A közpolitika fogalma és osztályozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Szervezetfejlesztési Program
Lobbizás az egészségügyben
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
SZTE-ÁJTK, Politológia BA, III. évfolyam Politikatudomány szekció Április 15.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Összehasonlító gazdaságtan
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Dippold Péter A könyvtárak változó szerepe az információs társadalmakban.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A közigazgatás szervezete és működése. A helyi önkormányzatok felépítése Politológia I. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Operációkutatás I. 1. előadás
Az integráció létrejöttének előzményei I.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Állampolgári és közösségi részvétel Részben elméleti megközelítések
A közigazgatás személyi állománya
A közigazgatás funkciói/feladatai
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A politikai rendszerek tipológiája I.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A közpolitika fogalma és osztályozása Politológia I. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév

I. A politika tartalmi oldala I. Policy: politikai programok megvalósulására irányuló tevékenység. Közpolitika: közügyek intézése a politikai célok és programok – széleskörű társadalmi részvétel mellett zajló – elfogadása és megvalósítása értelmében. Főszereplői: kormányzati és állami hivatalok + politikai élet más szereplői. Kormányzás: interaktív folyamat.

I. A politika tartalmi oldala II. Jóléti állam kialakulásához vezető társadalmi programok: állami tevékenység körének kibővülése. Policy kutatások fellendülésének okai: 1. modern jóléti állam kiterjedt szolgáltató tevékenysége; 2. társadalompolitikai programok kialakítása és végrehajtása társadalmi és politikai tervezetést tett szükségessé; 3. politikai döntéshozók információigényének megnövekedése + szakértelem szerepe politikai döntési folyamatokban.

II. A közpolitika kialakulása I. Egyesült Államok: politikai elemzések és közpolitika irányzatának létrejötte. Közpolitika: politológia része. Fő cél: közösségi szabályozás és beavatkozás politikai szempontjainak képviselete. Kormányzati tevékenység kiszélesedése: kiterjedt ágazati politikák létrejötte a szabályozás területei alapján. Közpolitika: politikacsinálás mint döntéshozatali folyamat.

II. A közpolitika kialakulása II. Intézmények vizsgálata: politikai folyamatok struktúrálódása szempontjából. Policy jellegű kutatások: közigazgatás-elméletek szerepe. Politikai szakszerűség: tervezett beavatkozások alkalmassága, megvalósíthatósága. Közpolitikai kutatás: állami-kormányzati politika leírása és döntéshozatali folyamat elemzése + gyakorlati politikai tanácsadás és szakértői munka.

II. A közpolitika kialakulása III. Gyakorlati célú politikai elemzések: döntési folyamat összetevőinek és döntési alternatívák hátterének empirikus feltárása. Elméleti, alapkutatási jellegű policy-tanulmányok: politika intézményes feltételeinek és a politikai folyamat összetevőinek a politika tartalmára tett hatásának vizsgálata. Politikai célok kitűzése: mérlegelni kell azok ésszerűségét és megvalósíthatóságát. Gazdasági költségekkel szemben politikai költségek mérlegelése.

II. A közpolitika kialakulása IV. Policy tanulmányok legfontosabb kérdése: milyen hatással van a politika intézményi és döntéshozatali rendje arra, hogy egy országban milyen tartalmú politikát folytatnak? Számít-e a politika, vagy más gazdasági vagy kulturális tényezők határozzák meg, hogy egy országban milyen politika érvényesül?

III. A közpolitika alapvető elméleti keretei Közpolitikai kutatások elméleti kerete: rendszerelméleti modellek szerepe. Közpolitikai kutatás: politikai döntéshozatali folyamatok részekre bontása, különböző szakaszok egyenként való vizsgálata. Politikai ciklus vagy körforgás fogalma: Közpolitikai ciklus: több kormányzati cikluson átnyúló politikai ügyek természetéhez kötődik.

IV. A közpolitika osztályozási szempontjai I. Közpolitika területeinek osztályozása tartalmuk, az alkalmazott eszközök és hatásuk alapján. Politikai programok belső természetük szerint lehetnek: 1. anyagi juttatások; 2. nem anyagi jellegű juttatások; 3. pénzügyi segélyprogramok; 4. infrastrukturális fejlesztési programok; 5. egyedi szakprogramok; 6. jogszabályi előírások;

IV. A közpolitika osztályozási szempontjai II. Közpolitikai programok és intézkedések a szabályozás jellege alapján. Jóléti programok keresztülvitele anyagi ösztönzéssel és lehetőségek megteremtésével. Közpolitika osztályozása a politika tartalma és hatásai alapján (Theodor Lowi): 1. elosztási politika; 2. újraelosztási politika; 3. regulatív jellegű közpolitika jogszabályok;

V. A közpolitika alapfogalmai I. Közpolitikai ciklusok: Politikai ciklusok fázisai: 1. a probléma meghatározásának szakasza; 2. napirendrevétel (agenda setting); 3. politikai program megfogalmazása; 4. politikai döntéshozatal; 5. a meghozott döntés érvényesítése, keresztülvitele; 6. a végeredmény (outcome) értékelése; 7. a politika újrafogalmazása vagy a program leállítása.

V. A közpolitika alapfogalmai II. Politikai ciklusok fenti modelljének előnye: Politikai hatáselemzés: eszközök nyújtása a kormányzat kezébe az elkövetkező politikai programok jobb kialakításához. Politikai aréna: imaginárius tér, ahol a fenti ciklus szakaszai lezajlanak a közpolitika különböző szereplői között. Cél: adott probléma megoldása.

V. A közpolitika alapfogalmai III. Politikai folyamat szakaszainak jellemzése a konfliktus intenzitása alapján: - a konfrontáció, - a tárgyalás és - a közös problémamegoldás szakaszai. Közpolitikában lévő szakaszok (V. Prittwitz): 1. Politikai arénán kívül maradás. 2. Politikai arénába történő bejutás. 3. A politikai arénán belül zajló folyamatok. 4. Politikai arénában zajló alkufolyamat végeredménye: közpolitikai döntés.

V. A közpolitika alapfogalmai IV. Politikai hálózatok (policy networks): Makro-, mezo- és mikropolitika szintjeinek összekapcsolódása. Közpolitikai közösség: Issue network: Politikai hálózatok jellege és a benne szereplők száma országoként változó.

VI. Közpolitikai modellek és komparatív vizsgálatok I. Közpolitika és közpolitikai kutatások jellege az Egyesült Államokban. Közpolitika fontos résztvevői: befolyásos szakértői csoportok szerepe a döntéshozatali folyamatban. Amerikai közpolitikai rendszer: pártok csekély szerepe, de érdekcsoportok meghatározó jelentősége. Bíróságok is fontos szereplői a közpolitikának. Érdekcsoportok szerepe:

VI. Közpolitikai modellek és komparatív vizsgálatok II. A. Wildawsky esettanulmánya a költségvetés készítéséről. Társadalomtudományi szereplők részvétele a közpolitikai döntésel szakmai előkészítésében. Ma már az intézményes szakértői és elemzői tevékenység a jelentős. Európa: másfajta közpolitikai rendszer létrejötte. Fejlett közpolitikai rendszer sokféle szereplővel, de erős kormányzati részvétellel, a politikai és szakértői elem szerves összekapcsolódásával.

VI. Közpolitikai modellek és komparatív vizsgálatok III. Európa: érdek-képviseleti korporativizmus és egyezkedő demokrácia hagyományai. Európai közpolitikai rendszer főbb jellemzői: Közpolitikai kutatások összehasonlítása nemzetközi értelemben. Komparatív közpolitikai kutatás módszerei:

VII. A nemcselekvés politikája Policy tanulmányok érdekes vonatkozása: politika negatív megközelítésének lehetősége. Nem cselekvés mint tudatos kormányzati politika. Heidenheim: „A kormányzati nem cselekvés vagy nem döntés politikává válik, amikor hosszú időn át elég konzisztens módon követik az ellenkezőjére irányuló nyomás ellenében” (Heidenheim, 1990, 5). Közpolitikai elemzésnek fontos eleme marad az elmulasztott lehetőségek, feltáratlan alternatívák vizsgálata.

VIII. A policy-tanulmányok haszna Policy-tanulmányok szerepe: esettanulmányok mellett a politikaelemzés fogalmi keretének megújítása. Politika irányát nem determinálja automatikusan a gazdaság. Közpolitikai szereplők akarata és választásai döntő fontosságúak. Közpolitika: új kutatási irány a politikatudományon belül.

Köszönöm a figyelmet!