KOMMUNIKÁCIÓ KÜLÖNBÖZŐ KULTÚRÁJÚ BETEGEKKEL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Barabás Katalin november 5.. Mentor-rendszer Egyetemi életvezetési tanácsadó (Szenes Márta) Egyetemen kívüli lehetőségek: egyetemi lelkészségek,
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Dr. puli edit phd egyetemi adjunktus, széchenyi istván egyetem, győr
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Valószínűségi kísérletek
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
1Transzplantációs Alapítvány
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A jó közérzet művészete
Értékesítési képviselő – HoReCa
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
A magyar egyházak lelkigondozói felelőssége az új hullámú magyar világszórványban Jegyzetek a nyugati munkavállaló emigrációs magyarság egyházi lelkigondozásának.
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
A SZENTHÁROMSÁG.
A jó közérzet művészete
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A digitális nemzedék Lélekszerda.
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
A beteggé válás folyamata
A Nemzeti Pályainformációs Portál
VHF Szakmai Nap november 21. ÖNISMERET KAPCSOLATOK CÉLOK
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Család és iskola Nevelés.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Szerzője Konzulens neve
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Természetismereti kirándulásra való felkészüléshez javaslat
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Nagyon érdekes olvasmány.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

KOMMUNIKÁCIÓ KÜLÖNBÖZŐ KULTÚRÁJÚ BETEGEKKEL Dr. Barabás Katalin, Dr. Mester Lajos

A KULTÚRA SZEREPE AZ ORVOS-BETEG KAPCSOLATBAN A kultúra meghatározza az elképzeléseket, a hiteket, az értékeket, a normákat a szokásokat, magatartásokat. Mindezek megnyilvánulnak: A nyelvben Az öltözködésben A nemi szerepek különbözőségében A családi kapcsolatokban A betegséggel kapcsolatos attitűdökben

AZ ORVOS ÉS PÁCIENS KÖZÖTT ADÓDHATNAK KÜLÖNBSÉGEK: Eltérő vallásból és gyakorlatából Szociokulturális elképzelésekből Családi tapasztalatok és értékrendek miatt Egészségről, betegségről alkotott hiedelmekből A kisebbségről kialakított előítéletek, sztereotípiák miatt

MIRE ÉRDEMES FIGYELNI? Névhasználat Ismerni kell a páciens teljes nevét Melyik a családi neve, hogyan szólíthatjuk A családtagok megnevezésének különbözőségét (sokszor nem derül ki, hogy kiről van szó) A kornak megfelelő megszólítások (néni, bácsi, hölgyem, asszonyom, uram, kisasszony, stb.)

MIRE ÉRDEMES FIGYELNI? A páciens számára fontos személy Ki az a személy, aki elkísérte ? Ki vesz, vehet részt a vizsgálat, és a orvos-beteg találkozás folyamatában? Hány ember lehet a beteggel az anamnézis felvételekor?

MIT KELL FIGYELEMBE VENNI? Táplálkozás, diéta Tiltott ételek Vegetáriánus vagy vegan Hogyan szervírozzák az ételt (jobb kéz, bal kéz) Hozzátartozó hozhatja az ételt?

MIT KELL FIGYELEMBE VENNI? Vallási előírások Gyakorolja-e a vallási rítusokat? Milyen gyakorisággal, miképpen szeretné gyakorolni az imádkozást? Mit mond a vallása a különböző beavatkozásokról (vérátömlesztés, abortusz, stb.)?

MIT KELL FIGYELEMBE VENNI? Higiénés és tisztántartási szokások Van-e szüksége rituális fürdésre? Hogyan viszonyul a doktor előtti levetkőzéshez? Milyen szokásokat követ a borotválkozást illetően (egész test, haj leborotválása)?

MIT KELL FIGYELEMBE VENNI? Öltözködés Melyek azok a testrészek, amelyeket nem fedhet fel? Melyek azok a vallási ékszerek, amelyek eltávolítása tilos? Van-e olyan viseleti részlet, amely számára különösen fontos?

MIÉRT BONYOLULT AZ ORVOS SZÁMÁRA A KULTÚRKÖZI MEGKÖZELÍTÉS? A rasszista vagy előítéletesség bélyegétől való félelem miatt Az inadequatság vagy tapasztalatlanságtól való félelem miatt Nem tud eleget az adott kultúráról Félelem a félreértésektől Aggodalom amiatt, hogy az ajánlatait kulturális okokból visszautasítják Félelem attól, hogy nem tudja megítélni, kiről van szó Gyakran ismeretlen a háttérhelyzet; kisebbséghez tartozó emigráns, vagy már itt született és asszimilálódó emberről van-e szó

MELYEK A KULTURÁLIS GÁTAK A KOMMUNIKÁCIÓBAN? A különböző értékrend Az emberi fejlődés különböző megítélése A betegség észlelésében, az ápolás és a gyógyítás megítélésében való eltérés A nyelv Az orvos kulturális háttere

TANÁCSOK A MÁS KULTÚRÁJÚ PÁCIENSEKKEL TÖRTÉNŐ KOMMUNIKÁCIÓHOZ Óvakodjunk, hogy saját értékrendszerünket egy az egyben rátegyük a pácienseinkre Tanuljuk meg azoknak a pácienseknek a kulturális jellemzőit, akik nagy számban fordulnak elő a közösségünkben Tanuljuk meg, melyek azok a kulturális különbségek, amelyek befolyásolhatják a kezelést Tudjuk megmutatni, hogy figyelembe vesszük, hogy ő másképpen vélekedik, mint mi Találjuk meg a hasonlóságokat, amelyekre építhetjük a közös munkát Olyan formában vonjuk be a kulturális ideákat, amennyire csak lehet, de ez ne menjen a kezelés minőségének rovására Tudjuk megmagyarázni, hogy mi megpróbáljuk a legjobb kezelést biztosítani, ebben szakemberek vagyunk, de nem vagyunk kulturális szakértők

MIT TEGYÜNK ÉS MIT NE TEGYÜNK? Használjunk nyitott kérdéseket Csak akkor tárjuk fel a kulturális hátteret ha szükséges Valljuk be becsületesen, ha számunkra valami nem tiszta Mutassunk elfogadást a különbségekre Mit ne tegyünk? Ne színleljünk megértést olyan dolgokban, amelyek nem tisztázottak Ne légy előítéletes

VEZÉRFONAL A PÁCIENS BETEGSÉGRŐL, KEZELÉSRŐL ALKOTOTT NÉZETEINEK FELTÁRÁSÁRA Kérdések A betegségről, az ápolásról és a kezelésről alkotott vélemény feltárása Elmondaná nekem, hogyan érzi magát? Mit gondol, milyen kezelés tudna Önnek segíteni? Hogyan gondolkodik arról, mit tudnánk segíteni az Ön kezelésében? A beteg elképzelése betegsége okáról (belső vagy külső okok, pl. természetfeletti vagy irreális okok) Mit gondol, mi okozta az Ön betegségét? A betegség megnyilvánulása lelki vagy fizikai? Meg tudná mutatni, hogy hol érzi a bajt? Milyen tünetei vannak? Mikor és hogyan vette észre, hogy nincs jól? Annak a feltárása, hogy a beteg hisz-e abban, hogy kontrollálni tudja a betegséget és a kezelést Mit tett azóta, hogy észrevette, hogy beteg? Annak feltárása, hogy barát, rokon milyen szerepet játszik a beteg életében; mi az ő meglátásuk a betegséget illetően Ki adott tanácsot betegsége kezdetén? Mit gondol, az Ön hozzátartozója jól ítélte meg betegségét? Általánosságban mi a kulturális elképzelés az adott betegségről? Hogyan vélekedik, vagy hogyan vélekednek Önök azokról, akik pl. rákosak vagy AIDS-ben szenvednek? Van-e közös terület az orvos és a páciens között? Azt tanácsolom, hogy használja ezt a gyógyszert az elkövetkezendő néhány napban, addig amíg jobban nem érzi magát. Egyetért Ön ezzel?

A KÖZÖS TERÜLET KIALAKÍTÁSÁNAK FOLYAMATA Kulturális távolság Különböző értékek és gyakorlatok Az orvos világlátása dominál a páciensé ismeretében Információcsere