A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv 2018. január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
KÜLFÖLDI OKIRATOK ELFOGADHATÓSÁGA
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Munkavédelmi előírások rendszere
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Dátum Tőkepiaci közzétételek a PSZÁF honlapján (Tájékoztató a tőkepiacról szóló évi CXX. tv. 34.§ (4) bekezdés d) pontjának végrehajtására felkészülésről)
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
2014. november Rendek Tímea
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Önkormányzati ASP Központ felállítása projekt
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
SZÁMADÓ Elektronikus számlák befogadása, e-dokumentumok a cégek gyakorlatában Csiba András Kornis György Számadó Kft 1.Elektronikus számla.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
Elektronikus számlázás jogi szabályozása, kontírozás dr. Kovács Ferenc APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási főosztály osztályvezető.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Az elektronikus számla adóigazgatási azonosításra alkalmassága.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ÖNKORMÁNYZATI ASP ORSZÁGOS KITERJESZTÉSE KAPCSÁN A CSATLAKOZTATÁSI KONSTRUKCIÓRÓL SZEPTEMBER 15. ELŐADÓ: DR. SZEPESI GÁBOR OPERATÍV.
eeszt A csatlakozás feltételei és körülményei
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A közigazgatási eljárás II.
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Az Önkormányzati ASP Kaposvár, február 08..
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A szakmai vizsgákat követő adatszolgáltatás digitális aláírással
Az elektronikus aláírás
Elektronikus ügyintézés január 1
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Foglalkoztatási – Munkavédelmi – Munkaügyi Elektronikus ügyintézés.
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
HITELESSÉG KÉRDÉSE eIDAS A GYAKORLATBAN – MI VÁLTOZOTT JANUÁR 1. UTÁN.
Elektronikus ügyintézés - korszakváltás
Közbeszerzési Döntőbizottság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Az elektronikus aláírás
Az elektronikus aláírás
Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban
Előadás másolata:

A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv 2018. január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest, 2017. december 11.

Az elektronikus ügyintézés jogszabályi háttere Az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény E-ügyintézés biztosítására kötelezettek: 1. § 17. E-ügyintézésre kötelezettek: 9. § Együttműködésre kötelezettek: 51. § az állami és önkormányzati nyilvántartások együttműködésének általános szabályairól szóló 2013. évi CCXX. törvény (régi Ioptv.) – hatályon kívül 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól A jogszabály értelmében 2018. január 1-jétől a helyi önkormányzatoknak is biztosítaniuk kell az e-ügyintézés lehetőségét.

Az elektronikus ügyintézés jogszabályi háttere 84/2012. (V. 21.) Korm. rendelet egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről 137/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható elektronikus aláíráshoz és bélyegzőhöz kapcsolódó követelményekről 24/2016. (VI. 30.) BM rendelet a bizalmi szolgáltatásokra és ezek szolgáltatóira vonatkozó részletes követelményekről 2011. évi CLXXXIX. törvény - Magyarország helyi önkormányzatairól 257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet az önkormányzati ASP rendszerről 2003. évi XCII. törvény - az adózás rendjéről …….

Az elektronikus ügyintézés alapelvei I. Az együttműködő szerv az ügy elintézéséhez vagy a feladatának ellátásához szükséges adatokat, iratokat, nyilatkozatokat, döntéseket az ügyfél terhelése nélkül maga szerzi be a másik együttműködő szervtől; Az együttműködő szervek egymással elektronikus úton kommunikálnak; Az informatikai rendszereket úgy kell kialakítani és fejleszteni, hogy elősegítsék az együttműködést; Az informatikai együttműködés során a legegyszerűbb és legköltségkímélőbb megoldást kell választani; Az informatikai együttműködés főszabályként nem köthető ellenérték fizetéséhez. Az együttműködő szerv az informatikai együttműködés egyetlen formáját sem kötheti - az igazoltan felmerülő költségek jogszabályban előírt megtérítésén felül - illeték, díj vagy más ellenérték megfizetéséhez; Az együttműködéssel kapcsolatos rendelkezések nem érintik az adatvédelmi és titokvédelmi követelmények érvényesülését

Az elektronikus ügyintézés alapelvei II. Az együttműködő szervek közötti kapcsolattartás csak biztonságos elektronikus kapcsolattartás útján történhet, amely biztosítja a nyilatkozattevő azonosíthatóságát, a küldemény sértetlenségét, a küldemény kézbesítésének igazolását és a kézbesítés időpontjának megállapíthatóságát. Kivételt képez ez alól: ha a kézbesítéshez jogszabály nem fűz jogkövetkezményt; a tájékoztatás céljából történő elektronikus kapcsolattartás. A biztonságos elektronikus kapcsolattartás történhet   - a közzétett biztonságos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségre történő kézbesítés útján (hivatali kapu), vagy - iratkezelő rendszerek közötti iratáthelyezés szolgáltatás igénybevételével.

E-ügyintézési tv. megfelelés kötelezettségek I. Az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervnek: biztosítania kell az ügyfelekkel folytatott, hiteles azonosításon alapuló, és a kézbesítés időpontját is hitelesen visszakereshető módon megvalósító elektronikus kommunikációt; az ügyfél által tett rendelkezési nyilatkozat szerinti kapcsolattartást, az így beérkezett dokumentumok hitelességének ellenőrzését és a törvényben meghatározott követelményeknek megfelelő hitelesítését; az elektronikus fizetést az elektronikus űrlapok kezelését. Az E-ügyintézési törvény 25. § (3) bekezdése sorolja fel: (3) Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles olyan, elektronikus ügyintézést biztosító információs rendszer működtetésére, amely biztosítja legalább a) az ügyfél ügyintézési rendelkezésének lekérdezését, b) a személyre szabott ügyintézési felületen keresztül történő ügyintézés lehetőségét, c) elektronikus azonosításhoz kötött szolgáltatás nyújtása esetén a központi azonosítási ügynök szolgáltatáson keresztül elérhető elektronikus azonosítási megoldások ügyfél általi használatát, d) a Kormány rendeletében meghatározott biztonságos kézbesítési szolgáltatáson keresztül történő kézbesítést, a neki címzett üzenetek fogadását, e) az ügyfél által elektronikus úton tett jognyilatkozatok, elküldött iratok kézhezvételének jogszabályban meghatározott módon történő haladéktalan igazolását, f) a legalább fokozott biztonságú és közigazgatási követelményeknek megfelelő elektronikus aláírással ellátott, illetve elektronikus bélyegzővel ellátott elektronikus dokumentumok feldolgozását, g) e törvény szerint hitelesített dokumentumok előállítását, h) az ügyfél részére kézbesítendő iratok kézbesítését a 14. § szerint valamennyi típusú kézbesítés útján, i) – az 1. § 17. pont a)–i) alpontjában foglalt szervek esetében – az eljárásért fizetendő terhek elektronikus fizetését, és j) az elektronikus űrlapkitöltés-támogatási szolgáltatással létrehozott elektronikus űrlapok kezelését. Az elektronikus fizetés biztosításához minimálisan az is megfelelő, ha a honlapon feltüntetésre kerül az a bankszámlaszám, amelyre az ügyfél átutalással be tudja fizetni adott esetben a szükséges eljárási díjat, illetéket.

E-ügyintézési tv. megfelelés kötelezettségek II. Az elektronikus ügyintézés biztosításához kötelezően használandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások (SZEÜSZ) és központi elektronikus ügyintézési szolgáltatások (KEÜSZ): Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) Összerendelési Nyilvántartás (ÖNY) Ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása (RNY) Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatás (BKSZ) Általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (e-Papír) RNY kapcsán van webes lekérdező felület is, illetve interfészes változat is. Az ÖNY kapcsán fontos kiemelni, hogy az ehhez való csatlakozás csak abban az esetben szükséges, ha van olyan meglévő elektronikus ügyintézési rendszere vagy szakrendszere, amelyhez KAÜ azonosítás vagy RNY interfészes lekérdezés szükséges, vagy közvetlenül a szakrendszernek van szüksége az ÖNY-re. (Alapesetben a legtöbb önkormányzat ebben nem érintett, az e-Papír szolgáltatás magába foglalja ezen SZEÜSZ-ök használatát is, illetve az ASP rendszer szintén.)

Az e-ügyintézés sematikus folyamata

E-ügyintézési tv. megfelelés ASP csatlakozás esetén Az állam által ingyenesen biztosított önkormányzati ASP rendszer az elektronikus ügyintézés biztosításához szükséges képességeket az önkormányzatnál – rendszercsatlakozás esetén – megteremti. Az ASP által le nem fedett ügyekben az e-Papír nyújt megoldást, a rendszercsatlakozó önkormányzatok számára az ehhez való csatlakozást az ASP Központ központilag biztosítja

ASP ELÜGY szolgáltatások Az ASP ELÜGY portál egységes felületen keresztül, az E-ügyintézési tv-nek megfelelően lehetővé teszi a lakossági és vállalkozói e-ügyintézést Ügyindítás (iFORM űrlap) Ügykövetés Adóegyenleg lekérdezés A későbbiekben elektronikus fizetés (EFER) A szükséges SZEÜSZ/KEÜSZ integráció ASP Iratkezelő + szakrendszeri támogatás Az ASP ELÜGY portál, vagy más néven Önkormányzati Hivatali Portál a SZÜF-höz integrálásra kerül 2018. január 1-jével, ezért a dizájnja változik majd a képhez képest.

ASP csatlakozási pályázat keretében elvégzendő tevékenység Az önkormányzatok elektronikus ügyintézéséhez kapcsolódó feltételek kialakítása a csatlakozási pályázat keretében: Az elektronikus ügyintézési folyamat kialakítása Az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó belső szabályzások megalkotása, önkormányzati rendeletek felülvizsgálata A folyamatban résztvevő ügyintézők felkészítése Az e-ügyintézési szolgáltatások kommunikációja az ügyfelek irányába a helyben szokásos módon Az önkormányzati rendeletek felülvizsgálata az Eüsztv. 2018. január 1-jei hatálybalépése miatt lényeges. Ha olyan rendeletük van, ami ellent mond az elektronikus ügyintézésnek, akkor azt hatályon kívül kell helyezni.

2019-ben ASP csatlakozó önkormányzatok A 2019-ben rendszercsatlakozó önkormányzatok a csatlakozási pályázat keretében elvégzendő feladat vonatkozásában az előbbiek szerint járnak el a jövő évben. Az egy éves átmeneti időszak vonatkozásában az E-ügyintézési tv.-nek való megfelelésük a 2017. szeptember 29-én EBR 42-n megküldött útmutató szerint megvalósítható. Az interfészes csatlakozók úgy járnak el, mint bármely más e-ügyintézésre kötelezett szerv .

2019-ben ASP csatlakozó önkormányzatok Rendszercsatlakozó Interfészes csatlakozó nincs elektronikus ügyintézési rendszere van elektronikus ügyintézési rendszere Önállóan kell teljesíteniük a kötelezettségeket ajánlott egyeztetni a többi önkormányzattal (jó gyakorlatok, ügystruktúra, ügyleírások) e-Papír központilag meghatározott sablon szerint biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) – hivatali kapu/tárhely e-Papír (központilag meghatározott sablon) rendelkezési nyilvántartás (RNY) e-aláírás, e-bélyegző aláírás ellenőrzés bankszámlaszám BKSZ – gépi vagy böngészős hivatali kapu/tárhely Űrlapkitöltő (ÁNYK, iFORM) KAÜ (saját szakrendszerhez) ÖNY (saját szakrendszerhez) SZÜF rendelkezési nyilvántartás e-aláírás, e-bélyegző / AVDH Bankszámlaszám

Elektronikus dokumentumhitelesítés, e-aláírás 2016. évi CXXX. tv. (Pp.) elektronikus közokirat kiállításához okiraton – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírást vagy bélyegzőt, és -amennyiben jogszabály így rendelkezik- időbélyegzőt kell elhelyezni 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet és 137/2016. (VI. 13.) Korm. Rendelet értelmében e-ügyintézéskor legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással vagy bélyegzővel és – ha jogszabály így rendelkezik – időbélyegzővel, vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH) A 451/2016. Korm. rendelet 113. § (4) bekezdés szerint az AVDH-val hitelesített okirat közokirat, hogyha közigazgatási szerv ügykörén belül jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő módon állította elő. ASP Iratkezelő biztosítja az AVDH szolgáltatás használatát 2019-es csatlakozók maguk kell beszerezzék a szükséges szolgáltatásokat 2018. január 1-jéig A biztonsági szintről az új Pp. (2016. évi CXXX. tv.) 323. § (4) bekezdés azt mondja, hogy az „Elektronikus közokirat kiállításához az is szükséges, hogy a közokirat kiállítására jogosult az elektronikus okiraton – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírást vagy bélyegzőt, és amennyiben jogszabály így rendelkezik időbélyegzőt helyezzen el.”   A 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 12. § (1) bekezdés szerint hiteles az elektronikus dokumentum, ha b) a nyilatkozattevő vagy kiállító elektronikus ügyintézést biztosító szerv – illetve annak nevében kiadmányozásra jogosultjának – legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásával vagy bélyegzőjével és – ha jogszabály így rendelkezik – időbélyegzővel látták el, d) az aláíró vagy kiadmányozásra jogosult azt az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesítette. A 113. § (4) bekezdés szerint az AVDH-val hitelesített okirat közokirat, hogyha közigazgatási szerv ügykörén belül jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő módon állította elő. A 137/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet: „7. § Az elektronikus aláírást vagy bélyegzőt az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az 5. § szerinti ügyekben akkor használhatja, ha az legalább fokozott biztonságú, és a) elektronikus ügyintézést biztosító állami szerv esetén a tanúsítványát olyan bizalmi szolgáltató bocsátotta ki, amelynek nyilvános kulcsát a közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató felülhitelesítette, b) a bizalmi szolgáltató hitelesítési rendje szerint a tanúsítvány kibocsátását megelőző személyazonosítás (a továbbiakban: regisztráció) során – ha e rendelet eltérően nem rendelkezik – a 9. és 10. §-ban foglaltak szerint jár el, és c) az aláírás vagy bélyegző megfelel a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról szóló, 2014. július 23-i 910/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 27. cikkének (5) bekezdése és 37. cikkének (5) bekezdése szerint a közigazgatási szervek által elismert fokozott biztonságú elektronikus aláírások és fokozott biztonságú bélyegzők formátumaira vonatkozó specifikációk meghatározásáról szóló, 2015. szeptember 8-ai (EU) 2015/1506 bizottsági végrehajtási határozatban foglalt követelményeknek./  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Az ASP keretében bevezetésre kerülő iratkezelő rendszer fel lesz készítve arra, hogy az adott szervezet kiadmányozási rendjének megfelelően biztosítsa az elektronikus aláírási lehetőséget. Ehhez a NISZ által biztosított ún. ügyintézői Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítést (AVDH DHSZ) vesszük igénybe. Így e tekintetben további intézkedésre az Önkormányzatok részéről nincs szükség. Tehát alapvetően az AVDH-DHSZ megfelelő az elektronikus ügyintézés biztosításához, és annak használatát az önkormányzati ASP Iratkezelő biztosítani fogja 2018. január 1-től. A 2019-es rendszercsatlakozóknak és interfészes csatlakozóknak azonban a 2018. január 1-től ellátandó feladataikhoz szükséges az e-aláírások beszerzése. A Pp. szabályait csak abban az esetben kell az önkormányzatoknak alkalmazni, ha lesz olyan ügyük, ami nem tartozik az e-ügyintézési törvény és rendelet hatálya alá, és amelyben közokiratokat bocsát ki. Ezen felül lehet vannak kifejezetten olyan esetek, amikor kifejezetten minősítettet ír elő jogszabály. Összességében tehát az önkormányzatnak saját magának kell tudnia, hogy mikor milyen hitelesítésre van szüksége. Hogy mennyi e-aláírás szükséges, azt az határozza meg, hogy hány kiadmányozó van.

Köszönöm a figyelmet!