Korai beszéd-, és nyelvi szűrés a logopédiában Módyné Cselényi Mónika 2017. Szeptember 25.
Jogszabályváltozás 15/2013 EMMI rendelet 2016. december 29-i módosítása: 2017. szeptember 1-től hatályos: 25.§ ( 3 ) „A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv)…irányul. ”
Diagnosztikai előzmények
Szemléletváltozás Teljes, Minden nyelvi szintre és használatra kiterjedő standardizált tesztbatériák használata Kizárólag medicinális megközelítés
A nyelvfejlődési diagnosztika Megfigyelés ( beszéd spontán helyzetben rögzítése, elemzése ) Célzott, strukturált tesztek Szülői kikérdezés Mac Arthur-Bates Communicative Development Inventories Magyar adaptáció: KOFA ( Kas B., Lőrik J. )
Kora diagnosztika Kisgyermek vizsgálatára a hagyományos diagnosztikai módszerek nem alkalmazhatók hatékonyan. Nem könnyen kooperálnak, Feladathelyzetbe bevonás, tartás nehezített. Spontán teljesítmény felmérése energiaigényes.
Kofa kommunikatív fejlődési adattár
Cél Olyan megbízható kérdőív létrehozása, amelynek segítségével információt lehet kapni a kisgyermek kommunikációs nyelvi fejlettségéről az első nonverbális megnyilatkozásoktól… a korai szókincsen át… a nyelvtan használatának kezdetéig.
Objektivitása/ hitelessége Részletekben rejlik: A szülő nem nyelvész, nem logopédus, nem könnyen emlékszik mindenre és igen elfogult. A kérdőívben nem szavakat sorol fel, hanem választ a lehetőségek közül!
„Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok ) 8-16 hónapos kor „Kis-kofa”/kofa-1. ( szavak és gesztusok ) 9 oldalas A nyelvelsajátítás kezdetét célozza. A gyermek által megértett szavak, nonverbális megnyilatkozások, gesztusok.
16-30 hónapos kor Kofa-2. ( szavak és mondatok ) Lexikai és morfológiai-szintaktikai fejlettség feltérképezése Csak a produkcióról kér információt, a megértés már bemérhetetlen. Szókincs megjelölése a szülő által ( gyermeknyelvi formák is ) Rendhagyó tőváltások használata
Kofa-3. Kas Bence, Lőrik József MTA Nyelvtudományi Intézet Elte bárczi g. gyógypedagógiai kar
Kofa 3. 1. Harmadik életévüket betöltött gyermekek nyelvfejlődési szűrésére alkalmas. Életkori sáv: 2,6-3,6. Kérdőíves eljárás. Validitási vizsgálatok szerint a szülők többsége megbízható, érvényes adatot szolgáltat. Egy lapos, kétoldalas. területei: expresszív szókincs, nyelvi fejlettség, verbális kommunikáció, megértés, morfológiai produktivitás.
Kofa 3. 2. Felvétele szülőnek adott tájékoztatást követően. Szerencsés tájékoztatás adni a polgármester, óvodavezető, óvodapedagógusok felé. Rövid határidőn belül visszakért kérdőívek. Óvónői, védőnői segítséggel, vagy KOFA-3. interjú formájában. Feltételezett szükségesség esetén WPPSI két verbális szubtesztjével kontrollálható.
Az eljárás egységei: SZÓKINCS MONDATOK NYELVHASZNÁLAT PÉLDAMONDATOK KIS HIBÁK
Szókincs 124 elemű szólista Gyakoribb és kevésbé gyakori szavak ( só, tapasz ) Igék, főnevek, névmások, kérdőszavak, névutók…stb. Kérdés a több szavas közlések megjelenésére vonatkozóan néha, gyakran még nem
Mondatok, nyelvhasználat Mondatpárok tagjainak kiválasztása a tipikushibák előfordulása Pl. Nem visszaadom. Nem adom vissza. Általános megértés Verbális kommunikáció mérése eldöntendő kérdésekkel. Szókincs, mondatalkotás kommunikáció színvonalának felmérése. Pl.: Ha megkérdezné a gyermekét „Mi az a ló?” tudná-e mondani, hogy „egy állat”?
Példamondatok A gyermek által mostanában használt leghosszabb mondatok lejegyzése. Mondatalkotás fejlettsége. A Mondatok és a Nyelvhasználat részben kapott adatokkal való összevetés.
Kis hibák Az előforduló hibák elemzése, az elvárt morfológiai produktivitás jelei. Ragozási analógiák túláltalánosítása: majom-majomot, ló-lót, iszik-iszott Pozítívumként értékelendő ( hároméves korban ).
Értékelés Szókincs: minden megjelölt szó pontot ér, összesen 124 pont. A mondatok megjelenését nem pontozzuk. Mondatok: mondatpáronként a helyes formátumra 1 pont. Összesen: 12 pont. Nyelvhasználat: Igen válasz 1 pont, összesen: 14 pont. Példamondatok és Kis hibák kvantitatív értékelése nem történik.
Értékelés normál/ tipikus tartomány alsó határa 1424 fő 2,0-4,2 éves kor közötti gyermek bevonásával végzett normatív adatgyűjtés alapján Életkor Szókincs Mondatok Nyelvhasználat 2,0-2,2 8,64 1,26 0,83 2,3-2,5 17,64 2,92 1,39 2,6-2,8 27,50 3,14 2,75 2,9-2,11 35,53 5,03 3,94 3,0-3,2 55,36 6,97 6,52 3,3-3,5 59,03 7,17 6,98 3,6-3,8 63,57 7,72 7,31 3,9-3,11 69,04 7,47 7,53 4,0-4,2 80,46 9,09 9,35
Nyelvfejlődési késés Bármelyik szekcióban kapott alacsony pontszám nyelvfejlődési elmaradást jelez terápiás indokoltság. A szűrés eredménye lehet: tipikus nyelvi fejlettség, nyelvfejlődési késés.
Kiegészítő, ráépülő vizsgálatok A szűrési eredmény igazolása az óvodapedagógussal való konzultáció által. Juhász-Bittera MKB. vizsgálata Teljes, részletes diagnosztikához KOFA- 1-2. Feltételezett megértési nehezítettség esetén KOFA- 1. Szókincs elmaradás esetén javasolt a KOFA-2 felvétele. FONTOS: anamnézis
Kiegészítő vizsgálatok elvégzése NEM CSAK LOGOPÉDUS: Nevelési tanácsadás ( gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus ) Járási szakértői bizottság
terápia Prioritási sorrend felállítása ( új-régi szemlélet ) Ötévesek 55, 4 %-a artikulációs zavart mutat ( infantilis nyelés, interdentális szigmatizmus, paraláliák, diszláliák ) HIBÁNAK TEKINTHETŐ-E AZ, AMI A POPULÁCIÓ TÖBB, MINT FELÉT ÉRINTI? A terápia szervezésébe bevonhatók a gyógy-, fejlesztő pedagógusok, pszichológusok (mozgásfejlesztés, SZIT, beszédfejlesztés tekintetében) Korábban is sor került az ellátásra ( 70-es évektől ) tanácsadás formájában.
KOFA-3. előnyei/ pozitívumok Könnyen fölvehető ( 10-40 perc ). Gyorsan kiértékelhető. Jelzi a fejlesztés szükségességét. Validitási kutatások alapján megbízható. Magas arányban függ össze más eljárások ( PPL, TROG, Juhász- Bittera ) alapján tapasztalt nyelvi késéssel. Kb. 15-25 %-os előfordulásra lehet számítani az eljárás bemérése alapján. Szókincs elmaradása: hároméves kor alatt 13-16%, fölötte 10-11%.
KOfA-3. Rizikói Ha gondot okoz a kitöltés… Ha feltételezett fals eredmény születik… Ha nem érkezik vissza kérdőív…
Kutatási adatok Pléh Cs., Kas B., Lukács Á. Tanulmánya/SLI Kétéves korban nyelvi kritériumok alapján kiválaszthatók a beszédben késéssel induló gyermekek. Kb. 50 %-uk hároméves korra leküzdi hátrányát. 4 éves kor előtt a NYELVI ZAVAR nagy biztonsággal nem mondható ki. Ekkor választható el nagyobb biztonsággal átmeneti fejlődési egyenetlenség, vagy a nyelvi struktúra és rendszer érintettsége. A Paebody- receptív szókincsteszt, az álszóismétlési teszt, a TROG, valamint a MAMUT (mondatutánmondás) közül legalább kettőben mutatott, az elvárttól legalább kétszórásnyi elmaradás esetén mondhatjuk ki a nyelvi zavart. Előfordulás: 3,5-7 %, fiú-lány arány: 2-3:1.
Jó gyakorlatok - Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIII. kerületi Tagintézménye / pilot - Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gárdonyi Tagintézménye Szatmáriné Mályi Nóra 2013- tól részt vesznek az eljárás bemérésén. Beiratkozáskor, illetve folyamatos szűrés. Alternatívák: SZIT, pszichoterápiák, logopédia tanév elején és januárban. Javaslat: megfigyelési szempontsor óvónőknek, rizikólista védőnőknek, intézményi protokoll kialakítása, legitimálása. - Kisvárda: nyelvi fejlesztésre alkalmas terápiás anyagok gyűjteménye.
Hatékony, eredményes munkát kívánok! modymoni@gmail.com szakszolgalatkemecse@gmail.com szakszolgalatkemecse.webnode.hu