CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Menedék módszertan1 A Menedék Alapítvány küldetése Módszertani előadás.
2012. szeptember 26. Kristály Lélekvédő Egyesület Előadó: Kálóczi Andrea.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Gazdasági informatika - bevezető
Önkéntes segítő gyakorlat a Család- és Gyermekjóléti Központnál
Asztrológia I..
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
Szociális kompetencia
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Egészségügyi közbeszerzések
Szociálpszichológia interakció a csoportban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Család - Szocializáció
Pillecukor-teszt, vagyis az akaraterő fejlesztése
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Cipész, maradj a kaptafánál!
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Munkahelyi stressz HR-es szemmel
Compliance és Corporate Governance
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Iskolai szociális segítő
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ

A CSALÁD MINT KÖZVETÍTŐ TÁRSADALMI EGYSÉG 6 éves korig tartó alapszocializációs folyamat. Megalapozódik az egyén társas viselkedése: alapszemélyiség, mint szűrőrendszer jön létre: - érzelmi és viselkedési modellek, mint diszpoziciók, - értékrendszer alapozása.

Szocializációs funkciók: GONDOZÁS, BIZTONSÁGNYÚJTÁS Biológiai szükségletek kielégítése. Biztonságérzet alapja az anya-gyermek kapcsolat: - bizalom vagy bizalmatlanság, - szoptatás, - hospitalizmus, - rejtett érzelmi elhanyagolás.

A kapcsolat

Szocializációs funkciók: MODELLNYÚJTÁS A család a mintavétel első bázisa. Az anya az első adekvát minta: szeretetkapcsolat. A kiegyensúlyozott anya-gyermek kapcsolat minta a kötődésre, motivál a megismerésre.

Harlow majomkísérletei Agreszzivitás Aszexulaitás Rossz anya

Szocializációs funkciók: INTERAKCIÓS TÉR BIZTOSÍTÁSA Kapcsolati minták az alá- fölé- és mellérendelt szerepviszonyokban. Kedvező: - kifelé nyitott család, - jól strukturált család: szülői, házastársi, nemi, gyermeki alrendszerek egyértelmű szerepviszonyai.

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA TEHETED bíztatás aktív nő az önbizalma kezdeményez felelősség vállalása önállóság pozitív énkép énerős személyiség NEM TEHETED gátlás passzív kevés az önbizalma nem kezdeményez felelősség hárítása függőség ambivalens énkép éngyenge személyiség

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA A viselkedés szabályozói a belső kontroll funkciók: Negatív kontroll funkciók – gátlóak, büntetésre alakulnak ki – lelkiismeret, bűntudat. Pozitív kontroll funkciók – jutalmazásra erősödnek meg – késleltetés képessége, frusztráció tolerancia, jutalom önszabályozása, kitartás.

Szocializációs funkciók: A KOMMUNIKÁCIÓ MEGTANÍTÁSA A beszéd és a nonverbális kommunikáció jelentéstartamai. Érzelmi kapcsolat szerep a beszéd megtanulásában (másodlagos megerősítés-elmélet). Kongruens modell – double bind.

A család, mint kiscsoport Apa: instrumentális vezető. Anya: expresszív-emotív vezető. Kialakul az alapszemélyiség: a lelki élet valamennyi nagy alapterületének (megismerési, érzelmi és akarati élet) a kezdeményei kialakulnak. Mivel a korai tapasztalatok nagyon erősen és mélyen vésődnek be, így a későbbi élet során ez percepciós szűrőként működik.

A család, mint rendszer A család működőképességének fenntartása mind anyagi, mind érzelmi területen. Gondozás – nevelés. Szocializálódás, testi növekedés. Nemi szerepek elsajátítása.

JÓL MŰKÖDŐ CSALÁDOK: Az alrendszerek közötti határok tisztán kivehetők. Erős szülői alrendszer. A szülők szociális hatalommal rendelkeznek. Pozitív feed-back mechanizmus. KEVÉSBÉ HATÉKONY CSALÁDOK: Nem működnek az alrendszeri határok. Gyenge a szülői alrendszer. A szülők nem rendelkeznek megfelelő szociális hatalommal. Korlátozott lehetőségek.

Az optimális családi szocializáció feltételei A szülők kongruens nevelése. A gyerek feltétlen szeretete. Bizalom a gyerek iránt. Biztonságot nyújtó, rugalmasan a gyerek igényeihez igazodó, követelményeket állító szülői magatartás.