SZFP II Kompetenciamérés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Matematika kompetencia
Komplex Instrukciós Program
Az iskolai dokumentumok
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Képesség? Kompetencia?.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az iskolaérettség kérdése
A fejlesztő értékelés.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A team-munka elméleti alapjai
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Kompetenciamérés értékelése 4. osztály 2008 Gönczy Pál Általános Iskola.
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Harmadik matematikakönyvem
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kompetencia -eredményesség
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az országos mérések megújult rendszere
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
PÁLFFY MIKLÓS KERESKEDELMI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Bemeneti kompetencia mérés SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1.Mérőeszközök -Jellemzők -Kompetenciák -Tevékenységek 2. Változások.
1 Bemeneti kompetencia mérése ProblémamegoldásTapasztalatok Székesfehérvár, január 26. Ruzsinszkiné Lukácsy Margit
Kompetenciamérés – Salgótarján
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Bemeneti kompetencia mérés
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Szent László Középiskola Szekszárd
Regionális konferencia
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Szociális kompetencia
Mesterséges intelligencia
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Algoritmus készítés.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

SZFP II Kompetenciamérés Szabálykövetés 2009. január 28. Vadasi Béláné vadasi@freemail.hu

A kompetencia fogalma A kompetenciát (Nagy József nyomán) olyan – ismereteket, készségeket, képességeket, személyiségjegyeket és attitűdöket tartalmazó – komplex rendszernek tekinthetjük, amely képessé, kompetenssé teszi birtoklóját arra, hogy különböző helyzetekben, összetett, életszerű feladatok megoldásában eredményesen, hatékonyan cselekedjék.

Miért a „Szabálykövetés” ? Diákjaink életét, tevékenységét, iskolai tanulmányait számos dokumentum szabályozza, melyek ismeretét, követését, az adott helyzetekben a megfelelő alkalmazását várjuk el tanulóinktól. Például: tűz- és balesetvédelmi szabályzat; a házirend; a DÖK működési szabályzata.

Mit jelent a „szabálykövetés”? A szabály (szabályosság) felismerése, a szabály követése, adott helyzetben a megfelelő alkalmazása komoly gondolkodási műveletek elvégzését feltételezi, mint például: a szelektálás, a rendszerezés, a kapcsolat-felismerés, a fogalmi gondolkodás és a következtetés. A szakiskolai tanulóknál mindezek alapján tartjuk fontosnak a „Szabálykövetés”, mint kompetencia mérését.

A „Szabálykövetés” mint kompetencia Nemzeti alaptanterv (2003) a kommunikációs, a narratív, a döntési, a kritikai, a lényegkiemelő, az életvezetési, az együttműködési kulcskompetenciák mellett kiemeli… a szabálykövető, a problémamegoldó, valamint a komplex információk kezelésével kapcsolatos képességeket, kulcskompetenciákat.

A „Szabálykövetés” mint kompetencia jellemzése A „Szabálykövetés” mérésénél célunk az, hogy felmérjük a tanulóink képesek-e az alábbi tevékenységformák (tevékenységek) elvégzésére: adott helyzetben (eseményben, jelenségben) valamilyen szabályosságot felismerni, adott, leírt szabályt (algoritmust) követni, helyzethez (eseményhez, jelenséghez) szabályt választani, illeszteni, helyzethez (tevékenységhez) önállóan szabályt alkotni.

A tevékenységformákban az egyes, úgynevezett „nehézségi” szinteken az alábbi tényezők változnak: A szabályfelismerés során a szabály jellege (valószínűség, ok-okozati összefüggés, törvényszerűség), ill. a megadott helyzetek (események, jelenségek) száma változott. Pl.: „A búza útjáról” szóló mondókában lépéseinek megfelelő sorrendbe állítását (4. szint). A szabálykövetés során a leírt lépések száma, a szabály összetettsége változott. Pl.: A robot útvonala a labirintusban (2.szint): JBBJJJB.

A nehézségi szinteket befolyásoló tényezők (folyt.) A megfelelő szabály kiválasztása, illesztése során a megadott szabályok száma nőtt. Pl.: Ruhacímke kiválasztása (2. szint). Az önállóan alkotandó szabály során a leírandó lépések sorrendiségének jelentősége ill. a feltételek összetettsége változott. Pl.: Egy diákönkormányzati képviselő kampány-tevékenységének tevékenységlánccá (hálótervvé) való szervezése (4. szint)

Tevékenységformák és nehézségi szintek (táblázatba foglalva)

Szint/ Tevékenység 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint A) Szabály-felismerés Egy helyzetben (egy dologban, eseményben) valamilyen szabályosságot (pl. ritmust, változást, tendenciát) felismer. Két helyzet (két dolog, esemény) közötti ok-okozati kapcsolatot, egyszerű összefüggést felismer és leír. Két helyzet (két dolog, esemény) közötti összefüggést, törvényszerűséget felismer és leír. Több helyzet (dolog, esemény) közötti összefüggést, törvényszerűséget felismer és leír. B) Szabály-követés 3-4 lépesben egyértelműen megadott szabályt követ. Legfeljebb 5-9 lépésben egyértelműen megadott szabályt követ. Legfeljebb 5-9 lépésben elágazást, ciklust tartalmazó algoritmust (szabályt) követ. Olyan algoritmust (szabályt) követ, melyben egymással párhuzamosan futó tevékenységlánc van. C) Szabály- választás Megadott szabályok közül (max. 3) adott helyzethez (eseményhez) kapcsolódót (megfelelőt) választ. Megadott szabályok közül (max. 3) közül több helyzetet (eseményét) figyelembe véve választ. Megadott (hétköznapi) helyzethez (eseményhez) egy, általa ismert szabályt választ (talál). Megadott helyzethez (eseményhez) illeszkedő több, általa ismert szabályt alkalmaz. D) Szabály- alkotás Helyzethez (eseményhez) 2-3 lépéses* szabályt alkot (alg.-t leír). *a lépések sorrendjének nincs jelentőssége Helyzethez (eseményhez) 2-3 lépéses* szabályt alkot (alg.-t leír). *a lépések sorrendjének van jelentőssége Feltételekhez* kötött helyzetben szabályt alkot. *(elágazást, ciklust tartalmazó) Helyzethez általánosított tervet (munkatervet, projekttervet, hálótervet) készít.

A „Szabálykövetés” feladatlap jellemzése A feladatokban vizsgáljuk továbbá a tanulók: ábraelemző (vizuális) képességét, monotonitás-tűrő, koncentráló és emlékező képességét, helyzetfelismerő, a helyzetek közötti viszonyokat felismerő képességüket, irányok (fel, le, jobbra, balra) különböző nézőpontból történő helyes értelmezésének, választásának képességét, szövegértelmező, információgyűjtő és rendszerező képességüket.

A „Szabálykövetés” feladatlap jellemzése A feladatlap 16 feladatból áll. Az egyes tevékenységformákhoz 4-4 feladat tartozik ezen belül a nehézségi szintekhez pedig 1-1 feladat.

A tanulók teljesítményének értékelése Az értékelés kategóriái: Szint alatti eredmény (nincs értékelhető részmegoldás vagy megoldás). Szint nélküli eredmény (csak olyan részmegoldások vannak, mely szintet nem képvisel). 1. szinttől kezdődően a 4. szintig tartó eredménykategóriák. Rendszer nélküli eredmény (az egyes tevékenységformákban a tanuló egy adott szintet képviselő feladatot megold, viszont az ennél alacsonyabb szintet képviselő feladatok nem mindegyikét oldja meg helyesen).

Nézzünk egy-két feladatot és azok megoldását…