Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján"— Előadás másolata:

1 Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Dr. Papp Z. Attila Miskolci Egyetem Szociológiai Intézete MTA Kisebbségkutató Intézet AZ OKTATÁS HATÉKONYSÁGÁNAK FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A VAJDASÁGBAN -A PISA kutatás szerepe az oktatás fejlesztésében – Szabadka, március 29.

2 Miről lesz szó? Hogyan lehet mérni a kisebbségi csoportok iskolai teljesítményét a PISA vizsgálatokban? Határon túli/külhoni magyarok iskolai teljesítménye (3 országban) Néhány idősoros adat Vajdasági magyar fiatalok néhány részletesebb eredménye

3 Kisebbségi oktatás tipológiája
Anyanyelven tanul Államnyelven (nem anyanyelven) tanul Őshonos kisebbségi Kisebbségi/nemzetiségi oktatás (Mo.) Anyanyelvi alrendszer (htm) teljes alrendszer kétnyelvű oktatás részleges: anyanyelvi modul Kvázi civil oktatási formák szórvány oktatása Kisebbségiek oktatása Romák, hátrányos helyzetű kisebbségek oktatása Bevándorlók „Vasárnapi iskolák” Migránsok oktatása

4 Kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye a PISA alapján
Bevándorlók iskolai teljesítménye Első generációs: más országban született Másodgenerációs: szülei más országban születtek Őshonos kisebbségi csoportok iskolai teljesítménye

5

6 Kisebbségi magyarok iskolai teljesítményének mérése a PISA-ban
teszt nyelve többségi magyar otthon beszélt nyelv többségi (szerb, szlovák, román) többségi: többségi nyelven többségi: magyar nyelven (nem jellemző) kisebbségi magyar: államnyelven kisebbségi magyar: anyanyelven

7 Rendelkezésre álló adatok
2000 2003 2006 2009 Románia X Szlovákia Szerbia otthon beszélt nyelv - teszt nyelvétől eltér otthon beszélt nyelv - részletes, magyar feltüntetve teszt nyelve - részletes, magyar feltüntetve

8 Fő kérdések Hogyan teljesítenek a kisebbségi magyarok
nemzetközi összehasonlításban? az eltérő teljesítményű országokon belül? a többségi tanulókhoz képest?

9 Szövegértés, PISA 2009

10 Szlovákia

11 Románia

12 Szerbia

13 Szlovákia:

14 Szerbia:

15 Matematika: 2003(2000)-2009

16 Szerbia – szövegértés gondolkodási műveletek és szövegformátum szerint (PISA 2009)

17 Országok képességszintek szerint - 2009

18 Szerbia: szövegértés képességszintek és a teszt nyelve szerint

19 Szerb nyelvű képzésben részvevők
Alacsony kompetenciaszint Kisebb esélyek később a munkaerőpiacon Alacsony családiháttér-index

20 gyengébb iskolai eredmények
Asszimilációs spirál családiháttér- index alacsony képzésbe kerülni szerb nyelvű nagyobb esély gyengébb iskolai eredmények

21 Következtetés - 1 OECD átlaghoz közeli Szlovákiában a magyarok 2009-ben alulteljesítettek OECD-től jóval alulteljesítő rendszerekben (Szerbia, Románia) a magyar fiatalok felülteljesítettek 2 fő trend: az anyanyelven tanuló kisebbségi magyarok mindegyik kompetencia területen jobban teljesítenek, mint azok a nemzetiségi társaik, akik államnyelven tanulnak. a magyar nyelvű képzésben részvevők Szerbiában és Romániában jobban teljesítettek a többségi nemzet fiataljaihoz képest, Szlovákiában 2009-ben nem.

22 Következtetések - 2 Eltérő teljesítmény-alakzatok:
Szlovákiában, Romániában: „pilléresedés”, de Felvidéken a magyar nyelvű képzés kezd lecsúszni Erdélyben: a magyar nyelvű képzés felülteljesít Vajdaságban: homogénebb teljesítmény, de Szövegértésben és természettudományban szignifikánsan felülteljesítenek Matematikában nem csúsznak le szignifikánsan Iskolai teljesítmény – asszimiláció: „alulról kiüresedés” kockázata jól teljesítők – magyarországi oktatási migráció?

23 Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket!
Papp Z. Attila Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján"

Hasonló előadás


Google Hirdetések