Mi a filozófia?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intencionális alapállás
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Mobil robotok Készítette: Pethő Balázs. Mobil robotok Maga a robot szó 1921-ben C AREL C APEK Rossum Univerzális Robotjai című színdarabjában fordul elő.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
Gordon W. Allport vonáselmélete
Kognitív megközelítések
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Világomban minden rendben van
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
Mi a filozófia? Filozófia as tanév I. előadás.
2006. október 8.Könyves Vasárnap Mivel foglalkozik a „Mesterséges intelligencia” tudománya? A kezdetektől napjaink kutatásáig. Előadó: Nagy Sára, ELTE.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
1 1 1.
Szavak a tartályban Előadó: Kovács Gábor, ELTE-BTK filozófia szak
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
Érvelés Technika Ziegler Zsolt
4. Elmefilozófia.
FILOZÓFIA.
Mentalizáció Kreitz Viola Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata.
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Történelemfilozófia Típusok.
Bevezetés a filozófiába
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Az ember = a tökéletes állat
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Hamlet és a játékelmélet 19/A. 1. Egyedisége A szerző leghosszabb darabja Épp a századfordulón keletkezett, 1599 és 1601 között A főszerep női előadásra.
Filozófia Intézet Jelentkezhetnek BA vagy azzal egyenértékű végzettséggel rendelkező Bölcsészek Társadalomtudósok Pszichológusok T ermészettudósok, matematikusok.
Hans Hahn: Logika,matematika,természetismeret Hans Hahn: Logik, Mathematik und Naturerkennen. Einheitswissenschaft, 2. füzet, Gerold und Co., Wien 1933.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Hilary Putnam: Time & Phisical Geometry Körtvélyesi László.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A deviancia értelmezési kerete
A Neumann-elvek 3. ÓRA.
Filozófiatörténet előadások 7.
Zuhan egy repülőgép. 5 utas van a fedélzeten, de csak 4 ejtőernyő.
mint ami mások szerint szükséges!
Meg tudod különböztetni a színeket?! OK, Akkor nézd meg ezt a képet...
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Pest Megyei Könyvtár és 2014 –es kölcsönzési adatok összehasonlítása.
Személyiségfejlődési zavarok
1/19 Hogyan tájékozódnak a robotok? Koczka Levente Eötvös Collegium.
Miből áll egy robot agya?. Fogalmak A robot egy elektromechanikai szerkezet, amely előzetes programozás alapján képes különböző feladatok végrehajtására.
Mesterséges intelligencia
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A Robotok miért nem értik az internetet?
Kultúra és kommunikáció
A Robotok miért nem értik az internetet?
Miért választottam a BME mérnökinformatikus szakot?
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Formális nyelvek és gépek
Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György
Gépi tanulás.
Mi a filozófia?.
Előadás másolata:

Mi a filozófia?

Miért tanuljunk filozófiát? Egy példa: MIT Massachusetts Institute of Technology (USA) Minds and Machines – Elmék és Gépek Moral psychology – Erkölcs-pszichológia Being, thinking, doing (or not): ethics in your life – Létezés, cselekvés, gondolkodás Bioetchics – Bioetika

Mire jó a filozófia? Ki tanuljon filozófiát? Thomas Jefferson Vaclav Havel Robert MacNamara – USA védelmi miniszter, a világbank elnöke. Ethan Coen – Rendező Umberto Eco – író Ken Follett – író Philip Glass – zeneszerző Steve Reich – zeneszerző Susan Sontag – író Mircea Eliade Martin Luther King, Jr II. János Pál David Duchovny Woody Allen Harrison Ford (Bruce Lee) Steve Martin Susan Sarandon (Soros György)

I. A gondolkodás és az ember

Számítógépek, robotok és emberek Különbözik egy robot egy embertől? Miben különbözik egy robot egy embertől? Hogyan különböztetünk meg egy robotot egy embertől?

Mennyire lehetnek hasonlóak a gépek az emberhez?

Számítógépek és ember

Mit nem tudnak a robotok?

Hogyan gondolkodnak a számítógépek? A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben, vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen. A robot engedelmeskedni tartozik az emberi lények utasításainak, kivéve, ha ezek az utasítások az első törvény előírásaiba ütköznének. A robot tartozik saját védelméről gondoskodni, amennyiben ez nem ütközik az első vagy második törvény bármelyikének előírásaiba. (Isaac Asimov: Körbe-körbe - Roundaround - 1941)

Hogyan gondolkodnak a számítógépek? Hogyan kell gondolkodniuk a számítógépeknek? Hogyan gondolkodik egy tökéletes számítógép? Hogyan gondolkodik a legjobb megépíthető számítógép? Lehet tökéletes számítógépet építeni? Hogyan gondolkodnak most a számítógépek? Hogyan gondolkodik a legjobb épített számítógép? Hogyan gondolkodnak általában a számítógépek?

Hogyan gondolkodnak a számítógépek? Hogyan kell gondolkodni? Mit jelent helyesen gondolkodni? Gondolkodnak egyáltalán a számítógépek? Gondolkodnak a tárgyak? Gondolkodnak az állatok? Gondolkodnak a zombik? Mit jelent gondolkodni?

Gondolkodunk mi egyáltalán?

Mit jelent gondolkodni? Pszichológia – hogyan szoktunk gondolkodni? Logika – hogyan kell gondolkodni? Mi a gondolkodás célja? Tudás – ismeretelmélet A gondolkodás hatóköre – mire jó a puszta gondolkodás? Metafizika Ontológia Etika Esztétika Társadalomfilozófia és politikafilozófia

Mit jelent gondolkodni? Pszichológia – hogyan szoktunk gondolkodni? Logika – hogyan kell gondolkodni? Wason teszt: „minden magánhangzó hátulján páros szám áll" MEGOLDÁS: E; 7;

II. Álom és valóság

Álomargumentum René Descartes Van olyan álmunk, amit nem tudunk megkülönböztetni a valóságtól. Lehet, hogy most is egy ilyen álmot látunk. Sosem lehetünk benne biztosak, hogy a valóságot érzékeljük és nem csak álmodunk.

Álomargumentum

Agyak a tartályban

Konklúzió #1: Szkepticizmus Ha az álom/szimuláció és a valóság megkülönböztethetetlen: Lehet, hogy amit valóságnak hiszünk az csak álom. Lehet, hogy minden amit eddig tudásunk részének tekintettünk csupán hamis vélekedések halmaza. Lehet, hogy létezik egy “valóságosabb” valóság, csak eddig még nem tapasztaltuk meg. Hozzáférhetünk valahogy?

Szkepticizmus

Az álmok furcsaságai

Álmok és éber tudat különbségei Az álom-én furcsaságai Az ébrenléti állapot tudatos szubjektumához képest az álom szubjektum “gyengébb”: akaratlagos irányítás hiánya (viselkedés megválasztása) figyelemi fókuszálás hiánya (figyelem szabad irányítása) kognitív feldolgozás hiánya (racionális gondolkodás) személyek téves felismerése

Konklúzió #2: Szkepticizmus!!! Mélyebben megindokolt Szkepticizmus: Csak a valósággal kontrasztban tudjuk az álom nem valóságos jellegét átélni. Vagyis csak azért tudjuk eldönteni, hogy az álmainkban tapasztaltak nem valóságosak, mert vannak tapasztalataink az ébrenlétről. Lehet azonban, hogy az az ébrenlét, aminek világát valóságosnak gondoljuk egy olyan álom terméke, amiből még nem ébredtünk fel.

Külső Referencia

Köszönöm a figyelmet!