Dr. Puskás Sándor Közbeszerzési Döntőbizottság elnök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZBESZERZÉSI ELLENŐRZÉSI RENDSZER ALAKULÁSA A LEGAKTUÁLISABB EURÓPAI UNIÓS BIZOTTSÁGI AUDITTAPASZTALATOK ALAPJÁN DR. SIMON ANNAMÁRIA.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
JOGORVOSLATI ALAPELVEK ELJÁRÁSI JELLEGŰ Jogsértések orvoslása közösségi vagy nemzeti szinten Gyors és hatékony jogorvoslat elintézése Jogorvoslathoz való.
A közbeszerzés értéke Az új Kbt. 5. §-a értelmében közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek _ A pályázatkezelői felület bemutatása.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Gyakori kérdések a közbeszerzések terén.
Közbeszerzés változásai Miskolc, november 22.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
A 2015/16. évi NB I-es klublicenc alapeljárás bemutatása MLSZ Klublicenc Adminisztráció.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Részekre bontás tilalma
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Kompetenciák fogalma Joghatóság (nemzetközi értelemben vett hatáskör) ügyek megosztása a különböző államok hatóságai között hatáskör ügyek megosztása a.
Előadó: Dr. Csányi István,
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
A közbeszerzési törvény 2010
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Adatszolgáltatás a számlákról
Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások Közbeszerzési Hatóság
Dr. Kovács László Tipikus problémák
Az Ákr. jogorvoslati rendszere
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
dr. Szeiffert Gabriella
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ KÜLÖNLEGES RENDELKEZÉSEK
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

Dr. Puskás Sándor Közbeszerzési Döntőbizottság elnök A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések Dr. Puskás Sándor Közbeszerzési Döntőbizottság elnök Budapest, 2018. 02.22.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések A közbeszerzési eljárás lefolytatásának elmulasztása (Kbt. 4. § (1) bekezdés) – Kbt. mellőzése miatti jogsértések Jogsértő feltételek meghatározása a felhívásban és a műszaki dokumentációban Érvényesség/érvénytelenség jogsértő megállapítása Eredménytelenség jogsértő megállapítása

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések A közbeszerzési eljárások előkészítése A szerződések nyilvántartása – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 166. § (1) bekezdése, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 13. § (1) – (2) bekezdése Éves összesített közbeszerzési terv – Kbt. 42. § (1) bekezdés A közbeszerzés előkészítése – Kbt. 3. § 22. pontja Dokumentálási kötelezettség (Kbt. 46. §) A beszerzési igény és a beszerzés tárgyának, mennyiségének pontos meghatározása

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések A beszerzési igény keletkezése – egyszeri vagy folyamatos? A beszerzés becsült értékének meghatározása Részekre bontás lehetőségének vizsgálata Fennáll-e közbeszerzési eljárás lefolytatásának kötelezettsége? Az alkalmazandó eljárásrend kiválasztása A mellőzés jogkövetkezményei – jogsértés megállapítása, semmis a szerződés a Kbt. 137. § (1) bekezdés a) pontja alapján

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések A műszaki leírás követelményei – 2014/24/EU irányelv 42. cikk, Kbt. 58. §, a közbeszerzési eljárásokban az alkalmasság és a kizáró okok igazolásának, valamint a közbeszerzési műszaki leírás meghatározásának módjáról szóló 321/2015 (X. 30.) Korm. rendelet 46-48. §-ai A műszaki leírás a beszerzési tárgy kívánt tulajdonságainak, teljesítménybeli, funkcionális követelményeinek a meghatározása, melyeknek kapcsolódniuk kell a szerződés tárgyához, a szerződés értékéhez és céljaihoz képest arányosnak kell lenniük, valamennyi gazdasági szereplő számára egyenlő hozzáférést kell biztosítaniuk, indokolatlanul nem akadályozhatják a verseny biztosítását.

Néhány jogeset

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.251/22/2017. számú határozat Az ajánlatkérő a betegőrző monitor transzport berendezés tekintetében a monitor képernyő átlójának 5”-ban történő maximalizálásával és a termék súlyának 2 kg-ban történő maximalizálásával indokolatlanul versenyszűkítő műszaki feltételeket határozott meg. A betegőrző monitor transzport és a központi betegőrző monitorrendszer 16-os súlyszáma az ajánlati ár 24-es súlyszáma mellett versenykorlátozó, egyetlen gyártó számára biztosít jelentős árelőnyt, nincs arányban az értékelési szempont tényleges jelentőségével.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.400/26/2017. számú határozat Az ajánlati felhívás jogsértő volt, a közbeszerzés tárgyára vonatkozó műszaki leírás nem egyértelmű és kellően pontos ahhoz, hogy lehetővé tegye az ajánlattevők számára a szerződés tárgyának megállapítását, a megfelelő és érvényes ajánlattételt. Az ajánlattevők eltérően értelmezett előírások esetében megtett ajánlataik összehasonlítása, a jogszerű bírálat sem végezhető el.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.505/19/2017. számú határozat Az ajánlati felhívás jogsértő volt, a lélegeztetési paraméterekre vonatkozóan nem egyértelmű, illetve ellentmondásos műszaki paramétereket határozott meg. Az ajánlatok jogszerű bírálata sem volt elvégezhető.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.539/34/2017. számú határozat Az ajánlatkérő a részekre történő ajánlattétel feltételeinek meghatározásával megsértette a Kbt. tételes szabályait, a részekre történő ajánlattétel biztosítása mellett az eljárást megindító felhívásban az egyes részeket nem a közbeszerzés tárgyának elemei szerint határozta meg, amely versenykorlátozó. Az ajánlatkérő a hemosztázis automata II. készülékre vonatkozó műszaki leírás meghatározásával indokolatlanul akadályozta a versenyt a közbeszerzés során. Az ajánlatkérő az előzetes vitarendezési kérelmet válasz nélkül hagyta.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.530/16/2017. számú határozat Az ajánlatkérő az ajánlati felhívásában a részekre történő ajánlattétel feltételeit jogsértően határozta, amely versenykorlátozó. Az ajánlatkérő jogsértően határozta meg a beszerezni kívánt termékek igazolási módját, nem volt megállapítható, hogy mely műszaki feltételek meglétét kell az ajánlattevőknek igazolniuk.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.587/14/2017. számú határozat Az ajánlatkérő a közbeszerzés tárgyát hiányosan határozta meg. Az ajánlatkérő a felhívásban két hatóanyagot jelölt meg, a dokumentációban műszaki (érvényességi) feltételként előírta a kiegészítő terápia térítésmentes biztosítását is. Az ajánlatkérő a kiegészítő tájékoztatás során közölte, hogy beszerzési igénye valójában nem a két hatóanyagra, hanem kombinációs terápiára irányul.

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések D.409/12/2016. számú határozat Az ajánlatkérő a dokumentációban adta ki a kitöltendő szakmai táblázatot, melyben a tű ívhosszát is kérte megadni. Az ajánlattevő hiánypótlás során módosította a tű ívhosszát, az ajánlatkérő az ajánlatot érvénytelenné nyilvánította, majd előzetes vitarendezési kérelemre az ajánlat érvényes lett. E döntés jogszerűségét vitató jogorvoslati eljárásban a Döntőbizottság azt állapította meg, hogy a szakmai ajánlat módosítása miatt az ajánlatot érvényesként elfogadni nem lehetett. A bíróság egyetértett a Döntőbizottság döntésével. Kapcsolódó jogeset: A Kúria Kfv.III.37.245/2015/4. számú ítélete

A Közbeszerzési Döntőbizottság által tapasztalt tipikus jogsértések A Kúria mint felülvizsgálati bíróság Kfv.VI.37.216/2017/3. számú ítélete A döntés elvi tartalma: Közbeszerzési eljárásban több érvényes ajánlat mellett az eljárást mégis eredménytelenné nyilvánítani csak az esetben lehet, ha az eredménytelenség konjunktív jogszabályi feltételei az eredménytelenség megállapítása idején maradéktalanul fennállnak.

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) A Kbt. és a Vbt. jogorvoslati szabályainak módosítása Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi XXX. törvény (Pp.) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (Kp.)

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai A közbeszerzési jogorvoslati eljárásra vonatkozó jogszabályok az Ákr. szabályaitól csak akkor térhetnek el, ha az eltérést maga az Ákr. megengedi. (Ákr. 8. § (2) bekezdés) Jogszabály az Ákr. szabályaival összhangban álló, kiegészítő eljárási rendelkezéseket állapíthat meg. (Ákr. 8. § (3) bekezdés) Az Ákr. a 2018. január 1. napján hatályba lépett rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult és megismételt eljárásokra kell alkalmazni (Ákr. 141. és 143. § (1) bekezdés) A Döntőbizottságnak a 2018. január 1. napja után indult és megismételt jogorvoslati eljárásokban az új eljárási szabályok szerint kell eljárnia, azzal, hogy a jogviták eldöntése során a közbeszerzési eljárás megkezdésének idején hatályban volt anyagi jogi szabályokat kell alkalmazni.

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai A jogorvoslati eljárásban fő szabályként az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton történő kapcsolattartás kötelező. (Kbt. 145. (1a) bekezdés a) pontja) Elektronikus a kapcsolattartás, ha az ügyfél a nyilatkozatát vagy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv a nyilatkozatát vagy döntését elektronikus úton teszi meg. Elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet (Pp. 7. § 6. pontja) Jogorvoslati kérelem, illetve hivatalbóli kezdeményezés megfelelő benyújtásához a http://www.kozbeszerzes.hu/cikkek/dontobizottsag-kozlemenyei címen elérhető „Űrlap a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz benyújtandó jogorvoslati kérelem/kezdeményezés beterjesztéséhez”, egyéb beadványok beküldéséhez az „Űrlap a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz benyújtandó egyéb iratok beterjesztéséhez” című elektronikus formanyomtatványt kell alkalmazni.

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai A Kbt. szerinti ügyfél fogalmat az Ákr. ügyfél fogalmával együttesen kell értelmezni, kérelmezőnek csak az minősíthető a jogorvoslati eljárásban, aki tekintetében közvetlenül megállapítható jogának, jogos érdekének sérelme vagy veszélyeztetése. (Kbt. 148. § (2) bekezdés Ákr. 10. § (1) bekezdés) Jelentős változás a jogorvoslati eljárás felei vonatkozásában a jogorvoslati eljárásban történő részvételi szándék jelzése, ennek módja, jogkövetkezményei. (Kbt. 154. §) A közbeszerzési eljárás mellőzése miatt indult jogorvoslati ügyekben a beszerzőn kívül a szerződést kötő másik fél, mint kérelmezett, a jogorvoslati eljárásban szükségszerűen ügyfélnek minősül. Az ajánlatkérőknek 2018. április 15. után az EKR-hez történő hozzáférést kell biztosítaniuk a Döntőbizottság számára. (Kbt. 154. § (2) bekezdés) A hiányzó közbeszerzési dokumentumok az ügyfél nyilatkozatával nem pótolhatók. (Kbt. 145. § (1) bekezdés d) pontja)

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai A legjelentősebb módosítás: a Döntőbizottság hatáskörének bővítése. 2018. január 1. napjától a Döntőbizottság hatáskörébe tartozik a Kbt. 137. § (1) bekezdése szerinti jogsértés alapján a szerződés semmisségének megállapítása, valamint a Kbt. 137. § (3) bekezdésben foglalt körülmények alapján annak megállapítása, ha a Kbt. 137. § (1) bekezdése szerinti jogsértéssel érintett szerződés nem semmis. A Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörébe tartozik továbbá annak megállapítása is, hogy a 137. § (1) bekezdésében meghatározott jogsértés miatt semmis szerződés esetén a szerződés érvénytelensége jogkövetkezményei alkalmazása körében az eredeti állapot helyreállítható-e. (Kbt. 145. § (3a) bekezdése)

A jogorvoslati eljárás szabályainak legfontosabb változásai A Döntőbizottság döntéseivel szemben közigazgatási perek indíthatók, melyek elbírálására kizárólag a Fővárosi Törvényszék rendelkezik hatáskörrel és kizárólagos illetékességgel. Kp. 12. § (2) bekezdés a) pontja és 13. § (11) bekezdése) A Döntőbizottság döntéseivel szemben kezdeményezett közigazgatási perekben kötelező a jogi képviselet. (Kp. 27. § (1) bekezdés) A bíróság határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, kivéve, ha a bíróság a Döntőbizottság határozatát megváltoztatja. Mind a fellebbezéssel érintett, mind a felülvizsgálati ügyekben a Kúria jár el. (Kp. 99. §, Kbt. 172. § (6) bekezdés, Kp. 7. § (2) bekezdés b) pont és (3) bekezdés)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!