HATÓSÁGI AKTUALITÁSOK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Advertisements

Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
1 ‘Bakonyalja-Kisalföld kapuja’ Vidékfejlesztési Egyesület évi ÚMVP monitoring adatszolgáltatási kötelezettség Kisbér,
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A vízjog időszerű kérdései
Közigazgatási alapismeretek
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
6. téma: A hatóság döntései
Szabálysértési méltányossági kérelem
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Az anyakönyvi igazgatás
A birtokvédelmi alapeljárásban hozott döntések Koncz Gábor
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A Ket. tervezett módosítása
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az általános közigazgatási rendtartás
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési Döntőbizottság
BAMKH Hatósági Főosztály
Szakfelügyeleti tapasztalatok
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az Ákr. a helyi önkormányzatok.
Előadás másolata:

HATÓSÁGI AKTUALITÁSOK 2018.09.25. Jegyzői értekezlet

I. OSAP 1221 hatósági statisztika 1. Jogszabályban – 2016. CLV.törvény 32.§ 33.§ – előírt kötelesség, évente két alkalom 2. az idei évtől kizárólag elektronikus formában webes felületen (hozzáférési jogosultságokat február hónapban osztottuk ki) 3. különös figyelemmel voltunk arra, hogy kizárólag a jegyző kapjon a táblázatok beküldésére jogosultságot indoka: felelősséget vállal a szakszerű, jogszerű és a valóságnak megfelelő adatokat tartalmazó táblázatokat küld be 4. a 2018. első félévi adatokat szeptember 17-ig kellett beküldeni közel 20 olyan jegyző volt, aki ezen kötelezettségének határidőre nem tett eleget

5. Közigazgatási bírság HI.: 218.09.26. Statisztikai tv. 32. § (1) A fővárosi és megyei kormányhivatal - a jogsértés elkövetésétől számított egyéves jogvesztő határidőn belül indított eljárásban - közigazgatási bírsággal sújtja azt az adatszolgáltatót, aki vagy amely a) kötelező hivatalos statisztikai adatszolgáltatást nem vagy nem az előírt határidőre teljesíti, b) a hivatalos statisztikai célú adatátvételre, adatátadásra vonatkozó kötelezettségét megszegi. Nem célunk a büntetés, de a tapasztalat azt mutatja, hogy sokan nem csak a határidőt mulasztják el, hanem szakmailag nem ellenőrzik a táblázatokat beküldés előtt. 10-ből legalább 8 táblázat visszaküldésre került, mert vagy hiányos vagy teljes egészében nélkülözte a logikai összefüggéseket, vagy esetleg mindkettőt. Az 59 hivatalból mindösszesen 10 olyan volt aki hibátlanul és határidőre teljesített.

6. Típushibák: HI: 2018. 09.26. - nem töltik ki a táblázat eljárásokra vonatkozó részét, ha pedig igen akkor, nincs meg a logikai összefüggés, - önkormányzati hatósági táblába olyan ügyeket tüntetnek fel amelyek az államigazgatási táblába valók, és fordítva, - a hatáskörök címzettjét nem jól határozzák meg – adóban ügyintéző, SZL-ben ügyintéző (mindkettőben csak a jegyző lehet) - ha van függő hatályú döntés ami hatályba lépett akkor jellemzően nem kerül feltüntetésre az ügyfélnek visszafizetett összeg - rendszeresen logikátlanul vannak kitöltve a tárgyfélévben lezárt és folyamatban lévő ügyekre vonatkozó adatok (volt olyan önkormányzat aki valamennyi ügyét tárgyfélévben indult folyamatban lévő ügynek jelölte, de függő hatályú döntés egy sem lépett hatályba a táblázat szerint – nyilvánvalóan lehetetlen) 7. Az iktatóprogram adatai nem alkalmasak és nem elegendőek az adattáblák kitöltéséhez

II. Kizárási ok bejelentése Tartalom: - derüljön ki a konkrét hatósági ügy, az eljárás már legyen folyamatban, - ki az ügyfél (kérelmező) az alapeljárásban, - mi az alapeljárásban a kérelem tárgya (ingatlan esetében pontos helyrajzi szám feltüntetése szükséges), - konkrét kizárási ok megjelölése (önkormányzat a tárgyi ingatlan tulajdonosa, önkormányzat az ügyben ellenérdekű fél, stb.) abszolút vagy relatív - amennyiben a szakhatósági eljárásból kérik a kizárást , úgy kérem, hogy az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Kormányrendelet pontos jogszabályhelyét is szíveskedjenek a bejelentésben megjelölni.

Forma: - kizárólag elektronikus úton hivatali kapun keresztül, mellékletekkel együtt! Hivatali kapu címünk: Rövid név: BAMKHHAFO KRID: 522731361 (a bejelentés közvetlenül a főosztályunkhoz érkezik, és nem a törzshivatalba időt spórolunk vele)

III. Adóigazgatás Települési adó: - szép számmal érkezetek fellebbezések, a legtöbb esetben az érintett adózók a Kúria önkormányzati tanácsának két korábbi döntésére hivatkoztak, melyben a Kúria kimondta, hogy mentes a települési adó alól az aki „jogi személy tagjaként vállalkozási tevékenységet folytat a tulajdonában álló termőföldön.” Azt hogy ez alatt pontosan mit kell érteni a Kúriai döntés nem tartalmazza. A Pécsi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság az ilyen tartalmú kereseteket elutasította. - rendeletalkotás, jogi kötőerővel bír (Előfordult, hogy olyan rendelettel kellett dolgoznunk, ami beidézte a fentebb hivatkozott Kúriai döntés mondatát, és erre adott mentességet, ugyanakkor nem határozta meg hogy konkrétan mit kell érteni ezen mentesség alatt.)Az egyedi hatósági ügyekben az alkalmazandó jogforrás a Htv. mellett a helyi adórendelet. Köf.I.5068/2015/4 sz. Kúria döntés, segítséget nyújt az adóalanyok körének pontos meghatározásához.

Ellenőrzések tapasztalatai: - még mindig találtunk olyan döntéseket ahol a fejlécben a hivatal kirendeltsége szerepelt, (a hatáskör címzettje a jegyző) - az önbevallásos adónemekben benyújtott bevallásokat, illetve azok hatóság általi ellenőrzését vizsgáltuk és megállapítottuk, hogy a Közös Hivatalok ellenőrzési kötelezettségeiket nem teljesítik, így ezzel kapcsolatban a jogszabályok megfelelő alkalmazását sem tudtuk ellenőrizni. Kereskedelmi igazgatás ellenőrzése: a bejelentési kötelezettség teljesítését nem ellenőrzik, a 2009. évi LXXVI. törvény (Szolg. tv.) 25. §-a alapján ez jogszabályi kötelezettség A már működő üzletek működésének jogszabályszerűsége tekintetében is elmaradtak az ellenőrzések (a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 9. §-a, a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet 27. §-a alapján) Az ősz folyamán folytatódnak a célellenőrzéseink.

IV. Elektronikus ügyintézés A 148/2018. (VIII.13.) Korm.rendelettel módosításra került az Önkormányzati ASP rendszerről szóló 257/2016. Korm.rendelet és az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. korm.rendelet is. Ezzel összefüggésben hívnám fel a figyelmüket a Eüsz. tv. 37. §-ban foglalat közzétételi kötelezettségeik teljesítésére. Honlap megfelelő adattartalommal történő feltöltése mintául szolgálhatnak az egyes kormányhivatali honlapok

V. Birtokvédelem-végrehajtás - Miniszterelnökség módszertani útmutatóját KED-en keresztül megküldtük (hasznos) - februárban vitás volt számunkra, hogy a jegyző birtokvédelmi határozatát is a adóhatóság foganatosítja -e, mára világos és egyértelmű a jegyző foganatosít, -végrehajtást illetően az Ákr. szűk szavú szabályozási környezetet ad, ebből adódnak az anomáliák. A jogalkalmazás során az Ákr. végrehajtási rendelkezései az elsődlegesek, majd az Ákr. általános szabályai, és végül mögöttes szabályként alkalmazandó a Vht.

változás a Ket.-hez képest, hogy mindig alakszerű végzéssel kell elrendelni, mely végzés önállóan nem fellebbezhető, mivel az Ákr. 116. § (3) bekezdése nem sorolja fel és a Kp. 3. §-a szerint olyan járulékos közigazgatási cselekmény, melyre figyelemmel nem is perelhető. (jelenleg van egy ilyen perünk folyamatban kíváncsian várjuk a bíróság jogértelmezését e körben) foganatosítás során tett vh intézkedés ellen továbbra is van végrehajtási kifogás (a foganatosító felügyeletei szerve jogosult annak elbírálására) a végrehajtás megszüntetésének esetköreit a Vht. és az Ákr. együttes alkalmazása adja, amennyiben a végrehajtás megszüntetéséről alakszerű döntést hozunk úgy az önállóan fellebbezhető végzés formájában kell, hogy történjen.

VI. Temetők fenntartása, üzemeltetése Járási hivatalok, mint a temetkezési szolgáltatási tevékenységet engedélyező hatóságok a temetők fenntartásával és üzemeltetésével összefüggő feladatok jogszerű teljesítését két évente hivatalból ellenőrzik Jelzéseik szerint az alábbiakra hívnánk fel a figyelmet: a Temető törvény (1999. évi XLIII. Tv) és annak végrehajtási rendeletében foglalt rendelkezésekre figyelemmel kössék meg a kegyeleti közszolgáltatási szerződéseket, amennyiben ezen kötelező feladatukat szerződés útján látják el, az ellenőrzések során kérik a konstruktív és hatékony együttműködést, biztosítsák, hogy a temetőszabályzat az önkormányzati rendelet és a közszolgáltatási szerződés az ellenőrzések során rendelkezésre álljon, a sírboltokról, temetési helyekről szóló nyilvántartások vezetésének ellenőrzése is a hatósági ellenőrzés része, tapasztalat, hogy ezen nyilvántartások vezetése nem történik meg Az ellenőrzések folyamatosak a járási hivatalok részéről.

VII. Társasházak törvényességi felügyelete Kérdés volt: kiterjed -e a kormányhivatal felügyeleti hatásköre illetve törvényességi felügyeleti jogköre a jegyző társasházak működése feletti törvényességi felügyeleti jog gyakorlása vonatkozásában hatósági felügyeleti hatáskör csak a kizárásra és kijelölésre terjed ki (döntései jogszerűségét nem vizsgálhatjuk) törvényességi felügyelet keretében sem utasítható, mivel az Mötv. 132. § (5) bekezdése csak az önkormányzati (azaz képviselő testületi hatáskörben, esetleg a jegyző által átruházott hatáskörben) mérlegeléssel hozott döntésekre terjed ki

VIII. Ákr.-rel összefüggő kérdések Ákr. 47. § (1) e.) pontja kérelem visszavonás, ellenérdekű fél hozzájárulása – eljárás megszüntetési esetkör Az ellenérdekűségnek valamilyen formán kifejeződésre kell jutni, attól hogy pl.: építés ügyben valaki szomszéd vagy hatásterületi ügyfél még automatikusan nem ellenérdekű Ákr. 49. § (1)-(2) eljárás szüneteltetése: célja a felek közötti egyezség létrejötte, ha nincs akarategység nincs szükség a szüneteltetésre, mihamarabb szülessen meg a hatósági döntés A szünetelés megszüntetésénél az akarategység a felek között megszűnt, egyezség nem jöhet létre így az eljárás mihamarabbi folytatása a cél. (a jogalkotó célja a szünetelés jogintézményének bevezetésével nem az volt, hogy a kérelmező részére több időt adjon a hiányosságok pótlására)

3. Ákr. 137. (1) bekezdés b.) pont végrehajtás (eljárás) megszüntetése elévülés esetén: az elévülést a hatóság hivatalból kell, hogy figyelembe vegye, amennyiben erre valamilyen oknál fogva mégsem kerül sor, úgy a kötelezett kizárólag ebben az esetben kérheti a végrehajtás megszüntetését „a végrehajtást akkor is meg kell szüntetni, ha a követelés elévült és azt a kötelezett kéri” A Vht-ban megfogalmazott végrehajtást megszüntető okokon kívül ez egy plusz megszüntetési esetkör, amely nem azt jelenti, hogy ha nem kéri a kötelezett akkor az elévült követelés végrehajtását ne lehetne megszüntetni.

Köszönöm a figyelmet!