Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Advertisements

Pályaválasztás 2014/15.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Az országos mérések megújult rendszere
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az országos mérések megújult rendszere
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tanulási célú migráció és ingázás okainak vizsgálata
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Előadás másolata:

Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet Tanulási célú migráció és ingázás motívumainak vizsgálata az osztrák-magyar határ menti régióban Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet

Tanulási célú ingázás és vándorlás Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása óta az iskoláztatás feltételei a tagállamok állampolgáraira egyaránt érvényesek Magyar diákok ugyanolyan feltelek mellett tanulhatnak ausztriai iskolákban, mint az osztrák tanulók Jelenleg kb. 2000 magyar diák osztrák (burgenlandi) iskolában teljesíti tankötelezettségét Tanulási célú ingázás: Magyarországon lakó, naponta ausztriai iskolába járó, ingázó tanulók Tanulási célú migráció: A család Ausztriába, határ menti településre költözése, hogy osztrák iskolába járhasson a gyermek

Motivációvizsgálat kiindulópontja Nyíri Pál: : „az oktatás nemzetközivé válása folytán az egyes országok oktatási rendszerei globálisan versengő termékké válnak” (Nemzetállam, közoktatás és a migráció logikája In: 2000, Klnsz. 49.) Az osztrák oktatás a magyar iskolák konkurenciájává vált azáltal, hogy a határ mentén élő családoknak adott a lehetősége, hogy az ausztriai iskoláztatást a magyar alternatívájaként választhassák A vizsgálat célja: Milyen motívumok határozzák meg a szülők iskolaválasztással kapcsolatos döntését? Milyen kritika fogalmazódik meg a magyarországi iskolákkal kapcsolatban szülők választásában? Eredményesebb-e az osztrák oktatás a nemzetközi felmérések eredményei alapján?

A vizsgálat módszerei Interjú szülőkkel, gyerekekkel Dokumentumelemzés: Az osztrák közoktatást szabályozó dokumentumok Oktatási törvények (Schulunterrichtsgesetz, Schulorganisationsgesetz, Schulpflichtgesetz) Tantervek (Lehrpläne für die allgemeinbildenden Schulen) A magyar oktatást szabályozó oktatási törvények és tantervek Nemzeti köznevelési törvény Nemzeti alaptanterv Nemzetközi kompetenciavizsgálatok eredményei PISA: a közoktatás kereteit hamarosan elhagyó 15 éves tanulók milyen mértékben rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek a mindennapi életben való boldoguláshoz, a továbbtanuláshoz vagy a munkába álláshoz szükségesek TIMMS: a 4. és 8. évfolyamos tanulók képességeit vizsgálják négyéves ciklusokban matematikából és természettudományból PIRLS: a tanulók szövegértésének rendszeres vizsgálata ötévenkénti ciklusokban a 4. évfolyamon

A szülők iskolaválasztási motivációi Általános érvényű szülői motiváció: Társadalmi pozíciótól független szándék, hogy gyermek legalább olyan vagy jobb helyzetbe kerüljön felnőttként a társadalomban, mint amilyenben a szülő van. Minél jobb életesélyt adni gyermekeknek, aminek a megvalósítása pedig elsődlegesen az iskoláztatáson keresztül lehetséges, mert az iskolában elsajátított képességek és tudás meghatározó szerepű a majdani társadalmi pozíció tekintetében (Andor Mihály – Liskó Ilona: Iskolaválasztás és mobilitás 18-20) Miért ad nagyobb/jobb esélyt az ausztriai iskola? Német nyelv anyanyelvi szintű elsajátításának biztosítottsága Az idegen nyelvek (angol és plusz egy választható nyelv) magas szintű megtanulásának lehetősége A tananyag gyakorlatorinetált, a kreatív gondolkodás fejlesztése hangsúlyos Stresszmentesebb az iskola Az iskolák felszereltsége jobb

A szülők iskolaválasztási motivációi – idegen nyelv „A gyermeket kétnyelvűnek neveljük, így lehetősége van arra, hogy majd végigkalandozza a világot” Az anyanyelvi szintű német nyelvtudás birtokában pedig jobb lehetőségük lesz az elhelyezkedésre majd a munkaerőpiacon” „Az idegen nyelv oktatása magas színvonalon, intenzívebben zajlik az ausztriai iskolákban. A nyelvtanítás jellemzően beszédcentrikus, projekthetek formájában lehetőség van napi hat órában angol anyanyelvűekkel történő kommunikációra, nyelvgyakorlásra. „8. osztály végére a kiváló teljesítményt nyújtó tanulók nyelvtudása közel felsőfokú, de a közepes teljesítményű gyerek nyelvtudása is jó közepes szintű és anyanyelvi környezetben is használható angol nyelvtudással rendelkeznek.” „Bár az ausztriai iskolába járás többletköltséget jelent a család számára, mégis jobban megéri annál, mint ha különóráért vagy nyelvtanfolyamokért kellene fizetni azért, hogy jól megtanuljon a gyermek egy vagy több idegen nyelvet.”

A szülők iskolaválasztási motivációi – idegen nyelv Német nyelv elsajátítása anyanyelvi környezetben: Volksschule: a nem német anyanyelvű tanulók számára készült német kiegészítő tantervvel és oktatással segítik a némettanulását Neue Mittelschule és az Allgemeinbildende höhere Schule alsó tagozata: külön didaktika alapelvek a német tantervben a nem német anyanyelvű tanulókra vonatkozóan Mind időtartamban mind óraszámban több időt szánnak Ausztriában az idegen nyelvek oktatására Ausztriában 1. évfolyamtól a kötelező gyakorlatok keretében, Magyarországon 4. évfolyamtól tanítják az első idegen nyelvet Második idegen nyelvet Ausztriában 5. évfolyamtól, Magyarországon 7. évfolyamtól Óraszámok első idegen nyelvből Ausztriában 3-4 óra/hét, Magyarországon 2-3 óra/hét 12. évfolyam végére Ausztriában 8 év nyelvtanulás után B2 szint, Magyarországon 9 év nyelvtanulás után B1 szint elérése a tantervben meghatározott cél.

A szülők iskolaválasztási motivációi - tananyag A tananyag sokkal gyakorlatiasabb, kreatívabb gondolkodást várnak el tőlük, sokkal inkább az életre készítik fel őket, és nem hatalmas mennyiségű lexikális tudás elsajátítását várják el tőlük. Nincsenek kötelező olvasmányok, az olvasást azonban fejlesztik és támogatják azzal, hogy a tanulóknak egy szabadon választott könyvet kell elolvasniuk havonta, és arról pedig olvasónaplót írnia. A képességfejlesztésre fektetik a hangsúlyt és mindenki meg tudja találni azt, amiben tehetséges, és ezáltal biztosított számára a sikerélmény.

A szülők iskolaválasztási motivációi – stresszmentesebb iskola Kiszámíthatóság, egyenletes terhelés Az írásbeli dolgozatok időpontját félév elején tantárgyanként előre meg kell határozni, témáját előtte egy héttel meg kell adni Egy tanévben négy nagyobb dolgozatot írnak Egy tanítási napon egynél több dolgozatot nem lehet íratni, egy héten belül is legfeljebb kettőt Nincs váratlan röpdolgozat, hagyományos felelés Jellemző a projektzáró előadás

A szülők iskolaválasztási motivációi – az iskolák felszereltsége „Minden osztályban van internet hozzáférés, a szabadidőteremben pedig billiárd és ping-pong asztal, valamint a korszerű játékok mint pl. Playstation állnak a gyerekek rendelkezésére, amik alkalmasak arra, hogy a diákok tartalmasan töltsék el szabadidejüket az iskolában. „ A tantermek berendezése modern. Interaktív tábla, white board a termekben. Rendezett udvar, játszótér.

Nemzetközi kompetenciavizsgálat eredményei PISA, TIMMS, PIRLS a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén mérik a különböző korosztályú tanulók képességeit PIRLS és TIMMS Mindkét ország az adott mérés skálaátlagánál jobb teljesítményt ért el Magyarország jobb eredményt ért el PISA Ausztria jobban teljesített Magyarországnál

Összegzés – iskolakritika Az idegen nyelvek tanítására fordított idő alacsony növelése szükséges Az idegen nyelvek oktatása nem elég hatékony és eredményes – színvonal emelése elengedhetetlen (pl. anyanyelvi beszélők bevonása) A tananyag még mindig a lexikális ismereteken alapul – tananyagreform Az iskola stressz csökkentése a tanulók egyenletes terhelésével, a számonkérések és teljesítménymérések kiszámíthatóságával Az iskolák jobb felszereltsége,

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet