A szociális és egészségügyi (pszichiátriai, addiktológiai) ellátás összekapcsolása RSZTOP-3 projekt kísérőintézkedések képzés 2017.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Kábítószer-probléma kezelése Szentesen Drogambulancia Dr. Szalayné Péter Ildikó Addiktológiai konzulens.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
A év értékelése és a év újdonságai
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az ellátottjogi képviselő feladata az
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Hajléktalanokért Közalapítvány
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Védőoltási Szaktanácsadók Beszámoló
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Projektmunka Földrajzolok
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedésekről Hajléktalanokért Közalapítvány.
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Kísérő Intézkedések részprogram indító Képzés Hajléktalanokért Közalapítvány.
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Kísérő Intézkedések részprogram indító Képzés Hajléktalanokért Közalapítvány.
Felhasználóképzés a kórházban
Magyar Kórházszövetség XXX. Kongresszus Eger, április
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A szociális és egészségügyi (pszichiátriai, addiktológiai) ellátás összekapcsolása RSZTOP-3 projekt kísérőintézkedések képzés 2017.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3. 1
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

A szociális és egészségügyi (pszichiátriai, addiktológiai) ellátás összekapcsolása RSZTOP-3 projekt kísérőintézkedések képzés 2017

Az ember dimenziói (BPSS) Bio Pszicho Szocio Spirituális Az első hármat összefogja ez a projekt

Hétköznapi nehézségek a határon Szociális szféra: praktikus téren segíthet, de ezen túl…? Egészségügy: ha betegségről van szó, segíthet, de ezen túl…? Van, aki azért nem képes együttműködni, mert beteg, és nem mindenki beteg, aki szenved. Róka fogta csuka: pszichiátriai betegség és alacsony szocioökonómiai státusz

Az ellátáshoz jutás nehézségei A hajléktalan populáció igen jelentős hányada érintett pszichiátriai vagy addiktológiai szempontból (ld. RSZTOP felmérés) Mégsem jutnak ellátáshoz – miért? Motiválatlanság; információhiány; ellátás megléte és megközelíthetősége

Online szükségletfelmérés eredményei (FEB3) Pszichés és szociális deficit 44% Intézményi átjárhatóság (szoc. -> eü.) 60% Alkohol 69% Drog 14% Gyógyszer 38% Stresszkezelési, viselkedési és alkalmazkodási zavarok 52% Csökkent gondolkodási, koncentrálási és döntési képesség 49%

Az ellátáshoz jutás előnyei a kliens számára 1. - pszichiáter Akár régóta fennálló, de fel nem ismert kórkép rendezése – új világ Ismert, de nem megfelelően kezelt betegség rendezése Információ további ellátási formákról (rehab. intézmények, nappali kórházak, önsegítő csoportok, TB alapú ellátóhelyek, közösségi pszichiátria stb.) Segítség leszázalékolási, fogy. tám. és egyéb hivatalos ügyekben

Az ellátáshoz jutás előnyei a kliens számára 2. - addiktológus Sokszor „küldött beteg”, de mégis Szakember szava számíthat Új nézőpontok, motivációs interjú jellegű elbeszélgetés Informálás (betegség, önsegítés, józan élet lehetősége stb.)

Az ellátáshoz jutás előnyei a kliens számára 3. - pszichológus Szűrés, tesztek, diagnosztika (szakvéleményeknél felhasználható) Nem orvos („Nem vagyok bolond!”) Ha kell, mégis orvoshoz irányíthatja (ha van) Terápia (egyéni, csoportos, krízisintervenció stb.)

Önkitöltő tesztek –diagnosztikai segítség az orvosok számára Az ellátáshoz jutás előnyei a kliens számára 4. – mentálhigiénés szakember Önkitöltő tesztek –diagnosztikai segítség az orvosok számára Sokszor helyben dolgozik, személyes kapcsolat, ismeretség Bizalmi alapon könnyebb elfogadni az orvosi vagy kórházi segítséget Gyógyító beszélgetés

Speciális jártasság a függőségekben Motiváció érlelése Az ellátáshoz jutás előnyei a kliens számára 5. – addiktológiai konzultáns Speciális jártasság a függőségekben Motiváció érlelése Érdemi megoldásra fókuszálás (pl. a gyógyszeres terápia részletkérdései helyett) Egyéb segítő lehetőségek ismerete (kórház, önsegítés, közösségi pszichiátria, absztinens szállók stb.)

Az ellátáshoz jutás előnyei a szociális dolgozó számára Pszichés állapot rendezése -> jobb együttműködés, nagyobb hatékonyság Kisebb teher a szociális ellátórendszer számára Segítség leszázalékolási, fogy. tám. és egyéb hivatalos ügyekben (egymásra utaltság az eü. rendszerrel: egyedül egyik sem elég!)

Kit és hogyan lehet küldeni? Akiről tudható Akiről sejthető Aki fennakad a szűrővizsgálatokon Aki kéri Előszűrés segítség lehet, de nem feltétlenül szükséges (önkitöltő tesztek) Kísérő információk sokszor elengedhetetlenek (demens vagy oligophren beteg, gyenge betegségbelátás, rejtett tünetek esetén)

Hangulatzavarok (főként depresszió, ritkán mánia) Szóba jövő kórképek Hangulatzavarok (főként depresszió, ritkán mánia) Szorongásos problémák (pánik, fóbia, kényszer) Alvászavarok Schizophrenia Demencia, oligophrenia Addikciók (kémiai és viselkedéses)

Miben tud segíteni az egészségügy a szociális ellátónak? Megállapítja, van-e pszichiátriai betegség és az kezelhető, javítható-e Terápiás javaslatot ad (gyógyszer, beutalás, egyéb terápia, pl. önsegítő csoport felé irányítás) Igazolások, szakvélemények kiadása (elhelyezés, leszázalékolás, fogyatékossági támogatás, gondnokság alá vétel, rendőrségi/bírósági ügyek, kiemelt támogatás, adókedvezmény stb.)

Miben tud segíteni az egészségügy a szociális ellátónak? Dolgozhat a páciens terápiás motivációján – tőle jobban elfogadható Egyéni betegvezetés, terápia Egészségügyi jellegű beavatkozások – más tudás, más szemléletmód Átveszi a felelősséget (és időt) azért, ami nem tartozik a szociális ellátó kompetenciájába, hanem egészségügyi kérdés (a magas vérnyomás kezelését sem várja senki a szociális munkástól)

Miben tud segíteni a szociális ellátó az egészségügynek? Előszűrés, a (feltehetően) ellátásra szorulók felkutatása Az orvos informálása (dokumentumok, ill. saját tapasztalatok és megfigyelések, gyógyszerek) Páciens kísérete, támogatása Esetenként visszajelzés (a páciens nem mindig objektív a saját állapota megítélésében)

Kommunikáció a két szféra között Egészségügyi szakember informálása: közvetlenül (a kliens/páciens „rossz telefon”) Szociális dolgozó felé: ambuláns lap, esetleg kísérőlevél A kliens (páciens) informálásával (titoktartás – team?)

A kliens együttműködése javul Remény A „róka fogta csuka” helyzet megtörhető lehet, ha mindkét oldalról egyszerre dolgoznak rajta A kliens együttműködése javul Kisebb teher mindkét szférán nagyobb hatékonyság mellett

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!