AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ Takács Szilvia 2004.
Kialakulása, története Az épület A kellékek Az előadás
A dráma kialakulása A TRAGÉDIA VALLÁSOS JELLEGE Ie. VII. szd. vallásos szertartásokból Dionüszosz isten tiszteletére rendezték Dionüszosz mítoszának megjelenítése Más mitológiai történetek megjelenítése A TRAGÉDIA VALLÁSOS JELLEGE
Az épület (5-20 000 néző)
Dionüszosz-színház Athén (ie.VII.szd.) (17-20 000 néző)
Dionüszosz-színház (rekonstrukció) félkör alakban, lépcsőzetesen emelkedő sorok orkhesztra (a kórus helye) színpad Dionüszosz-színház (rekonstrukció)
dioniszosz Dionüszosz oltára Dionüszosz-színház (rekonstrukció) Orchestra
Dionüszosz-színház (rekonstrukció) színpad Oszlopos csarnok
Dionüszosz-színház (rekonstrukció)
Az epidauroszi színház Ie. IV. szd. 12 000
Az epidauroszi színház Ie. IV. szd. 12 000 Orchestra Színpad
Színpad Orchestra Pompeii színház (rekonstrukció)
Pompeii színház
pompei Pompeii színház (rekonstrukció)
Pompeii színház (rekonstrukció)
V.I.P.
A kellékek
(hangerősítésre alkalmas?) maszk - nincs arcjáték bő papi tóga, (magasított talpú?) koturnus, emelő és lebegtető szerkezetek A díszlet nem változik (palota v. templom) Deus ex machina
Deus ex machina
álarc Magasίtott talpú kothurnusz
A színház helye a társadalom életében drámaíró nézők gazdag polgárok kiválasztják a drámákat állami ösztöndíjat kap szétosztják a díjakat Finanszίrozzák az előadást Nem üzleti vállalkozás A kiválasztott drámák szerzői pénzt kapnak a kar megszervezésére célja nem a szórakoztatás Olyan, mint az istentisztelet
Nem mindennapi szórakozás, csak nagy ünnepeken Nappal játszottak Munkaszüneti napok ingyenes előadások
Lépcsőzetesen emelkedő sorok A görög színház A mai színház Szabadtéri színházak Fedett színházak Több ezer fős (5-20 000) Néhány száz fős Lépcsőzetesen emelkedő sorok Orchestra hangsúlyozott szerep mellékes szerep nem változó díszlet Nincs függöny – nincsenek felvonások változó díszlet függöny felvonások
egyéniség kevésbé fontos A színészi egyéniség, sztár A görög színház A mai színház Nincs arcjáték A színészi egyéniség kevésbé fontos A színészi egyéniség, sztár Nincs jelmez Jelmez, pl. korhű kosztüm Zenével és tánccal kίsérik A zene és tánc szerepe csökken A kar szerepe hangsúlyos A kar eltűnik Új műfajokba épül be, pl. opera, operett, musical
A görög színház A mai színház Célja: vallásos Célja a szórakoztatás, művelődés Ünnephez kötött Évente egyszer Mindennapos esemény nappali esti előadás Ingyenes előadások Üzleti vállalkozás