Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
Peőcz Veronika Béki Andrea
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Információs nap szeptember 8..
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
JÁRÁSI SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Új környezet Új emberek
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben” Készítette: Szilágyi Imréné Közokt. vez. képzés 2. félév 2012. 10.12.

Mottó: „Ahhoz, hogy segíteni tudjunk valakin, nagyon jól kell ismernünk azt, hogy miért szorul segítségre. Nem elég a jó szándék, kevés a tenni akarás, nem biztos, hogy sikert hoz a szorgalom. A kitűzött cél elérésére, akkor a legnagyobb az esélyünk, ha mindezek mellett megfelelően felkészültek vagyunk.” Dr. Gósy Mária  

Törvények, rendeletek: Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 1993. évi LXXIX Közoktatási Törvény 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló 202/2012. (VII. 27.) Korm. rendelet Az Nkt. végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendelet 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet

Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 18. § (1) A szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. Kt. 34-35§ Knt. 18. § (2)

Knt. 18. § (2) a) A gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, gondozás; b)A fejlesztő felkészítés; c) A tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, országos szakértői és rehabilitációs tevékenység; d) A nevelési tanácsadás; e) A logopédiai ellátás; f)A továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás; g) A konduktív pedagógiai ellátás; h)A gyógytestnevelés; i) Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás; j) A kiemelten tehetséges gyerekek, tanulók gondozása. (2013.01)

Változások a nomenklatúrában… Knt. 4. § 23. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.

Változások a nomenklatúrában… 4.§. 2. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki az életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek.

….Knt. 4. § (12) 12. A kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló: a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló, ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló, b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló,(2013.09.)

Pedagógiai Szakszolgálatok A Járások területén élő, 3-24 éves korú gyermekek, fiatalok és családtagjaik , valamint az intézmények ingyenes szakszolgálati ellátása Szakértői bizottság Iskolapszichológia gyógytestnevelés UTAZÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÁS

A szakszolgálatok igénybe vétele: Telefon, Faxon Levélben E-mailben Személyesen a szülők A serdülők önként Kezdeményezheti a vizsgálatot, a terápiát: Iskola, óvoda, kollégium - a szülő egyetértésével Gyámhivatal, Jegyző, Gyermekjóléti Szolgálat, Családsegítő Szolgálat Gyermek és Ifjúsági Pszichiátria Gondozó

Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás A 0-6 éves korú, különböző fokban megkésett vagy eltérő fejlődésmenetű gyerekek komplex ellátása Fejlesztések: különböző pszichomotoros fejődési területek nagymozgás és finommotorika szociális – érzelmi - akarati élet percepció, kognitív területek (memória, gondolkodás) Kommunikáció, beszédfejlesztés Tanácsadás a gyermek fejlődésével, nevelésével kapcsolatban

Érzékszervi sérülés esetén a sérült érzékszerv fejlesztése, funkciófejlesztés A szakértői véleményre épített – egy fejlesztési évre készített egyéni fejlesztési terv Szakember: fejlesztést és gondozást végző vagy irányító gyógypedagógus (terapeuta), konduktor Az egyéni fejlesztési terv tartalma: – a gyermek állapotától függően – az értelmi fejlesztés, a látásfejlesztés, az adaptációs tréning, a mozgásfejlesztő terápiák, a logopédiai terápiák, a pszichológiai fejlesztés

Fejlesztő felkészítés A gyermek a tankötelezettséget a súlyos fogyatékosság miatt a nevelési-oktatási intézményben nem tudja teljesíteni. Célcsoport: 6-18-23 éves korú súlyosan halmozottan  sérültek Állapotukhoz igazodó komplex gyógypedagógiai ellátás (fejlesztés, tanácsadás) Különböző terápiás szolgáltatások elősegítik a személyiség harmonikus fejlődését, testi, értelmi és szociális fejlesztését.

Gyógytestnevelés Célja a mozgásszervi (aszténiások, mellkasi, gerinc és láb) deformitásokkal és belgyógyászati (neurotikus szívbántalmak, szívbetegek, ifjúkori hipertónia, endokrin zavarok és egyéb) panaszokkal küszködő, a testi képességekben visszamaradó, azaz a gyógytestnevelésre utalt tanulók panaszainak csökkentése. A panaszok megszüntetése a testnevelés (torna, úszás, játék stb.) eszközeivel.

Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás Alapvető eljárás a személyi és pályaadottságok összehangolása. A pályakörök és a személyiség Cél: Együttműködés a tanulókkal, szüleikkel, az intézmények pedagógusaival, vezetőivel, (pályaválasztási felelősök, osztályfőnökök) Elv:Önálló döntés, választás, a képességek és az érdeklődés alapján

Konduktív pedagógiai ellátás Dr. Pető András (1893-1967) Az idegrendszer, a károsodásai ellenére, rendelkezik új kapcsolatok kiépülésének lehetőségeivel, amelyek a tanulási és tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. Konduktív=rávezetés Speciálisan integrált nevelési rendszer, melynek lényege a aktív tanuláson alapuló sokoldalú személyiségfejlesztés.

Nem változtatja meg a fogyatékosságot, hanem a koordinált működést kívánja megtanítani a sérült számára, hogy alkalmazkodni tudjon a környezetéhez. Ez a program a testi, szellemi és szociális szükségletekre építve, egy egységesen irányított tanulásvezérlés. Figyelmet helyez a cselekvéshez szükséges motivációra. A feladat végrehajtása során törekedjen az önállóságra.

TKVSZRB… Feladata: A fogyatékosság szűrése, vizsgálata alapján javaslatot tenni a gyermek, tanuló különleges gondozás keretében történő ellátására. Az ellátás módjára, formájára és helyére, az ellátáshoz kapcsolódó pedagógiai szakszolgálatra.  Vizsgálja a különleges gondozás ellátásához szükséges feltételek meglétét A sajátos nevelési igény, a fogyatékosság, az autizmus megállapítása. Szakértői vélemény.

Beszédvizsgálat (a beszélt és az írott nyelvi képesség vizsgálata) Komplex vizsgálatot végez (pszichológiai, gyógypedagógiai- pedagógiai, szakorvosi)  A kötelező felülvizsgálatok lebonyolítása  A különleges gondozás/ellátás személyi és tárgyi feltételeinek vizsgálata, folyamatos nyomon követése Magasabb összegű családi pótlék megítélése (középsúlyos- és súlyos értelmi fogyatékosság valamint autizmus esetén) GYES meghosszabbítására javaslat, utazási költség megtérítéséhez szükséges igazolás kiállítása

Nevelési tanácsadás A gyermekek pedagógiai, gyógypedagógiai, diagnosztizálása, fejlesztése Pszichológiai terápiás gondozása Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTM) megállapítása Iskolaérettség- fejlettség Korai felismerés - segítségnyújtás Szakvélemény készítés A családdal való kapcsolattartás Családgondozás

Nevelési tanácsadás TKVSZRB szakértői vizsgálatra irányítás. Sajátos nevelési igény (SNI) vélelmezése A pedagógusok nevelő-oktató munkájának támogatása Egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből értékelés és a minősítés alóli mentesség Magántanulói státus A fejlesztőpedagógusok tevékenységéhez szakmai segítségnyújtás

Fejlesztő foglalkozások A gyermekek, (BTM) fejlesztő foglalkoztatása a pedagógus, a szülő bevonásával. Dyslexia , dysgraphia, dyscalculia prevenció, reedukáció Sindelar-Zsoldos program I. II. Mozgásfejlesztés Delacato Hátrányos helyzetű tanulók alapkészségeinek fejlesztése Tehetséggondozás

Terápiák Egyéni és kiscsoportos pszichoterápia Esetmegbeszélés, fókuszolás Relaxáció, autogén tréning Szülői konzultáció Mentálhigiénés tanácsadás Serdülő konzultáció Ayres terápia Logopédiai terápia

Logopédiai intézet - ellátás Az óvodákban nevelkedő, iskolákban tanuló gyermekek, logopédiai fejlesztése és terápiája A beszédindítás, a beszédhibák javítása, a nyelvi kommunikációs zavarok korrigálása Ambuláns kezelés, súlyos esetekben komplex ellátás, intenzív hosszan tartó kezelés Dyslexia, dysgraphia, dyscalculia prevenció és reedukáció Vizsgálatok, szűrések Szakmai műhelyek

Logopédiai intézmény sajátosságai Az intézményekben helyszíni terápiás kezelés Ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrése Beszédjavító órák rendszeressége A szülőket tájékoztatják a módszerekről , a kooperáció igényéről - fogadónap Beszédhibák: megkésett beszédfejlesztés, pöszeség, orrhangzós beszéd, dadogás, hadarás Önálló intézmény, Pedagógiai Szakszolgálat, iskola, EGYMI, Folyamatos működés a nevelési évben

Sajátos nevelési igény ellátása Utazó szakember hálózat működtetése az integráltan nevelt, oktatott sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek ellátására Habilitációs/rehabilitációs foglalkozások, órák szervezése, megtartása (szakértői vélemény alapján) Az inkluzív intézmények pedagógusaival való rendszeres kapcsolattartás SNI tanulói létszám/osztály

Integráció Az SNI gyermek képességeinek megfelelő módszerek, technikák alkalmazása Speciális segédeszközök használata A fejletlen vagy sérült funkciók korrigálása Az ép, vagy kevésbé sérült funkciók fejlesztése A gyermekek terhelhetőségének figyelembe vétele Az egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, funkciók erősítése

Nyitott kapuk… Jól felkészült gyógypedagógusok, logopédusok, tanítók, szakemberek várják a gyermekeket és a szülőket. Aktív, együttműködő szakmai team munka során a szülő kérése pontos szakvéleményt készítünk, nevelés tanácsot nyújtunk, családgondozást végzünk. Gyermek-, és kliens centrikus a feladatellátás. Pedagógiai elvek: segítő attitűd, elfogadás, empátia, tolerancia, szakmai felkészültség, felelősségtudat, egyéni bánásmód, esélyegyenlőség.

A Pedagógiai Szakszolgálatok olyan (gyógy)pedagógiai és pszichológiai szakmai szolgálatot végeznek, amely hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekek az egyéni bánásmódnak megfelelően, egyenlő eséllyel jussanak szükségleteiknek megfelelő ellátáshoz és mind ezt a lakóhelyükhöz legközelebb, szakmailag magas színvonalon, egy helyen kapják meg. Köszönöm a figyelmet!