Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar A kulturális intelligencia, mérése és befolyásoló faktorai Garamvölgyi Judit Gödöllő 2015
Tartalom Kulturális intelligencia bemutatása Mérési lehetőségek Kutatás Eredmények bemutatása Vizsgálat eszközei Problémák
Kulturális intelligencia „Egyéni képesség különböző kulturális helyzetekben való hatékony működésre és irányításra”. (Soon Ang & Linn Van Dyne) Y2K - probléma az együttműködéssel.1997 kutatás Soon Ang és Christopher Earley. Kulturális intelligencia, 2003. globalbizleader.com
Kulturális intelligencia faktorai Motivációs CQ Figyelem és energia szentelése arra, hogy megismerjük és megtanuljuk, hogyan kell viselkedni olyan helyzetekben, amikor különböző kultúrák találkoznak. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: belső érdeklődés, külső érdeklődés, hatékony beilleszkedés (Van Dyne et al., 2011). Kognitív CQ Más kultúrák normáinak, szokásainak, konvencióinak ismerete, melyet a tanulmányaink és személyes tapasztalataink során szereztünk. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: általános kulturális tudás, specifikus kulturális tudás (Van Dyne et al., 2011).
Kulturális intelligencia faktorai Metakognitív CQ Az egyén kultúrák közötti kapcsolatok során jellemző kulturális tudatosság szintje. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: tervezés, tudatosság, ellenőrzés (Van Dyne et al., 2011). Viselkedési CQ Képesség arra, hogy megfelelő verbális és nem-verbális eszközöket használjunk más kultúrából származó emberekkel való találkozáskor. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: Verbális viselkedés, nem-verbális viselkedés, beszédmód (Van Dyne et al., 2011).
Személyek jellemzői magas CQ faktor értékkel Motivációs Kognitív Metakognitív Viselkedési Ösztönös kulturális érdeklődésükből fakadóan figyelmet szentelnek és energiát fordítanak kultúra-közi helyzetekre. Kifinomult mentális térképpel rendelkeznek kultúrákról, kulturális környezetről és arról, hogy a személyek hogyan illeszkednek a kulturális kontextusba. Tudatosan tisztában vannak a különböző társadalmak kulturális preferenciáival és normáival a kapcsolat előtt és a során. Rugalmasak az interkulturális kapcsolataik során és viselkedésüket úgy igazítják, hogy másokat megnyugtasson és megkönnyítse a hatékony interakciót.
Mérési lehetőségek CQS – 7-es skálán, faktoronként csoportosított kérdések www.culturalq.com Self Assesment of your CQ – kérdés párok közül választani a jobban jellemzőt, kiértékelésnél derül ki, melyik faktorra vonatkozik Van Dyne, L., & Ang, S. (2006) CQA (CQ Assessment) – 50 kérdés, nem csoportosított, 7-es skálán http://cq-portal.com/participant Livermoore (2011) Az eszközökkel megmérhetjük egy személy kulturális intelligenciájának fokát és ezzel előre jelezhetjük sikerességét és hatékonyságát multikulturális környezetben. Többek között a magas metakognitív és viselkedési CQ a teljesítményt, magas motivációs és viselkedési CQ pedig a beilleszkedést jelezheti előre.
A vizsgálat bemutatása Az egyéni életút során szerzett interkulturális tapasztalatok hozzájárulnak a kulturális intelligencia magasabb értékéhez. Angol és magyar nyelvű online kérdőív 3 rész: demográfia, multikulturális munkahely, önjellemzés, 53 kérdés Internetes toborzás megosztással, megkötés nélkül, nem reprezentatív Adatok feldolgozása SPSS, MS Excel, Google Forms 347 kitöltő; 42% férfi, 58% nő; átlagéletkor 37 év; 75% magyar, 14% angolszász, 10% más nemzetiség
Vizsgált faktorok Vizsgált befolyásoló faktorok Kulturális intelligencia faktorok Munkatapasztalat Motivációs CQ: belső érdeklődés, külső érdeklődés, hatékony beilleszkedés Végzettség Nyelvtudás Multikulturális tréning Kognitív CQ: általános kulturális tudás, specifikus kulturális tudás Multikulturális munkahely Külföldön élés Metakognitív CQ: tervezés, tudatosság, ellenőrzés Életkor Viselkedési CQ: Verbális viselkedés, nem-verbális viselkedés, beszédmód
Eredmények A kulturális intelligencia szintjét befolyásoló faktorok Legmagasabb átlagkülönbségek vizsgálati faktoronként Legmagasabb átlagkülönbségek CQ faktoronként
Kutatás Problémák Eszközök - statisztika (SPSS) Minta - reprezentativitás Befolyásoló faktorok meghatározása Eszközök - statisztika (SPSS) Korreláció Szignifikancia Átlagok
Összefoglalás Kulturális intelligencia fontossága Fejlesztési lehetőségek Lehetséges kutatási irányok
Köszönöm szépen a figyelmet!