Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007 Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007. június 30. Dr. Ranschburg Ágnes csala.ranschburg@chello.hu már megint?? !!
előadásvázlat tavalyi Az elképzelések A résztvevők Problémák és gondok A koncepció Az eredmények
Az elképzelés kompetenciamérés 4 fontos kompetencia terület Nem változott! kompetenciamérés 4 fontos kompetencia terület szöveges értékelés iskolai feldolgozás és értékelés után központi értékelés, szakiskolai standardok
A kompetenciaértelmezésünk Nem változott! A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. (OECD,2003)
Munkacsoportok Gál Ferenc Új!! Új!! és Dr. Ranschburg Ágnes 1.csoport Gálosné Szűcs Emília Kakusziné Körtvélyesi Anikó Budainé Gulyás Gabriella Bartha Júlia dr. Berkéné dr. Sajti Ilona Gyuricza Zsolt dr. Fülöpné Strohner Irén Új!! Kárpáti Ildikó Kovács Béla 3.csoport Vadasi Béláné és Ruzsinszkiné Lukácsy Margit Banai Valéria Új!! Kiss Róbert
A koncepció A választott kompetenciaterületek: Nem változott! kommunikáció Csoportvezető: Gálosné Szűcs Emília Csoportvezető: Kakusziné Körtvélyesi Anikó néhány szociális kompetencia Csoportvezető: Vadasi Béláné Szabálykövetés Új! Problémamegoldás Csoportvezető: Ruzsinszkyné Lukácsy Margit
Kommunikáció Nem változott! dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló információ rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés Nem változott!
megadott nem megadott szabályok közül Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő Nem változott!
a megoldás logikus előadása (leírása) Problémamegoldás Nem változott! dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)
Nem változott! Szociális kompetencia kompetencia/szint 1. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe
Nem változott! Szociális kompetencia Környezettel kapcsolatos kompetencia (ismeret, attitűd, viselkedés) dimenzió/szint 1.szint 4.szint problémaérzékenység nem ismeri fel a fenntarthatóság elvét a problémát univerzálisan értelmezi felelősségvállalás a „sorsra” bízza a elismeri az egyén és a környezet közösség felelősségét megmentését tevékenység/ mindennapi élet mentségeket talál a a saját és társai felelőtlen magatartásra viselkedését ökológiai szempontok szerint irányítja
A teljesítmények értékelése Ez nem változott! kommunikáció szociális kompetenciák problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat feladatonként 1szint feladatonként 4szint a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén értékelési kategóriák: a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint esetleg a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül is! alacsony ingadozó átmeneti fejlett szintek
Problémák és gondok Nincsenek!!!!
Az iskolai feldolgozás A Kompetenciamérés2006 program a megoldás, mert Nem változott! könnyen kezelhető a tanulónkénti adatok beírása után nyomtathatóvá teszi a személyre szóló szöveges értékelést és javaslatot az adatokat adatbázisban tárolja későbbi összehasonlításokhoz lehetőséget ad arra, hogy az iskola osztályonkénti százalékos összesítést is kapjon egy-egy területről lehetővé teszi a mért - és kiegészítő- adatok eljuttatását a központhoz további feldolgozásokhoz
Az iskolai feldolgozás Az ITEM programmal kényelmesebb lesz, mert Új!! az adatokat csak egy helyen kell beírni sok helyen (a javaslatokat figyelembe véve) változtattunk a programon számos további információt jelent az iskolában: teszttel kapcsolatos információk (Jegyzőkönyv, itemanalízis) az osztály teljesítményével kapcsolatos információk (itemenkénti eredmények, normális eloszlástól való eltérés, évfolyamstandard és az osztályok ehhez viszonyított eredményei) összefüggések (háttéradatok szerinti iskolai és osztályeredmények, item-item korreláció, a szülői végzettség és/vagy az osztályzatok hatása a teljesítményekre) tanulónkénti, osztályonkénti változás az előző eredményhez képest
Kommunikáció szöveges értékelése
Gondolkozunk……. Nem változott! hogyan lehet további összehasonlításokat végezni?? mit kellene még vizsgálni?????
Köszönöm a figyelmet!