OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE Roadshow Bőcs, január 20.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A felsőoktatási innovációk fenntarthatóságának támogatása a szervezeti tanulási kapacitás segítségével Horváth László – ELTE.
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
„Visszapillantó tükörből előre”
Az információs társadalom joga
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON 2017. június 27. ELTE PPK Néhány érdekes adat a magyar oktatás alrendszereinek innovációs jellemzőiről OTKA (115857) „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” Horváth László, tudományos segédmunkatárs – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport

Az előadás tartalma Az innováció értelmezése az Innova kutatásban A kérdőíves adatfelvétel általános adatai Előzetes eredmények a kérdőíves felmérésből Innovációs mutató kialakítása és kapcsolata az eredményeséggel Továbbgondolandó kérdések

Az innováció értelmezése (Godin, 2008) Xenophon (i.e. 5. sz.) kainotomia  új bányák nyitása (pozitív)  változás, mint negatív, felforgató tényező (pl. Galilei) Antropológia – kulturális változás Szociológia – társadalmi változás Közgazdaságtan – technológiai változás „minden olyan gondolat, viselkedés vagy dolog, ami új, mert minőségileg különbözik a már meglévő dolgoktól” „ötlet, folyamat vagy tárgy, melyet az adaptálója újként értelmez” „tudatos közgazdaságtani értelemben vett döntés, mely értelmében egy vállalat alkalmaz vagy adoptál egy találmányt”

Ipari paradigma dominanciája: Technológia és termelés dominanciája, Oslo-kézikönyv: Termék innováció Szervezeti innováció Folyamat innováció Marketing innováció Ipari paradigma dominanciája: Technológia és termelés dominanciája, Eredményesség és üzletiesülés kritériuma (OECD, 2005) TERMÉK SZOLGÁLTATÁS Megfogható Raktározható Széles igényekre Ember-gép rendszer Folyamat előre meghatározott Utólagos visszajelzés Megfoghatatlan Nem raktározható Helyi igényekre Ember-ember rendszer Folyamat kiszolgálás során változhat Azonnali visszajelzés Szolgáltatás-alapú innovációk  közszférára jellemző innovációk  oktatási ágazatra jellemző innovációk (Barcet, 2010)

A megjelölt konkrét innovációk 47%-a értelmezhető termék-innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 17%-a értelmezhető szervezeti innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 30%-a értelmezhető folyamat innovációként. A megjelölt konkrét innovációk 6%-a értelmezhető marketing innovációként. (Balázs és mtsai., 2011)

Kérdőíves felmérés 2016. október – 2017. január között zajlott adatfelvétel Innova elméleti keretrendszer Fő kérdéskörök – általánosan a szervezetre/szervezeti egységre Rövid leírás Konkrét innováció jellemzői (keletkezés, fennmaradás, változás, hatás, kiváltó ok) Innovációs aktivitás Innováció által érintett területek Innovációs gyakorlat, átadás-átvétel Innováció átadás, átvétel Változások Akadályozó tényezők Innovatív munkatársak aránya Szervezeti tanulás Fő kérdéskörök – konkrét innováció

Kitöltési adatok és arányok 4853 érvényes kitöltés 4241 köznevelési intézmény ~ 30%-os visszaküldési arány 1721 csak óvodai nevelést végző intézmény 1312 csak általános iskolai képzést végző intézmény 21 óvodai nevelést és általános iskolai képzést végző intézmény 168 óvodai nevelést és/vagy általános iskolai, illetve középfokú képzést (általános és/vagy szakmai) végző intézmény 394 középfokú (általános és/vagy szakmai) képzést végző intézmény 572 egyéb köznevelési intézmény (EGYMI, AMI, kollégium, pedagógiai szakmai szolgálat stb.) 513 felsőoktatási intézmény szervezeti egysége (intézet, tanszék, doktori iskola) ~ 25%-os visszaküldési arány 99 iskolarendszeren kívüli piaci vagy non-profit, képzést folytató szervezet (piaci szereplő) ~5%- os visszaküldési arány

Milyen innovációs aktivitás jellemzi a kitöltőket? A kitöltők 28%-a jelezte, hogy az utóbbi tíz évben többször/nagyon sokszor előfordult, hogy a korábbi gyakorlattól jelentősen eltérő megoldásokat kezdtek el alkalmazni. Köznevelés: 27% Felsőoktatás: 34% Piaci szereplők: 38% A kitöltők 38%-a véli úgy, hogy az utóbbi tíz évben többször/nagyon sokszor előfordult az intézményben, hogy a munkatársak által kezdeményezett újítások nyomán a szervezet eredményessége javult. Köznevelés: 37% Felsőoktatás: 45% Piaci szereplők: 56%

Milyen területeken innoválnak leginkább az egyes alrendszerekben? A köznevelési intézményekben a leggyakrabban (44%) a foglalkozások, tanórák során alkalmazott módszereket és eszközöket érintették az innovációk. A felsőoktatási szervezeti egységekben a leggyakrabban (37%) a technikai eszközök újszerű alkalmazásával járó innovációkat említették. A piaci szereplők esetében a szervezet belső működését érintő innovációk (44%), illetve a partnerekkel/igénybe-vevőkkel való külső kapcsolatokat érintő innovációk (36%) voltak a dominánsak.

Mi jellemzi az innovációk átadását/átvételét az egyes alrendszerek esetében? A köznevelési intézmények és felsőoktatási szervezeti egységekben esetében a kitöltők 15%-a nyilatkozott úgy, hogy többször/nagyon gyakran előfordult, hogy átvették hazai szervezet bevált újításait. Míg a piaci szereplők esetében ez az arány 23%-os. A saját intézményben keletkezett innovációk külső szervezet általi átvétele esetében a köznevelési intézmények 8%-a, a felsőoktatási szervezeti egységek 10%-a, illetve a piaci szereplők 12%-a nyilatkozott úgy, hogy többször/nagyon gyakran megtörtént.

A felsőoktatási intézmények szerepe az innovációs ökoszisztémában

Főkomponens-elemzés 3 komponenses modell (varimax forgatás): TVE=58,89% KMO=0,88; p<0,001 1 komponenses modell: TVE=38,6% (átadás-átvétel)

Összegzés helyett Az előadások/a nap során ért hatások alapján hogyan módosult az innováció értelmezése az Önök gondolkozásában? A saját innovációs gyakorlat/tevékenység milyen (korábban nem tudatos) elemei tudatosultak az előadások/a nap során? Milyen területen lehet érdemes fejlődni/fejleszteni? Az eredmények alapján milyen horizontális együttműködési lehetőségek/feladatok láthatóak az egyes intézményeken belül, intézmények között, alrendszereken belül és azokon átívelően?

Felhasznált irodalom Balázs és mtsai. (2011): Javaslat a nemzeti oktatási innovációs rendszer fejlesztésének stratégiájára. OFI, Budapest. URL: https://ofi.hu/sites/default/files/attachments/noir.pdf Barcet, A. (2010): Innovation in services: a new paradigm and innovation model. In: Gallouj, F. és Djellal, F. (szerk.): The Handbook of Innovation and Services. A Multi- disciplinary Perspective. Edward Elgar, Cheltenham, 49-67. Godin, B. (2008): Innovation: The History of a Category. Project on the Intellectual History of Innovation. Working Paper No. 1. URL: http://www.csiic.ca/PDF/IntellectualNo1.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 30.) OECD (2005): Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. 3. kiadás, OECD, Paris.

OKTATÁSI INNOVÁCIÓ MAGYARORSZÁGON 2017. június 27. ELTE PPK Köszönöm a figyelmet! http://www.ppk.elte.hu/nevtud/fi/innova Horváth László, tudományos segédmunkatárs – horvath.laszlo@ppk.elte.hu ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet Felsőoktatás- és Innovációkutató Csoport