OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON 2017. június 27. ELTE PPK Néhány érdekes adat a magyar oktatás alrendszereinek innovációs jellemzőiről OTKA (115857) „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” Horváth László, tudományos segédmunkatárs – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport
Az előadás tartalma Az innováció értelmezése az Innova kutatásban A kérdőíves adatfelvétel általános adatai Előzetes eredmények a kérdőíves felmérésből Innovációs mutató kialakítása és kapcsolata az eredményeséggel Továbbgondolandó kérdések
Az innováció értelmezése (Godin, 2008) Xenophon (i.e. 5. sz.) kainotomia új bányák nyitása (pozitív) változás, mint negatív, felforgató tényező (pl. Galilei) Antropológia – kulturális változás Szociológia – társadalmi változás Közgazdaságtan – technológiai változás „minden olyan gondolat, viselkedés vagy dolog, ami új, mert minőségileg különbözik a már meglévő dolgoktól” „ötlet, folyamat vagy tárgy, melyet az adaptálója újként értelmez” „tudatos közgazdaságtani értelemben vett döntés, mely értelmében egy vállalat alkalmaz vagy adoptál egy találmányt”
Ipari paradigma dominanciája: Technológia és termelés dominanciája, Oslo-kézikönyv: Termék innováció Szervezeti innováció Folyamat innováció Marketing innováció Ipari paradigma dominanciája: Technológia és termelés dominanciája, Eredményesség és üzletiesülés kritériuma (OECD, 2005) TERMÉK SZOLGÁLTATÁS Megfogható Raktározható Széles igényekre Ember-gép rendszer Folyamat előre meghatározott Utólagos visszajelzés Megfoghatatlan Nem raktározható Helyi igényekre Ember-ember rendszer Folyamat kiszolgálás során változhat Azonnali visszajelzés Szolgáltatás-alapú innovációk közszférára jellemző innovációk oktatási ágazatra jellemző innovációk (Barcet, 2010)
A megjelölt konkrét innovációk 47%-a értelmezhető termék-innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 17%-a értelmezhető szervezeti innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 30%-a értelmezhető folyamat innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 6%-a értelmezhető marketing innovációként. (Balázs és mtsai., 2011)
Kérdőíves felmérés 2016. október – 2017. január között zajlott adatfelvétel Innova elméleti keretrendszer Fő kérdéskörök – általánosan a szervezetre/szervezeti egységre Rövid leírás Konkrét innováció jellemzői (keletkezés, fennmaradás, változás, hatás, kiváltó ok) Innovációs aktivitás Innováció által érintett területek Innovációs gyakorlat, átadás-átvétel Innováció átadás, átvétel Változások Akadályozó tényezők Innovatív munkatársak aránya Szervezeti tanulás Fő kérdéskörök – konkrét innováció
Kitöltési adatok és arányok 4853 érvényes kitöltés 4241 köznevelési intézmény ~ 30%-os visszaküldési arány 1721 csak óvodai nevelést végző intézmény 1312 csak általános iskolai képzést végző intézmény 21 óvodai nevelést és általános iskolai képzést végző intézmény 168 óvodai nevelést és/vagy általános iskolai, illetve középfokú képzést (általános és/vagy szakmai) végző intézmény 394 középfokú (általános és/vagy szakmai) képzést végző intézmény 572 egyéb köznevelési intézmény (EGYMI, AMI, kollégium, pedagógiai szakmai szolgálat stb.) 513 felsőoktatási intézmény szervezeti egysége (intézet, tanszék, doktori iskola) ~ 25%-os visszaküldési arány 99 iskolarendszeren kívüli piaci vagy non-profit, képzést folytató szervezet (piaci szereplő) ~5%- os visszaküldési arány
Milyen innovációs aktivitás jellemzi a kitöltőket? A kitöltők 28%-a jelezte, hogy az utóbbi tíz évben többször/nagyon sokszor előfordult, hogy a korábbi gyakorlattól jelentősen eltérő megoldásokat kezdtek el alkalmazni. Köznevelés: 27% Felsőoktatás: 34% Piaci szereplők: 38% A kitöltők 38%-a véli úgy, hogy az utóbbi tíz évben többször/nagyon sokszor előfordult az intézményben, hogy a munkatársak által kezdeményezett újítások nyomán a szervezet eredményessége javult. Köznevelés: 37% Felsőoktatás: 45% Piaci szereplők: 56%
Milyen területeken innoválnak leginkább az egyes alrendszerekben? A köznevelési intézményekben a leggyakrabban (44%) a foglalkozások, tanórák során alkalmazott módszereket és eszközöket érintették az innovációk. A felsőoktatási szervezeti egységekben a leggyakrabban (37%) a technikai eszközök újszerű alkalmazásával járó innovációkat említették. A piaci szereplők esetében a szervezet belső működését érintő innovációk (44%), illetve a partnerekkel/igénybe-vevőkkel való külső kapcsolatokat érintő innovációk (36%) voltak a dominánsak.
Mi jellemzi az innovációk átadását/átvételét az egyes alrendszerek esetében? A köznevelési intézmények és felsőoktatási szervezeti egységekben esetében a kitöltők 15%-a nyilatkozott úgy, hogy többször/nagyon gyakran előfordult, hogy átvették hazai szervezet bevált újításait. Míg a piaci szereplők esetében ez az arány 23%-os. A saját intézményben keletkezett innovációk külső szervezet általi átvétele esetében a köznevelési intézmények 8%-a, a felsőoktatási szervezeti egységek 10%-a, illetve a piaci szereplők 12%-a nyilatkozott úgy, hogy többször/nagyon gyakran megtörtént.
A felsőoktatási intézmények szerepe az innovációs ökoszisztémában
Főkomponens-elemzés 3 komponenses modell (varimax forgatás): TVE=58,89% KMO=0,88; p<0,001 1 komponenses modell: TVE=38,6% (átadás-átvétel)
Összegzés helyett Az előadások/a nap során ért hatások alapján hogyan módosult az innováció értelmezése az Önök gondolkozásában? A saját innovációs gyakorlat/tevékenység milyen (korábban nem tudatos) elemei tudatosultak az előadások/a nap során? Milyen területen lehet érdemes fejlődni/fejleszteni? Az eredmények alapján milyen horizontális együttműködési lehetőségek/feladatok láthatóak az egyes intézményeken belül, intézmények között, alrendszereken belül és azokon átívelően?
Felhasznált irodalom Balázs és mtsai. (2011): Javaslat a nemzeti oktatási innovációs rendszer fejlesztésének stratégiájára. OFI, Budapest. URL: https://ofi.hu/sites/default/files/attachments/noir.pdf Barcet, A. (2010): Innovation in services: a new paradigm and innovation model. In: Gallouj, F. és Djellal, F. (szerk.): The Handbook of Innovation and Services. A Multi- disciplinary Perspective. Edward Elgar, Cheltenham, 49-67. Godin, B. (2008): Innovation: The History of a Category. Project on the Intellectual History of Innovation. Working Paper No. 1. URL: http://www.csiic.ca/PDF/IntellectualNo1.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 30.) OECD (2005): Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3. kiadás, OECD, Paris.
OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON 2017. június 27. ELTE PPK Köszönöm a figyelmet! http://www.ppk.elte.hu/nevtud/fi/innova Horváth László, tudományos segédmunkatárs – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport