A szaktanácsadásról
Alapelvek Az új típusú szaktanácsadás alapelvei: személyre szabott/egyéni támogató/megerősítő segítő szükséglet - alapú fejlesztő célú (helyzetelemzés, tervezés, megvalósítás, reflexió) tanácsadást nyújt.
Miben segít a szaktanácsadó a pedagógusoknak? szakmai előmenetel (életpályamodell) támogatásában kompetenciaterületek tartalmainak megismerésében (ismeretek, képességek-készségek, attitűdök szintjén) pedagógus szintleírások tartalmainak megismerésében portfólió készítés lépéseinek, dokumentumainak elvárt tartalmi elemeinek megismerésében pedagógus előmeneteli rendszerben a képzési szükségletek diagnosztizálásában (Pedagógus Szakmai Fejlődési Terv által)
Pedagógus Szakmai Fejlődési terv A fejlődési terv kiindulópontja a pedagógus jelenlegi helyzete. Olyan célok megfogalmazása történik, melyek aktuálisak, reálisan kivitelezhetők. A pedagógus fogalmazza meg a szaktanácsadó segítségével, hogy mire lenne szüksége. A fejlődési terv intézményi igényhez igazított, összhangban van azzal, támogatva az intézményi fejlődést is.
Hogyan segít a szaktanácsadó? Hangsúlyozza és ösztönzi: az egyéni felelősségvállalást a szakmai munkáért a tudatosság szem előtt tartását a saját szakmai előmenetel megtervezésében (amely csak a pedagógiai munka minőségének és hatékonyságának növekedése esetében elképzelhető) a pedagógusok minősítő eljárásra való felkészülésülését.
A szaktanácsadás menete Időpont egyeztetés az intézménnyel Dokumentumok áttekintése – információk az intézményről és a pedagógusról – felkészülés a látogatásra Találkozás a vezetővel ( vezetői interjú) Első találkozás a pedagógussal ( pedagógus interjú) A pedagógus nevelőmunkájának megfigyelése a tanulócsoportban A látottak megbeszélése a pedagógussal A Pedagógus Fejlesztési Terv elkészítése A tanácsadói nap lezárása
Szaktanácsadói látogatás eredményei Megerősítést ad a pedagógusi munkában. Fejlődésre motivál és iránymutatást ad. Segít felkészülni a minősítésre, a minősítő eljárásra. Segítséget nyújt a változatosabb feladatmegoldásokhoz.
Miért érdemes kipróbálni? A pedagógus önmagát és intézményét nagyobb távlatokban tudja értelmezni támogatást kap a szakmai fejlődéséről való gondolkozáshoz, annak tervezéséhez segítséget kap a szakértői és tanfelügyeleti látogatásokra való felkészüléshez, illetve a továbblépéshez. Az intézményvezető támogatást kap vezetői szerepe még eredményesebb megvalósításához. Az intézmények részesei lehetnek egy rendszerszintű fejlesztésnek, szakmai kapcsolataik bővülnek, új tudást szereznek.
Néhány visszajelzés „A szaktanácsadó személyisége pozitív hatással volt rám már az első pillanattól fogva, éreztem segítő szándékát.” „Jól esett a pozitív értékelés és biztatás, mivel régen volt már ilyenben részem, kissé izgultam, de kedves, megnyugtató személyisége hozzájárult ahhoz, hogy bátran megmutassam egyéniségemet, tudásomat és a csoportban végzett munkámat.” „Számomra tanulságos volt ez a látogatás, mert segítséget adott ahhoz, hogy milyen módon lehet még változatosabban megoldani a feladatokat és további fejlődésre inspirált.”
Néhány visszajelzés „A szaktanácsadás pedagógusközpontú szemléletével, és újszerű kommunikációjával, jól felépített eljárásrendjével messze a legnagyobb élményt nyújtotta számunkra. Motivációt hozott intézményünknek, valóban kimozdította a kollégákat komfortzónájukból, ráadásul olyan saját maguk által kitűzött célok érdekében, amelyek elérése erőfeszítéssel fog járni számukra.” „Olyan célokat fogalmaztak meg, amivel én is mint intézményvezető azonosulni tudok,elismerést „nyert" szakmai munkájuk, s segítséget kaphattak az örök innovatív hozzáállásukkal a továbblépésükhöz.”
A területileg illetékes pedagógiai intézetnél Jelentkezés A területileg illetékes pedagógiai intézetnél
Köszönöm a megtisztelő figyelmet.