A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Mozgáselemzés használata 1. 2 Módszer vizsgálata.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Koordinációs képességfejlesztés
Colorianne Reinforce-B
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Szervezetfejlesztés II. előadás
2.1. Használhatósági célok
1993-as közoktatási törvény
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Projektmunka Földrajzolok
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
RUGÓK.
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Compliance és Corporate Governance
rendellenességei, betegségei
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
U8 – U10 célok a szezonra.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Algoritmusok.
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI

A GIMNASZTIKA: az általánosan és sokoldalúan képző, a sportágak előkésztő, fejlesztő és szinten tartó gyakorlatait és az ember természetes mozgásait foglalja magába. A GIMNASZTIKA CÉLJA: olyan mozgáskészségek kialakítása, ill. motoros képességek fejlesztése, amelyek előmozdítják az egészséges testi fejlődést, lehetőséget biztosítanak a mozgáskultúra fejlesztésére és a sportbeli teljesítményfokozásra, felkeltik majd megszilárdítják az aktív és rendszeres testedzés, valamint sportolás iránti érdeklődést.

A GIMNASZTIKA FELADATAI: a szervezet felkészítése a testmozgásra az általános és speciális bemelegítés révén, mozgástanulási folyamatok felgyorsítása, a balesetek, sérülések kockázatának csökkentése, fokozza a szervezet regenerálódását, járuljon hozzá a rehabilitáció tökéletesítéséhez, gyorsítsa a kezdők képességeinek megalapozását, gyorsítsa fel a haladó sportolók képességeinek fejlődési ütemét, segítse elő az élsportolók képességeinek szinten tartását, járuljon hozzá az egyén alapvető mozgásműveltsé- gének bővítéséhez, valamint az egészség megőrzésében, pszichikai, erkölcsi tulajdonságok, kialakításában van fontos szerepe.

A GIMNASZTIKA JELLEMZŐI: gyakorlatai sokfélék, életkornak megfelelően változtathatóak, egyénileg és csoportosan végezhetők, időjárástól, évszakoktól nem függ, teremben és szabadtéren is gyakorolhatók, kiválóan alkalmazhatók kondicionális, koordinációs képességek és ízületi mozgékonyság fejlesztésére, hatása kiterjedhet az egész testre, de testrészekre is lokalizálható, a kifejtett hatás pontosan adagolható, minimális a szerigény.

A GIMNASZTIKA ALAPFOGALMAI ALAPFORMA: az egyszerű testhelyzetek, ill. az egy ízületben, egy forgástengely körül történő, egyirányú és befejezett mozgások. EGYSZERŰ GYAKORLAT: ha két alapforma kapcsolódik. ÖSSZETETT GYAKORLAT: három vagy annál több alapforma kapcsolódik. GYAKORLATHALMAZ: a gyakorlatok spontán, rendszertelen egymásutánisága, amely sem funkciójában, sem „hatáskiváltásában” nincs összefüggésben. GYAKORLATSOR: több gyakorlat ütemenkénti összekapcsolása, egymásutánisága. GYAKORLATLÁNC: olyan gyakorlatsor, ahol az előző gyakorlat befejező helyzete, a következő gyakorlat kiinduló helyzetével megegyezik.

A GIMNASZTIKAI GYAKORLATOK TARTALMA, FORMÁJA A különböző gimnasztikai gyakorlatokkal különböző célokat valósíthatunk meg. A célok elérésére tett gyakorlatok jellemzik a gyakorlatok tartalmát. Hatáskiváltás szempontjából egy gimnasztikai gyakorlat lehet: erősítő-, nyújtó-, ernyesztő hatású, intermuszkuláris koordinációt /izomcsoportok között érvényesülő/ fejlesztő. Pl.: ha egy gyakorlatban erősítő hatású alapformák szerepelnek, akkor a gyakorlat tartalma erősítő hatású.

A gyakorlatok tartalma sokféle lehet, irányulhat a szervezet felkészítésére a nagyobb terhelés elviselése érdekében, azaz bemelegítésre, levezető, regeneráló hatás kiváltására, testtartás javítására, akaraterő fokozására stb. A gyakorlatok összessége - amelyek a célokban kitűzött hatásokat kiváltják -, valamint amit a külső megjelenésük alapján látunk, a gyakorlat formája, azaz a látható, ill. érzékelhető mozgás. A gyakorlatok formájának megválasztása mindig az adott cél, ill. az egyén vagy a csoport életkorától, előképzettségétől, felkészültségétől függ.

A GIMNASZTIKAI GYAKORLATOK FELOSZTÁSA Formai felosztás: A./ REND(ALAKI)GYAKORLATOK Alakzatok: vonal oszlop kör egyéb

B./ ÁLTALÁNOSAN ÉS SOKOLDALÚANKÉPZŐ GYAKORLATOK Ezek a mozgások a hétköznapi használatban közismert „gimnasztikai gyakorlatok” vagy SZABADGYAKORLATI ALAPFORMÁJÚ gyakorlatok, melyek az emberi test mozgásrendszerének alapvető képzését, a szervek, szervrendszerek /csont és izomrendszer, izületirendszer stb./, valamint a velük kapcsolatos pszichikai tulajdonságok fejlődését szolgálják. Szokták HATÁROZOTT ALAPFORMÁJÚ gyakorlatoknak is nevezni, mivel végrehajtásuk meghatározott formához kötött.

A.) Szabadgyakorlatok (eszköz nélküli gyakorlatok): a test mozgásai, ill. a testrészek egymáshoz viszonyított elmozdulásai, amelyek végrehajtása különösebb technikát nem igényel. Rendszerezésük: 1. Testre gyakorolt hatásuk szerint lehetnek: erősítő hatású; nyújtó hatású; ernyesztő hatású gyakorlatok. 2. Testrészek szerint lehetnek: nyakgyakorlatok; kargyakorlatok; törzsgyakorlatok (has-, hát-, oldalgyakorlatok); lábgyakorlatok.

3. A gyakorlat szerkezete szerint: egyszerű; összetett gyakorlatokat különböztetünk meg. B.) Eszközzel végzett gyakorlatok: Kéziszer gyakorlatok: babzsák, bot, gumikötél, ugrókötél, labda, tömöttlabda, szalag, karika, kézisúlyzó stb. Szergyakorlatok: pad, zsámoly, bordásfal, mászókötél, mászórúd, svédszekrény stb. Páros- és társas gyakorlatok: páros, hármas, négyes gyakorlatok.

C.) Természetes gyakorlatok: spontán megtanult kötetlen mozgásformák, melyek az egész test izomcsoportjait igénybe veszik. Hatásuk változatos, sokoldalú, alkalmazásuk az alapvető mozgáskészségek kialakításában igen fontos. Előfeltételeit képezik a sportági mozgásoknak. Főbb csoportjai: Járások, futások; Ugrások; Dobások; Emelések, hordások; Húzások, tolások; Kúszások, mászások; Függeszkedések; Küzdőgyakorlatok; Egyensúlygyakorlatok.

4.Tetsnevelési játékok gimnasztikai feladatokkal: kevés eszközt igénylő, hangulatos, egyszerű feladatokat és szabályokat tartalmazó, könnyen elsajátítható játékok. Komplex módon fejlesztik a résztvevők képességeit, ugyanakkor lehet egy képességre összpontosítva választani közülük. Fogó és futó játékok: egyszerű fogó, érintő fogó, páros fogó, elefánt fogó, Féltek-e a medvétől? stb.; Sor és váltóversenyek; Egyéni versengések; Küzdőjátékok: páros és csapat küzdelmek; Dobó és labdás játékok.

2. Funkcionális felosztás: Bemelegítő gyakorlatok; Levezető, regeneráló gyakorlatok; Motoros képességeket megalapozó, fejlesztő, szintentartó gyakorlatok: Általánosan és Speciálisan sokoldalúan képző képző gyakorlatok gyakorlatok Kondicionális Koordinációs Ízületi képességeket képességeket mozgékonyságot fejlesztő fejlesztő fejlesztő gyakorlatok gyakorlatok gyakorlatok

Prevenció- megelőzés (mozgásszervek betegségeinek megelőzése): Veleszületett betegségek megelőzése orvosi feladat. Szerzett betegségek egy részében sem a sportszakemberek feladata a megelőzés. Funkcionális eredetű szerzett betegségek: ilyenkor a gyenge izomzat okozta kóros funkció az elsődleges kiváltó tényező, amely az évek során másodlagos, irreverzibilis betegséghez vezethet. Prevenció alatt mozgásszervi szempontból az izmok és az ízületek funkcionális eredetű kóros állapotainak megelőzését értjük. Ez fontos feladata az iskolai és az iskolán kívüli testnevelésnek is. Ezek a funkcionális betegségek leggyakrabban a gyermekkorban vagy a gyermek- és pubertáskor határán alakulnak ki (hanyag tartás, lúdtalp, túlsúly stb.).

Mind a gyermek-, mind a felnőttkori életminőségjavítás leghatékonyabb eszköze a korai prevenció. A prevenció módszere azon a tényen alapul, hogy a fiziológiás izom és ízületi funkció ellenállóbbá teszi az egyént mind a sérülésekkel, mind a az életkor előrehaladtával törvényszerű elhasználódással, vagy akár a szerzett betegségekkel szemben is. A preventív szemlélet hosszú távú befektetés, eredménye csak évtizedek múltán, és akkor is csak nehezen mérhető. Már az óvodás és kisiskolás korban is fontos az ortopédiai elváltozások megelőzése, ellensúlyozása, megfelelő felkészítés keringési és légzőszervi betegségek megelőzésére, károsodások csökkentésére, stb. A testileg és szellemileg érettebb korosztály tudatosabb együttműködésére számíthatunk a prevenció megértésében.

Melyek a legfontosabb feladatok: Helyes testtartás megéreztetése különböző kiindulóhelyzetekben. Speciális testtartásjavítás, a gerincoszlop izomegyensúlyának és a medence középállásának automatizálása. A medence megfelelő dőlésszögét és stabilizálását biztosító izmok erejének növelése, funkciójának javítása. A lábboltozat fenntartásában legfontosabb szerepet játszó izmok funkciójának javítása. Az izomtónus és a pszichés feszültségi állapot akaratlagos csökkentése relaxációs gyakorlatokkal. Testtartásjavítás kéziszer- és szergyakorlatokkal.

A különböző feladatok gyakorlati megvalósítása nem okozhat gondot, hiszen ismert gimnasztikai alapformák felhasználásával tervezzük a gyakorlatokat. A preventív gyakorlatokat alkalmazhatjuk az edzés bemelegítése folyamán, külön edzésrészként, a levezető részben. A gyakorlatok végzése közben tudatosan figyeljünk az izmok munkájára, illetve a helyes testtartást mindig ellenőrizzük. A preventív gyakorlatok végeztetésének tempója a megszokottnál lassabb, de tudatosabb. Tükör alkalmazása segíthet a munkánkban.