok elöregedéséből és túlterheléséből fakadóan Ez a legelső szabályozott technológia az USA-ban! Nagyon hosszú vita előzi meg, hiszen mindenki komolyan hisz a gazdasági szabadság fontosságában, és súlyos aggodalmak övezik az állami beavatkozás ötletét, még a szabályozást támogatók körében is A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A szabályozás megszületése: 1816-ban Philadelphiában megszületik az első hivatalos szakértői felmérés a gőzkazánok felépítéséről 1837-ben már a Kongresszus felkérésére készíti el ajánlásait a szabályozásról a Franklin Intézet Csak 1852-ben születik meg a valódi szabályozás… Addig összesen közel 5000 haláleset, és legalább ugyanennyi súlyos sérülés történt De ennyi baleset az soknak, vagy kevésnek számít? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mitől kazán a kazán? Hogy épüljön fel a kazán? Milyen ötvözetekből készüljön? Milyen vastag legyen a fala? Kellenek-e rá biztonsági szelepek, és ha igen, hány darab? A 19. század elején és végén egész más válaszok születtek ezekre a kérdésekre! Az a kérdés, hogy mitől kazán egy kazán, nem önmagában technológiai kérdés! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A kazán egykor és most A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A felrobbanó kazánok esete Egy kazán megbízhatósága, időtállósága, biztonságossága nem önmagában technológiai kérdés -> és a válasz nem csak a technikai szükségszerűségekből adódik Ez már abból is látszik, hogy a választ törvényben szokás szabályozni (nem magától értetődik?!) A kazánok gyártásának folyamata csak látszólag kizárólagosan technikai kérdés: a kivitelezés a biztonságról alkotott társadalmi felfogásoktól függ! A válasz arra a kérdésre, hogy „Milyen legyen egy kazán?”, sokat változott a 19. század során, és távolról sem csak a mérnökök vitatkoztak róla A válasz alakulása egy hosszú és nehéz politikai küzdelem eredménye a hajózási vállalkozások álláspontjától az Amerikai Gépészeti Társaság egységes előírásáig A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A felrobbanó kazánok esete A kazán fogalmánál is többet változott az olyan kérdések felfogása/értékelése mint: Biztonság Emberélet Elfogadható kockázat A társas horizont és a technológia találkozásánál mindig kockázatokat és externáliákat látunk Hosszabb távon a határok nagy mértékben elmozdulhatnak: Az externáliák internalizálódnak A kockázatok átértékelődnek Az egész probléma teljesen más fényben mutatkozik meg később A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technika és kockázat Hogy mit tekintünk egy adott technológia (opcionális, vagy kötelező részének) nem csupán technikai kérdés, ez mindig szélesebb társadalmi kontextusba ágyazódik: A biztonsági szelepek beszerelése a kazánba ma már nem opcionális technológiai lehetőség: Ennek kispórolása nem trade-off, hanem bűncselekmény! A személyautók biztonsága: Az erősebb karosszéria ma még extra, a biztonsági öv már nem opcionális, hanem kötelező! A „veszélyes-e egy technológia?” kérdés aluldeterminált: kontextusfüggő Veszélyesek-e a gőzkazánok? Attól is függhet, hogy mit tekintünk kazánnak (pl. törvényileg) A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológiai hatáselemzés története A DDT nevű fertőtlenítőszert kiterjedten használták a 2. világháború után is – katasztrofális környezeti hatásaira csak a 60-as években mutattak rá A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 23 23

A kezdetek Problémák, konfliktusok a 60-as/70-es évek fordulóján: és az Egyesült Államokban; 1965-71: nukleáris kísérletek az Amchitka szigeten; a Greenpeace; 1973: az első olajválság; 1974: jelentés a savas esőkről a Science-ben; Intézményes válaszok: nem üzleti alapon működő tanácsadó szervezet, dokumentumot 1972-ben az amerikai Szenátus létrehozza a Technológia Értékelési Hivatalt (Office of Technology Assessment) A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 24 24

A technológiák tesztelése A tesztelésre azért van szükség, mert sok modern technológia (pl. génmanipuláció) túl bonyolult ahhoz, hogy várható hatásaik „papíron” (=már a tervezés során) kimutathatóak legyenek; Amikor teszteljük egy technológia alkalmazásának káros/nem kívánt következményeit, a teszteléshez éppen az elkerülendő következményeket idézzük elő A helyzet hasonlósága feltétele az eredmények megbízhatóságának: Ha a tesztelés túl közel megy a valóságos helyzethez, és a technológia veszélyes, akkor valóban katasztrófa történik…(pl. mérgezés, informatikai rendszer összeomlása); Ha a tesztelés csak „kicsiben” modellezi az eseményeket, akkor hiába ment rendben minden, nem tudjuk, hogy a valós rendszerben is így fog-e működni A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 25 25

A. „Korai figyelmeztetés” A technológiaelemzés kongresszus által kitűzött egyik célja a „korai figyelmeztetés” (early warning) A „korai figyelmeztetés” helyessége azonban közvetlenül nem ellenőrizhető: Ha a figyelmeztetés ellenére folytatjuk a technológia használatát, akkor a „korai figyelmeztetés” értelmét veszti, hiába derül ki később, hogy helyes volt Ha viszont az előrejelzés nyomán megváltozik a technológia, akkor elkerüljük a katasztrófát – így viszont nem igazolható, hogy az valóban bekövetkezett volna A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 26 26

B. „Független” szakértői vélemények A legújabb technológiák értékelése csak szakértők bevonásával történhet A technológia fejlesztésében részt vevő kutatók ismerik a legjobban a technológia kockázatait, ők rendelkeznek a vizsgálatához szükséges tudással, eszközökkel stb. A technológiákat ugyannak a tudományterületnek a szakértői értékelik, ugyanazon tudományos szempontok szerint, mint akik létrehozták, esetenként ugyanabban a kutatóintézetben... Például ez történik, amikor egy új géntechnológia veszélyességét ugyanabban a géntechnológiai laborban állapítják meg, ahol az adott technológia született A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 27 27

C. Collingridge-dilemma David Collingridge: Social Control of Technology, 1980 Egy alapvető, feloldhatatlan feszültség húzódik meg a technikai hatáselemzés logikája mögött: Az új technológiák a bevezetésük idején még könnyen módosíthatók, alakíthatók: így a veszélyes irányok, hosszú távú problémák elvileg elkerülhetők… a veszélyek és a hosszú távú problémák azonban e korai szakaszban még nehezen láthatóak! A tapasztalatok halmozódásával a technológiák alkalmazásának következményei egyre könnyebben felismerhetőek A kifejlett technológiák azonban már nehezen módosíthatók: beágyazódtak a gyártástechnológia; a mérnök oktatásba; a társadalom mindennapjaiba ; A robbanómotor, a Neumann-elv, stb. nem cserélhető le könnyen…erre a jövő órán látunk majd példát! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 28 28