R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITOR TOVÁBBKÉPZÉS 2017. június 16. R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között tervezési tapasztalatok közúti biztonsági auditor szemmel Nádasdy Tamás Irodavezető-helyettes Uvaterv Zrt.
A szakasz áttekintő térképe
Az R76 számokban Tervezési sebesség: 110 km/h (K.II.A.) Koronaszélesség: 20.50 m Forgalmi sávok: 3.50 + 3.25 m 3 db különszintű, 5 db körforgalmi csp, 30 db műtárgy Az R76 számokban
R76 – M7 ap. csomópontja - elfogadott KBA szempontok: - Meddig tart az R76 gyorsút? - Két gyorsforgalmi út csomópontjáról van szó R76 – M7 ap. csomópontja - elfogadott
R76 – M7 ap. csomópontja KBA szempontok: - Megosztott főirány a körforgalomban - Szerencsére nem keresztezi egymást R76 – M7 ap. csomópontja
R76 – M7 ap. csomópontja KBA szempontok: - Két gyorsforgalmi útnak különszintű csomópontja legyen. - Közlekedéspolitikai szempontok ezzel nem egyeznek. R76 – M7 ap. csomópontja
75101 j. úti (Téglagyári) csomópont KBA szempontok: - Szükséges ez a csomópont? - Ha igen akkor miért nem teljes értékű? - Két alcsomópont különbözőségét mi indokolja? 75101 j. úti (Téglagyári) csomópont
Balatonszentgyörgyi csomópont KBA szempontok: - Alcsomópontok távolsága. - Magassági és helyszínrajzi vonalvezetés, azok összhangja. - Helyi kötöttségek erősek. Itt van a legjobb helye a csp-nak? Balatonszentgyörgyi csomópont
R76 – M75 elválási csomópontja KBA szempontok: - Ütemezett építés miatti kialakítások. - Két gyorsforgalmi út csomópontjáról van szó, vagy nem? R76 – M75 elválási csomópontja
R76 – M75 elválási csomópontja - útszámozás KBA szempontok: - Útszámozás kérdése R76 – M75 elválási csomópontja - útszámozás
R76 – 75 sz. főút végcsomópontja KBA szempontok: - Meglévő állapot csatlakoztatása R76 – 75 sz. főút végcsomópontja
Hogyan tekintünk a gyorsút forgalomtechnikai rendszerére? Egyszerűsített gyorsforgalmi út? Bővített főút?
Burkolati jelek kialakítása Jelek szélessége 15/12 cm – gyorsút, főút 20/15 cm – gyorsf. út Terelővonal ritmusa 4/8 m – gyorsút, főút 6/12 m – gyorsforgalmi út Rázóoptika mindkettő esetén van KBA szempontok: - Gyorsforgalmi útnak tekintjük? A sebesség miatt célszerűen igen, de mégsem jelezzük annak megfelelő felfestésssel. Burkolati jelek kialakítása
Gyorsúti táblák alapszíne Csomóponti számok szükségessége „R” gyorsút „M” gyorsút Autóút Gyorsúti táblák alapszíne Csomóponti számok szükségessége kell, nem kell? 1000 m-es útirány-előjelző táblák Útirányjelzés sajátosságai
Gyorsút jelzéscsoport kialakításának nehézségei
Gyorsút jelzéscsoport kialakításának nehézségei
Középső elválasztó sáv „M” gyorsút, autóút, autópálya KBA szempontok: - Ütközés esetén a korlát „mögötti” tér. - Fényvédelem szükségessége. „R” gyorsút, főút Visszatartó rendszer kialakítása
Műtárgyak visszatartó rendszere KBA szempontok: - egységes kialakítás legyen úton - hídon Visszatartó rendszer kialakítása
Visszatartó rendszer kialakítása Padkában: „Külterületi főúti előírásoknak megfelelő korlát-rendszer alkalmazandó” KBA szempontok: - Miért? Akkor ez gyorsforgalmi út vagy sem? Visszatartó rendszer kialakítása
Gyorsút tervezési útmutató 1.12. pont „Nem kell a megállási látótávolság érdekében az előrelátás biztosítására elválasztó sáv szélesítést alkalmazni.” Feltételek: Egysoros vezetőkorlát 110 km/h – min R=800 m 90 km/h – min R=500 m KBA szempontok: - Fényvédő háló alkalmazása esetén, az elválasztó sáv szélesítése nélkül az előrelátás nem biztosított. Látómező, fényvédelem
Köszönöm a figyelmet!