Korai beszéd-, és nyelvi szűrés a logopédiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 (törvényi, rendeleti szabályozás) Molnárné Ditzendy Judit főigazgató helyettes.
Advertisements

A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Törökszentmiklósi Tagintézmény
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Pályaválasztási tanácsadás
Becslés gyakorlat november 3.
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Működését meghatározó törvények,rendeletek
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
RIT terápia Csoportterápiás módszer fiatal dadogók számára
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
középfokú felvételi eljárás
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
Természettudományi kiselőadás címe
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Új pályainformációs eszközök - filmek
BTMN.
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

Korai beszéd-, és nyelvi szűrés a logopédiában Módyné Cselényi Mónika 2017. Szeptember 25.

Jogszabályváltozás 15/2013 EMMI rendelet 2016. december 29-i módosítása: 2017. szeptember 1-től hatályos: 25.§ ( 3 ) „A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv)…irányul. ”

Diagnosztikai előzmények

Szemléletváltozás Teljes, Minden nyelvi szintre és használatra kiterjedő standardizált tesztbatériák használata Kizárólag medicinális megközelítés

A nyelvfejlődési diagnosztika Megfigyelés ( beszéd spontán helyzetben rögzítése, elemzése ) Célzott, strukturált tesztek Szülői kikérdezés Mac Arthur-Bates Communicative Development Inventories Magyar adaptáció: KOFA ( Kas B., Lőrik J. )

Kora diagnosztika Kisgyermek vizsgálatára a hagyományos diagnosztikai módszerek nem alkalmazhatók hatékonyan. Nem könnyen kooperálnak, Feladathelyzetbe bevonás, tartás nehezített. Spontán teljesítmény felmérése energiaigényes.

Kofa kommunikatív fejlődési adattár

Cél Olyan megbízható kérdőív létrehozása, amelynek segítségével információt lehet kapni a kisgyermek kommunikációs nyelvi fejlettségéről az első nonverbális megnyilatkozásoktól… a korai szókincsen át… a nyelvtan használatának kezdetéig.

Objektivitása/ hitelessége Részletekben rejlik: A szülő nem nyelvész, nem logopédus, nem könnyen emlékszik mindenre és igen elfogult. A kérdőívben nem szavakat sorol fel, hanem választ a lehetőségek közül!

„Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok ) 8-16 hónapos kor „Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok ) 9 oldalas A nyelvelsajátítás kezdetét célozza. A gyermek által megértett szavak, nonverbális megnyilatkozások, gesztusok.

16-30 hónapos kor Kofa-2. ( szavak és mondatok ) Lexikai és morfológiai-szintaktikai fejlettség feltérképezése Csak a produkcióról kér információt, a megértés már bemérhetetlen. Szókincs megjelölése a szülő által ( gyermeknyelvi formák is ) Rendhagyó tőváltások használata

Kofa-3. Kas Bence, Lőrik József MTA Nyelvtudományi Intézet Elte bárczi g. gyógypedagógiai kar

Kofa 3. 1. Harmadik életévüket betöltött gyermekek nyelvfejlődési szűrésére alkalmas. Életkori sáv: 2,6-3,6. Kérdőíves eljárás. Validitási vizsgálatok szerint a szülők többsége megbízható, érvényes adatot szolgáltat. Egy lapos, kétoldalas. területei: expresszív szókincs, nyelvi fejlettség, verbális kommunikáció, megértés, morfológiai produktivitás.

Kofa 3. 2. Felvétele szülőnek adott tájékoztatást követően. Szerencsés tájékoztatás adni a polgármester, óvodavezető, óvodapedagógusok felé. Rövid határidőn belül visszakért kérdőívek. Óvónői, védőnői segítséggel, vagy KOFA-3. interjú formájában. Feltételezett szükségesség esetén WPPSI két verbális szubtesztjével kontrollálható.

Az eljárás egységei: SZÓKINCS MONDATOK NYELVHASZNÁLAT PÉLDAMONDATOK KIS HIBÁK

Szókincs 124 elemű szólista Gyakoribb és kevésbé gyakori szavak ( só, tapasz ) Igék, főnevek, névmások, kérdőszavak, névutók…stb. Kérdés a több szavas közlések megjelenésére vonatkozóan néha, gyakran még nem

Mondatok, nyelvhasználat Mondatpárok tagjainak kiválasztása a tipikushibák előfordulása Pl. Nem visszaadom. Nem adom vissza. Általános megértés Verbális kommunikáció mérése eldöntendő kérdésekkel. Szókincs, mondatalkotás kommunikáció színvonalának felmérése. Pl.: Ha megkérdezné a gyermekét „Mi az a ló?” tudná-e mondani, hogy „egy állat”?

Példamondatok A gyermek által mostanában használt leghosszabb mondatok lejegyzése. Mondatalkotás fejlettsége. A Mondatok és a Nyelvhasználat részben kapott adatokkal való összevetés.

Kis hibák Az előforduló hibák elemzése, az elvárt morfológiai produktivitás jelei. Ragozási analógiák túláltalánosítása: majom-majomot, ló-lót, iszik-iszott Pozítívumként értékelendő ( hároméves korban ).

Értékelés Szókincs: minden megjelölt szó pontot ér, összesen 124 pont. A mondatok megjelenését nem pontozzuk. Mondatok: mondatpáronként a helyes formátumra 1 pont. Összesen: 12 pont. Nyelvhasználat: Igen válasz 1 pont, összesen: 14 pont. Példamondatok és Kis hibák kvantitatív értékelése nem történik.

Értékelés normál/ tipikus tartomány alsó határa 1424 fő 2,0-4,2 éves kor közötti gyermek bevonásával végzett normatív adatgyűjtés alapján Életkor Szókincs Mondatok Nyelvhasználat 2,0-2,2 8,64 1,26 0,83 2,3-2,5 17,64 2,92 1,39 2,6-2,8 27,50 3,14 2,75 2,9-2,11 35,53 5,03 3,94 3,0-3,2 55,36 6,97 6,52 3,3-3,5 59,03 7,17 6,98 3,6-3,8 63,57 7,72 7,31 3,9-3,11 69,04 7,47 7,53 4,0-4,2 80,46 9,09 9,35

Nyelvfejlődési késés Bármelyik szekcióban kapott alacsony pontszám nyelvfejlődési elmaradást jelez terápiás indokoltság. A szűrés eredménye lehet: tipikus nyelvi fejlettség, nyelvfejlődési késés.

Kiegészítő, ráépülő vizsgálatok A szűrési eredmény igazolása az óvodapedagógussal való konzultáció által. Juhász-Bittera MKB. vizsgálata Teljes, részletes diagnosztikához KOFA- 1-2. Feltételezett megértési nehezítettség esetén KOFA- 1. Szókincs elmaradás esetén javasolt a KOFA-2 felvétele. FONTOS: anamnézis

Kiegészítő vizsgálatok elvégzése NEM CSAK LOGOPÉDUS: Nevelési tanácsadás ( gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus ) Járási szakértői bizottság

terápia Prioritási sorrend felállítása ( új-régi szemlélet ) Ötévesek 55, 4 %-a artikulációs zavart mutat ( infantilis nyelés, interdentális szigmatizmus, paraláliák, diszláliák ) HIBÁNAK TEKINTHETŐ-E AZ, AMI A POPULÁCIÓ TÖBB, MINT FELÉT ÉRINTI? A terápia szervezésébe bevonhatók a gyógy-, fejlesztő pedagógusok, pszichológusok (mozgásfejlesztés, SZIT, beszédfejlesztés tekintetében) Korábban is sor került az ellátásra ( 70-es évektől ) tanácsadás formájában.

KOFA-3. előnyei/ pozitívumok Könnyen fölvehető ( 10-40 perc ). Gyorsan kiértékelhető. Jelzi a fejlesztés szükségességét. Validitási kutatások alapján megbízható. Magas arányban függ össze más eljárások ( PPL, TROG, Juhász- Bittera ) alapján tapasztalt nyelvi késéssel. Kb. 15-25 %-os előfordulásra lehet számítani az eljárás bemérése alapján. Szókincs elmaradása: hároméves kor alatt 13-16%, fölötte 10-11%.

KOfA-3. Rizikói Ha gondot okoz a kitöltés… Ha feltételezett fals eredmény születik… Ha nem érkezik vissza kérdőív…

Kutatási adatok Pléh Cs., Kas B., Lukács Á. Tanulmánya/SLI Kétéves korban nyelvi kritériumok alapján kiválaszthatók a beszédben késéssel induló gyermekek. Kb. 50 %-uk hároméves korra leküzdi hátrányát. 4 éves kor előtt a NYELVI ZAVAR nagy biztonsággal nem mondható ki. Ekkor választható el nagyobb biztonsággal átmeneti fejlődési egyenetlenség, vagy a nyelvi struktúra és rendszer érintettsége. A Paebody- receptív szókincsteszt, az álszóismétlési teszt, a TROG, valamint a MAMUT (mondatutánmondás) közül legalább kettőben mutatott, az elvárttól legalább kétszórásnyi elmaradás esetén mondhatjuk ki a nyelvi zavart. Előfordulás: 3,5-7 %, fiú-lány arány: 2-3:1.

Jó gyakorlatok - Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIII. kerületi Tagintézménye / pilot - Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gárdonyi Tagintézménye Szatmáriné Mályi Nóra 2013- tól részt vesznek az eljárás bemérésén. Beiratkozáskor, illetve folyamatos szűrés. Alternatívák: SZIT, pszichoterápiák, logopédia tanév elején és januárban. Javaslat: megfigyelési szempontsor óvónőknek, rizikólista védőnőknek, intézményi protokoll kialakítása, legitimálása. - Kisvárda: nyelvi fejlesztésre alkalmas terápiás anyagok gyűjteménye.

Hatékony, eredményes munkát kívánok! modymoni@gmail.com szakszolgalatkemecse@gmail.com szakszolgalatkemecse.webnode.hu