Előadó: Koroknay Károly

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A prezentáció művészete
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Önismeret.
Csoport munka.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A Barátság.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Önismeret Horváth Renáta.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Skizofrénia.
A SZAKDOLGOZAT.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Művelődés-gazdaságtan
Éntudat – identitástudat - énkép
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak.
Személyes életvitel.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Fenomenológiai megközelítés
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Kultúra és kommunikáció
Miért válaszottam a BME-VIK-et?
Előadó: Koroknay Károly
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Előadó: Koroknay Károly Szakmai önismeret 5 -6 Előadó: Koroknay Károly

Játék - téglalapok Utasításos kommunikáció Bizonytalanság Információhiány Rövid idő Nincs kérdezés, csináld! Demokratikus kommunikáció Lehet kérdezni Segíteni Visszacsatolni, ellenőrizni Egymással beszélni Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

A teljes kommunikáció folyamata 8 CS CS K 10 9 DK 7 6 INFORMÁCIÓS CSATORNA 1 2 4 5 G K DK G ZAVARÓ TÉNYEZŐK - KOMMUNIKÁCIÓS ZAJ HIBÁS GONDOLAT ROSSZ KÓDOLÁS GYAKORI HIBA NEM ÉRTI! MÁS NYELV ZAVARÓ GONDOLAT 3 Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Az igazi Mao Film… vetítés Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Az igazi Mao Film… Siklósi Szilveszter 1994-ben készült filmje Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

A film a BBC-n készült történészriportok és a Spektrum TV-hez hasonló ismeretterjesztő csatornákról jól ismert történelmi oknyomozó riportok kliséire alapozva arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy a média jelenlegi eszközeivel szinte bármi elhitethető, akármilyen messze is legyen a valóságtól, ha elég hitelesen és koherensen adjuk elő. Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Az igazi Mao – kritikusai szerint – „nagyon ügyes munka”, sokakat megtévesztett, még Szabó István is megvallotta a televíziós bemutató után, hogy elég későn kezdett el gyanakodni. Itthon és külföldön is elismerésekben részesült (Independent Producers' Prize, 1995; A Magyar Filmhét Kritikusainak Díja, 1995); több fesztiválon is bemutatták (Varna International Film Festival, 1995; Los Angeles Film Festival, 1995 London Film Festival). Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

A film az áldokumentumfilm műfajának egyik klasszikus darabja olyan művek mellett, mint az egyik első modern áldokumentumfilm, az olajfaló lényekről szóló Oscar-díjas cseh alkotás, vagy az ún. „Wapra-jelentésről” szóló magyar munka, mely a légszennyezés gyógyító és intelligencianövelő hatását „bizonyítja”. Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Philip Balla (Jonathan W. Highstone) Margit Huckaby (Emmy Lou) Főbb szerepekben: Philip Balla (Jonathan W. Highstone) Margit Huckaby (Emmy Lou) András Sándor (Anderson) A magyarországi modern kommunikációoktatásban újabban oktatófilmként használják a propaganda, PR, illetve a média meggyőző (szuggesztív) erejének demonstrálására. szuggesztív: személy tudatának, viselkedésének befolyásolása valamely pszichikai ráhatással sugalló, ösztönző; a képzeletre erősen ható; átvitt értelemben: kényszerítő, ellenállhatatlan hatású, elhitető, erős befolyású; befolyásoló képesség Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Az igazi Mao c. film készítőinek figyelmeztetése… „Figyelem, az imént látott filmből természetesen egy szó sem igaz. Minden állítása a fantázia szüleménye. Állítólagos dokumentumai meghamisítottak. Ön egy kísérlet részese volt. Be akartuk bizonyítani, hogy a legnagyobb képtelenség is elhitethető. Minden csupán attól függ, hogyan csomagoljuk mondandónkat.” Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Olvassa el az alábbi 2 könyv egyikét és írjon egy esszét: „Milyen hatással volt rám a könyv?” címmel Formai követelmények: Nyomtatott formában 2 oldal terjedelem – számozva 12-es betűméret, Arial betűtípus 2 cm-es margó [jobb és bal – fent és lent] 1,5 sortávolság Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Az első oldal tetején kötelezően szerepeljenek az alábbi adatok: Beadási határidő: 2008. november 11. Név: Szak kód: Koroknay Károly Szakmai önismeret HD Neptun kód: Csoport: A választott könyv szerzője; címe Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Segítő kérdések a dolgozat megírásához: [Nem kötelező ezekre válaszolva megírni a dolgozatot!] A saját élete kapcsán volt-e valamilyen felismerése a könyv olvasásakor? Mi volt az? Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Segítő kérdések a dolgozat megírásához: [Nem kötelező ezekre válaszolva megírni a dolgozatot!] Változtat-e valamit az eddigi életén a könyv hatására? Mit? Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Segítő kérdések a dolgozat megírásához: [Nem kötelező ezekre válaszolva megírni a dolgozatot!] Kapott-e valamilyen pluszt, amitől több, másabb lett az élete? Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Segítő kérdések a dolgozat megírásához: [Nem kötelező ezekre válaszolva megírni a dolgozatot!] Ajánlaná-e másoknak ezt a könyvet? Miért? Mit mondana róla? Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia Háttér Kiadó, Budapest, 1997 Daniel Goleman pszichológus, tudományos újságíró Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Kötelező HD! [Házi Dolgozat] Joseph Ciarrochi, John D. Mayer Érzelmi intelligencia - a mindennapi életben Kairosz Kiadó; 2003 ISBN: 9789639406841 John D. Mayer, Ph.D. Professor of Psychology at the University of New Hampshire Joseph Ciarrochi Ph.D., University of Pittsburgh Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

FIGYELEM! NEM A TARTALOM ISMERTETÉSÉT VÁROM 2 OLDALBAN, NEM AZT, HOGY MIRŐL SZÓL A KÖNYV! KIZÁRÓLAG AZ ÉRDEKEL, MIT GONDOL ÖN! MI A VÉLEMÉNYE A KÖNYVBEN FELVETETT TÉMÁKRÓL? HA NEM TETSZIK AZT IS ÍRJA MEG – HA TETSZIK, AKKOR AZT – A LÉNYEG, HOGY ÉRVERLJEN A SAJÁT ÁLLÁSPONTJA, GONDOLATAI, ÉSZREVÉTELEI, LÁTÁSMÓDJA MELLETT! Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak A Johari-ablak az önismeret egyik legszélesebb körben használt egyszerű modellje. Eredetileg az egyéni hatékonyság mérésére dolgozta ki Joseph Luft és Harry Ingham pszichológus, 1955-ben publikálták. Az elnevezés kettejük keresztnevének ötvözete (Joe és Harry → Jo-Hari → Johari). Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak AZ „ÉN” SZÁMÁRA MÁSOK SZÁMÁRA ISMERT ISMERETLEN ARÉNA, NYILVÁNOS ARÉNA, NYILVÁNOS ISMERT VAK MÁSOK SZÁMÁRA ZÁRT SÖTÉT ISMERETLEN Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak: Aréna Avagy a nyilvános „én”. Az egyén viselkedésének azon része, amely mind számára, mind a vele kapcsolatban állók számára ismert. Az „Aréna” többek között olyan információkat tartalmaz, mint a név, a fizikai megjelenés, a családi, vállalati, politikai vagy más jellegű nyílt kötődések. Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Nyitott én jellemzői: (más kifejezéssel: aréna) -  Én ismerem, és mások is ismerik ezt a részemet. -  Nyílt, nyilvános területem -  Azon tulajdonságaim, melynek magam is tudatában vagyok. Láthatók, felismerhetők, vagy én magam beszélek róla -  Ilyen a beszédstílusom, alaptermészetem, kapcsolódásaim, érdeklődésem -  Ide tartozik a név, a fizikai megjelenés, a családi, vállalati, politikai vagy más jellegű nyílt kötődés Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak AZ „ÉN” SZÁMÁRA MÁSOK SZÁMÁRA ISMERT ISMERETLEN ARÉNA, NYILVÁNOS ARÉNA, NYILVÁNOS ISMERT VAK MÁSOK SZÁMÁRA ZÁRT SÖTÉT ISMERETLEN Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak: Vak A „Vak” terület a személy viselkedésének és stílusának azon aspektusait tartalmazza, melyek mások számára ismertek, de az „én” számára nem. Például lehet valaki úgy nagyzoló, nagyképű, vagy éppen modoros, hogy az számára nem tűnik fel, és mikor szembesítik vele (pl: a szemébe mondják), azt meglepetéssel és hitetlenkedve fogadja, mivel ő maga nincs tudatában személyisége ezen aspektusának. (Számára nem tűnik fel!) Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Vak én jellemzői:  -  Olyan tulajdonságaim és viselkedésmintáim, melyet mások tudnak rólam, de én magam nem ismerem -  Ilyenek például a rossz szokásaim, előítéleteim -  Amikor szembesítenek vele (pl: a szemembe mondják), azt meglepetten és hitetlenkedve fogadom, mivel nem vagyok tudatában személyiségem ezen aspektusainak -  Fontos ennek a területnek a minél nagyobb átdolgozása, melyben az önismereti munka sokat segít! Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak AZ „ÉN” SZÁMÁRA MÁSOK SZÁMÁRA ISMERT ISMERETLEN ARÉNA, NYILVÁNOS ARÉNA, NYILVÁNOS ISMERT VAK MÁSOK SZÁMÁRA ZÁRT SÖTÉT ISMERETLEN Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak: Zárt Az úgynevezett „Zárt” terület, (vagy „rejtett én”) azt foglalja magában, melyet a személy tud, de mások előtt nem tár fel (eltitkolja), vagyis az itt található dolgok titkosak. Például egy irodai megbeszélésen a beosztottat zavarhatja ha a főnöke nem kínálja hellyel, de a véleményét nem fejezi ki (elhallgatja) és elfogadja a helyzetet. A „Zárt” terület jelentős hányadát teszik ki a jó viszony megőrzése érdekében elhallgatott dolgok. Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Rejtett én jellemzői: (más néven zárt én) -  Én ismerem, de mások nem ismerik ezt a részemet -  Mások számára zárt, megközelíthetetlen terület -  Olyan tulajdonságaim, melyeket én tudok magamról, de mások nem -  Leggyakrabban önmagamról szerzett rossz tapasztalataimat, előnytelennek tartott tulajdonságaimat rejtem ide -  A terület jelentős hányadát teszik ki a „jóviszony” megőrzése érdekében elhallgatott dolgaim -  Mások érzékelik, hogy valamit „takargatok” -  A terület nagysága attól függ, kivel vagyok aktuálisan kapcsolatban! -  Teljesen sosem tűnik el Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak AZ „ÉN” SZÁMÁRA MÁSOK SZÁMÁRA ISMERT ISMERETLEN ARÉNA, NYILVÁNOS ARÉNA, NYILVÁNOS ISMERT VAK MÁSOK SZÁMÁRA ZÁRT SÖTÉT ISMERETLEN Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Johari-ablak: Sötét A „Sötét” terület megközelíthetetlen mind az „én”, mind a vele kapcsolatban álló „mások” számára. Egyes pszichológusok szerint ez egy igen nagy terület, mely csak bizonyos egyedi körülmények (baleset, vészhelyzet, egy speciális életszakasz, vagy más nagyon ritka, egyedi esetek) hatására felszínre törő tulajdonság, cselekvés. A „Sötét” területet nem lehet tudatosan szabályozni vagy megváltoztatni, ennélfogva nem játszik szerepet az egyéni hatékonyság mérésében. Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Sötét, vagy ismeretlen én jellemzői: -  Erről sem én, sem a környezetem nem tud semmit  -  Ilyenek például a tudattalan lelki működéseim mozgató rugói, vészhelyzetben való reagálásom milyensége stb. -  Az ide tartozó viselkedéseket nem lehet tudatosan szabályozni, ill. megváltoztatni Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Összegzésként: A negyedek nagysága egyénenként változó (változnak és változtathatóak)  A területek arányai időben is eltérőek a különböző kapcsolatokban Nyílt tér növelésének előfeltétele a két személy közötti bizalom Vak terület csökkentésével nő az önismeretünk, nagyobb az esélyünk a kiegyensúlyozott kapcsolatokra Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

MASLOW – szükségletek hierarchiája Felépülése Szintjei Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Maslow-i szükséglet-hierarchia új képességek felkutatása Önmegvalósítás szükséglete elérni a bennünk rejlő lehetőségeket Elismerés szükséglete [társadalmi] önértékelés, megbecsülés, presztízs önbecsülés, mások elismerése, hírnév, becsvágy Szociális szükséglet [társasági] Szeretet, valahova tartozás igénye gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat Biztonsági szükségletek [fizikai védettség] Meglévő javak védelmét, a jövő kiszámíthatóságát jelenti! Fiziológiai szükségletek [éhség, szomjúság, szexualitás] Alapszükségletek Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Maslow-i szükséglet-hierarchia kiegészítése… Kognitív szükségletek: tudni, érteni, megismerni (ismeret és tudás megszerzése) Esztétikai szükségletek: szimmetria, rend, szépség Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.

Köszönöm a figyelműket! Viszontlátásra… Szakmai önismeret - Koroknay Károly 2018. szeptember 20.