A népművészet ma: A dalolás gyógyító ereje a néphagyományban és napjainkban Lovász Irén Dr, PhD, a néprajztudomány kandidátusa, énekes előadóművész, egyetemi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A dualizmus gazdasága Készítette: Grisnik Sára 7./a.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Útmutató az adatbázis használatához. − 1957 – ODK - Orvostudományi Dokumentációs Központ − 1960-tól: OOKDK - Országos Orvostudományi Könyvtár és Dokumentációs.
Dr. Albert József osztályvezető Földművelésügyi Minisztérium Hungarikumok Gyűjteménye Hungarikumok falusi környezetben Rábatöttös április.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
Művészeti vizuális nevelés Digitális kompetencia.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
Magyarország a két világháború között
Új típusú tehetséggondozás a gyógypedagógiában
A nemzetközi üzleti élet etikája
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nagyméretű állományok küldése
Intézményesülés a Baptista egyházban
Egészséges táplálkozás
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Gyűjtőköri szabályzat
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Vízkeresők csoport: Beke Szabolcs Bojtor Cintia Hegedüs András
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A humán kognitív architektúra és a tanulás
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A hidegháború kora
Környezetgazdaságtan 1
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
A gyermeki jogok érvényesítése
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Merre tovább a középiskola után?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Megújuló energiaforrások
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
2. csapat Bugát Pál és kortársai
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A 2010-es év egy szőlősgazda szemével.
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Társadalmi integráció kistelepüléseken
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Színházi élet - Németh Antal
A POWERPOINT 2007 újdonságai
Stratégiai gondolkodás
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

A népművészet ma: A dalolás gyógyító ereje a néphagyományban és napjainkban Lovász Irén Dr, PhD, a néprajztudomány kandidátusa, énekes előadóművész, egyetemi docens (Károli Gáspár Református Egyetem, BTK Művészettudományi és Szabadbölcsészet Intézet) SE, 2017. okt. 25.

A kultúrák két alaptípusa 1. Hagyományokon alapuló Múltból építkező Emberiség több évezredes történetének legtöbb kult.ja karakteres szakrális tradíción alapul Múlt felé fordulás - élet egészének szakrális látásmódja 2. hagyományokat felszámoló Jövőre, fejlődésre irányuló Régit meghaladni akaró Újat kereső Újkori Európa: újat kereső, nem hagyományra épülő

A hagyományos eu-i kultúrák utolsó, XX. sz-ig továbbélő maradványai: K-Eu-i országok történeti fáziskésének köszönhetően K-k-eu-i népi kultúrák Magyar paraszti kultúra

népi kultúra modern kultúra Hagyományokhoz kötődés Állandóságra törekvés Konzervativizmus Az újat is a régihez igazította Asszimilálva építették a régibe Az új szerves része a réginek szakralitás Újító mentalitás: Merőben mást hozzon a korábbinál Digitális forrad.: Naponta új termékek, Elértéktelenítve, ellehetetlenítve a tökéletesen működő régit profanitás

népi kultúra modern kultúra Szakralitás Tradicionális kultúrák nemcsak transzcendens hatalomtól eredeztetés, vallásgyakorlás Végső igazodási pont Meghatározza az ember egész gondolkodását, szemléletét, életét Népi kultúra: szigorú REND keretei Pillérei a közösség hitvilágán nyugodtak profanitás A modern kultúra legmeghatározóbb újítása: a Hit helyébe az Észt, Az Isten helyébe az Embert ültette

Népi kultúra Modern kultúra Önellátás: Anyagi: élelem, ruházat,eszközök előállítása Szellemi-kulturális: Aktív, mindig közösségben zajló kultúrateremtés: -népköltészet létrehozása, használata, fenntartása, továbbadása, -szokások évenként ismétlődő eljátszása Lelki: népi imádságok Fogyasztói tömegkultúra Anyagi javakat iparágak állítják elő Mi passzív fogyasztóként vásároljuk Kutúragyártásra szakosodottt kultúripar Előregyártott termékeket készít számunkra Számítógép, tv, mozi stb előtt passzív befogadóként fogyasztjuk el a „szabadon” kiválasztott kultúrárút Zeneipari Hivatal

Népi kultúra/ szóbeliség Preliterate people Írástudatlan - memória- kultúra átadás ( Ilon néni) Látottakat, hallottakat eszébe vésni, gyakorolni: Tanulás.tudásátadás tradicionális módja Népi kultúrában öntudatlanul működött: Szájhagyományozódás- szóbeliség A népi kultúra nem írástudatlan, hanem a az írásnak nem a mai formáját, hanem archaikus módját, a képi megfogalmazását alkalmazta: Jelekbe, szimbólumokba sűritette (G. Vico: La Sapienza Poetica 1788)

Miféle jelentősége lehet a népművészetnek a modern ember számára? A népművészet abban az élő, eleven formájában, ahogy a népi kultúrában működött, végérvényesen megszűnt. Nem tud már a kultúra egészét átható kifejezési formaként és (vizuális, szimbolikus) nyelvként működni. A paraszti kultúra letűnésével végleg elenyészett az életforma és a kulturális miliő, melyben a népművészet még organikus módon, és nem önálló „szakmaként” létezett.

Mi marad nekünk? 1. Múzeális tárgyi és szellemi emlékek Tízezernyi tárgy a népművészet szellemi ágát alkotó, világviszonylatban is egyedülálló gazdagságú: Néptánc-népzenekincs Csak Bartókék kb. 40 000 népdalt gyűjtöttek. Mára ez a szám 300 000-re növekedett, melyből „csak” 150 000 lejegyzett. 2. Népművészet reneszánsza: Táncházmozgalom 1972 (UNESCO szellemi örökség listáján 2012) Kézművesmozgalom – Nomád Nemzedék Művészetoktatás (népzeneiskolák- Zeneakadémia) „Fölszállott a páva”

A Gyógyító hangok lemezsorozat

5. Dalolókör

Kedves Egészségünkre!