KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Folyamatosan emelkedik a lakosság képzettségi szintje – 15 éves a pécsi és a székesfehérvári regionális képző központ október 10.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
2016. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 II. Határidős árfolyamok A lejáratkor a határidős és az azonnali ár megegyezik. Milyen kapcsolat van.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
NRC Omnibusz – november. Okostelefon használat  A éves internetezők 64%-a használ okostelefont (saját/céges okostelefont, vagy más készülékét).
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
A GINOP kiemelt projekt általános bemutatása, elért eredményei
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
PÉLDÁK: Beruházás értékelés Kötvény értékelés Részvény értékelés.
Új utakon Alapon Start mintaprogram Honnan indultunk
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Dr. Vécsei Pál A lakossági jövedelmek területi változása1992 és 2008 között Budapest, június.
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
Esélyek a munkaerőpiacon
„Munkaerőpiaci kutatások 2016”
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Cím: 4024 Debrecen, Burgundia utca 22. II. /8,
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Piaci kockázat tőkekövetelménye
V. Optimális portfóliók
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
„Út a munkához”program
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Válaszok a globális oktatáspolitikára
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Felnőttképzés a közművelődésben
a hatékonyabb munkába segítésért
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Munkagazdaságtani feladatok 6
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN? Adamecz-Völgyi Anna, Csillag Márton, Molnár Tamás, Schale Ágota Sziráki Konferencia, 2017 november 25

Kérdésfelvetés Hogyan alakult az átképzésben résztvevők száma és összetétele? Mennyire voltak hatásosak az átképzések a munkanélküliség megelőzésében? Van-e különbség a programok hatásosságában az átképzés típusa és a résztvevők iskolázottsága szerint? Végül: az átképzések célzásának átalakítása és a résztvevők számának megnövelése hasznos foglalkoztatáspolitikai cél?

Részvétel I A kétezres évek elején a részvétel a munkanélküliek 5% körül volt 2004 óta alacsonyabb, 1-4% között fluktuál Az utóbbi két évben (2015-2016) viszonylag alacsony szinten áll 2015-16-ban összesen 17ezer belépő, míg 2012- 2014 között évente átlagosan 17 ezer

Részvétel II A részvétel enyhén csökkent, a visszaesés különösen a ffok-ban tapasztalható, és kisebb mértékben az érettségizetteknél

Szelekció Arány képzésekben/arány összes álláskereső között 2000-es évek első felében a legalább érettségivel rendelkezők erősen felülreprezentáltak 2011 óta a ffok-val rendelkezők már nem, és az érettségizettek felülreprezentációja is csökkenőben, összességében 2011 óta kb. 1,5 Az érettségivel nem rendelkezők alulreprezentáltak, 2011 óta kb. 0,8

Egyéni adatok Regiszter + aktív eszköz adatok Közfoglalkoztatás adat nincs Elhelyezkedés nincs 2010 stock+ összes új spell 2010-2014 Minta 16-55 éves álláskeresők EV 10%-os mintája Átképzés: minden támogatott átképzés Közfoglalkoztatás melletti nem Csak akik regisztrált álláskeresésből léptek be Bizonyos esetekben: rövid vs. hosszú (90nap) Kontroll-csoport: álláskeresők, akik nem kerültek aktív eszközbe

Szelekció: egyéni adatok alapján Lineáris regresszió: az adott évben átképzésbe lépett? Nem, kor, iskola, előző évben regiszterben töltött napok, kistérség FE Magasabb iskolai végzettségűek nagyobb eséllyel kerülnek képzési programba Ez elsősorban a hosszabb programoknak tudható be A rövid programokban elenyésző az iskolázottság szerinti szelekció Enyhén csökkent az iskolázottság szerepe 2010-2014 között Fiatalok, ffiak, akik többet voltak álláskeresők nagyobb eséllyel lépnek be

Az átképzési programok hatása Propensity score matching (évente) Kimenet: regisztrált munkanélküli-e? Feltehetően alulbecsüljük a hatást Kontrollok nagyobb vsz-vel lépnek közmunkába Eredmények: lock-in, majd hatás Lock-in elenyésző a rövid programoknál, jelentős hatás már a képzést követő évben Hosszú programoknál csak a program-részvételt követő harmadik évben van számottevő hatás Ez nagyjából akkora, mint rövid programoknál (ugyanebben az évben) HC vs signalling/negative duration dependence?

Hatások, 2010-2011

Hatás, rövid vs hosszú képzés

Hatás: napok, rövid vs hosszú, iskola

Hatás: diszkusszió Érettségi vs alacsony iskolai végzettség Érettségi nélkül rendre nagyobb hatás a regisztrációra Szelekció? Érettségizettek A hosszú képzésnek nincs náluk (pozitív) hatása A rövid képzésnek sem konzisztensen Vö. a képzések célzásával Érettségi nélkül A rövid képzéseknek rendre jelentős, pozitív hatása van, már a képzést követő évben A hatás nem csökken az időben a képzést követően A hosszabb képzésnek is van pozitív hatása, de csak 2-3 évvel a kezelést követően

Következtések? Képzések célzása javítandó Alacsony iskolai végzettségűeknek hatásosak a rövidebb képzések (is) Van értelme megnövelni az átképzésben való részvételt az alacsony iskolai végzettségűeknek? Merre tovább? Jobb adatok: közfoglalkoztatás, elhelyezkedés? ‚pontosabb’ matching? Külön hatás 8 általános vs szakiskola? Több információ a képzés jellegéről?

Köszönjük a figyelmet! marton.csillag@budapestinstitute.eu