Polgári ügyekben eljáró bíróságok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Folyamatosan emelkedik a lakosság képzettségi szintje – 15 éves a pécsi és a székesfehérvári regionális képző központ október 10.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A környezet és természetvédelem állami feladatai és szervezeti rendszere, az önkormányzatok környezetvédelmi feladatai.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Joghatóság, hatáskör, illetékesség
A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
Az agrár-szakigazgatás szervezeti rendszerének változásai 2017-től
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Összeállította: Horváth Józsefné
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Jogi alapismeretek 2013.
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
A közigazgatási perek II.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kompetenciák fogalma Joghatóság (nemzetközi értelemben vett hatáskör) ügyek megosztása a különböző államok hatóságai között hatáskör ügyek megosztása a.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Regionális statisztikák a 2008-as adatok alapján
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A polgári per szakaszai
Joghatóság.
TERMÉKFELELŐSSÉG Dr. Gályász József.
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
1993-as közoktatási törvény
A peres felek és más perbeli személyek pertársaság beavatkozás ügyész
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Folyamatosan emelkedik a lakosság
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Az Ákr. jogorvoslati rendszere
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ KÜLÖNLEGES RENDELKEZÉSEK
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Készítette: Csaba bácsi
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Polgári ügyekben eljáró bíróságok [Alaptörvény, a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény (Bszi.), Pp.]    Kúria Ítélőtábla Törvényszék Járásbíróság ****** közigazgatási és munkaügyi bíróság

Kúria legfőbb bírói szerv   Jogegység biztosítása bíróságokra kötelező jogegységi határozatot hoz joggyakorlat- elemzést folytat a jogerősen befejezett ügyekben, amely keretében vizsgálja a bíróságok ítélkezési gyakorlatát.  Egyfokú fórumként elsőfokon eljárva felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek törvényességét megállapítja a helyi önkormányzat törvényen alapuló jogalkotási kötelezettsége elmulasztását.  Jogorvoslati fórumként másodfokon eljárva elbírálja a törvényszék elsőfokú határozata ellen előterjesztett fellebbezést (ugró fellebbezés!), illetve az ítélőtábla, mint másodfokon eljáró bíróság eljárása során hozott olyan végzés elleni fellebbezést, amely ellen az elsőfokú eljárás szabályai szerint is fellebbezésnek lenne helye. harmadfokon eljárva elbírálja a felülvizsgálati kérelmet

Ítélőtábla   elsőfokon nem jár el kizárólag másodfokon jár el, így elbírálja a törvényben meghatározott esetekben, a járásbíróság, illetve a törvényszék határozata ellen előterjesztett jogorvoslatot.  regionálisan szervezettek az ítélőtáblák, így   - Fővárosi Ítélőtábla (Budapest): Budapestre, Fejér, Heves, Nógrád és Pest megyékre erjed ki   - Szegedi Ítélőtábla: Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megyékre terjed ki   - Pécsi Ítélőtábla: Baranya, Somogy, Tolna és Zala megyékre terjed ki   - Debreceni Ítélőtábla: Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun- Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékre terjed ki   - Győri Ítélőtábla: Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas, Veszprém megyékre terjed ki

Törvényszék Elsőfokon jár el a törvényben meghatározott ügyekben     Elsőfokon jár el a törvényben meghatározott ügyekben    Másodfokon elbírálja a járásbíróságok határozatai ellen bejelentett fellebbezéseket.

Elsőfokon eljáró bíróságok Járásbíróság (kerületi bíróság): általános elsőfokú hatáskör Közigazgatási és munkaügyi bíróság: különbíróságként elsőfokú határozatai ellen előterjesztett fellebbezések elbírálása a törvényszék hatáskörébe tartozik   működési területe egy megyére terjed ki elnevezésük általában a megyeszékhelyhez igazodik, Budapesten a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság működik.

A bíróságok összetétele Elsőfokon eljáró bíróság   általános szabályként: egy hivatásos bíróból áll (egyesbíró) kivételes szabályként: - törvényben meghatározott esetekben egy hivatásos bíróból, mint elnökből és két ülnökből álló háromtagú tanácsban ítélkezik (munkaügyi per). - ha az ügy különös bonyolultsága indokolja 3 hivatásos bíróból álló tanácsban (közigazgatási per). - ülnökök közreműködésével jár el a bíróság, ha az egy keresetben, illetőleg az egyesített perekben érvényesített valamelyik igény vagy a viszontkereset, illetőleg a beszámítási kifogás elbírálása tekintetében a törvény szerint ülnökök közreműködése szükséges. 3 hivatásos bíróból álló tanácsban (Fővárosi Törvényszék előtti iparjogvédelmi per).

A bíróságok összetétele Másodfokon eljáró bíróság   általános szabályként: három hivatásos bíróból álló tanács  Harmadfokon eljáró Kúria általános szabályként: a felülvizsgálati eljárás során három hivatásos bíróból álló tanácsban ítélkezik. kivételes szabályként: ha az ügy különös bonyolultsága indokolja, öt hivatásos bíróból álló tanácsban jár el. törvény indokolt esetben az eljáró bíróság összetételét eltérően is megállapíthatja.

Bírák kizárása A bírói függetlenség garanciája, az ítélkezés tárgyilagosságát, pártatlanságát szolgálja. Ha az ügy elbírálásában mégis olyan bíró vesz részt, akivel szemben kizárási ok áll fenn, az ún. abszolút hatályon kívül helyezési oknak minősül, azaz a másodfokú bíróságnak az elsőfokú bíróság ítéletét hatályon kívül kell helyeznie.   A bíróság arra ügyel, hogy az eljárásban ne vegyen részt kizárt bíró, illetve a kizárási okot a fél bejelentheti.

Az egyes kizárási okok Abszolút kizárási okok (a bírót feltétlenül kizártnak kell tekinteni) a fél, a féllel együtt jogosított vagy kötelezett személy, továbbá az, aki a per tárgyát egészen vagy részben a maga részére követeli, vagy akinek jogaira vagy kötelezettségeire a per eredménye kihatással lehet a fentiek képviselője, támogatója vagy olyan volt képviselője, volt támogatója, aki az ügyben eljárt a fenti két esetkörbe tartozó személynek a hozzátartozója vagy volt házastársa az, akit a perben tanúként vagy szakértőként kihallgattak, vagy akinek tanúként vagy szakértőként való kihallgatását a bíróság elrendelte Relatív kizárási ok (mindig mérlegelés tárgya) az, akitől az ügynek tárgyilagos megítélése egyéb okból nem várható (elfogultság).   A bíróság pénzbírságot szabhat ki az ismételten alaptalan indítványt előterjesztő féllel szemben.