Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Kalocsa Iskolánk városa. Székesegyház Dózsa György Gazdasági, Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola, Kollégium OM azonosító:
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
középfokú felvételi eljárás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Családi vállalkozások
Intézmény minőségirányítási programja
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben Kapcsáné Németi Júlia

Az érintettek Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a) testi-, érzékszervi-, értelmi-, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, Ktv. 121. § pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus zavar);

A fogyatékossággal élőkkel kapcsolatos attitűd Uniós országokban „A sajátos nevelési igényű gyermekek ugyanazon iskolába járjanak, mint ép társaik” - a megkérdezettek (nem fogyatékosok) 72%-a (Mo. 15 %) „Az értelmi sérült embereket nem kell elkülöníteni a társadalomtól” - 76%-uk véleménye Magyarországon A megkérdezetteknek 22%-a várja el, hogy a sérült ember dolgozzon, 34%-uk nem alkalmazna fogyatékos embert munkavállalóként, és nem is lát sok esélyt arra, hogy a fogyatékossággal élőket foglalkoztassák. Forrás: Erőforrás alapítvány United Way Magyarország anyaga

2001. évi népszámlálás: 557 000 fogyatékos személy (népesség 5,7%) 32%-a nem fejezte be az általános iskolát, 39% befejezett alapfokú végzettség 25% szakképesítéssel, illetve érettségivel rendelkezik 5%-nak egyetemi, főiskolai végzettsége van Az alacsony iskolai végzettségüknek, illetve az alacsony foglalkoztatottsági szintnek következménye a társadalmi kirekesztettség

Az iskola szerepe az esélyteremtésben Speciális intézményrendszer/SNI-tanulók A 2005/2006. tanév közoktatási statisztikai adatai Összesen: 78 365 fő A többségi és speciális képzés Integráció

A diákok jelentős arányban elveszítik tanulási motivációikat Az iskola alkalmazkodik-e a gyerekek kulturális, képességbeli, tanulási szükségleteihez? Beszűkült lehetőségek a hagyományosan működő, erősen a verbális tudásra alapozó iskolákban A diákok jelentős arányban elveszítik tanulási motivációikat Tanulók közötti mentális képességbeli különbségek Iskolákból kimaradó fiatalok Az iskolában szerzett tudások nagy része alig használható az iskola világán kívül (hazai és nemzetközi statisztikai vizsgálatok alapján)

KOMPETENCIAMÉRÉS - KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Ha ismerjük az SNI-tanulók globális teljesítményét nem fordulhat az elő, hogy bár a kognitív, szociális, kommunikációs kompetenciái megvannnak a feladat megoldására, de nem képesek ennek kinyilvánítására (nem ért egy adott kifejezést, magasan strukturált a feladatlap stb.).

SNI ALKALMAZÁSI JAVASLATOK Kommunikáció A1/ B1 Szabálykövetés Problémamegoldás Szociális kompetenciák Általános javaslatok Sérülésspecifikus javaslatok Feladatonként javaslatok

Eredmények? (13 kiválasztott iskola) Kérdések és dilemmák: Kompetencia és összehasonlítás? Egymáshoz képesti eredmények? Standardok az összeshez viszonyítva? Itemek nehézségi foka? Átlag?: a) SNI (Pl. KomA: 29%; szabköv: 39%) b) Összes (Pl. KomA: 36%; szabköv:41%) SNI-nél nagyobb szórásokkal!

Szempontok az egyéni megsegítéshez Egyéni segítséget ne csak az SNI-tanulónak adjunk Kerüljük, a segítségadást, ha a feladatot a tanuló önállóan meg tudja oldani Tanítsuk meg a tanulókat segítséget kérni A tananyagot a megfelelő formában, a tanulótól elvárható szinten biztosítsuk A segédeszközök használatát tegyük lehetővé, de csakis szükség szerint Segítségadás a tanulótársaktól, de csak önkéntesen Differenciálás, differenciált feladatadás, de ne csak az SNI-tanulónak Differenciált értékelés szempontjait tisztázzuk a tanulókkal

Elvárások - Jövőkép Az iskola kezelni tudja az egyéni igényeket, eltéréseket - egyéni tanulási útvonalak, tanulási stratégiák Eltérések elfogadása, különbségek kezelésének képessége Kooperatív tanulás, csoportos tanulás Heterogén csoportok, rugalmas tanulásszervezés Hatékony tanítás (igényesség, folyamatos értékelés, visszajelzés, egyéni tanulmányi terv és nyomon követése) Együttműködés a problémamegoldásban

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!