Galileo Progetti Nonprofit Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Átjárhatóság, kreditek az egészségügyi szakképzésben
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Europass dokumentumok cégeknek We mean business, október 18.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Valorizáció a Leonardo programban Muradin Eszter december 2. Leonardo Nemzeti Iroda.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Strukturális és Kohéziós Alapok
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A QF Embodiment projekt
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Palencsárné Kasza Marianna ECVET szakértő Kecskemét,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
EUROPASS.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
AZ ASEDEM ÉS A QF EMBODIMENT. 2 Spanyol Multimédia Szövetség Célja:  A multimédiával és az új technológiákkal kapcsolatos képzés és ismeretterjesztés.
A szaktudás dokumentálása – Europass. Ahány ország, annyi…  Oktatási és képzési rendszerek különbözőek  A kompetenciák és képzettségek különbözőek,
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Strategic Partnership for VET ERASMUS
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Galileo Progetti Nonprofit Kft. ECVET European Credit System for Vocational Education and Training - Európai Szakoktatási és Szakképzési Kreditrendszer 2016. nov. 2. Galileo Progetti Nonprofit Kft.

Lifelong Learning és ECVET “Az egész életen át tartó tanulás mint átfogó célrendszer elérését szolgáló eszközök egyike az Európai Szakképzési és Szakoktatási Kreditrendszer (ECVET). Deklarált célja, hogy az eltérő tanulási környezetben megszerzett tanulási eredmények elismerésével támogassa a szakmai képesítés megszerzését és a képesítések átláthatóbbá tételét. Az ECVET a földrajzi (horizontális) mobilitás mellett a vertikális mobilitást is szolgálni kívánja, a tanulási utak rugalmasabbá tétele és egymáshoz kapcsolhatóságának megteremtése révén.” (Az Európai Szakképzési és Szakoktatási Kreditrendszer (ECVET) Magyarországon, a hazai és külföldi projektek fényében., Tempus KA, 2012.)

Mobilitás és ECVET Az Európai Unió Tanácsa által megfogalmazott célok a következőek: „2020-ra az első szakképesítés megszerzését szolgáló képzésben végzett 18–34 éveseknek az EU-ra kivetítve átlagosan legalább 6 %-a rendelkezzen valamilyen külföldön szerzett, legalább kéthetes, 10 munkanapos, vagy ennél rövidebb és az Europassban rögzített, az első szakképesítés megszerzését szolgáló képzéshez kapcsolódó tanulmányi vagy gyakorlati képzési tapasztalattal (ideértve a munkahelyi gyakorlatot is).”

Mi az ECVET? az Európai együttműködés az oktatásban és képzésben (ET 2020) stratégiai keretének hatékony eszköze, a határokon átnyúló együttműködés növelésére az oktatás és képzés terén egy technikai keret az egyéni tanulási eredmények átvitelének, elismerésének és összegzésének, a képesítés megszerzésének céljával célja, hogy megkönnyítse a tanulási eredmények elismerését a nemzeti szabályozással összhangban, a mobilitás keretében egy adott képesítésre való alkalmazása összhangban van az adott tagállam szabályozásával

Mi az ECVET? ...tehát: Az ECVET eszközök lehetőséget teremtenek arra, hogy miután egy Tanulási Eredménynek egy-egy egységét már megszerezte a tanuló és az értékelésre került, akkor ezt az eredményt át lehet vinni egy másik tanulási környezetbe. Jó példa erre egy külföldön teljesített szakmai gyakorlat, melyet a szakmai és vizsgakövetelmények előírnak és beszámításba kerül a diák tanulmányai során. A külföldön értékelésre került gyakorlatot értékeléssel együtt elfogadja a képző intézmény, ezt ismételten nem kell teljesítenie.

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA, 2009 Ezen ajánlás célja, hogy létrehozza az Európai szakoktatási és szakképzési kreditrendszert (a továbbiakban: az ECVET), amely a képesítést szerezni kívánó személyek felmért tanulmányi eredményei átvitelének, elismerésének és összegyűjtésének megkönnyítését szolgálja. Ez javítja a polgárok tanulmányi eredményeinek általános érthetőségét és átláthatóságát, tagállamok közötti – és adott esetben tagállamokon belüli – transznacionális mobilitását és átvihetőségét az egész életen át tartó tanulás határok nélküli térségében, valamint javítja a nemzeti szintű képesítések mobilitását és átvihetőségét a gazdaság különböző ágazatai között és a munkaerőpiacon; ezenkívül az oktatás és a szakképzés területén hozzájárul az európai együttműködés kiépítéséhez és fejlődéséhez. ECVET/VET: Copenhagen Process

ELVEK ÉS SZAKMAI ELŐÍRÁSOK A tanulmányi eredmények átvitele és összegyűjtése, ECVET-partnerségek Az ECVET rendszerében az egy adott tanulási környezetben megszerzett tanulmányi egységeket értékelik, majd a sikeres értékelést követően viszik át másik tanulási környezetbe. A második tanulási környezetben az illetékes intézmény a tanuló által megszerezni kívánt képesítés követelményeinek részeként érvényesíti és elismeri azokat. A tanulmányi egységek értékelési, érvényesítési, összegyűjtési és elismerési eljárásait és iránymutatásait az illetékes intézmények és a képzési folyamatban érintett partnerek állítják össze. Az ECVET-en alapuló és a formális tanulási környezetben elért tanulmányi eredményekre alkalmazott kreditátvitelt partnerségek és hálózatok létrehozásával kell megkönnyíteni(Memorandum of Understanding)

Tanulási eredmény egységek a képesítés összetevője, amely ECVET-pontokkal értékelhető és érvényesíthető tudás, készségek és kompetenciák összefüggő halmazából áll. A tanulási eredmány egység leírásának tartalmaznia kell az alábbiakat: az egység általános megnevezése, adott esetben azon képesítés (vagy képesítések) általános megnevezése, amelyhez az egység tartozik, a képesítésnek az EQF szintje szerinti és adott esetben a nemzeti képesítési keretrendszer (NQF) szintje szerinti hivatkozása a képesítéshez rendelt ECVET-kreditpontokkal, az egységben foglalt tanulmányi eredmények, e tanulmányi eredmények értékelési eljárásai és szempontjai, az egységhez rendelt ECVET-pontok, adott esetben az egység időbeli érvényessége.

ECVET pontok Az ECVET-pontok számszerűen kifejezett kiegészítő információval szolgálnak a képesítésekről és egységekről. Az ECVET-pontok felhasználásának egységes megközelítése érdekében kialakított megállapodás értelmében a teljes idős szakoktatásban és szakképzésben egy év alatt elért tanulmányi eredmény 60 pontot ér. Egy tanulmányi egységnek a képesítéshez képest mért viszonylagos súlyát az alábbi szempontok vagy azok kombinációja alapján kell meghatározni: a tanulmányi eredmények relatív fontossága, amely a munkaerő-piaci részvétel, más képesítési szintekre történő előrelépés vagy a társadalmi integráció egységét alkotja, a tanulmányi eredményeknek az egységen belüli összetettsége, hatóköre és súlya, az egységhez szükséges tudás, készségek és kompetencia megszerzéséhez a tanuló által tett erőfeszítés nagysága. A nem formális és informális tanulás során szerzett bármely képesítés, amely esetében referenciaként formális tanulási út is azonosítható, valamint az e képesítésnek megfelelő egységek ugyanannyi ECVET-pontot érnek, mint a referencia, mivel ugyanahhoz a tanulmányi eredményhez vezetnek.

Tanulmányi megállapodás és egyéni eredményjegyzék A két partnert és egy meghatározott, a mobilitást igénybe vevő tanulót érintő kreditátvitel alkalmazása esetén a képzési és érvényesítési folyamatban érintett két illetékes intézmény és a tanuló az egyetértési egyezmény keretében tanulmányi megállapodást köt. A tanulmányi megállapodásnak ki kell kötnie, hogy ha a tanuló elérte az elvárt tanulmányi eredményt, és azt a fogadó intézmény pozitívan értékelte, a küldő intézménynek azt az illetékes intézmények által meghatározott szabályoknak és eljárásoknak megfelelően érvényesítenie kell és a képesítés követelményeinek részeként el kell ismernie. A partnerek közötti átvitel alkalmazható a formális, és adott esetben a nem formális és informális környezetben elért tanulmányi eredmények esetében. II. MELLÉKLET, AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA, 200

MIRE JÓ A KREDITRENDSZER Javítja az összehasonlíthatóságát és összeegyeztethetőségét a tanulmányi programoknak Átláthatóbb tanulmányi programok Nagyon rugalmasság és változatosság a tanulási utak során Megkönnyíti a jól kiegyensúlyozott programok építését Elősegíti a programok megvalósítását Növeli a programok minőségét Ösztönzi és elősegíti a tanulói mobilitást Megkönnyíti a máshol sikeresen teljesített tanulmányi időszakok elismertetését Előmozdítja a különböző tanulási formákat (informális, nem-formális, formális, részidős stb.)

ECVET Európában: monitoring jelentés 2015., CEDEFOP Pozitív feedback az ECVET-ről: a tanulási eredmények egyszerűbbé teszik a tanulmányok összehasonlítását, a képzettségek átláthatóságát az ECVET ösztönzi és támogatja a mobilitást, és hozzájárul ennek minőségéhez az ECVET hozzájárul a külföldön vagy más keretek között szerzett tanulmányi eredmények jobb elismeréséhez támogatja az inklúziót azáltal, hogy könnyebbé teszi a képesítés megszerzésété az alacsonyan képzetteknek eszköz a tanulmányok átfedésének és megismétlésének kivédésére segít egy olyan képzettség felépítését, amely a legjobban idomul a tanulók és az ő lehetséges munkáltatóik ignyeihez

ECVET IN EUROPE

Magyarország az ECVET tesztelésre került EU mobilitási projektekben nincsen szabályozott eljárás a más országokban megszerzett tanulási eredmények validációjára (csak akkor lehetséges, ha a partnerek megegyeznek a képzési egységek elismeréséről) Képzettségek, programok és vizsgák egységet alkotnak, moduláris alapúak és tanulási eredmény alapúak Tanulási eredmények átvihetők egyik képesítésről a másikra A nem-formális és informális tanulás validációja korlátozott, és nincsenek részletes eljárások és szabványok rá

Magyarország II. “Tekintettel arra, hogy 2018-ra Magyarország is vállalta egy nemzeti validációs rendszer kidolgozását, szükséges egy átfogó, országos elismerési modellt kidolgozni, amely alapján kialakítható a hazai oktatási, képzési intézmény- és jogrendszer keretei között működő, az európai normákkal összhangban lévő, strukturált tudáselismerés rendszere. Olyan modell és rendszer kidolgozására van szükség, mely szolgálni tudja a leginkább érintett potenciális célcsoportok (pl.: alacsony iskolai végzettségű fiatalok és felnőttek) munkaerő-piaci és társadalmi reintegrációját.” (Emberi Erőforrások Minisztériuma Az egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája a 2014–2020 közötti időszakra. 2014:101.)

Olaszország VET struktúrák összeegyeztethetők az ECVET elveivel Elvileg az Education&Training rendszer lehetővé teszi a váltást a tanulási utak között A kompetenciák igazolásának és validációjának szabályozása 2012-ben került bevezetésre (Legge Fornero) Egy nemrégi hivatalos döntés meghatározza a mutatókat és a folyamatot a kompetenciák igazolására és egy az ECVET-tel kompatibilis kreditrendszer kifejlesztésére (állami-régió közi megállapodás, 2015. jan. ) Néhány régióban a tanúsítványi és validációs rendszer már készen van

Németország A 2011-es szabályozás lehetővé teszi mindenkinek a külföldön megszerzett képesítésének értékelését Szakképesítéseknek nincsen moduláris/egység alapú felépítése Bizonytalan, hogy a politikai döntés születik-e az ECVET bevezetésére: az érintettek szkeptikusak, hogy vajon összeegyeztethető lenne-e a német szakképzési szemlélettel ECVET komponenseket már tesztelték uniós és nemzeti projektek során

Összegzés Az ECVET a gyakorlatban akkor lesz működőképes, ha a tanuló egy-egy szakma követelményét kisebb tanulási egységek teljesítésével is megszerezheti. Az ECVET végrehajtásának két átfogó célkitűzése van: az egész életen át tartó tanulás lehetővé tétele az európai polgárok mobilitásának támogatása

Források Az Európai Szakképzési és Szakoktatási Kreditrendszer (ECVET) Magyarországon, a hazai és külföldi projektek fényében., Tempus KA, 2012.) ECVET/VET: Copenhagen Process Emberi Erőforrások Minisztériuma Az egész életen át tartó tanulás szakpolitikájának keretstratégiája a 2014–2020 közötti időszakra. 2014:101. ECVET Európában: monitoring jelentés 2015., CEDEFOP II. MELLÉKLET, AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA, 200